G Gabbe1 skrev:
Ska man bygga billigt så måste man som sagt vara beredd på att jaga priser, även på detaljnivå, och man får inte vara rädd för eget arbete. När det gäller golvvärmesystemet så byggde jag "elpannan" till detta för nästan ett år sedan. Jag hittade en oanvänd Backer 3kW elpatron med tillhörande tvåstegs termostat (20-40º) på tradera för några hundra kr. Även en obetydligt beggad cirkulationspump köptes in för liknande peng. Med detta som utgångspunkt tillverkades och monterades utrustningen för golvvärmen. Röret på bilderna köptes tex in från Biltema (universal avgasrör) för 85kr. Elpatronen kommer styras av en kontaktor i elcentralen, som i sin tur styrs av en rumstermostat. Elpatronens inbyggda termostat används för att ställa in/justera framledningstempen.
Totalt ink slang och fixturering kostade golvvärmen ganska precis 10.000kr och den summan ingår i kostnaden för grundplattan.

Visst tar det extra tid jämfört med att köpa färdigt, men tid som får läggas i verkstaden på hemmaplan är kvalitetstid som jag snarare ser som en hobby.

[bild]
[bild]
[bild]
[bild]

Provtyckt och klar!
[bild]
Hej
Det går också att ha tur och köpa beg elpannor.
Hittade Eloomin III för 800 skr.
Jag hoppade över golv och går nu omkring på behandlade betonggolv
 
  • Gilla
TobbeP och 2 till
  • Laddar…
Hur ska du värma du tappvattnet?
 
P Pappa1986 skrev:
@Gabbe1 ber om ursäkt att jag inte trott på din budget.
Efter läst dina inlägg så blir jag nästan förvånad om ni överskrider er budget.
Ingen orsak, det är långt från säkert att vi klarar 1.5, men jag är ganska säker på att vi går under 1.6.

texas67 texas67 skrev:
Hej
Det går också att ha tur och köpa beg elpannor.
Hittade Eloomin III för 800 skr.
Jag hoppade över golv och går nu omkring på behandlade betonggolv
Ja, det är ju ett utmärkt alternativ, fast nu ville vi gärna ha en liten enhet integrerad med golvvärmefördelarna som kan rymmas i ett IKEA-skåp under trappen.

B BJohan skrev:
Hur ska du värma du tappvattnet?
Med en Nibe Eminent 55l, även den inköpt beggad.
 
  • Gilla
TCG och 2 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
ventilation finns på andra sidan vagnen med om jag inte mins fel
:crysmile: Trevlig att se någon annan använd "om jag minns fel" ^^
 
Även ett LK vattenskåp har förberetts för att kunna husera all fördelning av kall och varmvatten samt vattentätare och huvudkran. Det är även förberett för värmekabel om det skulle visa sig behövas.
LK vattenskåp med installerade fördelningsventiler, kopplingar, huvudkran och plats för värmekabel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Erik JL och 7 till
  • Laddar…
Planeringsarbetet pågår för fullt.
Senaste veckan har vi beställt fönster och takplåt.

När det gäller fönster föll valet på PVC-fönster, närmare bestämt Gealan S9000, akrylfärgade svart på utsidan och utrustade med spår för "vanliga svenska underbleck" Glaskassetterna blir 4T/18Ar/4T/18Ar/4T. Dessa fönster tillhör premiumskiktet när det gäller PVC och totalt sett tycker vi att det blev en lösning som ger mycket god isolering, minimalt med underhåll och ett överkomligt pris.

Tvärsnitt av ett svart akrylfärgat Gealan S9000 PVC-fönster med flera glaskassetter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Takplåten blir Falsat Pro från det lokala plåtslageriet Falsat Sweden. Jag har lagt just denna modell av takplåt många ggr tidigare och det är ett system som jag trivs bra att jobba med, dessutom tycker jag att det är mycket snyggt. Plåtslageriet som levererar plåten får även leverera tillbehör som tex takrasskydd och skorsten.

Svart falsat tak med nyinstallerad plåt och skorsten mot en bostadsområdebakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Erik JL och 10 till
  • Laddar…
G Gabbe1 skrev:
När det gäller fönster föll valet på PVC-fönster, närmare bestämt Gealan S9000, akrylfärgade svart på utsidan och utrustade med spår för "vanliga svenska underbleck" Glaskassetterna blir 4T/18Ar/4T/18Ar/4T. Dessa fönster tillhör premiumskiktet när det gäller PVC och totalt sett tycker vi att det blev en lösning som ger mycket god isolering, minimalt med underhåll och ett överkomligt pris.

