Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
Det var stora demonstrationer mot vaccinationspass igår. Det känns som demonstrationerna var ungefär lika feltajmade som själva vaccinationspassen?

Tegnell gick ut i förra veckan med att vaccinationspassen har spelat ut sin roll, och den planerade utvidgningen till t.ex restauranger och gym är stoppad. Så frågan är ju redan mer eller mindre död. Det kan inte handla mer än om veckor innan de är totalt skrotade?

Vad gäller själva passen var Sverige extremt sent ute jmf med andra länder. Danskarna har haft sitt system med Coronapass sen före sommaren, och det kunde man få med negativt PCR-test (med kort giltighet), vaccination eller genomgången infektion. På det viset kunde alla ut och röra sej, de ovaccinerade fick bara jobba lite mer. Ett överlägset system.
 
  • Gilla
Guzzi
  • Laddar…
BirgitS
B Bus1t skrev:
Exakt! Mitt val och mina odds =) Jag har räknat på mina risker, risker med biverkningar och risker för att bli allvarligt sjuk och efter det gjort MITT val.. Och det var dessutom före omikron. Nu är siffrorna löjligt låga..
Okej, kan du då presentera dina riskbedömningar?
Jag hoppas att du har:
Jämfört milda biverkningar med mild covid.
Jämför biverkningar som kräver sjukhusvård med covid som kräver sjukhusvård.
På något sätt har tagit hänsyn till postcovid.

Omikron är ungefär lika farlig som vaccinvarianterna som gick runt 2020, dvs. orsakade första och andra vågen. Vet du hur stor andel av de bekräftade fallen under våg 2 som behövde sjukhusvård?
 
  • Gilla
Guzzi och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
V växelventil skrev:
Vissa tänker när dom har otur.
Ja, många tänker till först när de har oturen att hamna på sjukhus pga. covid.
 
  • Gilla
Klacken och 1 till
  • Laddar…
Jag har en länk där amerikanska läkare diskuterar vaccinens innehåll på ett allmänt sätt. Fick denna av en släkting, jag har väl inte något jätteintresse av ämnet och jag vill inte diskutera något utan om någon vill kan jag dela filmen/länken. Rätt intressant om man inte hatar alla som ifrågasätter läkemedel sindustrin.

Delar inte den direkt för då blir man väl på hoppad här inne.
 
BirgitS
Å Åbyfor skrev:
Jag har en länk där amerikanska läkare diskuterar vaccinens innehåll på ett allmänt sätt. Fick denna av en släkting, jag har väl inte något jätteintresse av ämnet och jag vill inte diskutera något utan om någon vill kan jag dela filmen/länken. Rätt intressant om man inte hatar alla som ifrågasätter läkemedel sindustrin.

Delar inte den direkt för då blir man väl på hoppad här inne.
Det är nog rätt stor sannolikhet att den eller en likartad sida redan har länkats i tråden. Det brukar vara samma påståenden som går runt och runt.

Jag har inget emot att man ifrågasätter läkemedel så länge man gör det med fakta som överensstämmer med verkligheten. Oftast verkar så inte vara fallet.
 
  • Gilla
RoAd och 4 till
  • Laddar…
E errakareby skrev:
Ett chip i armen som känner av kroppens hälsostatus, stoppar man i sig något dåligt eller gör något som inte är hälsosamt så går taxametern igång för statskassan ?
Då vill jag åtminstone ha skatteåterbäring efter varje löppass…:crysmile:
 
  • Haha
Guzzi
  • Laddar…
B b8q skrev:
Då vill jag åtminstone ha skatteåterbäring efter varje löppass…:crysmile:
det är du värd
 
  • Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
L Loxxx skrev:
Oavsett om man är för eller emot denna typ av "vaccin" som nu rekommenderas så är denna film (genomgång) av de studier som påbörjats upplysande.

[länk]

EDIT:
Lägger till lite info om filmens innehåll.

"
Rapporten är framtagen av “Canadian Covid Care Alliance” som är en sammanslutning av mer än 500 läkare och forskare.

Det är en mycket informativ och pedagogisk film om effekten av Pfizers covidvaccin efter sex månader.
Den baseras på Pfizers egna data, som delvis offentliggjorts.

