boom shakalacka - Jag är tillbax.
På allmän begäran kommer akt 2 av detta epos.
(Okej, helt ärligt så är det faktiskt ingen som efterfrågat fortsättningen, men jag är meglalomanisk nog att förutsätta att alla forummedlemmar på hela byggahus har varit inne i tråden, varje vecka, för att se om det kommit någon fortsättning)

Ni som sett något av alla "husdrömmar-program" vet hur det är.
Det som inte skulle hända händer.
Ibland är det kärlek, ibland är det avsaknaden av denna.
Ibland är det byggtekniskt eller ekonomiskt.
I mitt fall så var det jobbet.

OBS. Följande stycken bör läsas med en dramatisk berättarröst (allra helst kan ni be Pernilla Månsson Colt):

Mitt i projektet, som från början var tänkt att snabbt göras klart för att hyras ut och därmed bidra till familjens ekonomi, har Ludwig fått nog. Efter nästan 10 år på samma arbetsplats bestämmer han sig till slut att följa efter sin tidigare kollega för att starta ett eget företag. Detta alltså mitt under brinnande Corona-kris, i renoveringens mest kritiska skede.

Efter nästan 10 år på ett storföretag, som ger fastigheter liv, så tog Ludwig beslutet att starta eget verksamhet och det har gjort att all tid som inte lagts på bygget har gått till företaget. Genom att upprätthålla en funktionerande familj och hem har hans fru samtidigt lyckats med något som bäst liknas med Herakles stordåd.

Trots detta har bygget hela tiden fortgått. Senast Ludwig skrev på forumet så skulle familjen flytta in till jul. Hur har det gått?

Tack Pernilla. Det räcker där. Nu har jag höjt min egen självkänsla så mycket att jag känner mig ganska jämbördig med Donald Trump och vi går tillbaka till vanligt berättande igen.

Som sagt. I våras bestämde jag mig, efter en tids känsla av att stampa på samma plats, för att hoppa av mitt jobb och haka på en tidigare kollega som också var galen nog att tro på en fortsatt ökande bygg-boom i Skaraborg och hela Sverige.
Firman Installerar var ett faktum.

Man som arbetar med installation av kopparledningar ovanför varmvattenberedare, klädd i arbetskläder med logotyp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(slut på reklam)

Den förändrade verkligheten gjorde dels att jag fick mindre tid till bygget, och ännu mindre tid att skriva om det, men även att vi fick något mer bråttom att sälja det gamla huset så vi kunde få loss lite likvida medel.

Kombinationen gjorde att vi bestämde oss för att ta in betydligt mycket mer hjälp än vi hade tänkt och samma dag som kontraktet på gamla huset var skrivet så ringde vi snickaren och bed honom bemanna upp rejält!
Allt eftersom stressen ökade så fotograferade jag mindre och dokumentationen är därför tyvärr inte alls så omfattande som början av bygget var, men jag tänkte försöka återskapa så mycket av processen som möjligt och så småningom lovar jag en bild på julgranen!
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Wow
fremax och 50 till
  • Laddar…
L LAnsgar skrev:
boom shakalacka - Jag är tillbax.
På allmän begäran kommer akt 2 av detta epos.
(Okej, helt ärligt så är det faktiskt ingen som efterfrågat fortsättningen, men jag är meglalomanisk nog att förutsätta att alla forummedlemmar på hela byggahus har varit inne i tråden, varje vecka, för att se om det kommit någon fortsättning)

Ni som sett något av alla "husdrömmar-program" vet hur det är.
Det som inte skulle hända händer.
Ibland är det kärlek, ibland är det avsaknaden av denna.
Ibland är det byggtekniskt eller ekonomiskt.
I mitt fall så var det jobbet.

OBS. Följande stycken bör läsas med en dramatisk berättarröst (allra helst kan ni be Pernilla Månsson Colt):

Mitt i projektet, som från början var tänkt att snabbt göras klart för att hyras ut och därmed bidra till familjens ekonomi, har Ludwig fått nog. Efter nästan 10 år på samma arbetsplats bestämmer han sig till slut att följa efter sin tidigare kollega för att starta ett eget företag. Detta alltså mitt under brinnande Corona-kris, i renoveringens mest kritiska skede.