[bild]
Hej, följer tråden med spänning - jag är intresserad av PVC-fönster, dom finns ju i snygga färger men jag är lite orolig över att dom bleks, har du någon åsikt/erfarenhet av det?
 
  • Gilla
Gabbe1
  • Laddar…
M Mseli skrev:
Hej, följer tråden med spänning - jag är intresserad av PVC-fönster, dom finns ju i snygga färger men jag är lite orolig över att dom bleks, har du någon åsikt/erfarenhet av det?
Nej, jag har generellt dålig koll på fönster. I det här fallet har jag lyssnat mycket på en kompis som i många är har sålt och installerat fönster, jag har gått på hans rekommendationer.
Som jag fattat det så är det att föredra att köpa akrylfärgade fönster istället för folierade, det ska vara snyggare finish och längre livslängd. Men för att kunna välja akrylfärg istället för folie så tror jag att man måste titta på lite dyrare modellerna.
 
  • Gilla
Mseli
  • Laddar…
Ok, tack för info! Ska forska vidare i det då för det ser ju väldigt mycket trevligare ut än vitt om man, som vi, inte ska ha vita foder. Vi planerar att ha samma faluröda färg på foder och väggar på vår stuga och jag skulle vilja ha gråa fönsterbågar för att matcha zink-färgade plåtarbeten.
 
  • Gilla
texas67 och 1 till
  • Laddar…
G Gabbe1 skrev:
Takplåten blir Falsat Pro från det lokala plåtslageriet Falsat Sweden. Jag har lagt just denna modell av takplåt många ggr tidigare och det är ett system som jag trivs bra att jobba med, dessutom tycker jag att det är mycket snyggt. Plåtslageriet som levererar plåten får även leverera tillbehör som tex takrasskydd och skorsten.
Snyggt tak. Är det klickfals? Har det luftning i nock?
 
  • Gilla
Gabbe1
  • Laddar…
B BJohan skrev:
Snyggt tak. Är det klickfals? Har det luftning i nock?
Japp, det är ”klickfals”.
Jag vet inte om det anses som luftat i nocken. Det blir ju inte hermetiskt tillslutet i nocken, så som en bandtäckning blir.
 
G Gabbe1 skrev:
Planeringsarbetet pågår för fullt.
Senaste veckan har vi beställt fönster och takplåt.

När det gäller fönster föll valet på PVC-fönster, närmare bestämt Gealan S9000, akrylfärgade svart på utsidan och utrustade med spår för "vanliga svenska underbleck" Glaskassetterna blir 4T/18Ar/4T/18Ar/4T. Dessa fönster tillhör premiumskiktet när det gäller PVC och totalt sett tycker vi att det blev en lösning som ger mycket god isolering, minimalt med underhåll och ett överkomligt pris.

[bild]

Takplåten blir Falsat Pro från det lokala plåtslageriet Falsat Sweden. Jag har lagt just denna modell av takplåt många ggr tidigare och det är ett system som jag trivs bra att jobba med, dessutom tycker jag att det är mycket snyggt. Plåtslageriet som levererar plåten får även leverera tillbehör som tex takrasskydd och skorsten.

[bild]
Varför pvc och inte alu? Priset?
 
S surfarn skrev:
Varför pvc och inte alu? Priset?
Det enkla svaret är väl: ja. Jag har inte nåt mot alu men som jag fattat det så är de dyrare. Sen har jag som sagt en erfaren kompis som bistått med råd och inköpskanaler i Polen så jag valde att gå på hans rekommendationer.
 
  • Gilla
surfarn
  • Laddar…
Vi hade pvcfönster på vårat förra hus. Vi bodde med dessa fönster under 9 år och jag tyckte det va väldigt bra fönster.
Ingen tillstymmelse till att de skulle blekas. Med andra ord, mycket nöjda (y)
 
  • Gilla
Gabbe1
  • Laddar…
Nackdelen med pvc är väl främst att det blir ganska breda bågar och karmar, men har man med det i beräkningarna (nybygge) kan man ju kompensera. Köpte själv ett dörrparti med dubbla glasade dörrar (20x20) för drygt 12 år sedan. Det sitter väldigt väderutsatt och är hur fint som helst fortfarande.
 
  • Gilla
Stefanss och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.