Mikael_L Mikael_L skrev:
Lidl har 50kW snabbladdare
Gratis? Då förstår jag på ett annat sätt om folk åker dit enkom för att ladda.
 
Mikael_L
Det är dock bara några enstaka lidl i landet som har laddning än så länge, ingen i Uppsala.
På circle K har jag snabbladdat gratis, jag vet inte om det fortfarande är gratis där, de tänkte enligt uppgift ha gratis laddning en period medan de bygger upp sin infrastruktur (antagligen för att locka till sig abbonenter (som jag) som skaffar appen och reggar sig och sen har lärt sig att åka dit och ladda).

edit:
Jag tror dessutom att lidls laddare är EN 50kW anslutning, som delas på 2,3 eller 4 ladduttag, så det är inte säkert att man får 50kW, troligast inte.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
[länk]

BP är vid brytpunkten då de tjänar med pengar på laddstolpar än på bensinpumpar...
Det där känns som en marknadsföringsanka. Tittar man närmare på det förutspår de att det kommer ske 2025 och de avslöjar inga siffror.

Med det sagt kan jag tänka mig att man ganska snabbt kommer tjäna mer per kund på elbilister än avgasbilister, främst pga. merförsäljningen, men per pump är det nog mer avlägset.

Hur som helst, det här lär hända. Om det är BP, Fortum, 7eleven eller McDonalds som kommer ut som vinnare är en annan sak.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det är dock bara några enstaka lidl i landet som har laddning än så länge, ingen i Uppsala.
På circle K har jag snabbladdat gratis, jag vet inte om det fortfarande är gratis där, de tänkte enligt uppgift ha gratis laddning en period medan de bygger upp sin infrastruktur (antagligen för att locka till sig abbonenter (som jag) som skaffar appen och reggar sig och sen har lärt sig att åka dit och ladda).

edit:
Jag tror dessutom att lidls laddare är EN 50kW anslutning, som delas på 2,3 eller 4 ladduttag, så det är inte säkert att man får 50kW, troligast inte.
Jag har bara sett gratis AC laddare, då får man inte in många kronor sålänge man sitter och väntar. Vår lokala ica maxi tror jag dessutom har max 1h, det är ungefär vad det tar och handla. Jag tar mig inte ens hem på det jag lyckas trycka i på en storhandling. Skulle tjäna mer på om de bjöd på en plastkasse i kassan...
 
  • Gilla
witten
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det där känns som en marknadsföringsanka. Tittar man närmare på det förutspår de att det kommer ske 2025 och de avslöjar inga siffror.

Med det sagt kan jag tänka mig att man ganska snabbt kommer tjäna mer per kund på elbilister än avgasbilister, främst pga. merförsäljningen, men per pump är det nog mer avlägset.

Hur som helst, det här lär hända. Om det är BP, Fortum, 7eleven eller McDonalds som kommer ut som vinnare är en annan sak.
Bensin och Diesel finns det inga marginaler på. El i laddstationer har rätt kraftiga marginaler, det är de fasta kostnaderna för laddstolpen som åste betalas idag. Vi får se hur konkurrensen blir med tiden och hur den påverkar marginalerna på elförsäljningen...
 
Så är det säkert i viss mån, men det finns rent av obemannad bensinstationer, så någon marginal har de. Och stor volym.
 
N Nerre skrev:
Så det är du helt säker på?

Men de nysålda bilarna är väl typ bara 10% av fordonsflottan? Så det innebär att det faktiskt bara är 4% tillskott av elbilar.
Jag har aldrig pratat om när fossilbilar ska vara borta enbart nybilsförsäljningen, så fordonsparken kommer under många år framöver vara fossildriven.

Så jag är säker på att mina nyförsäljningssiffror är ganska riktiga.

Och detta informerades idag:
Bilalliansen Renault-Nissan-Mitsubishi väntas presentera nya rejäla satsningar inom elbilar på torsdag, enligt Reuters som hänvisar till källor.

Alliansen väntas tillkännage investeringar på över 20 miljarder euro över de kommande fem åren, samt planer på att ta fram drygt 30 nya elbilar på fem gemensamma plattformar tills 2030.

Alliansen har sedan tidigare spenderat 10 miljarder euro på elektrifieringen av bilar.