Efter nästan 10 år på ett storföretag, som ger fastigheter liv, så tog Ludwig beslutet att starta eget verksamhet och det har gjort att all tid som inte lagts på bygget har gått till företaget. Genom att upprätthålla en funktionerande familj och hem har hans fru samtidigt lyckats med något som bäst liknas med Herakles stordåd.

Trots detta har bygget hela tiden fortgått. Senast Ludwig skrev på forumet så skulle familjen flytta in till jul. Hur har det gått?

Tack Pernilla. Det räcker där. Nu har jag höjt min egen självkänsla så mycket att jag känner mig ganska jämbördig med Donald Trump och vi går tillbaka till vanligt berättande igen.

Som sagt. I våras bestämde jag mig, efter en tids känsla av att stampa på samma plats, för att hoppa av mitt jobb och haka på en tidigare kollega som också var galen nog att tro på en fortsatt ökande bygg-boom i Skaraborg och hela Sverige.
Firman Installerar var ett faktum.

[bild]
(slut på reklam)

Den förändrade verkligheten gjorde dels att jag fick mindre tid till bygget, och ännu mindre tid att skriva om det, men även att vi fick något mer bråttom att sälja det gamla huset så vi kunde få loss lite likvida medel.

Kombinationen gjorde att vi bestämde oss för att ta in betydligt mycket mer hjälp än vi hade tänkt och samma dag som kontraktet på gamla huset var skrivet så ringde vi snickaren och bed honom bemanna upp rejält!
Allt eftersom stressen ökade så fotograferade jag mindre och dokumentationen är därför tyvärr inte alls så omfattande som början av bygget var, men jag tänkte försöka återskapa så mycket av processen som möjligt och så småningom lovar jag en bild på julgranen!
Naturligtvis måste julgranen vara med!:heart:
 
  • Gilla
Boilerplate4U och 1 till
  • Laddar…
harry73
L LAnsgar skrev:
men jag är meglalomanisk nog att förutsätta att alla forummedlemmar på hela byggahus har varit inne i tråden, varje vecka, för att se om det kommit någon fortsättning)
Det hörde till morgonrutinen att titta in i tråden och kolla om något hände, så bra att Pernilla slutligen han sparka dig igång igen (y)
 
  • Haha
  • Gilla
jsoderholm47 och 1 till
  • Laddar…
Tänkte senast på detta forum härom dagen, heja!
 
  • Gilla
LAnsgar och 1 till
  • Laddar…
Eftersom vi vill skapa känslan av ett gammalt hus så ville vi helst behålla så mycket lister som möjligt.
Men med tilläggsisolering, nya golv och ett flertal förändrade dörrar fanns knappt en enda som vi kunde behålla.
Därför bestämde vi oss för att ta med hela klabbet till vårt lokala hyvleri för att se vad de kunde ha att erbjuda. (Här är några av dom)
Olika typer av trälistprofilprover uppmärkta för byggnadsrenovering, inklusive golvsocklar och fönsterfoder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag kan lova att vi inte blev besvikna. Flera av profilerna fanns så snarlika att man omöjligt kunde avgöra vilken som var ny och vilken som var gammal.
Någon av profilerna saknades, men det löstes enkelt genom att de tog fram ett nytt stål.

Sörgården hyvleri i Tibro gott folk. Vill ni ha kvalitet så ska ni ringa dit! Nedan har vi en del av sortimentet.

Vita lister av olika profiler upphängda på väggen i ett hyvleri, med ett konferensbord och stolar framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den absolut största nackdelen med flytten är avsaknad av garage. Framgent ska vi definitivt bygga ett, bara vi bor kvar tillräckligt länge!
Utan garage funkar det dåligt med hobbybil, så med vårens intåg hade det blivit dags att sälja finbilen. Uppsidan var att den gav tillskott till renoveringskassan, nedsidan uppenbar..