Översättningen och framställningen är gjord av det svenska nätverket Unsilenced.
För ytterligare information besök lakaruppropet.se "
Jag kollade på de inledande 10 minuterna. Inget nytt egentligen. De vänder på siffror för att misskreditera vaccinstudierna och lägger ihop grupper så att det blir till vaccinets nackdel. Fin propaganda, men lögner blir inte sanning för att det är fint paketerat.
 
  • Gilla
Nyfniken och 8 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det är nog rätt stor sannolikhet att den eller en likartad sida redan har länkats i tråden. Det brukar vara samma påståenden som går runt och runt.

Jag har inget emot att man ifrågasätter läkemedel så länge man gör det med fakta som överensstämmer med verkligheten. Oftast verkar så inte vara fallet.
De snarare diskuterar allmänvetenskapligt emot hur man bör fundera kring händelser för att undersöka om något är rätt eller fel.
 
BirgitS
Å Åbyfor skrev:
De snarare diskuterar allmänvetenskapligt emot hur man bör fundera kring händelser för att undersöka om något är rätt eller fel.
Okej men varför tror du då att du ska bli påhoppad pga. länken?
 
Å Åbyfor skrev:
De snarare diskuterar allmänvetenskapligt emot hur man bör fundera kring händelser för att undersöka om något är rätt eller fel.Det är 4st amerikanska läkare som diskuterar kring detta. Jag har kollat upp i alla fall en av dom om han finns och om bild stämmer emot utseende, han förekommer på flera olika bilder / sidor på nätet. Han är i sextioåråldern och försöker få alla att förstå att han är ju inte emot vaccin utan man måste fundera och ifrågasätta. Det bör väl vara basen i den mesta vetenskap men det verkar klassas som hot mot samhället idag.

Att våga/få ifrågasätta är fruktansvärt viktigt, lite av en grund i demokratin.


[länk]

Jag vill tilläga att jag varken tar ställning för eller emot vaccin utan snarare iaktar debatten. Dock finns det väldigt mycket info för, länken är något som kanske inte är emot men ifrågasätter. Fick länken av en amerikansk släkting...
 
B
BirgitS BirgitS skrev:
Okej, kan du då presentera dina riskbedömningar?
Jag hoppas att du har:
Jämfört milda biverkningar med mild covid.
Jämför biverkningar som kräver sjukhusvård med covid som kräver sjukhusvård.
På något sätt har tagit hänsyn till postcovid.

Omikron är ungefär lika farlig som vaccinvarianterna som gick runt 2020, dvs. orsakade första och andra vågen. Vet du hur stor andel av de bekräftade fallen under våg 2 som behövde sjukhusvård?
citerar aftonbladet "Vetenskapsradion rapporterade tidigare i veckan om en studie som gjorts av forskare i USA som visade att risken att hamna på sjukhus är hälften så hög med omikron och risken att dö i sjukdomen är 90 procent lägre än med deltavarianten." så nej den är inte ungefär lika farlig.

Så om min riskhantering byggde på de farligare varianterna och höll för mig då så är det en ickefråga nu. Men vi får väl se när covid är slut om jag hade rätt eller fel helt enkelt =)
 
  • Gilla
växelventil
  • Laddar…
J
timmelstad timmelstad skrev:
9 miljoner är vaccinerade, 1 miljon är det inte. (Grovt avrundat.

De flesta vaccinerade som är inlagda är väldigt gamla och/eller har underliggande riskfaktorer. (De hade antagligen varit döda utan vaccin).

Fattar du nu varför ditt resonemang är helt tokigt eller ska jag förklara det ännu noggrannare för dig?
Var har du varit hela mitt liv? Jag vill lära mig din retorik:love:
 
  • Gilla
  • Haha
Abies koreana och 4 till
  • Laddar…
J
K Karl-LucasSM skrev:
Nä du behöver inte förklara mer. Du bevisar rätt bra hur du tänker.
Men sorry vi tänker inte lika. O tacka fan för att vi inte behöver tänka lika. Den rätten vill jag behålla.
Det är ömsesidigt faktiskt.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Okej men varför tror du då att du ska bli påhoppad pga. länken?
BirgitS BirgitS skrev:
Okej men varför tror du då att du ska bli påhoppad pga. länken?
Ja, att ifrågasätta är väl ändå inte populärt här inne va? Man skall följa strömmen annars så jävlar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.