Och det viktigaste bygger på att de standardiserar batterierna och räknad med att kunna producera bilar till samma pris som en fossilbil. Övriga tillverkar gör detsamma t.ex. samarbetar med elmotortillverkning.
Så redan 2025 kommer det nog bara specialfordon som har fossilmotorer.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
När jag jobbade på mack under mina studier för 15 år sedan diskuterade jag just marginalerna på bränsle med ägaren. Han pratade då om att marginalerna var som bäst väldigt små, pengarna som drogs in på de tankande kunderna var de indirekta, dvs de extraköp som gjordes i butiken i samband med tankningen.
Har inga föreställningar om att det skulle ha svängt nu utan lär vara än mindre.
Dock är det som sagts, stora volymer, så det blir så klart kosing ändå.
 
Mikael_L
En jag känner som jobbade flera år på en mack och mot slutet blev så insyltat att han i princip visste allt som chefen visste osv. Han berättade att vinsten de drog in på ett års bränsleförsäljning var i samma storlek som porto och telefonkostnader det året.
En smitning mer eller mindre hade förändrat resultatet drastiskt.

Varför säljer man bensin då med så liten marginal undrade jag.
Ja det är ju för att få in kunderna i butiken så de köper en korv eller en tidning etc.
En annan anledning var att hela kassa-pump-systemet ägs och bekostas av bensinbolaget, så de hade inga utgifter för allt det där, men samtidigt krympte marginalerna på bränslet.
 
@ @ndreas skrev:
Tja.... Var fjärde bil jag möter drar inte något släp ;) Drar man ett släp två gånger per år så kanske inte dragvikt är det mest väsentliga. . . Även om många verkar tycka det....
Om det ska tolkas som att 3 av 4 bilar du möter drar släp är nog släp användandet ovanligt högt där du åker.
 
  • Haha
Fairlane
  • Laddar…
Jag tycker att den största nackdelen med elbilar är den osäkra, oförutsägbara ekonomin.

Jag har en ID4 som kostat mig 550 tkr i inköp efter subvention. Hur mycket av det jag får igen när jag säljer den, och vad bilen då kostat mig per mil tycker jag är en mycket intressantare diskussion än frågor om räckvidd, dragkapacitet, om man borde få ladda hos andra, hur väl utbyggt laddnätet är osv. Missförstå mig rätt, de andra sakerna spelar också roll, men till stor del som input i en ekonomisk kalkyl.

Om mitt bilinnehav kostar mig fem- eller sjutusen i månaden är helt enkelt intressantare än om jag i dagsläget en enstaka gång kan behöva köa till en laddare i Linköping. Men det kommer ta år innan jag faktiskt vet vad kostnaden blir.

Att det för någon som kör till fjällen på sportlovet, drar tunga släp långt eller något annat finns särfall som är viktiga känner jag också tar för mycket plats i debatten.

Jag drar små släp lokalt och det jag kör långt (vilket är mer än de flesta) är huvudsakligen inte under extrema trafikhelger. I ”vardagen” är mitt största problem ifall nästa tänkta laddare är ledig eller ej, men det är som sagt egentligen klart underordnat ekonomin.

För vad kostar det att ha bil, inte bara elbil, utan rent generellt? Jag leasade bil tidigare, det kostade mig ca 5.000 kr/månad inklusive bensin. Det var senast En Kia Niro laddhybrid som var lite för tråkig, men annars räckte bra. Pga. ändrade subventioner och inlåsningseffekt lockar dock inte förmånsbil längre, så nu är det det osäkra ägandets värld som gäller.

Och då kan man fråga sig, hur mycket räknar folk på sitt bilägande egentligen? Hur många som köper en ny Volvo, BMW, Skoda eller Kia räknar egentligen på vad bilen kostar dem för att motivera deras respektive bilköp? De som leasar tänker säker så, men köpare? Oftast inte tror jag. Och kanske mindre för dyrare bilar än billigare.

För för att komma fram till det måste man ju göra antaganden om restvärde när man ska sälja ett antal år framåt i tiden. Det kan man väl med viss förutsägbarhet göra för bilar som funnits i tiotals år, men för helt nya elbilsmodeller som kom förra året eller rent av i år? – Det blir en gissningslek.

Så förutsägbarheten i pris tror jag är den viktigaste saken för många för att elbil ska vara ett alternativ. Givet att de står sig något sånär i jämförelsen med priset för en avgasbil.

Viss ledning kan man förstås få från privatleasingpriserna, men även dessa bygger förstås på gissningar och antaganden.

Det finns många bra elbilar (även om leveranstiderna ofta är långa) och det finns fler och fler budgetmodeller. Men vad det kostar att köra elbil kontra avgasbil i olika segment, det pratar vi för lite om.
 