Grön klassisk muskelbil, av märket Pontiac, som tvättas framför hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så fick jag feeling att fortsätta i badrummet uppe.
Här har vi fått dit nästan alla skivor, utom de där vattnet kommer ut är här på plats!
Renoveringsarbete med gipsväggar och nyinstallerade golv i ett tomt rum under ombyggnation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoveringsarbete i rum med halvfärdig gipsskivsvägg och synlig isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoverat badrumsgolv med underliggande betongplatta, träbjälklag och OSB-skivor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som ni ser så har vi lämnat den gamla betongplattan som stod under den gamla spisen - jag gissar att där sstått en vedspis någon gång i husets begynnelse?
Jag var lite orolig för hur det kommer röra sig med tätskikt + klinkers i skarven mellan träbjälklag och betongplatta. Men när vi, så småningom, flytspacklade så fick vi i lite armering som jag tror kommer göra susen.

Sen bestämde vi att det var vår och så fort kalendern sa April började vi röja i trädgården. I den tidigare tomtgränsen står en gammal häck, som numera liknar en avlång skog. Bort med den!

Trädgård med två höga cypressliknande träd och beskurna buskar framför en byggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Personer röjer bort gammal häck i en trädgård framför ett traditionellt gult hus med röda takpannor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Regnigare dagar passade jag på att förbereda framtida ventilation.

Person som håller i en röd hålsåg som borrar ett runt hål i en vit vägg för ventilation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
dkhansson och 27 till
  • Laddar…
Med våren hade det också blivit dags för det omtvistade fönsterbytet (detta inlägget har nog potential att slå mitt personbästa i surgubbe-klick?) och då tog vi för första gången i projektet hjälp av hantverkare.
Men med hantverkare på plats krävs vissa faciliteter. Därför fick vi för första gången nytta av badrummet i källaren. Stolen hade stått oanvänd så länge att spolmekanismen hade rostat ihop, varför tömning helt sonika får ske med hink!

Äldre toalettstol med rostig spolmekanism i ett källarbadrum med slitna väggar och ett litet fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tyvärr hade avloppet stått oanvänt lika länge som stolen och ganska snart fick jag spendera en halv lördag med rensmaskin, klädnypa och skyddutrustning liknande coronavårdens. Inga bilder på detta som tur är, men sedan den dagen har jag undvikit att gå in i badrummet!

Att sitta på altanen och se när andra arbetar, det kan man ändå vänja sig vid..
Renovering av gul trävilla med röda takpannor under klart väder, stege lutad mot fasad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ljust hus med röda takpannor och öppen altandörr under renovering, barn i gul jacka framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här kändes det i princip som att huset var klart för inflytt, men skam den lycka som varar.

När snickarna plockade ut fönstret från ena takkupan så sjönk hela skiten ihop några centimeter. Det första, och största, oväntade problemet under hela renoveringen hade därmed dykt upp. Det visade sig att den gamla takplåten inte var tät och därför hade det länge runnit in vatten och en rejäl kaka av stommen var helt sonika borta.
Någon gång, också för länge sedan, hade en lagning gjorts med en ny plåt under den befintliga, men även denna var genomrostad och vattnet hade fortsatt att forsa in.
Detta hade otroligt nog skett utan att man inifrån kunde se spår av minsta fuktfläck.

Renoveringsarbete med nya stödbjälkar i takkonstruktionen, synlig skada och renoveringsåtgärder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Resultatet blev krasst att vi fick återuppbygga kupan underifrån och planerna på tak- & plåtarbeten gick från "någon gång i framtiden" till NU.
Det var väldigt skönt att vi hade snickare som hjälpte oss, förvisso tog det en vecka extra för snickaren att åtgärda, men mig hade det nog tagit ett par månade..

Såhär såg det ut halvvägs in i arbetet. Det är vid plåten med flagnad färg som det har läckt.
Halvfärdigt reparationsarbete på ett tak med skadad stomme och flagnad plåt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tak med skadad takplåt och öppning där fönster tagits ut nära takkupa under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


några dagar senare hade vi iallafall ett färdigt resultat. Med altandörr och allt!

