K kallabaz skrev:
Hur löser ni boendet när ni är på plats och bygger?
Mycket bra fråga som vi själva klurade lite på. En möjlighet hade vart att hyra in sig i en stuga som släktingar äger 2 mil bort, men vi tycker att det blir en för osmidig lösning. En annan är att bo på hotell eller vandrarhem som finns 400m från tomten, men det blir en dyr lösning. Därför blev det inköp av en gammal husvagn under hösten, den är redan parkerad på tomten.
Husvagn parkerad på grusig tomt med person som bär stolar, skog i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Husvagn täckt med blå presenning parkerad på grus på byggtomt omgiven av skog.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
MONTREAL och 7 till
  • Laddar…
Får du någon ventilation i vagnen om du täcker över så där?
 
  • Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Får du någon ventilation i vagnen om du täcker över så där?
Jag tror att det går bra.
Det verkat finnas många teorier och tankar kring hur en husvagn kan/bör/ska förvaras och ev. täckas.
Vi har byggs en "takås" av frigolit, så det finns en luftspalt mellan tak och presenning, i alla fall fanns det en luftspalt innan snön kom ;)
 
  • Gilla
TCG och 3 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Får du någon ventilation i vagnen om du täcker över så där?
ventilation finns på andra sidan vagnen med om jag inte mins fel
 
  • Gilla
ida_j
  • Laddar…
G Gabbe1 skrev:
En annan sak vi har förberett här hemma under sommaren är fasadpanelen som kommer bestå av stående brädfodring.
Vi köpte in 1100m av 22x145 z-panel som vi kapat till rätt längder och behandlat med roslagsmahogny. Vilket i vårt fall är en blandning av lika delar kokt kallpressad linolja, trätjära och balsamterpentin. Dessutom har vi även blandat i lite järnoxidsvart och brun umbra för att få en lite mer mörk kulör. All panel fick även stå en halvtimme i ett kar fyllt med samma roslagsmahogny så att ändträt fick suga in ordentligt.
Vi byggde en ställning i uthuset så att varje panel kunde ligga och torka utan påverkan. Åtgången blir ganska hög när man behandlar en sågad yta, men kan blaska på mycket och det tar några veckor innan ytan har sugit in och torkat, därför är det bra att ha en torkställning.

Ca 40l gick det åt till 1000m panel.

[bild]
[bild]
[bild]

Test av hur mycket pigment som skulle tillsättas, vi valde receptet som testats på biten i mitten.

[bild]

På sista bilden kan man även se takbalkarna och alla stående reglar som ligger förvarade i ett uthus.
Fint, men har ni sågat panelen i exakt rätt längd? Eller har ni nån fiffig lösning och kan justera på plats. Stående panel brukar ju slutsågas som spikad
 
B Beemaster skrev:
Måste tvunget ansluta mig till denna tråd!

Dels är det kul projekt, dels är det av patriotiska skäl då man själv är bosatt vid kusten rakt västerut från din stuga, samt att man känner till och kört genom era trakter några gånger.

Lycka till och tack för din fina tråd.(y):heart:
Blev ju fel så in i h-vete. Ska naturligtvis vara österut.:thinking:
 
  • Gilla
Gabbe1
  • Laddar…
B Beemaster skrev:
Blev ju fel så in i h-vete. Ska naturligtvis vara österut.:thinking:
Tyckte svenskan var bra för att vara en norrman:)
 
  • Gilla
Beemaster
  • Laddar…
S surfarn skrev:
Fint, men har ni sågat panelen i exakt rätt längd? Eller har ni nån fiffig lösning och kan justera på plats. Stående panel brukar ju slutsågas som spikad
På långsidorna är panelen sågat till rätt längd, på gavlarna kommer vi få justera dem i överkant. Vi kommer definitivt inte såga nederkanten på plats eftersom vi lagt extra energi på att impregnera all panel i nederkant. Det är ju även där panelen är som känsligast för rötangrepp.
 