  • Gilla
Hullefar och 8 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag tycker att den största nackdelen med elbilar är den osäkra, oförutsägbara ekonomin.

Jag har en ID4 som kostat mig 550 tkr i inköp efter subvention. Hur mycket av det jag får igen när jag säljer den, och vad bilen då kostat mig per mil tycker jag är en mycket intressantare diskussion än frågor om räckvidd, dragkapacitet, om man borde få ladda hos andra, hur väl utbyggt laddnätet är osv. Missförstå mig rätt, de andra sakerna spelar också roll, men till stor del som input i en ekonomisk kalkyl.

Om mitt bilinnehav kostar mig fem- eller sjutusen i månaden är helt enkelt intressantare än om jag i dagsläget en enstaka gång kan behöva köa till en laddare i Linköping. Men det kommer ta år innan jag faktiskt vet vad kostnaden blir.

Att det för någon som kör till fjällen på sportlovet, drar tunga släp långt eller något annat finns särfall som är viktiga känner jag också tar för mycket plats i debatten.

Jag drar små släp lokalt och det jag kör långt (vilket är mer än de flesta) är huvudsakligen inte under extrema trafikhelger. I ”vardagen” är mitt största problem ifall nästa tänkta laddare är ledig eller ej, men det är som sagt egentligen klart underordnat ekonomin.

För vad kostar det att ha bil, inte bara elbil, utan rent generellt? Jag leasade bil tidigare, det kostade mig ca 5.000 kr/månad inklusive bensin. Det var senast En Kia Niro laddhybrid som var lite för tråkig, men annars räckte bra. Pga. ändrade subventioner och inlåsningseffekt lockar dock inte förmånsbil längre, så nu är det det osäkra ägandets värld som gäller.

Och då kan man fråga sig, hur mycket räknar folk på sitt bilägande egentligen? Hur många som köper en ny Volvo, BMW, Skoda eller Kia räknar egentligen på vad bilen kostar dem för att motivera deras respektive bilköp? De som leasar tänker säker så, men köpare? Oftast inte tror jag. Och kanske mindre för dyrare bilar än billigare.

För för att komma fram till det måste man ju göra antaganden om restvärde när man ska sälja ett antal år framåt i tiden. Det kan man väl med viss förutsägbarhet göra för bilar som funnits i tiotals år, men för helt nya elbilsmodeller som kom förra året eller rent av i år? – Det blir en gissningslek.

Så förutsägbarheten i pris tror jag är den viktigaste saken för många för att elbil ska vara ett alternativ. Givet att de står sig något sånär i jämförelsen med priset för en avgasbil.

Viss ledning kan man förstås få från privatleasingpriserna, men även dessa bygger förstås på gissningar och antaganden.

Det finns många bra elbilar (även om leveranstiderna ofta är långa) och det finns fler och fler budgetmodeller. Men vad det kostar att köra elbil kontra avgasbil i olika segment, det pratar vi för lite om.
Håller med, och även icke elbilar kan påverkas av kommande utveckling vad gäller begagnat. Och idag okända politiska beslut om subventioner, skatt på diesel eller el eller kilometerskatt.

Du har ju själv tagit steget och privat köpt en elbil för ca 500000 kr. De flesta tycks anse att det är för dyrt (inte prisvärt) eller att de inte överhuvudtaget har råd. Så är det nog i många fall, men man måste räkna på helheten och det finns en brytpunkt i mil och år när det faktiskt blir billigare. Problemet är för den som inte har sparkapital eller som inte kan finansiera med lån. Det är alltså billigare men de har ändå inte råd ”det är dyrt att vara fattig”. Privatlesing kan vara lösningen för dem.

Men jag tror som du att problemet är att många inte kan räkna, eller ens försöker räkna på det. Det finns diverse kalkyler på nätet för man kan fylla i fakta för bilen och få kostnad per månad eller mil. Även om det baseras på antaganden går det att få ut ett spann på några minuter om man laborerar lite med tex värdeminskningen som är osäker.

Men kanske är inte befolkningen så dålig på matematik och ekonomi, de vill helt enkelt inte veta att deras nya bil kostar 100 kr milen.
 
  • Gilla
fribygg och 3 till
  • Laddar…
D
P Pin skrev:
Håller med, och även icke elbilar kan påverkas av kommande utveckling vad gäller begagnat. Och idag okända politiska beslut om subventioner, skatt på diesel eller el eller kilometerskatt.

