Vad valde du för altandörrar ut från köket? Jag har en liknande öppning (20x22) och var först inne på skjutdörr men börjar tvivla. Jag tror skjutdörrar är bättre för bredare öppningar, men då jag har plats på utsidan är det bra att kunna öppna fullt med pardörrar. Och vikdörr är alldeles för meckigt att öppna.

Fint bygge och bra bilder (y)
 
S sulfobus skrev:
Vad valde du för altandörrar ut från köket? Jag har en liknande öppning (20x22) och var först inne på skjutdörr men börjar tvivla. Jag tror skjutdörrar är bättre för bredare öppningar, men då jag har plats på utsidan är det bra att kunna öppna fullt med pardörrar. Och vikdörr är alldeles för meckigt att öppna.

Fint bygge och bra bilder (y)
tack

Det är ”vanliga altandörrar, tror de är 22 höga och 21 breda eller så. Kan dubbelkolla om det är viktigt. Jag kom fram till exakt samma slutsats, ett par skjutdörrar innebär en mindre öppning och så länge måtten är typ kvadratiska så blir det konstigt, skjutdörr passar bra när hela partiet är typ 2 gånger bredare än höjden. Dessutom ska vi ha altan utanför och då kändes en öppning på 100cm (som det blir med skjutdörrar) för smal.

dessutom ör dessa dörrarna hälften av priset. Så både estetik, funktion och
Pris är bättre. Då blev valet enkelt.

vi valde att få bromsen bortmonterad så att de går att öppna 180 grader. Detta medför ju att hela partiet behövs sitta i liv med fasaden. Finns lite bilder på hur jag löste det som jag kan beskriva mera i detalj om det behövs.
 
  • Gilla
sulfobus
  • Laddar…
Länge sedan uppdatering nu, ska försöka dunka iväg ett gäng med bilder.

I april så började vi med tomten, här är någon typ av "röjt och redo för grävskopa status"
Tomt med uppdateringsarbeten, uppgrävd mark med stenar framför en vit villa, träd i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dräneringsdike på baksidan. Föga förvånat så fanns där berg, i botten på schaktet var det för nära väggen så där fick de spräcka lite
Grävmaskin vid en uppgrävd tomt med synliga stenar och berg, redo för grävning och dränering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mycket sten i marken
En grävskopa som arbetar med dräneringsarbete nära en husgrund, med synligt berg och uppgrävd jord och sten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Framsidan uppgrävd och här stog gaveln på berget.
Grävmaskin på en uppgrävd tomt med högar av sten och berg nära bostadshus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dubbla Isodrän
Finger pekar på dräneringsdike vid husgrund i uppgarvad trädgård, synligt berg, skymt av byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


40 ton sten tog vi bort från tomten, en del låg i marken och en del är spräckt berg
Hög med bortgrävd sten och berg från tomt, i en bostadsomgivning under förberedelse för byggnation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan grovplanering av tomten. Slänten är borta och har ersatts av en brantare slänt
Hus med uppgrävd mark i förgrunden, sten och röjning synlig, under blå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Baksidan
Tomt med uppriven jord och utsprängda berg nära husets grund, redo för anläggningsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Framsidan
Uppgrävd tomt med stenar och byggmaterial, tomten är i förberedelse för byggnation med klar himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
Paydayone och 3 till
  • Laddar…
Efter grovplaneringen av tomten så började jag med altanen.

Bärlina i fasad, 2st 45x220 skruvlimmade med drös av 8x140 skruv på cc30. Bärlinan i sig är utsalad från fasaden med 2st glespanel 28x70.
Bärlina av trä skruvad mot ett hus med ljus korrigerad fasad och en källare med grovputs ovanför grusad mark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


För att ha något att utgå ifrån p.g.a. berget så borrade jag fast ett gäng stolpskor med en "provosorisk" bärlina.
En grovplanerad tomt med en påbörjad altanstruktur och byggmaterial spridda runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Från den byggde jag en temporär "vägg" för att lägga upp bjälklaget på.

Person som håller i en träbärlina i byggfas, med trästolpar och konstruktionsmaterial synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Sedan ut med bjälklaget. 45x220 på cc30 :) borde hålla. Anledningen till den grova dimmensioneringen är att spännvidden blir ca 3,3 m så jag ville ha det så stumt som jag kan få (inom rimliga gränser).
Konstruktion av altanbjälklag med bärlinor, synliga stolpskor, och en person som bygger vid husfasad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Konstruktionsfasen av en altan med grova dimensionerade bärlinor och temporära stöd vid ett hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedna gav jag mig på mina 3st stolpar, eller "sparrar". De är 200x200
Staplad virke av olika storlekar på en tom byggarbetsplats, redo för altanprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Fogsvans is the shit
Stora träbjälkar på pall med naturlig bakgrund av träd och himmel under skymning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Linoljebad för ändrät, tror de sög i sig ca 30 cl rå linolja vardera.
Två stora träbjälkar uppställda i ett vedförråd, med vedstaplar och en radiator i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Med pelarna på plats och "hängande" från bärlaget via temp. väggen så kunde jag börja gjuta fötterna
Påbörjad konstruktion av en altan med tjocka träbjälkar och stolpar framför ett hus, verktyg och byggmaterial syns på den grovplanerade marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


