Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
K Kurtivan skrev:
Endera måste du läsa på så du förstår statistiken eller så kan du släppa lite på din rätt att tänka själv, det finns många som tänker bra, vet du.
du framhäver dig inte speciellt smidig nu. Lätta på slipsen o lugna dig lite.
 
  • Haha
Kurtivan
  • Laddar…
BirgitS
Henrik J1 skrev:
Hjärt problem har denna osmickrande statistik. Jag har iaf inte råd att få hjärtproblem. Jag har barn att ta hand om. Jag är fullt friskt och vill inte introducera risk. Har även folk i min umgängeskrets som råkat ut för problem. Tyvärr…
Om du har barn att ta hand om så ska du ju verkligen undvika att få covid utan att vaccinera dig först, dvs. vaccinera dig så fort du bara kan.

För sannolikheten att du blir sjukskriven, behöver sjukhusvård eller avlider är ju många gånger större när du får covid som ovaccinerad än när du vaccinerar dig och får covid efter det.
 
  • Gilla
fiskbuggaren och 7 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Om du har barn att ta hand om så ska du ju verkligen undvika att få covid utan att vaccinera dig först, dvs. vaccinera dig så fort du bara kan.

För sannolikheten att du blir sjukskriven, behöver sjukhusvård eller avlider är ju många gånger större när du får covid som ovaccinerad än när du vaccinerar dig och får covid efter det.
haft covid.
 
BirgitS
K Karl-LucasSM skrev:
haft covid.
Beklagar!

Med vilken variant?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Beklagar!

Med vilken variant?
fick ej veta
 
BirgitS
K Karl-LucasSM skrev:
fick ej veta
När var det?
Olika varianter har ju varit vanligast vid olika tidpunkter.
 
BirgitS BirgitS skrev:
När var det?
Olika varianter har ju varit vanligast vid olika tidpunkter.
Oktober
 
Det är sant att sjukvården var i en svår situation redan innan pandemin. Med pandemin och alla som behövde vård så blev det ett katastrofalt läge inom vården. Resurser omdirigerades men de ökade inte.
Vårplatser öppnades för covid vård till bekostnad av annan vård. Operationer ställdes in pga resursbrist och omfördelning av resurser.
Nu har vi en rejäl vårdskuld som ska jobbas undan. Akuta operationer och en del cancer kirurgi genomfördes fortfarande men mycket annan vård har fått vänta.
Parallellen med rökare, hjälmlösa, kriminella borde betala för sin egna vård tycker jag personligen är irrelevant i diskussionen då dessa inte överrumplar systemet på ett bräde som covid har gjort.
Att vaccin inte gör dig skottsäker är klart men det verkar som om det i detta fall lindrar sjukdomsförloppet. Många som hade behövt IVA vård om de blivit sjuka av covid utan vaccinering.
Det ekonomiska kring vaccinet är som med allt annat. Folk går väl inte på jobb för att hjälpa till, de vill ha betalt. Sen kanske man kan fundera på om det är billigare att vaccinera än att betala för IVA vård och alla kostnader som uppstår av utebliven vård och ökad rehabilitering. Jag vet inte men man kan ju tänka på flera aspekter än att bara ”tycka” att man har rätt.
Jag är vaccinerad och är tacksam att vi har fått denna hjälp för att förhindra att bli väldigt sjuk och mer allvarlig belastning inom vården. Att vaccinet skulle vara obeprövat är ett svårt argument när det administrerats så många doser världen över. Ett större underlag är nog svårt att hitta.
 
  • Gilla
Nyfniken och 6 till
  • Laddar…
K Karl-LucasSM skrev:
Nä du behöver inte förklara mer. Du bevisar rätt bra hur du tänker.
Men sorry vi tänker inte lika. O tacka fan för att vi inte behöver tänka lika. Den rätten vill jag behålla.
Om ingen hade vaccinerat sig så hade 100% av de inlagda varit ovaccinerade.

Om alla hade vaccinerat sig så hade 100% av de inlagda varit vaccinerade.

Men om 75% av de inlagda är vaccinerade så är det procentuellt av hela befolkningen, fler ovaccinerade som är inlagda än de vaccinerade.

Om 90% av de inlagda är vaccinerade så är det procentuellt av hela befolkningen, lika många vaccinerade som ovaccinerade som är inlagda.
 
  • Gilla
Guzzi
  • Laddar…
BirgitS
K Karl-LucasSM skrev:
Oktober
Delta-varianten med väldigt stor sannolikhet.

