Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
sysmali
I vårt sällskap där 5 personer (av 7) fick Covid efter jul - visade snabbtest negativt på 4 personer. (PCR visade positivt).

Är vi värdelösa på att använda pinnen eller är snabbtesterna inte helt bra på att detektera omikron?
 
J
D Disktrasan skrev:
Så bara för att det kanske är svårt ska man ignorera det?
Är det verkligen lättare att få de sista 15% att vaccinera sig?
Jag tror det är helt lönlöst, utan totalitär påverkan.
Att vaccinera jordens befolkning är inte heller lätt, men man försöker ju...
Nej, plånboken är väl en bra morot? Att informera bort är däremot lönlöst.
 
[QUOTE="sysmali, post: 4597278, member: 135318" Är vi värdelösa på att använda pinnen eller är snabbtesterna inte helt bra på att detektera omikron?[/QUOTE]
Jag har gjort hem-PCR-tester några gånger (alltid testat negativt) och tyckt att det var svårt att vara säker på att göra rätt. Använde ett snabbtest i veckan och det testet hade en provpinne som närmast kändes som en tandpetare. Det gjorde rejält ont i näsan att använda den, och jag tvivlar på att jag gjorde rätt. Nu testade jag mer för säkerhets skull inför att träffa några andra människor inomhus, men jag tror inte att jag kan använda just det testet (köpte ett 5-pack) på ett tillförlitligt sätt. Hoppas andra är mer användarvänliga.
 
J Jocke Best skrev:
Nej, plånboken är väl en bra morot? Att informera bort är däremot lönlöst.
Ledsamt att höra att du tror på totalitära metoder utan att ens försöka med de enkla metoderna först.
Du är inte ensam är uppenbart, jag hoppas bara att ni låter mer än alla andra.
 
J
D Disktrasan skrev:
Ledsamt att höra att du tror på totalitära metoder utan att ens försöka med de enkla metoderna först.
Du är inte ensam är uppenbart, jag hoppas bara att ni låter mer än alla andra.
Skatt är totalitärt för dig? Då vet jag.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Skatt är totalitärt för dig? Då vet jag.
Har jag missförstått dig med att du tycker att det ska kännas i plånboken för de som väljer att inte vaccinera sig så pudlar jag direkt.
Att kontrollera vilka som är vaccinerade och inte för att höja skatten för den ena gruppen är totalitärt i min bok, ja.
 
  • Gilla
Snailman
  • Laddar…
BirgitS
D Disktrasan skrev:
Menar du på allvar att den länken står för en tiondel av fokus under pandemin för att motverka sjukdom och död jämfört med att få ovaccinerade att vaccinera sig?

Min poäng är inte att informationen om att leva sunt inte finns tillgänglig. Min poäng är att man gör näst intill ingenting för att peka på den trots den enorma exponering man har idag och dess enormt goda effekt på folkhälsa det skulle få. Inte bara för att leva sunt stärker immunförsvaret mot virus, utan för att det rent generellt gör att folk blir mindre sjuka.
Tror du verkligen att det finns människor i Sverige som inte vet om vad rökning, alkoholmissbruk, övervikt osv. innebär för hälsan?
Det är inte kunskapen som är problemet utan att få folk att utsätta sig för nackdelar nu för att vinna fördelar längre fram.

Precis som det är inte kunskapen om vaccinet som är problemet utan att få folk att utsätta sig för de milda biverkningarna av vaccinet för att få fördelen av mildare sjukdom senare.

De som lever ohälsosamt kommer med liknande undanflykter som ovaccinerade, typ ingen kan garantera att just jag inte får cancer ändå så varför får jag inte leva som jag vill och ingen annan ska bestämma hur jag lever osv.
 
  • Gilla
frasen_36 och 5 till
  • Laddar…
BirgitS
sysmali sysmali skrev:
I vårt sällskap där 5 personer (av 7) fick Covid efter jul - visade snabbtest negativt på 4 personer. (PCR visade positivt).

Är vi värdelösa på att använda pinnen eller är snabbtesterna inte helt bra på att detektera omikron?
Förutom det som redan sagts.
Snabbtesterna är inte lika känsliga som PCR-testerna, dvs. det krävs högre virushalter just där man testar för få ett snabbtest att bli positivt än för ett PCR-test.

Däremot ska det inte vara någon skillnad på vilken variant man har blivit sjuk av.
 
  • Gilla
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
D Disktrasan skrev:
Har jag missförstått dig med att du tycker att det ska kännas i plånboken för de som väljer att inte vaccinera sig så pudlar jag direkt.
Att kontrollera vilka som är vaccinerade och inte för att höja skatten för den ena gruppen är totalitärt i min bok, ja.
För att utveckla vad jag menar så är jag även emot att kontrollera och beskatta folk med HIV, diabetes typ 2, plackfyllda kärl, gallbesvär osv. Men tycker att det är precis lika rimligt.
D v s inte alls.
 
Unikt namn
L Loxxx skrev:
Samma tomat..?

Kanske är testet ännu osäkrare än vad man trott eller kan det vara 50/50?
Källkritik tror jag är den bästa läxan att ta med sig.
Givetvis har jag inte testat samma tomat, jag har testat mig själv.

"Tomat testet" testet ser för övrigt lite torkat ut. Det övre strecket/kontrollstrecket är alldeles för ljust jämfört med mitt test. Ska man spekulera i att de geggat ner lite tomtat i sitt eget positiva test i efterhand, eller så visar det bara att kontaminerade test inte är att lite på.

Det finns ju god anledning att göra sitt yttersta för att enbart rätt substans hamnar på testet, dvs tvätta händerna ordentligt och snyt dig flera gånger innan. Testet är inte pålitligt annars.

