Vi anlitade en firma att fixa vårt förråd till ett gäst/arbetsrum. De lade in parkett, det hela isolerades med skum, sen satte de gipsskivor och målade. Ett väggfast element monterades (vatten, med eltermostat).
Det var klart i juni. Nu har vi upptäckt att det är sprickor där väggen möter taket runt nästan hela rummet. Det är dessutom vågräta sprickor på delar av väggarna.
Min fråga är: kan detta bero på att temperaturen i rummet skiftar? Vi har alltid elementet på, men på låg värme om vi inte ska vara där. Några dagar i veckan använder vi rummet och då har vi högre värme på.
Eller - kan det vara målningen i sig som är problemet? Lägger in ett bildexempel.
Mycket tacksam för hjälp!

pggXjo7mG3PgE48t-zjRReMLVMs8IoNOQT1ooI9rhyHLysqKjXB-pnwjo8fxds1eVFQSzANUndBpUoMWwFFMuX_01dfoHe7TtViAeI3rxpjeXDhiEqdoK0Q4EvsnizuR99Vi_78iIqp29LgaMArX0caRz4yP1t65m4uMbLv6qQb4Wn9BZrdFtozeK0T3r8c9fFcvGbt4JeXqlRgfWsgwoHfp5Z9IopeTEyqXlfQ9zKgFrtxy78YDuRPKjKXx6wh16xJK1-OSbNynrUog29yG9Irre6tlks8_ymrRzaW447S-u-lcsVSFFaN2Iougv-l1aNzq6sjCxtYBO8XH-J5YT6NVD01eCNpfTO6HzXhTIpRyex61acDNCRRFHyd_B1lE1KDqUK0QPc-o5WMyVJAhoXRbwxF4phV0ylDIzNZrwtjIMzBaBpl751NMYzsDw27CoUN-KuJ8BJtEZhslPKbI-uowwkSwRNcrfBxLcArsLaPkUGnboQH2knsPHvulyiQyL0nVb2sJ4rVOJy5nnUguCC6exRzqDZ7G29d9WZlSf_xuPggzn54QSc_HwjjaSqyCMIK-x-0sI0u6PEUV9fRpze7J1MrKVJOCwki-eE0Os1U1LckbVAKeAUpiVaOU0li9F_HASaqgGVfzG6_9UfOpLBI3McLU5Rv7deaVKYrU7p9S2WryuCyApdYzLNJVi7zT_nfIjjrheGoIXTdW8TvyjPlyUw=w1155-h866-no
 
Svårt att se på bilden men tycker det ser ut som mjukfog som spricker
 
Aha, men när det är mitt på väggen, kanske typ längs med en av gipsskivorna, är det fog där med? Och tror du det är vårt fel som inte hållit jämn temperatur? Eller borde vi höra av oss till företaget som byggde?
Annan spricka, vet inte om det syns...

vq6i3IV-rQ06-Fxm0t_EGwfydcFXKrmKtZP4WyidApnbMNf8NJQmw-ezF8Zq1jxPHkN4UC8hMGSd3aPDHcyTfas_aB9EJnb8FOnYipR-Jf2L8MI6XLuxEfrVEHlLp9_cj4kI3u8lodurFcPw2AnGeMhyb0Mxbp2hBB1Bnn7DS1skyRtdMcGC0Y13rn_-4xR6PNSpM_VGsmvHlltp9xPaXcNC5shODDYx57Qfv9QApLj3Hf2NkE-u1GQEVCtDIm-QvoEgpYMw0CIndBOYAC_22MA02CcNBwodNT52go-Jtf1yqR6eAolECpDCEKOwQvJ9ipAWonBd5bm0biOyuKSa5mLKsDkjy5U5UHYoXoYWVlt0SLCD-ilhBQ3lZXWLA7nPv0wGzJGnj0Mc_73uBO0It45-ztxjJl3OxFGe1gKx5Ucjrdp9yEKkwB7GFr5R77XovndT08t8A3TuC3AgzAjw2-Xlgzvj3ITrYNMmkgrlaKTrz74ACfT4NUpNvIuYdnxIHyinoa0IPlKZrLmxbYIM5zv-rKG0SzJv-01rxrkZsS7ga5JVdbRgoVSFR2hg4_ZyxBEYvYnkStZfxJtVyJTpdOwKL0gdr3ehU5u-BmNothorCgAgWZpMMUZTVLrzWWHNMxB7g0gWpNM9hAbezbKeh1pWq4vE3AiHVaZtxPByIOc5TsRQ1UiHxHiH5gAt943FFyLylovs-d4D6HCQnGYkbtAKOw=w1155-h866-no
 
S strandkrabba skrev:
Aha, men när det är mitt på väggen, kanske typ längs med en av gipsskivorna, är det fog där med? Och tror du det är vårt fel som inte hållit jämn temperatur? Eller borde vi höra av oss till företaget som byggde?
Annan spricka, vet inte om det syns...