Eftersom det nu har gått ett tag dvs. antikroppshalterna har sjunkit och att det numera är omikron kan det vara bra med en vaccindos för att få upp skyddet mot omikron nu när smittspridningen är så stor. Antikroppsnivåerna bör i ditt fall stiga på max en vecka så det tar inte lång tid innan du är bättre skyddad mot omikron, för det är ju aldrig kul att bli sjuk.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Delta-varianten med väldigt stor sannolikhet.

Eftersom det nu har gått ett tag dvs. antikroppshalterna har sjunkit och att det numera är omikron kan det vara bra med en vaccindos för att få upp skyddet mot omikron nu när smittspridningen är så stor. Antikroppsnivåerna bör i ditt fall stiga på max en vecka så det tar inte lång tid innan du är bättre skyddad mot omikron, för det är ju aldrig kul att bli sjuk.
tack för tips
 
B
timmelstad timmelstad skrev:
För det första får de välja själva. Att man blir ifrågasatt eller rentav idiotförklarad för sitt val fråntar en inte valmöjligheten.

Varför tycker du det är att föredra att de inte ska vaccinera sig?
Exakt! Mitt val och mina odds =) Jag har räknat på mina risker, risker med biverkningar och risker för att bli allvarligt sjuk och efter det gjort MITT val.. Och det var dessutom före omikron. Nu är siffrorna löjligt låga..

Detta är en tråd som frågar varför vissa inte vaccinerat sig.. jag svarar på mina aspekter. Vill man vaccinera sig så gör det! Vill man inte så gör det inte.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Unikt namn
D Disktrasan skrev:
Min poäng med viktnedgången hör egentligen inte hit annat än i periferin möjligen, så jag släpper den.

Vilken teori vill du ha stöd för?

Jag menar att man bör ge utrymme för oliktänkande och lugnt och metodiskt arbeta med att rätta felen och framföra sitt eget resonemang.
Vad man absolut inte bör göra är att kalla dem för namn, censurera dem och låta dem stå obesvarade.
Då skapar man konspirationsteorier.

I många avseenden tycker jag att det är just det man gjort. Det finns massor av bloggar o dyl som totalt debunkar många konspirationsteorier, men det ansvaret borde ligga på någon annan. Till exempel myndigheten som har ett mantra om "vaccinera dig, det är det viktigaste".
Hade den retoriken fungerat är jag övertygad om att vi inte stannat upp på 15% ovaccinerade det senaste... halvåret..?

Utöver det tycker jag att man kan se över möjligheten att förmå folk till att leva på ett vis som gör att vården får andrum på de vis som är möjligt.
Var ska oliktänkarna och konspirationerna få mer utrymme än idag? Var blir de censurerade?

Ansvarig myndighet presenterar fakta(baserat på forskning) inom sitt område.

Jag ser inte att det ingår i statens eller myndigheternas uppdrag att leta upp all form av så kallad alternativ fakta och debunka konspiratörens "teori".

Har vi olika uppfattning i den frågan?

Det skulle ju bli ett otroligt omfattande arbete, som dessutom i någon mån ger legitimitet till konspiratören.

Men istället för att insinuera att det skulle pågå någon form av organiserad censur mot allvarliga frågor, så kan du väl skriva i klartext vad det är du syftar på.
Ta fram ett exempel på en censurerad rimlig idé som bygger på fakta.

Slutligen, har du stöd för att ett alternativt levnadssätt skulle ge vården den respit ett vaccin statistiskt tycks ge? (Baserat på hur många ovaccinerade vs vaccinerade som läggs in på iva)
Hur mycket tvång skulle vara rimligt att applicera för att uppnå levnadssättet?
 
  • Gilla
RoAd och 4 till
  • Laddar…
B
S Stakato skrev:
ÄR man äldre eller i riskgrupp och/eller osäker skall man inte göra ett jävla skit. Däremot kanske man skall fundera över att man kanske BÖR vaccinera sig. Kom inte med dina härskartekniker här din pajas.
Haha jag måste ju ställa en följdfråga på detta underbara inlägg.

Jag har svårt att tolka dig här så..
Är det så att jag använde "ÄR" som i ett krav, som du reagerar på? eller menar du att de inte skall vaccinera sig? Eller att de BÖR göra det?

Förstår på riktigt inte om du ens är för eller emot vaccin om jag ska vara ärlig :rofl:

Pajas tar jag dock med mig :love: :rofl:
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vissa har otur när dom tänker, en riskfaktor vi måste beräkna…
Vissa tänker när dom har otur.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.