Jag och sambon har reflekterat över föregående generationens fascination för att samla saker i krypgrunden på vårat hus.:cool: Person som rensar i krypgrund med brädor och sopsäckar utanför ett hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Upprensning av gammalt bråte utanför ett hus med trävirke, skottkärra, byggmaterial och sopsäckar på gräsmattan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två personer rensar röran av diverse byggmaterial och gamla saker utanför ett hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
  • Haha
landan81 och 6 till
  • Laddar…
Idag tog jag tag i den där lösa golvlisten som stört mig i fyra år.
Tidsåtgång: ca 2 minuter, inkl. leta fram lämplig spik, hammare och ToR till garaget.
 
  • Gilla
hobbs och 6 till
  • Laddar…
tommib
Eklanda6 Eklanda6 skrev:
Jag och sambon har reflekterat över föregående generationens fascination för att samla saker i krypgrunden på vårat hus.:cool:[bild] [bild] [bild]
Med tanke på dagens virkespriser så är ju det där en mindre skatt.
 
  • Gilla
  • Haha
swe.jocke och 4 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Med tanke på dagens virkespriser så är ju det där en mindre skatt.
Jo förvisso, har flyttat de delarna av skatten till ett bättre ställe (låst och larmat för säkerhets skull) ;)
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Helgens projekt var att gipsa lite väggar och tak i snickarboden och ställa frugans keramikugn på plats. Nu återstår att bygga frånluftsventilation och fixa elanslutning innan det går att börja bränna lera.
 
  • En snickarbod inuti med nygipsade väggar och tak, en keramikugn i mitten och en dörr till en trähytt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyrenoverad snickarbod med gipstak och väggar, keramikugn och träarbetsbänkar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
boschkenta och 6 till
  • Laddar…
Hennke85 Hennke85 skrev:
Helgens projekt var att gipsa lite väggar och tak i snickarboden och ställa frugans keramikugn på plats. Nu återstår att bygga frånluftsventilation och fixa elanslutning innan det går att börja bränna lera.
vad drar en keramikugn?
 
M maria01 skrev:
vad drar en keramikugn?
13,2 kW vid full effekt med extra mellanring. Den här kräver 19A med extra mellanring annars tror jag den klarar sig med 16A.
Så det blir nog att säkra upp ute i skåpet igen.
 
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
Fått laddbox installerad på förrådsväggen. :D

Den är inte centrerad under lampan på grund att väggen ska genomgå ett panelbyte samt dörrbyte (bredare) när plusgraderna kommer. Lampan kommer då att omplaceras så att den är centrerad över laddboxen. Blev en undercentral i förrådet när elektrikerna ändå var på plats.
 
  • Installerad laddbox på avskalad vägg, bredvid öppen undercentral och ocentrerad utomhuslampa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyinstallerad laddbox på en obearbetad förrådsvägg med synliga ledningar och verktyg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Laddbox installerad på gråmålad förrådsvägg ej centrerad under en svart utomhuslampa, med förberedelser för framtida ombyggnation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Sthlm1891 och 4 till
  • Laddar…
Degerlunden Degerlunden skrev:
Fått laddbox installerad på förrådsväggen. :D

Den är inte centrerad under lampan på grund att väggen ska genomgå ett panelbyte samt dörrbyte (bredare) när plusgraderna kommer. Lampan kommer då att omplaceras så att den är centrerad över laddboxen. Blev en undercentral i förrådet när elektrikerna ändå var på plats.
Fick du med undercentralen med på Grön Teknik-avdraget då också kanske? ;)
 
LoweW
Degerlunden Degerlunden skrev:
Fått laddbox installerad på förrådsväggen. :D

Den är inte centrerad under lampan på grund att väggen ska genomgå ett panelbyte samt dörrbyte (bredare) när plusgraderna kommer. Lampan kommer då att omplaceras så att den är centrerad över laddboxen. Blev en undercentral i förrådet när elektrikerna ändå var på plats.
Snyggt! Vet du om det drogs 2,5mm^2 eller 4mm^2 kabel?
 
Onsalakorven Onsalakorven skrev:
Fick du med undercentralen med på Grön Teknik-avdraget då också kanske? ;)
Haha det hade varit något men tyvärr inte. :cry:
Bara nöjd att få till elförsörjningen i förrådet på ett bättre sätt än innan. Innan var det en 3x2,5mm2 kabel som fördelades till olika saker med en anslutningsdosa. Nu blev det en 5x6mm2 till undercentralen med jordfelsbrytare och separat dvärgbrytare till "övrigt". :cool:
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
LoweW LoweW skrev:
Snyggt! Vet du om det drogs 2,5mm^2 eller 4mm^2 kabel?
Hej,

Det drogs en 5x6mm2 kabel hela vägen från huvudsäkringarna till laddboxen. Längden från huvudsäkringarna är ca 24m och eftersom jag kommer att ha fler saker som belastar samma kabel föll valet på denna. Stel och grov kabel, ca 16mm diameter. Laddboxen är en Easee specad för max 22kwh, om jag någon gång vill säkra upp och köra den på full kapacitet så ska kabeln inte vara en begränsning (risk).
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Degerlunden Degerlunden skrev:
Laddboxen är en Easee specad för max 22kwh
Det var inte mycket. De flesta elbilsbatterier är väl minst dubbelt så stora?
 
  • Haha
Limpdjuret och 2 till
  • Laddar…
Degerlunden Degerlunden skrev:
Hej,

Det drogs en 5x6mm2 kabel hela vägen från huvudsäkringarna till laddboxen. Längden från huvudsäkringarna är ca 24m och eftersom jag kommer att ha fler saker som belastar samma kabel föll valet på denna. Stel och grov kabel, ca 16mm diameter. Laddboxen är en Easee specad för max 22kwh, om jag någon gång vill säkra upp och köra den på full kapacitet så ska kabeln inte vara en begränsning (risk).
Lastbalansering? Eller skippade du det?
 
LoweW
useless useless skrev:
Det var inte mycket. De flesta elbilsbatterier är väl minst dubbelt så stora?
Fast 22kW för att ladda hemma är ju väldigt mycket? Krävs väl 400V avsäkrat på 32A? Det är det inte många som har.

Siktar själv på att installera en Easee laddare men nöjer mig med 7,5kW till att börja med.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.