Oavsett så sorterar jag i alla fall in covid-tomaten i samma fack som de olika graviditesten som snurrar runt på olika humor sidor; "den här gurkan/mannen är gravid - haha". Som trams.
 
  • Gilla
pmd och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
D Disktrasan skrev:
Ledsamt att höra att du tror på totalitära metoder utan att ens försöka med de enkla metoderna först.
Du är inte ensam är uppenbart, jag hoppas bara att ni låter mer än alla andra.
Man har väl försökt med enkla metoder väldigt länge nu.

En del länder har fått en del att vaccinera sig genom att betala ut en slant eller ge en öl som tack. Det är ett sätt att använda plånboken som morot.

Totalitarism är ett politiskt system i vilket en stat endast tillåter ett maktägande parti och att detta parti ser sig självt som staten. Att införa vaccinpass eller annat har inget att göra med endast ett parti osv.

Jag vore väldigt glad om vaccinpass inte behövdes men det har fått en del att vaccinera sig.

Så vad är det för enkla metoder som du anser att man inte har försökt med?
 
  • Gilla
frasen_36 och 4 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Tror du verkligen att det finns människor i Sverige som inte vet om vad rökning, alkoholmissbruk, övervikt osv. innebär för hälsan?
Det är inte kunskapen som är problemet utan att få folk att utsätta sig för nackdelar nu för att vinna fördelar längre fram.

Precis som det är inte kunskapen om vaccinet som är problemet utan att få folk att utsätta sig för de milda biverkningarna av vaccinet för att få fördelen av mildare sjukdom senare.

De som lever ohälsosamt kommer med liknande undanflykter som ovaccinerade, typ ingen kan garantera att just jag inte får cancer ändå så varför får jag inte leva som jag vill och ingen annan ska bestämma hur jag lever osv.
Jag är helt övertygad om det ja, eftersom det inte finns någon instans som ger dem en avhyvling. Som någon i denna tråd svarade mig för länge sen när jag kom med argumentet att vården är uppbyggd för att lindra symptom och inte nödvändigtvis bota det underliggande problemet. Fritt från minnet var kontentan "Patienter vill inte förändras, därför är det onödigt att göra annat".
Det är min bild av inställningen vården har och en stor anledning till att vårdbehovet är större än vad det potentiellt skulle kunna vara.

Att det är svårt och jobbigt är ingen ursäkt till att inte försöka. Risk/nytta-analysen är fullt rimlig, tycker åtminstone jag.

Vad tycker du hindrar att man försöker? Kostnaden? Effekten? Vad är problemet med att informera folk tycker du?
 
Oavsett om man är för eller emot denna typ av "vaccin" som nu rekommenderas så är denna film (genomgång) av de studier som påbörjats upplysande.

https://swebbtv.se/w/kjSADGbpqwyjY5VPeXe8cm

EDIT:
Lägger till lite info om filmens innehåll.

"
Rapporten är framtagen av “Canadian Covid Care Alliance” som är en sammanslutning av mer än 500 läkare och forskare.

Det är en mycket informativ och pedagogisk film om effekten av Pfizers covidvaccin efter sex månader.
Den baseras på Pfizers egna data, som delvis offentliggjorts.

Översättningen och framställningen är gjord av det svenska nätverket Unsilenced.
För ytterligare information besök lakaruppropet.se "
 
Redigerat:
BirgitS BirgitS skrev:
Man har väl försökt med enkla metoder väldigt länge nu.

En del länder har fått en del att vaccinera sig genom att betala ut en slant eller ge en öl som tack. Det är ett sätt att använda plånboken som morot.

Totalitarism är ett politiskt system i vilket en stat endast tillåter ett maktägande parti och att detta parti ser sig självt som staten. Att införa vaccinpass eller annat har inget att göra med endast ett parti osv.

Jag vore väldigt glad om vaccinpass inte behövdes men det har fått en del att vaccinera sig.

Så vad är det för enkla metoder som du anser att man inte har försökt med?
Din definition av totalerism är förenklad, det är klart att det finns nyanser av det.
Att aktivt kontrollera sitt folk ingår i min värld som en av de första punkterna för att uppnå totalerism.

Jag tror inte på att göra skillnad på människor utifrån deras val av vad de vill stoppa i sin kropp. Informera, undvik censur, håll en öppen debatt och hjälp brett inte bara med direkta åtgärder utan också preventivt.
 
BirgitS
D Disktrasan skrev:
Jag är helt övertygad om det ja, eftersom det inte finns någon instans som ger dem en avhyvling. Som någon i denna tråd svarade mig för länge sen när jag kom med argumentet att vården är uppbyggd för att lindra symptom och inte nödvändigtvis bota det underliggande problemet. Fritt från minnet var kontentan "Patienter vill inte förändras, därför är det onödigt att göra annat".
Det är min bild av inställningen vården har och en stor anledning till att vårdbehovet är större än vad det potentiellt skulle kunna vara.

Att det är svårt och jobbigt är ingen ursäkt till att inte försöka. Risk/nytta-analysen är fullt rimlig, tycker åtminstone jag.

Vad tycker du hindrar att man försöker? Kostnaden? Effekten? Vad är problemet med att informera folk tycker du?
Eftersom jag tycker att man informerat och informerar folk så tycker jag inte att det är ett informationsproblem. Vården tar upp t.ex. övervikt när folk är där och erbjuder hjälp mot rökning, övervikt, alkoholism osv. så det är tillgängligt.

Ditt citat känns förlegat.

Så för att återvända till trådens ämne. Hur tycker du att man ska få fler att vaccinera sig?
Det är inte heller ett informationsproblem som jag ser det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.