richardtenggren richardtenggren skrev:
Låter som en anledning för två dammsugare? ;)
Eller att pensionera kapgeren ;);)
 
  • Älska
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Eller att pensionera kapgeren ;);)
Du tänker HKC :love:
 
FredrikR FredrikR skrev:
Du tänker HKC :love:
Givetvis inte. Du borde skaffa en såg som även passar dina befintliga skenor såklart :D
Men för det du gör nu räcker det väl med en hel skiva att såga på och tex en rail square så kunde du göra alla de snitten också med din sänksåg?
 
nanowire nanowire skrev:
Givetvis inte. Du borde skaffa en såg som även passar dina befintliga skenor såklart :D
Men för det du gör nu räcker det väl med en hel skiva att såga på och tex en rail square så kunde du göra alla de snitten också med din sänksåg?
Railsquare...:cool:
Det var nära det blev en sådan före jul eller om det tom. var under Black Week. (y)
 
Byggde en liten kompis till utesoffan.
Nybyggd träsoffa på en uteplats med tidig vårsol och snöfläckar i gräset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggd träsoffa och bord på en uteplats med husvägg i bakgrunden och snöfläckar på gräset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Chentin och 7 till
  • Laddar…
JohnnyKeba JohnnyKeba skrev:
Byggde en liten kompis till utesoffan.
[bild] [bild]
Snygg, jag gillar verkligen utseendet! :ok:
Skön att sitta i också?
 
  • Gilla
JohnnyKeba
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Snygg, jag gillar verkligen utseendet! :ok:
Skön att sitta i också?
Tack! Fåtöljen är faktiskt byggd efter en ritning jag hittade på nätet, så jag ska inte ta åt mig äran för designen. Soffan har jag dock själv ritat.

Dynor är beställda och borde komma snart, kan återkomma när jag provsuttit med dom. Utan dynor är den helt ok, men det hade inte skadat med lite mer lutning på ryggstödet, enl ritning skulle det bara vara 3 grader lutning vilket blev lite för upprätt tycker jag. Förhoppningsvis kompenserar dynorna lite för det.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Uppdaterat förvaringssystem för användbara småbitar.
Eller patetiskt försök att gå ifrån misär till kreativt kaos.

Jag vet inte hur ni andra funkar. Men... det finns en kategori små plyfabitar och klotsar som jag sågar upp hela tiden för att använda till allt möjligt. Synd att kasta så jag har haft kartonger på golvet i ett hörn för att spara lite grann i alla fall.
Sådant fungerar som en magnet för annat som man inte omedelbart kastar och blir surhörn i verkstaden.
Översikt över en rörig verkstad med träbitar, spån och verktyg utspridda på golvet och i kartonger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Även om det ser ut som sopor är det en värdefull resurs som spar tid varje gång jag slipper leta i en spillåda efter grejer och såga upp nytt.

Så... Thunderdoome Design presenterar.
Den vägghängda braatthabitarförvaringen. (y)
Väggmonterad träförvaring med olika små plywoodbitar och träklossar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Som ni ser finns det fortfarande överkapacitet. Får se om en vecka om det räcker :p.

Mvh Findus
 
  • Gilla
karlmb och 17 till
  • Laddar…
LoweW LoweW skrev:
Fick installerat en soft start på min DeWalt bordssåg efter tips från TriNitro. Funkar bra men jag är väldigt skeptisk till 0,75mm^2 kablarna. Det står att den ska klara 12A vid 250V men vi får se om dom håller när man väl belastar maskinen.
Electrolux har sålt många dammsugare på 2000W och uppåt 10m sladd 0,75 mm2.
Hade det varit brandfara tror jag vi hade hört om det. Jag tror dessutom inte att de flesta som dammsuger drar ut hela sladden för att undvika extra värme.