[bild]
hur har man förstärkt skarven mellan gipsskivorna ?
 
Viktor.J Viktor.J skrev:
hur har man förstärkt skarven mellan gipsskivorna ?
Hm, vi vet inte det. Vi tror att det bara är spacklat?
 
S strandkrabba skrev:
Hm, vi vet inte det. Vi tror att det bara är spacklat?
Om de inte har satt glasfiber eller pappremsa så är det därför. Du får alltid lite rörelse mellan skivorna så remsar du inte spricker färgen. Är det snickaren som målat eller tog de in målare?
 
N
Spricker ofta även fast man lagt in glasfiber remsa, men den sprickan såg faktiskt ganska stor ut.
 
S strandkrabba skrev:
Hm, vi vet inte det. Vi tror att det bara är spacklat?
tar man in hanterkare så är det bra om man förstår vad de ska göra. Men förutsatt att ni inte tagit in klåpare så kan man kräva branschstandard och då är det pappremsa som gäller, med förskjutna skarvar (ej generalskarv) m.m. Hör av er till firman och fråga. Alt. ta en kniv och skär upp för att titta.
 
  • Gilla
Stefan N
  • Laddar…
Oj. Jaha. Då får vi göra det, höra av oss till firman. VI hade mycket problem med dem, allt tog fruktansvärt lång tid och målningen fick göras om två gånger. Det blev gropar i gipset och sprickor i fönsterkarmarna. De fick även lägga om en del av parketten då den blivit skadad under arbetet.
till slut tog de in en separat målare med egen firma och då tyckte vi det blev fint. Men det var en rätt så obehaglig historia.
Ni menar alltså att detta kan vara något att reklamera, det har inte med kyla och värme att göra?
 
S strandkrabba skrev:
Oj. Jaha. Då får vi göra det, höra av oss till firman. VI hade mycket problem med dem, allt tog fruktansvärt lång tid och målningen fick göras om två gånger. Det blev gropar i gipset och sprickor i fönsterkarmarna. De fick även lägga om en del av parketten då den blivit skadad under arbetet.
till slut tog de in en separat målare med egen firma och då tyckte vi det blev fint. Men det var en rätt så obehaglig historia.
Ni menar alltså att detta kan vara något att reklamera, det har inte med kyla och värme att göra?
svårt att säga, men det är lättare att säga om man vet hur det är gjort. Förstår att det kan vara segt, vi hade själva riktigt dåliga målare hos oss och det skar sig rejält. Men de slarvade hela tiden så jag fick vara på dom som en hök.
 
Det var ju jg också, men eftersom jag har så dåliga kunskaper så kunde jag ju bara klaga på det jag kunde se.
Men har man rätt att klaga om man godkänt slutresultatet?
 
S strandkrabba skrev:
Det var ju jg också, men eftersom jag har så dåliga kunskaper så kunde jag ju bara klaga på det jag kunde se.
Men har man rätt att klaga om man godkänt slutresultatet?
Om problem uppstår i närtid så tycker jag det. Men iom att ni haft problem med dom innan så kanske det blir svårt.
 
Jo, det är obehagligt att kontakta firman. Samtidigt vill ju inte att väggarna ska krackelera totalt! Vad skulle du har gjort? Det känns inte som om det är så enkelt att fixa själv...
 
Hela jobbet kostade 91 000 kronor. Så man vill ju ändå att det ska hålla mer än åtta månader.
 
Jag hade ringt firman och pratat, alt. Ringt den andra firman. Och pratat om vilka problem som uppstått.

att det spricker mellan tak och vägg är ganska vanligt imo. Men att det spricker mellan skivor bör ses som ovanligt tycker jag. Men det beror på hur väggen ser ut också. Även om man använt pappremsa så kan inte hålla emot vilka rörelser som helst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.