På framsidan passade vi som sagt på att höja bröstningen på köksfönstret för att få in en fullhöjds köksbänk innanför. Lite symmetri försvann, men funktionen väger definitivt upp!

Nyinstallerat fönster på en fasad med gulnande träväggar och en reflekterande takkupa i rutan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Saknas på bilden gör den balkong som byggnadsnämnden tvingades oss att göra ur tillgänglighetssynpunkt. Den snickrades naturligtvis på plats innan jag kunde fylla i kontrollplan och ansöka om slutbesked för bytet från fönster till dörr...

Halvfärdigt renoveringsprojekt på en gul trävilla med en stege lutad mot huset och synliga takreparationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Snigla och 24 till
  • Laddar…
Jag tycker fönstren ser riktigt fina ut
 
  • Gilla
Hep och 1 till
  • Laddar…
Jag gillar också fönstren, surgubbe ;)
 
  • Gilla
LAnsgar
  • Laddar…
L LAnsgar skrev:
Med våren hade det också blivit dags för det omtvistade fönsterbytet (detta inlägget har nog potential att slå mitt personbästa i surgubbe-klick?) och då tog vi för första gången i projektet hjälp av hantverkare.
Men med hantverkare på plats krävs vissa faciliteter. Därför fick vi för första gången nytta av badrummet i källaren. Stolen hade stått oanvänd så länge att spolmekanismen hade rostat ihop, varför tömning helt sonika får ske med hink!

[bild]

Tyvärr hade avloppet stått oanvänt lika länge som stolen och ganska snart fick jag spendera en halv lördag med rensmaskin, klädnypa och skyddutrustning liknande coronavårdens. Inga bilder på detta som tur är, men sedan den dagen har jag undvikit att gå in i badrummet!

Att sitta på altanen och se när andra arbetar, det kan man ändå vänja sig vid..
[bild]

[bild]

Här kändes det i princip som att huset var klart för inflytt, men skam den lycka som varar.

När snickarna plockade ut fönstret från ena takkupan så sjönk hela skiten ihop några centimeter. Det första, och största, oväntade problemet under hela renoveringen hade därmed dykt upp. Det visade sig att den gamla takplåten inte var tät och därför hade det länge runnit in vatten och en rejäl kaka av stommen var helt sonika borta.
Någon gång, också för länge sedan, hade en lagning gjorts med en ny plåt under den befintliga, men även denna var genomrostad och vattnet hade fortsatt att forsa in.
Detta hade otroligt nog skett utan att man inifrån kunde se spår av minsta fuktfläck.

[bild]

Resultatet blev krasst att vi fick återuppbygga kupan underifrån och planerna på tak- & plåtarbeten gick från "någon gång i framtiden" till NU.
Det var väldigt skönt att vi hade snickare som hjälpte oss, förvisso tog det en vecka extra för snickaren att åtgärda, men mig hade det nog tagit ett par månade..

Såhär såg det ut halvvägs in i arbetet. Det är vid plåten med flagnad färg som det har läckt.
[bild]

[bild]

några dagar senare hade vi iallafall ett färdigt resultat. Med altandörr och allt!

På framsidan passade vi som sagt på att höja bröstningen på köksfönstret för att få in en fullhöjds köksbänk innanför. Lite symmetri försvann, men funktionen väger definitivt upp!

[bild]


Saknas på bilden gör den balkong som byggnadsnämnden tvingades oss att göra ur tillgänglighetssynpunkt. Den snickrades naturligtvis på plats innan jag kunde fylla i kontrollplan och ansöka om slutbesked för bytet från fönster till dörr...

[bild]
Synd med felet i gamla takkupan men det kanske var tur i oturen att ni upptäckte felet nu och inte långt senare efter ni flyttat in.

Den där gamla toaletten var riktigt cool. Om du tänker sätta dit en modern ersättare kan jag tänka mig att du faktiskt kan få några kr för den gamla.
 
