richardtenggren
tommib tommib skrev:
Eftersom TS har rätt stora problem med att backa när han har fel så är det nog helt meningslöst att diskutera detta med honom. Här är ett exempel, det som jag mest minns TS för. Det startar på inlägg #8 och fortsätter i några sidor.

TS, kör hårt. Installera trådlösa brytare om det är vad som får din båt att flyta.

Övriga som ev läser och funderar: Gör det inte, det är dumsnålt och opraktiskt. Större delen av befolkningen vill inte hålla på och krångla med trådlöst. Det kommer gå sönder förr snarare än senare och har man ingen fallback kommer man få köpa andra grejer och till slut har man en ohelig blandning av system i huset. Dessutom går det som sagt inte att matcha utseende eller använda standardprodukter utan man är hänvisad till de knappar som leverantören förser en med.

Vill man absolut kunna styra belysningen trådlöst så skulle jag säga att man installerar vanliga dosor och brytare och sätter puckar bakom, som någon tidigare i tråden nämnde. Då får man det bästa av båda världarna. Om man inte anser att pengar är ett problem installerar man ett KNX-system som (tyvärr) fortfarande är det säkraste kortet för framtiden.
Gärna installera Bigbox-dosor för att få plats med diverse puckar, så har vi gjort rum för rum som vi renoverat nu.
 
  • Gilla
Derbyboy och 1 till
  • Laddar…
A
tommib tommib skrev:
Eftersom TS har rätt stora problem med att backa när han har fel så är det nog helt meningslöst att diskutera detta med honom. Här är ett exempel, det som jag mest minns TS för. Det startar på inlägg #8 och fortsätter i några sidor.

TS, kör hårt. Installera trådlösa brytare om det är vad som får din båt att flyta.

Övriga som ev läser och funderar: Gör det inte, det är dumsnålt och opraktiskt. Större delen av befolkningen vill inte hålla på och krångla med trådlöst. Det kommer gå sönder förr snarare än senare och har man ingen fallback kommer man få köpa andra grejer och till slut har man en ohelig blandning av system i huset. Dessutom går det som sagt inte att matcha utseende eller använda standardprodukter utan man är hänvisad till de knappar som leverantören förser en med.

Vill man absolut kunna styra belysningen trådlöst så skulle jag säga att man installerar vanliga dosor och brytare och sätter puckar bakom, som någon tidigare i tråden nämnde. Då får man det bästa av båda världarna. Om man inte anser att pengar är ett problem installerar man ett KNX-system som (tyvärr) fortfarande är det säkraste kortet för framtiden.
tommib tommib skrev:
Eftersom TS har rätt stora problem med att backa när han har fel så är det nog helt meningslöst att diskutera detta med honom. Här är ett exempel, det som jag mest minns TS för. Det startar på inlägg #8 och fortsätter i några sidor.

TS, kör hårt. Installera trådlösa brytare om det är vad som får din båt att flyta.

Övriga som ev läser och funderar: Gör det inte, det är dumsnålt och opraktiskt. Större delen av befolkningen vill inte hålla på och krångla med trådlöst. Det kommer gå sönder förr snarare än senare och har man ingen fallback kommer man få köpa andra grejer och till slut har man en ohelig blandning av system i huset. Dessutom går det som sagt inte att matcha utseende eller använda standardprodukter utan man är hänvisad till de knappar som leverantören förser en med.

Vill man absolut kunna styra belysningen trådlöst så skulle jag säga att man installerar vanliga dosor och brytare och sätter puckar bakom, som någon tidigare i tråden nämnde. Då får man det bästa av båda världarna. Om man inte anser att pengar är ett problem installerar man ett KNX-system som (tyvärr) fortfarande är det säkraste kortet för framtiden.
tommib tommib skrev:
Eftersom TS har rätt stora problem med att backa när han har fel så är det nog helt meningslöst att diskutera detta med honom. Här är ett exempel, det som jag mest minns TS för. Det startar på inlägg #8 och fortsätter i några sidor.

TS, kör hårt. Installera trådlösa brytare om det är vad som får din båt att flyta.

Övriga som ev läser och funderar: Gör det inte, det är dumsnålt och opraktiskt. Större delen av befolkningen vill inte hålla på och krångla med trådlöst. Det kommer gå sönder förr snarare än senare och har man ingen fallback kommer man få köpa andra grejer och till slut har man en ohelig blandning av system i huset. Dessutom går det som sagt inte att matcha utseende eller använda standardprodukter utan man är hänvisad till de knappar som leverantören förser en med.

Vill man absolut kunna styra belysningen trådlöst så skulle jag säga att man installerar vanliga dosor och brytare och sätter puckar bakom, som någon tidigare i tråden nämnde. Då får man det bästa av båda världarna. Om man inte anser att pengar är ett problem installerar man ett KNX-system som (tyvärr) fortfarande är det säkraste kortet för framtiden.
Exakt samma var det 2020 när vi funderade på integrerat solpaneltak.
Alla var emot, alla! Och det var en ny teknik.
Sedan installerade vi engerilager/batteri och alla var emot det.
Vi stod emot.

Så här i efterhand får vi inga elräkningar knappt. Kan nog gå plus ekonomiskt 2022 då vi har lärt oss hur man justerar och optimerar datorn.