/Höghus
 
  • Gilla
TriNitro och 1 till
  • Laddar…
Höghus Höghus skrev:
Electrolux har sålt många dammsugare på 2000W och uppåt 10m sladd 0,75 mm2.
Hade det varit brandfara tror jag vi hade hört om det. Jag tror dessutom inte att de flesta som dammsuger drar ut hela sladden för att undvika extra värme.

/Höghus
Instämmer, borde vara lungt, 0.75mm2 har en resistans på 0.023 ohm/meter, så om stumparna är en decimeter långa så blir det 0.023 volts spänningsfall vid 10 amper, eller 0.23 watt i värmeutveckling, vilket inte borde vara något större problem att bli av med.

Passar även på att tacka för tipset om denna modulen, får bli en sådan på min gerkap, alltid lika "kul" när den hoppar till av motorn som startar...
 
  • Gilla
LoweW och 1 till
  • Laddar…
@findus42 snygg lösning! Men det där är lite som att öppna Pandoras ask... Disciplin gäller annars har du snart flera "bra att ha" lådor (fråga inte hur jag vet det) ;)

Spillbitar är bra, i lagom mängd. Kan svara på många funderingar när man bygger mot ett mål och inte enligt en detaljerad ritning
 
  • Gilla
nanowire och 1 till
  • Laddar…
Nästa steg i att bringa ordning i verkstaden är nu avklarat. Efter att ett tag ha irriterat mig både på att det dräller av slipnät överallt och att jag aldrig hittar ett (eller rätt) slipnät när jag behöver det har ju nu fixat en smidig förvaring där jag smidigt kommer åt önskad grovlek. På hyllan som blir ovanpå förvaringen kan jag ställa excenterslipen. Jag vet inte om jag egentligen vill låta den få en plats på verktygstavlan, men den har åkt runt på arbetsbänken så pass länge nu att det är skönt att få bort den därifrån. Det har varit ett lite för stort steg att få in den i skåpet där den har sin tilldelade (men sällan använda) plats.
Träförvaring för slipnät upphängd på vägg med slipnät i olika grovlekar sorterade i fack.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Excenterslip på en hylla ovanför en nybyggd förvaring med sorterade slipnät.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag passade även på att extrautrusta spånlådan till cyklonen. En bit avloppsrör fick bli hållare till dammsugarmunstycket. Så nu är det lättare att hålla dammsugarslangen i schack.
Hantverkarverkstad med en egenbyggd spånlåda och integrerad hållare för dammsugarmunstycke.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FreQa och 16 till
  • Laddar…
Klingor bortskänkes
Vi är överens om att bara ha 3,5mm klingor i verkstaden. Dessa skall kastas.
Slipbara sågklingor.
Olika storlekar av använda slipbara sågklingor uppradade på ett träbord markerade med måttangivelser.
Finns i södra Storstockholm.
Endast avhämtning under arbetstid. Om en vecka åker de i skroten.
Skicka PM

Mvh Findus

PS. Alla eller ingen! DS
 
  • Gilla
vanpire och 4 till
  • Laddar…
findus42 findus42 skrev:
Klingor bortskänkes
Vi är överens om att bara ha 3,5mm klingor i verkstaden. Dessa skall kastas.
Slipbara sågklingor.
[bild]
Finns i södra Storstockholm.
Endast avhämtning under arbetstid. Om en vecka åker de i skroten.
Skicka PM

Mvh Findus

PS. Alla eller ingen! DS
Grymt!
Synd att man bor i Halmstad :(

Om inte annat så hade man kunnat göra knivar och annat roligt av dem..
 
Frustrator Frustrator skrev:
Grymt!
Synd att man bor i Halmstad :(

Om inte annat så hade man kunnat göra knivar och annat roligt av dem..
Hej!

Avstånd är bara en siffra! Jag har en leverans till ”roli” på framsidan framöver och kan ta med dom till Mölndal för upphämtning där.
Kan det vara ett alternativ?

Dag
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.