Jag kollade vår bänk med en Sony Bravia, en PS4, en Teliabox samt en sådan där WiFi-puck och när dessa är på standby drar de 17 W. När alla är på drar de 135 W tillsammans.

Annars har vi inte så mycket på standby. Oftast drar vi ur laddare till telefon och dator för vi flyttar runt en del i huset men om de är inkopplade drar de bara några W.

Det jag kan märka i hemmet är att duschen drar upp förbrukningen men själv snittar jag sju minuter vilket jag tycker är en lagom avvägning mellan effektivitet och tillfredsställelse...

Under en vecka hade jag en värmefläkt i vårt förråd/verkstad (ingen annan värme där) som jag satte så den slog på när temperaturen sjönk under 7-8°. Den var igång 5,6 h per dygn med ca 1kW effekt vilket gör att den märktes på förbrukningen. Nu vet jag det och kommer titta på att isolera taket och lite sådant.
 
A Alexn72 skrev:
Låter som man "sparar" energi men får slänga kaffet:thinking:
Man kan väl mikra kaffet? Känns onödigt att hälla ut det bara för att det är kallt?
 
  • Gilla
GammelMan99 och 2 till
  • Laddar…
Fario Fario skrev:
Jag kollade vår bänk med en Sony Bravia, en PS4, en Teliabox samt en sådan där WiFi-puck och när dessa är på standby drar de 17 W. När alla är på drar de 135 W tillsammans.

Annars har vi inte så mycket på standby. Oftast drar vi ur laddare till telefon och dator för vi flyttar runt en del i huset men om de är inkopplade drar de bara några W.

Det jag kan märka i hemmet är att duschen drar upp förbrukningen men själv snittar jag sju minuter vilket jag tycker är en lagom avvägning mellan effektivitet och tillfredsställelse...

Under en vecka hade jag en värmefläkt i vårt förråd/verkstad (ingen annan värme där) som jag satte så den slog på när temperaturen sjönk under 7-8°. Den var igång 5,6 h per dygn med ca 1kW effekt vilket gör att den märktes på förbrukningen. Nu vet jag det och kommer titta på att isolera taket och lite sådant.
17w blir mycket på ett år. Om de nu enbart skulle vara standby i ett år blir det 150kwh
 
Om 5 år: Ett bra tips är att pissa i en hink istället för i toaletten, och spola ner det först när det kallnat.
 
  • Gilla
  • Haha
helrob och 20 till
  • Laddar…
Jag har en snittförbrukning på 0,63 kW/h (el, fjärrvärmen är en annan femma), priset måste upp mycket innan jag har någon besparing att göra...

Lysande exempel (nej, jag är inte från Göteborg!) på komfort-el är rörelsedetektorn till friggebodens belysning.
Den drar 0,5W enligt manualen. Lampan är på 10W.
Standby förbrukningen från rörelsedetektorn motsvarar att glömma belysningen på i 438 timmar per år!

Kommer jag någonsin spara in kostnaden för material och montage? Tveksamt ;)
 
H
Angående kaffe, ingen som hört talas om termos?
 
  • Gilla
  • Ledsen
  • Haha
G-83 och 2 till
  • Laddar…
A
H halj skrev:
Angående kaffe, ingen som hört talas om termos?
brukar koka på kaminen i kojan istället..
termos i stål håller inte samma värme...
 
  • Gilla
helrob
  • Laddar…
engs
Köpte en 3d-skrivare nyligen och den värmer lite var stans och stegmotorerna blir varma. Var nyfiken så mätte. Den ligger på en bit över 200W när den startar upp och kanske 120-130 när den fått upp värmen. Antar mer ändå om man har andra filament som kräver högre temp.

350W märkeffekt men aldrig sett den på de nivåerna.

Inga mängder men den kan ju lätt gå dygnet runt ibland å andra sidan, om man printar lite större saker.
 
Mats-S
M mrsnhp skrev:
De borde tipsa om att spela på paddan istället för på dator eller spelkonsol.
ehhh ... lägga patiens då typ är väl det enda paddan duger till.
Ska man spela riktiga spel med känsla så är det en fast speldator med en stor skärm som gäller, får vara värt den strömmen det drar :cool:
 
Redigerat:
  • Gilla
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
Mats-S
Gamla obsoleta varmvattenberedare, snacka om energitjuvar :sweat:

Iofs länge sedan, men när vi för 15 år sedan bytte våran anno 1982 sänkte vi energiförbrukning enormt (minns inte exakta siffran), klart märk bart på elräkningarna.
Om man byter den i tid så slipper man dessutom akutköpa ny samt insjö på golvet där den står :cool:
 
  • Gilla
helrob
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
ehhh ... lägga patiens då typ är väl det enda paddan duger till.
Ska man spela riktiga spel med känsla så är det en fast speldator som gäller med en stor skärm, får vara värt den strömmen det drar :cool:
Eller spela patiens med old school kortlek ;)
 
  • Haha
Mats-S
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Gamla obsoleta varmvattenberedare, snacka om energitjuvar :sweat:

Iofs länge sedan, men när vi för 15 år sedan bytte våran anno 1982 sänkte vi energiförbrukning enormt (minns inte exakta siffran), klart märk bart på elräkningarna.
Om man byter den i tid så slipper man dessutom akutköpa ny samt insjö på golvet där den står :cool:
Håller med, men det är en investering
 
Mats-S
P Pin skrev:
Håller med, men det är en investering
Håller med, men det är på den nivån som man kan göra riktiga besparingar. Det här småduttandet som beskrivs i artikeln är ju rent löjeväckande. :worried:
Möjligen att man tänker på att spara på varmvattnet är väl typ det enda märkbara. Att gå och frysa inne i ett modernt välisolerat hus ger inte en spänn tillbaka, samma förbrukning om du kör 22 eller 18 grader.
 
  • Gilla
helrob och 1 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Eller spela patiens med old school kortlek ;)
Då måste man ju ha lyset tänt. Hmm... :thinking: vilket drar mest el? Spela patiens på paddan eller lägga old school patiens med kortlek och en tänd taklampa ;)
 
  • Gilla
  • Haha
Mats-S och 1 till
  • Laddar…
Kortlek plus värmeljus såklart!
 
  • Gilla
  • Haha
Pin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.