J jonaserik skrev:
Inte påverkar ?? beror lite på hur delarna är installerade , med den skissen som du hittat där för att knäppa mig på fingrarna så påverkas kärlet av pumpen och intet nytt under solen. Du talar så varmt om tryckfall och annat, vad händer i kärlet om pumpen suger från höger eller från vänster på din bild och motstånd och tryckfall är- Ena vägen sugs det och trycket minskar och andra vägen så ökar det , tryckmätaren kommer att reagera possitivt eller negativ. Har du annan vetskap så är du nog unik.
Du har fel som vanligt.

Räcker det här för dig att du ska ta till dig? Annars är du ett mentalt störd troll som bara är på forumet för att jävlas och förstöra.

 
  • Gilla
  • Älska
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Ska vi tolka Jonaseriks totala frånvara som att han äntligen förstår att han inte begriper, och följer sitt eget råd om att inte skriva om man inte har koll. Å andra sidan skriver han för fullt i andra trådar.
 
Nej jag finns med och ser lite på vad som skrivs, sen att ytterligare påpeka något som att jag inte vet är att ta i.
Det sista som kom var inget nytt under solen sådana finns finns i varenda större FJV - central för att ha koll på trycket före och efter en pump- PÅ filmen så är en ventil strypt och när pumpen startar så faller sugsidan rätt kraftigt. Att efter ett tags letande så tror sig din kompis att han hittat något som kan vara till nackdel för mig , men det var nog lite som att skjuta sig själv i foten
 
J jonaserik skrev:
Nej jag finns med och ser lite på vad som skrivs, sen att ytterligare påpeka något som att jag inte vet är att ta i.
Det sista som kom var inget nytt under solen sådana finns finns i varenda större FJV - central för att ha koll på trycket före och efter en pump- PÅ filmen så är en ventil strypt och när pumpen startar så faller sugsidan rätt kraftigt. Att efter ett tags letande så tror sig din kompis att han hittat något som kan vara till nackdel för mig , men det var nog lite som att skjuta sig själv i foten
Okej, så du har med andra ord fortfarande inte förstått. Det var ju synd.
 
Begriper nog ner än du an ana ,men har inte för avsikt att skriva mitt CV på forumet, det finns andra som gör det, med namn eller i sin profil och ska brilljera med det , du kanske skulle bli avis om du fick reda på det, men den infon kommer inte du och din kompis på forumet att få tillgång till.
 
  • Haha
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Skrämmande brist på självinsikt samt stor brist på logiskt tänkande och kunskap på vissa områden.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Måste ju skriva något svar. Men som det sägs, går inte att stånga sig blodigt mot någon vägg som rasfärdig.
 
J jonaserik skrev:
Begriper nog ner än du an ana ,men har inte för avsikt att skriva mitt CV på forumet, det finns andra som gör det, med namn eller i sin profil och ska brilljera med det , du kanske skulle bli avis om du fick reda på det, men den infon kommer inte du och din kompis på forumet att få tillgång till.
Jag struntar i ditt CV, det är inte av intresse. Jag har tydligt uppfattat att du anser dig kunna det här på grund av ditt CV. Men vad du jobbat med kvittar om du inte klarar att tänka logiskt. Du har fått väldigt pedagogiska och enkla förklaringar, ändå går det inte fram. Dina osammanhängande invändningar visar tydligt att du inte förstår vad som skrivs. Du menar att vi har fel för att du har mer erfarenhet, inte för att du ser fel i vårt resonemang.
Erfarenhet ger förutsättning att ta till sig kunskap. Men om man misslyckas med att förstå så hjälper inte erfarenhet. Du är säkerligen mycket bättre än mig på att lägga rör, men du förstår uppenbarligen inte bättre än mig vad som sker i rören.
 
  • Gilla
useless
  • Laddar…

Bästa svaret

Krilleman
Granstigen Granstigen skrev:
Hej! Köpte hus för inte så jätte länge sen och känner att jag inte har helt hundra koll på expansionskärlen vi har för bergvärme. Ena mätaren har den röda visaren ramlat bort en gång så vet inte exakt vad den ska ha för rekomenderat tryck.

Är det den övre som är för elementvatten och den nedre för köldbärare och vilket tryck borde respektive ha?

Hur gör man för att fylla på respektive om det skulle behövas?

Tacksam för svar!
Nu blev det en väldigt djup diskussion om allt annat än grundfrågan.

Så för att börja om...

@Granstigen

Vid min gröna markering har du en ventil med svart vred, där fyller du på vatten i värmesystemet. Normalt sitter det en säkerhetsventil på 1,5bar för vanliga värmesystem i villor. Så ligger du på 1,0 brukar det fungera alla tiders. Har du flera våningar på huset?

Vid min rosa markering sitter det ett påfyllnadskoppel. Här kan man fylla i mer sprit via ett blandningskärl. Men det måste du få hjälp med. Blandningskärl är inget man äger som privatperson normalt. Jag har ett i källaren, men jag är röris...

Se bild på kopplet du har, ett äldre LK...

VVS-installation med påfyllningsventil markerad i grönt och påfyllnadskopplet i rosa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


7743971.jpg
 
Redigerat:
  • Gilla
fedder och 2 till
  • Laddar…
Du menar att man fyller på vatten med ventilen inte värme va?
 
Krilleman
D Daniel 109 skrev:
Du menar att man fyller på vatten med ventilen inte värme va?
Jag trampade visst på en öm tå...

Korrigerat texten så även alla förstår.
 
  • Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
Så, du ändrade det jag kommenterade i texten utan att notera i inlägget att du ändrat… :(
 
Krilleman
Alla förstod visst inte endå... Den ömma tån verkar vara dränkt i öl.

Jag säger som den gamla glada radioprataren på P3, Kitt Jutbring, en gång uttryckte sig fyndigt för väldigt många år sen nu:

Jag vilar min väska...
 
Redigerat:
  • Gilla
useless och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Nej jag finns med och ser lite på vad som skrivs, sen att ytterligare påpeka något som att jag inte vet är att ta i.
Det sista som kom var inget nytt under solen sådana finns finns i varenda större FJV - central för att ha koll på trycket före och efter en pump- PÅ filmen så är en ventil strypt och när pumpen startar så faller sugsidan rätt kraftigt. Att efter ett tags letande så tror sig din kompis att han hittat något som kan vara till nackdel för mig , men det var nog lite som att skjuta sig själv i foten
Kan du inte förklara pedagogiskt för mig som inte förstår på vilket sätt systemet i filmen skiljer sig från ett verkligt system?
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Lönlöst. Han kan inte tänka logiskt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.