  • Gilla
LAnsgar och 1 till
  • Laddar…
L LAnsgar skrev:
[bild]
Är den snålspolande? :rofl:
 
  • Haha
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 4 till
  • Laddar…
JanneJanne123
0L per spolning om jag förstod inlägget rätt måste ju ändå klassas som snålt.:rofl:
 
  • Gilla
Joellernej och 4 till
  • Laddar…
Det är upp till personen med hinken att bestämma snålspolning eller inte.
Så beroende på om man har bakgrund som spolbilsoperatör eller miljöpartist kan det nog skilja mycket! (ja. Jag påstår att det finns en motsättning mellan de två!)

Inte en enda surgubbe. Nästan lite besviken med tanke på tidigare diskissioner..


I samband med att hantverkarna gjorde intåg tog vi ett tillfälligt steg tillbaka från huset och passade istället på att ägna oss åt lite materialval och massa administrativt istället.
Glad kvinna väljer kakelplattor i en bygghandel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Då kan man säga att min bättre hälft vaknade också. Tydligen var det mer spännande att välja kakel än att pruta på 2"2-reglar..

16 Maj hittade vi också vår - hittills - sista kattmåltid. Sedan dess har vi inte sett eller hört något som tyder på möss, men känslan är att de bidar sin tid och snart dyker upp i samordnad grupp med en attack!

En mus fångad i en gul och blå musfälla på ett vitt trästycke med sågspån runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Sedan var det dags för en enkel flytt av tomtgräns. Enkel trodde jag. Enkel tyckte inte alla inblandade:

Flytten gjorde vi, som jag tidigare nämnt, för att skapa två likvärdiga tomter, (tidigare var de ca 1250 resp 700, nu siktade vi istället på 950 resp 1000)

I början på december 2020 skickade vi in ansökan och den beräknade handläggningstiden var 11 månader.

I februari fick jag första kontakten med en handläggare som berättade att det efter en första anblick verkade vara en görbar åtgärd, samt att ärendet beräknades kosta blygsamma 40 000 kr.
Då ingick pappersskyfflande á ca 1500kr/h (om jag kommer ihåg någorlunda rätt) samt 2 nya tomtpinnar.

Efter ett par dagar fick jag veta att vårt område stod under "tomtindelning". Någon form av förhistorisk indelning som man nyttjade innan detaljplanen uppfanns. (Här är jag inte hemma, så jag vet inte exakt vad det innebär?)
Det betydde i alla fall att jag var tvungen att gå till kommunen för att ansöka om denna indelning tas bort, innan någon form av fastighetsreglering kunde göras. Även om tomtindelningen inte längre fyllde någon funktion och alla var överens om att den skulle bort, så ska en sådan åtgärd naturligtvis ha rätt arbetsgång och alla ska ha rätt att överklaga. Dessutom ska rätt nämnder slå klubban i ett bord osv.
I April fick vi till sist besked om att allting var klart, nu väntade bara 4 veckors tid för möjlighet att överklaga innan upphävandet vann laga kraft.
Ganska exakt 4 veckor efter beslutet så stod så kommunens mätningsingenjör en dag i trädgården och spikade nya tomtpinnar enligt våra önskemål!

Skönt att det är klart - trodde vi.

En person i hög synlighetsklädsel mäter tomtgräns med en totalstation i en grön trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det visade sig snart att en av de befintliga tomtpinnarna, som markerade gräns mot vår andra granne, satt 30cm fel jämtemot kartan. och som alla vet sen lumpen: Ifall kartan och verkligheten skiljer, så gäller kartan!
Därför inleddes en process att göra ytterligare en ändring av gränser - så att verkligheten stämmer.
Inblandade blev förutom grannen även kommunen, vars fastighet också gränsar mot nämnda pinne. Vi var alla överens om att ändra kartan - grannen fick ytterligare några kvadratmeter tomt och blev numera formellt delägare i en genemsam häck. Det blev några telefonsamtal och signerade brev fram och tillbaka.

En dag lämnade vi ett brev i kommun-receptionen för underskrift och efter någon vecka visade sig att det brevet istället hade hamnat i utgående och skickats till lantmäteriet, utan påskrift. Då höll jag på att ge upp..