  • Gilla
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
G Gabbe1 skrev:
På långsidorna är panelen sågat till rätt längd, på gavlarna kommer vi få justera dem i överkant. Vi kommer definitivt inte såga nederkanten på plats eftersom vi lagt extra energi på att impregnera all panel i nederkant. Det är ju även där panelen är som känsligast för rötangrepp.
Jag är nyfiken på metodiken, kommer du montera en tillfällig stödbräda och ställa all panel på? Hur kommer det sen se ut vid takfoten? Mina erfarenheter är att det är sjukt svårt att få alla ändar nederdelen i exakt samma nivå utan att slutsåga, men med en stödregel borde det gå
 
  • Gilla
Gabbe1
  • Laddar…
S surfarn skrev:
Jag är nyfiken på metodiken, kommer du montera en tillfällig stödbräda och ställa all panel på? Hur kommer det sen se ut vid takfoten? Mina erfarenheter är att det är sjukt svårt att få alla ändar nederdelen i exakt samma nivå utan att slutsåga, men med en stödregel borde det gå
På långsidorna är planen att först montera underspikningen i takfoten och att helt enkelt använda den som stöd vid montage av panelen.
På gavlarna så får det bli någon lösning med stödregel i underkant.
 
  • Gilla
peterj66
  • Laddar…
S surfarn skrev:
Jag är nyfiken på metodiken, kommer du montera en tillfällig stödbräda och ställa all panel på? Hur kommer det sen se ut vid takfoten? Mina erfarenheter är att det är sjukt svårt att få alla ändar nederdelen i exakt samma nivå utan att slutsåga, men med en stödregel borde det gå
Jag satte en bräda i varje ände av väggen mha laser.
Därefter fäste jag en bräda i bakkant av dem, som var helt rak efter att ha måttat med långpasset.
Därefter skruvade jag en bräda som en hylla som jag kunde ställa panelen på för att få rätt höjd.
 
  • Gilla
surfarn
  • Laddar…
En lärorik tråd. Jag har nu en mycket bättre förståelse för hur man skapar en bottenplatta.
 
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Fario Fario skrev:
En lärorik tråd. Jag har nu en mycket bättre förståelse för hur man skapar en bottenplatta.
Kul att höra!
Det ska väl dock tilläggas att jag inte vill uppmana någon att se mina exempel som någon form av facit. Lösningarna jag presenterar här i tråden bygger mycket på tidigare erfarenheter, intryck från andra byggen som jag på olika sätt tagit del av (inte minst detta forum) och sen är det en gnutta sunt förnuft adderat som allt tillsammans styr de val och de lösningar som vi väljer.
 
  • Gilla
Erik JL och 4 till
  • Laddar…
Ska man bygga billigt så måste man som sagt vara beredd på att jaga priser, även på detaljnivå, och man får inte vara rädd för eget arbete. När det gäller golvvärmesystemet så byggde jag "elpannan" till detta för nästan ett år sedan. Jag hittade en oanvänd Backer 3kW elpatron med tillhörande tvåstegs termostat (20-40º) på tradera för några hundra kr. Även en obetydligt beggad cirkulationspump köptes in för liknande peng. Med detta som utgångspunkt tillverkades och monterades utrustningen för golvvärmen. Röret på bilderna köptes tex in från Biltema (universal avgasrör) för 85kr. Elpatronen kommer styras av en kontaktor i elcentralen, som i sin tur styrs av en rumstermostat. Elpatronens inbyggda termostat används för att ställa in/justera framledningstempen.
Totalt ink slang och fixturering kostade golvvärmen ganska precis 10.000kr och den summan ingår i kostnaden för grundplattan.

Visst tar det extra tid jämfört med att köpa färdigt, men tid som får läggas i verkstaden på hemmaplan är kvalitetstid som jag snarare ser som en hobby.

DIY golvvärmesystem med en 3kW elpatron och tvåstegs termostat monterade på metallplatta, redo för installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Universal avgasrör från Biltema och en gängad metallfästeing, komponenter till egentillverkat golvvärmesystem, på en verkstadsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bearbetning av material i en verkstad, med en metallrör del som bearbetas i en skruvstycke och maskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Svetsad anslutning på hemgjord del för golvvärmesystem, visande rördetalj och gängning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Provtyckt och klar!
Monterad enhet för golvvärme med elpatron, termostat, tryckmätare och kopplingar, placerad på en verkstadsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Joachim Ljungquist och 17 till
  • Laddar…
@Gabbe1 ber om ursäkt att jag inte trott på din budget.
Efter läst dina inlägg så blir jag nästan förvånad om ni överskrider er budget.
 
  • Gilla
  • Haha
Joachim Ljungquist och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.