5 st 12mm armeringsjärn dubbade i berget med kemankare per stolpe
Armeringsjärn som sticker upp ur en gjuten betongfot på berggrund vid byggnation av stolpfundament.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gjutform med ingjutna järn. 4 st 8mmx50mm järn per stolpe. I asymetrisk höjd och centrum offset för att inte riskera att krocka med skruvarna.
Nybyggd gjuten fot med armeringsjärn, stolpe med järnplattor och skruvar, på grunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Byggplats med grunden för en altan under arbete med stolpar, temporär stödstruktur, och armeringsjärn i berget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sista stolpen (nr 4) kommer döljas + att det är 1m jord. Så här nöjde jag mig med att gjuta en hög blint på 25cm i dameter
Konstruktion av en altan med en provisorisk bärlina och en stolpsko fastburrad i en betonggrund, omringad av jord och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Grovkonstruktion av en altan med tjocka träbalkar och stolparskelett framför ett hus, grundarbete synligt i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 5 till
  • Laddar…
Sedan kom det 30 ton gräsmattejord (så 40 ton ut, 30 ton jord in)... Notera att jag kunde köra med en hand.
Person kör motoriserad skottkärra med jord på en byggplats medan han vinkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Försökte få det plant efter konstens alla regler. Det tog tid men ganska tråkiga bilder :)
En person mäter jämnhöjd på nyligen utlagd gräsmattejord med en lång trälist och vattenpass vid en tomt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan kom det rullgräs, det var första gången för mig men gick ganska bra att få ut.
Nyplanterad gräsmatta framför ett vitt hus med blå himmel ovanför, staket och uppgrävd jord i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Färdiglagd rullgräs på en just utjämnad trädgård med vita linjer längs kanten för att guida placeringen, bredvid ett hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nyanlagd gräsmatta vid sidan av ett hus i soligt väder med träd och en byggnad i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
Paydayone och 14 till
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
Efter grovplaneringen av tomten så började jag med altanen.

Bärlina i fasad, 2st 45x220 skruvlimmade med drös av 8x140 skruv på cc30. Bärlinan i sig är utsalad från fasaden med 2st glespanel 28x70.
[bild]
Tja.
Du får Aldrig blanda tryckt och vanligt trä.
Alltså pelarna måste du ha papp emellan mot bjälklaget lr pallningsbrickor.
Med vänlig hälsning,
Estwing

För att ha något att utgå ifrån p.g.a. berget så borrade jag fast ett gäng stolpskor med en "provosorisk" bärlina.
[bild]

Från den byggde jag en temporär "vägg" för att lägga upp bjälklaget på.

[bild]


Sedan ut med bjälklaget. 45x220 på cc30 :) borde hålla. Anledningen till den grova dimmensioneringen är att spännvidden blir ca 3,3 m så jag ville ha det så stumt som jag kan få (inom rimliga gränser).
[bild]
[bild]

Sedna gav jag mig på mina 3st stolpar, eller "sparrar". De är 200x200
[bild]



Fogsvans is the shit
[bild]

Linoljebad för ändrät, tror de sög i sig ca 30 cl rå linolja vardera.
[bild]

Med pelarna på plats och "hängande" från bärlaget via temp. väggen så kunde jag börja gjuta fötterna
[bild]

5 st 12mm armeringsjärn dubbade i berget med kemankare per stolpe
[bild]

Gjutform med ingjutna järn. 4 st 8mmx50mm järn per stolpe. I asymetrisk höjd och centrum offset för att inte riskera att krocka med skruvarna.
[bild]
[bild]

Sista stolpen (nr 4) kommer döljas + att det är 1m jord. Så här nöjde jag mig med att gjuta en hög blint på 25cm i dameter
[bild]
[bild]
 
Tror du missade texten :)
 
Viktor.J Viktor.J skrev:
Tror du missade texten :)
Det måste jag gjort.
Berätta.
 
estwing estwing skrev:
Det måste jag gjort.
Berätta.
Du har citerat mitt inlägg men inte skrivit något. Så jag kan inte berätta vad du hade tänkt säga, om du tänkt säga något. Du kanske råkade citera av misstag :)
 
Skärmdump från ett diskussionsforum där en användare ger råd om att inte blanda tryckt och vanligt trä.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
N Nadiosch skrev:
[bild]
Nu ser jag,

Jag har Syllpapp mellan alla ytor där tryckt och vitt trä möter varandra :)
 
  • Gilla
PellePeps och 1 till
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
Du har citerat mitt inlägg men inte skrivit något. Så jag kan inte berätta vad du hade tänkt säga, om du tänkt säga något. Du kanske råkade citera av misstag :)
Jag skrev juh en viktig sak för dig
 
  • Haha
Appendix
  • Laddar…
estwing estwing skrev:
Jag skrev juh en viktig sak för dig
Vi skriver om varandra nu :) Jag har syllpappa mellan tryckt och vitt virke!
 
  • Gilla
maah
  • Laddar…
Snyggt jobbat, vilket lyft! (y)

Fortsätt bildbomba, alltid kul att se andras lösningar och projekt. :cool:
 
Mycket fint. Keep up the good work
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.