Meeeen: Till sist fick vi ordning även på detta.
Vid det här laget närmade semestern sig och vi började förbereda oss för att sälja det gamla huset. Men innan dess skulle vi söka lov för ett förråd - och då skulle vi helst ha gränserna färdiga.

Fastighetskarta med markerade tomter och omstrukturerade gränser för ägarbyte.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dagarna innan semestern fick vi trots allt det slutgiltiga beskedet på att de nya gränserna var godkända, nu väntade bara ytterligare 4 veckors väntan på laga kraft.
Äntligen hade vi lite flyt med tider och tack vare att beskedet kom innan semestern så var de 4 veckorna slut lagom tills kommuntjänstemännen kom tillbaka och i Juli kunde vi dunka in en bygganmälan för förrådet som ska agera avskiljare mellan tomterna.
Trots att det strulade betydligt mycket mer än lantmätaren från början hade räknat med så tog hela åtgärden bara 8 månader och kostade ynka 52 000!

Under våren hade vi fått till ett staket som satt strategiskt placerat 10cm in på vår gamla tomt, så att vi slipper sköta det!

Person som sitter på gräsmatta nära träpinnar och snöre markerande ny tomtgräns i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trädgård med staket framför en gul villa, svenska flaggan och en studsmatta.
 
  • Gilla
  • Älska
Snigla och 20 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Nog första gången man hör om ett ärende som gått fortare än lantmäteriet förutspått :D
 
  • Haha
  • Gilla
LAnsgar och 3 till
  • Laddar…
Så här blev staketet.
Som sagt sitter staketet 10cm in på gamla tomten, vilket gör att våra nya grannar får full rätt att riva det om de inte vill ha det, men då får de nog två illbattingar in på tomten som kompensation.

Trädgård med nytt staket 10cm in på tomten, trähus i bakgrunden och studsmatta framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



En vacker vårdag lyckades vi få en bekant att planera in lite utbildning av motorsågsarbete från skylift i vår trädgård. Perfekt sätt att billigt bli av med ett par övervuxna björkar och för dom att bedriva sin utbildning i verklig miljö.
Person i skylift beskär en stor björk i en trädgård bredvid ett gult hus under en klarblå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Även inomhus fortskred arbetet, i lite sådär maklig takt, och de flesta väggarna var vid det här laget reglade, isolerade, elektrifierade och skivning hade påbörjats.
Renoveringsarbete i kök med reglade och isolerade väggar, stege och verktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter fönsterbytet har vi även fått tillbaka platsen i köket och därmed kunde jag även få in både golv och väggar!
När det ska byggas kök så tycker jag alltid man blir förvånad över hur otroligt mycket el det går åt!
På denna bilden är det en jäkla massa dosor, men ännu fler skulle det bli ch dessutom har det tillkommit en hel hoper med utanpåliggande prylar..
Renoveringsarbete med isolerade väggar och elinstallationer i ett rum med öppet fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag börjar få in snitsen på att fräsa vändningar för golvvärmen, men nästa gång ska jag inte snåla utan köpa ett stål som är anpassat för ändamålet!
Detta stål har rätt radie, men är för grunt. Därför får jag köra alla fräsningar 2 gånger på olika djup. Därtill har farsans antika överhandsfräs inte fått det underhåll den förtjänat de senaste decennierna, varför det tar en halvminut varje gång man ska justera..

Överhandsfräs som gör fräsningar i en betonggolv för installation av golvvärmerör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Eftersom vi började närma oss försäljning av det andra huset så fick vi göra en insats i källaren för att kunna lasta ner lite grejer där. Rummet på bilden nedan är det rum som jag tidigare visat med en decimeter spån/musspillning.
Jag skurade golv/väggar ett tiotal gånger och sedan målade jag 3 vändor. Sjukt nog fanns viss doft ändå kvar. Men med lite vädring så kändes det ändå ok att lasta in både barn och prylar där!