Du har ju själv tagit steget och privat köpt en elbil för ca 500000 kr. De flesta tycks anse att det är för dyrt (inte prisvärt) eller att de inte överhuvudtaget har råd. Så är det nog i många fall, men man måste räkna på helheten och det finns en brytpunkt i mil och år när det faktiskt blir billigare. Problemet är för den som inte har sparkapital eller som inte kan finansiera med lån. Det är alltså billigare men de har ändå inte råd ”det är dyrt att vara fattig”. Privatlesing kan vara lösningen för dem.

Men jag tror som du att problemet är att många inte kan räkna, eller ens försöker räkna på det. Det finns diverse kalkyler på nätet för man kan fylla i fakta för bilen och få kostnad per månad eller mil. Även om det baseras på antaganden går det att få ut ett spann på några minuter om man laborerar lite med tex värdeminskningen som är osäker.

Men kanske är inte befolkningen så dålig på matematik och ekonomi, de vill helt enkelt inte veta att deras nya bil kostar 100 kr milen.
KTH testade att visa bilens totala kostnad per km för deltagarna i en mindre studie (de studerade även andra interventioner). Kostnaden varierade mellan 2.8 och 7.6 SEK/km för deltagarna i studien, som inte tänkt att vara representativt för medelsvensson. Ett citat från artikeln är rätt talande tänker jag "When recruiting participants in the street, the research assistants’ scripts included the phrase that partaking in the study would let them know more about the car’s real costs, upon which very many answered similarly, with a laugh, saying “That’s something you don’t want to know”. :cool:
https://www.sams.kth.se/polopoly_fs...c interventions, Sjöman Ringenson Kramers.pdf
 
  • Gilla
pappel och 2 till
  • Laddar…
Värdeminskning är väl den allra största posten och samtidigt mest svårbedömt på ny bil. Vi körde V70 förut och efter 7,5 år så hade vi i snitt ~30'/år i värdeminskning. Efter det blev det en V90, 100' dyrare i inköp och efter 5,5 år så har även den haft ~30'/år i värdeminskning. Många verkar räkna på 50% efter 3 år men just nu verkar beg. marknaden vara lite galen. Vi har fortfarande 60% värde kvar på vår V90 efter 5,5 år.

Men men, nu hoppar vi på elbilsrallyt så får vi se hur begagnat och nybilsmarknaden ser ut om ett par år.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Mikael_L
P Pin skrev:
Men kanske är inte befolkningen så dålig på matematik och ekonomi, de vill helt enkelt inte veta att deras nya bil kostar 100 kr milen.
Det är nog det främsta skälet, skulle jag tro. :D
Jag hade i ett tidigare jobb en arbetskollega som bodde några 100 meter från jobbet några 100 meter från centrum, höll inte på med speciellt mycket på fritiden som krävde bil och således hade han ingen bil i flera år.
Men så en dag började han prata bil, började fråga både mig och andra om tips och råd, jag frågade vilka bilbehov det fanns och konstaterade att han kommer köra väldigt lite så en nyare dyrare är inget bra val iom värdeminskningen, så mitt råd var något typ 10-12 år gammalt av något pålitligt märke.

Efter en tids vridande och vändande på saken slog han till, blev andra ägare på en typ 3 år gammal burk.
Då det var svårt att få vettig parkering där han bodde, stod den på företagets parkering jämt, det var ju som sagt bara några hundra meter ifrån.
Vi andra lade märke att den bara stod och stod där, på vintern blev det tydligt med orörd snö runt.
Så efter en typ 3 år såldes den, och han kungjorde detta runt fikabordet.
Alla blev naturligtvis lite nyfikna, vad gav han för den, vad fick an för den, hur många (få) mil blev det osv.
Och i samma ingenjörsanda så var vi naturligtvis tvungna att räkna på det (kollegan var helt med på noterna och bidrog ivrigt) och kom fram till att han hade nästan kunnat åkt taxi för samma pengar.
Kunnat ta taxi ut för att åka kanot osv ... :D

Och då detta var klart så meddelande han glatt, Tja ärligt talat hade jag nog faktiskt åkt taxi billigare, för glöm inte att av dessa mil så är en hel del till bilprovningen, för att åka och tanka, eller för att jag ibland nästan skämts lite och tagit bilen och kört ett par mil bara för att den ska användas och batteriet laddas.
Tid jag väl egentligen velat lägga på annat.
 
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
Johannes Carlsson och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.