Container är ju kända för o vara svala... Någon som kört på sådan firma som lagrar de så och kan påvisa att de håller under 25 året om?
 
Tomture61
B larry78 skrev:
Container är ju kända för o vara svala... Någon som kört på sådan firma som lagrar de så och kan påvisa att de håller under 25 året om?
En oisolerad plåtcontainer blir rena tortyrkammaren , för däck .
Lovar att det ej blir svalt i en sådan plåtlåda .
 
  • Gilla
BSOD och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
"Temperaturen på stället där däcken förvaras bör inte överstiga +25."
[länk]
haha på den texten låter det ju som det vore vansinnigt att sätta däcken på bilen :) får inte bli blöta eller utsättas för solljus och redan efter kort kontakt med olja tar de stryk. Ok har lärt mig att inte köpa Nokia däck.
 
  • Gilla
  • Haha
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Alla däcktillverkare verkar ha liknande skrivningar. Jag tycker mer det liknar en generell friskrivning för att slippa reklamationer än fakta.
 
T TypRätt skrev:
haha på den texten låter det ju som det vore vansinnigt att sätta däcken på bilen :) får inte bli blöta eller utsättas för solljus och redan efter kort kontakt med olja tar de stryk. Ok har lärt mig att inte köpa Nokia däck.
Kollar du på vilken tillverkare som helst av däck säger de samma sak som Nokian.
Du får helt enkelt inte köra bil ;)
 
Om jag kommer ihåg rätt så blir dina vinterdäck till mer eller mindre hårda "plastpuckar" om de förvaras för varmt (30-35C eller mer)
om det är 20C eller 15C eller ens 5C tror jag personligen inte har nån större betydelse

Och det som är ännu viktigare för vinterdäcken är direkt solljus då UV tillsammans med förhög värme är betydligt elakare mot däcken än bara lite högre värme.
 
M MrDizzy skrev:
Kollar du på vilken tillverkare som helst av däck säger de samma sak som Nokian.
Du får helt enkelt inte köra bil ;)
Det är lugnt de har några tusen år kvar i sig.
Gammal träkonstruktion som ser ut som en enkel bärbänk eller primitiv vagn.
 
  • Gilla
  • Haha
Maria T och 4 till
  • Laddar…
Tomture61
M MrDizzy skrev:
Kollar du på vilken tillverkare som helst av däck säger de samma sak som Nokian.
Du får helt enkelt inte köra bil ;)
Nya vinterdäck som har förvarats korrekt , men som är 3 år gamla ska tydligen vara lika bra som nytillverkade .
Att man sedan använder vinterdäcken , på vintern är ju naturligt , om man har en bil man vill nyttja .
Men att sedan förvara vinterdäcken , på den egna tomten , på ett lämpligt sätt :thinking:
 
Fairlane Fairlane skrev:
Mönster är ju bara en del av det hela, vilket du såklart förstår med tanke på att du vill förvara de så bra som möjligt. Själv byter jag nog däck tidigare än genomsnittet, med tanke på att det kan vara skillnaden mellan liv och död, för mig och/eller andra. Av samma anledning så väljer jag att lägga på lite extra pengar på däcken också för att få så bra som möjligt. Jag köpte två nya vinterdäck till ena bilen för några månader sen. Däcksfirman rekommenderade ett relativt billigt däck och de blev förvånade när jag sa att jag ville ha ett annat som kostade 500 kr mer per styck. Det var tydligen inte vanligt.

Om garage och förråd inte är tillräckligt bra och du saknar jordkällare så kanske det räcker med en pall för att få upp de från marken och sen ett solskydd, samtidigt som man låter luften kunna cirkulera så det inte bli för varmt. Dock undrar jag om det blir så stor skillnad mot ett förråd. och svalare än omgivningen lär det inte bli.
Det är bättre att byta oftare och till lågpris än köpa dyrt och byta sällan. Men ett dyrare däck är ofta bättre, ja.
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Nya vinterdäck som har förvarats korrekt , men som är 3 år gamla ska tydligen vara lika bra som nytillverkade .
Att man sedan använder vinterdäcken , på vintern är ju naturligt , om man har en bil man vill nyttja .
Men att sedan förvara vinterdäcken , på den egna tomten , på ett lämpligt sätt :thinking:
Skulle ställa de i garaget i ett "mörkt" hörn om det inte blir varmare än 25C där.
Personligen har jag sån tur att jag kan ha mina däck i ett rum utan fönster i källaren där det alltid året runt är 14-18C.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Innan du springer iväg o bygger en temperatur reglerad däckbunker så tror jag du får räkna lite på hur mycket förkortas däckens livslängd av att förvara dem hängande på väggen i garaget kontra vad du nu har i åtanke. Sedan slår du ut kostnaden för din lösning o ser hur många extra däck du får för samma pris och över en uppskattad tid för hur länge till du kan köra bil. Blir det billigare att hänga dem i garaget så är det nog bara att fortsätta som oss andra. :)
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane
K Nils Andersson1 skrev:
Det är bättre att byta oftare och till lågpris än köpa dyrt och byta sällan. Men ett dyrare däck är ofta bättre, ja.
Jag kör på modellen, dyrt och byta ofta. :cool:

Så vansinnigt dyrt tyckte jag inte det var heller. 500 kr extra per däck för ett GoodYear av senaste sort mot ett LingLong...

2 uppsättningar däck som får rulla 3-4 säsonger, säg 4 för enkel matematik, så byter jag 2 däck varje säsong. Klarar man inte den 1000-lappen om året för att köra säkrare så har man inte råd att ha bil.
 
Det skall nog gå bra att förvara däcken i nästan vad slags uthus som helst. Utom på en kallvind under plåttak eller under en öppen svale vänd mot söder.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Har jobbat på däckfirma i en del år och jag tycker inte att förvaringen är det stora problemet utan det är tiden. Vi hade mycket däck i containrar utanför på gården. Märkte aldrig nå speciellt med det. Däremot kan man ju säga att när vinterdäck börjar bli en fem år gamla. Ja då har de gjort sitt. Ibland tidigare än så om det är asiendäck. En del blir verkligen stenhårda redan på nåt år oavsett hur de förvaras.
vinterdäck är som husvagnsdäck, de sliter man aldrig ut utan vill man ha bra grepp så får man byta ofta. Därmed inte sagt att man inte kan köra på gamla vinterdäck men det är ändå en enorm skillnad.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.