Två leende barn sitter och ligger på en nyrenoverad källargolv med vita väggar och ett litet fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Snigla och 18 till
  • Laddar…
I början av renoveringen försökte jag verkligen engagera barnen, både för att det är kul för oss alla, men också för att de kanske förstår vad man gör när man arbetar.
I samband med det så sprang jag över denna bild som jag tyckte var lite tänkvärd och kan tolkas på flera sätt beroende på vilken sida av glaset man tittar ifrån..
Illustration av en byggnadsarbetare som murar en vägg med ett barn som hjälper till, sett genom ett fönster där en familj leker.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


och visst har barnen varit med en del och hjälpt till, men tyvärr tar det nog mer tid och energi från mig än jag orkar med, varför de mest gör korta gästspel..

Barn mäter avstånd med måttband i ett rum under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder





Nog med det filosofiska rummet. Dags för fönsterbrädor och smygar!

Från början var taken fönsterbrädor av just brädor, men när vi har så fina fönster är det ju synd att snåla..
Därför började vi titta på stenskivor och frågade några olika leverantörer vad de hade för förslag och vad det skulle kosta.

Teknisk ritning av stenskivor för fönsterbrädor med dimensioner angivna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Till sist landade vi på Ruivina marmor från en leverantör i Skåne.
Av de 3 vi kontaktat var det bara dessa som hade rimliga svarstider på mailen, dessutom låg de något bättre i pris än övriga.
Leveranstid om ca 4 veckor var kortare än svarstiden på mail hos den leerantör som de flesta i Skaraborg annars rekommenderar..
Totalkostnad inklusive 40mil-ish under: 15 000kr, alltså 1500kr/stenskiva, vilket vi tyckte var helt okej med tanke på hr mycket det lyfter huset!
Rekommenderar starkt www.nobleteam.se


Jag vet. detta är tredje gången jag lovar att ni ska slippa se mig på fler bilder. Hoppas ni har överseende!
Detta är fönsterbrädan i köket, som är djupare än övriga då jag försökte gömma avlopp från ovanvåning i väggen. Tyvärr tänkte någon fel och det blev ändå en (liten) inklädnad som ni får se framöver!
Man med tummen upp som håller en marmorskiva framför sig med blommiga buskar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Något nervöst med första provmontaget. Tänk om jag måttat fel och proportionerna blir galna!
Men det gick bra och alla skivorna höll sig inom den felmarginalen där smygar och foder täckte alla glipor som uppstod.
Fönster med nyinstallerad marmorbräda, verktyg på brädan, oskyddade väggar och isolering synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi började också få ordning på insidan av de tidigare nämnda takkuporna!
Även här passade stenen enligt mina mått, här var det egentligen ännu kinkigare eftersom vi inte hade några foder att dölja eventuella glipor med.
Det blev några millimeters glipa, men ändå så lite att det var lätt att ljuga ihop en lösning!
Orenoverat rum med oslipade väggar och fönster som tittar ut mot en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Tillbaka i badrummet:
Vi bestämde oss för att lämna tegelstenarna i murstocken synliga - jag drömmer om att i framtiden sätta en kamin där. (Egentligen mest för syns skull, den behöver knappt vara inkopplad..)
Men efter att vi tagit ner putsen så var det inte direkt någon vacker syn..
Ett hörn av ett rum under renovering med synliga röda och vita tegelstenar på en obehandlad vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Därför gav vi oss på väggen med en borste. (beakta skyddsutrustningen som används vid fototillfället!)
Ganska snabbt bytte jag dock till stora borrmaskinen för att få kraft att putsa.

Det tog mig några timmar och händerna var skakiga i flera dagar efteråt.
Man får lite perspektiv på alla arbetmiljöproblem dessa maskiner orsakat genom åren. Tänker på alla gubba som gått dag ut och dag in med betydligt sämre maskiner..
Barn som renoverar och använder en borrmaskin för att borsta tegelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Slutresultatet blev bra mycket bättre än innan, men det fick så småningom bli en rejäl tvätt och lite murande för att täcka de värsta tråkigheterna.
Exponerad rödbrun tegelvägg under renovering med synliga murstocksluckor och spår av tidigare arbeten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Snigla och 28 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.