En granne istallerade pool. Han kom på att man kan dra stuprörsvatten till poolen. "Alla" sa att det var kass "ingen gjorde ju så"
Funkar prima, ingen vattenkostnad, fräshast vatten av alla pooler.
 
tommib
Vi kan väl se om några år vad du tycker. Taket kan säkert bli bra men det kan också bli dåligt. Enstegstätade fasader var väldigt i ropet för ett tjugotal år sedan.

Ang att dra stuprörsvatten till poolen så kan man absolut göra så. Då måste man också fundera på vad (om något) man tvättar taket med och vad som finns där uppe i rännorna. Fågelskit och mögel är ju sådär att få ner i poolen men med tillräckligt mycket klor så går nog det med. Är det tillräckligt stor omsättning på vattnet så kan det säkert se klart och fint ut.

Jag noterar också att du inte bemöter någon kritik egentligen utan hela ditt resonemang bygger på att "trådlöst är framtiden" och "firman säger att det blir billigare". Det är rätt fascinerande egentligen. Lite trollvibbar nästan.
 
  • Gilla
KristinaRT och 5 till
  • Laddar…
Magnus Filip skrev:
Exakt samma var det 2020 när vi funderade på integrerat solpaneltak.
Alla var emot, alla! Och det var en ny teknik.
Sedan installerade vi engerilager/batteri och alla var emot det.
Vi stod emot.

Så här i efterhand får vi inga elräkningar knappt. Kan nog gå plus ekonomiskt 2022 då vi har lärt oss hur man justerar och optimerar datorn.

En granne istallerade pool. Han kom på att man kan dra stuprörsvatten till poolen. "Alla" sa att det var kass "ingen gjorde ju så"
Funkar prima, ingen vattenkostnad, fräshast vatten av alla pooler.
Perfekt att ni är nöjda så här efter 1-2 år. Men jag antar att investeringen inte är hemräknad ännu, de flesta får kämpa med att få lönsamhet på ett liknande system på 20 års teknisk livslängd. Så vi får väl återkomma i frågan :)
 
  • Gilla
SonnyListon och 3 till
  • Laddar…
Magnus Filip skrev:
...En granne istallerade pool. Han kom på att man kan dra stuprörsvatten till poolen. "Alla" sa att det var kass "ingen gjorde ju så"
Funkar prima, ingen vattenkostnad, fräshast vatten av alla pooler.
Alltså, va? Nu trillade nog trollsvansen fram i dager.

Ingen som har pool leder in vatten från stupröret till poolen. Varför skulle man göra det? Dels så förbrukar en pool inte mängder med vatten och dels så skulle det ställa till elände i både kemi och filter.

Nä, trolla någon annanstans.
 
  • Gilla
KristinaRT och 3 till
  • Laddar…
Magnus Filip skrev:
lla" sa att det var kass "ingen gjorde ju så"
Jo, det där med att springa i flock är rätt vanligt.
Det viktiga är att man tar reda på fakta, funderar igenom sina beslut & har råd att ta konsekvenserna av sitt beslut, om det är fel.
I det här fallet så kommer kanske tekniken att springa ifrån valet, men trådade strömställare är knappast framtiden.
 
L lat skrev:
Jo, det där med att springa i flock är rätt vanligt.
Det viktiga är att man tar reda på fakta, funderar igenom sina beslut & har råd att ta konsekvenserna av sitt beslut, om det är fel.
I det här fallet så kommer kanske tekniken att springa ifrån valet, men trådade strömställare är knappast framtiden.
Tja... Den trådade strömbrytaren kommer nog inte att försvinna de närmaste årtionden.
Finns ingen anledning. Det trådlösa kan finnas där ändå. Sen är frågan hur långt har utvecklingen gått hemma hos folk hur vanligt är hemautomation? Hur använder folk det?
Jag använder det bara för att styra utebelysningen och växtbelysningen.
Har inga tankar på att styra mina strömbrytare. Fast de är förstås. I sovrummet använder jag en trådlösbrytare... De va inge roligt när lillkillen var så stor att han strömbrytaren. Då var det perfekt att enkelt kunna flytta brytaren. Ska föresten koppla tillbaka snart....
 
Magnus Filip skrev:
Exakt samma var det 2020 när vi funderade på integrerat solpaneltak.
Alla var emot, alla! Och det var en ny teknik.
Sedan installerade vi engerilager/batteri och alla var emot det.
Vi stod emot.

Så här i efterhand får vi inga elräkningar knappt. Kan nog gå plus ekonomiskt 2022 då vi har lärt oss hur man justerar och optimerar datorn.

En granne istallerade pool. Han kom på att man kan dra stuprörsvatten till poolen. "Alla" sa att det var kass "ingen gjorde ju så"
Funkar prima, ingen vattenkostnad, fräshast vatten av alla pooler.
Hur renade han vattnet innan det kom ner i poolen? Det kanske gick åt mest klor också?
Eftersom avdunstningen av en pool är störst när det är varmt.....
Hur avgjordes det att hans vatten var bäst?
Om de andra har ett vettigt filtersystem så ska det inte vara någon skillnad. Men jag antar att ni tog prover och skickade in ..


Tänk på avskrivningarna på solcellerna. Vinsten blir när dessa är klara.
Nu när det är vinter hur blir med elräkningen då?
 
Redigerat:
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Kan vi inte alla lägga vår skepsis år sidan och applådera TS för att han ligger i framkant vågar satsa på senaste tekniken.

Vi är ju egentligen bara avundsjuka.

Så blir tråden som han tänkte sig
 
  • Gilla
  • Haha
guggen och 4 till
  • Laddar…
Jag tror inte det handlar så mycket om automation när det gäller just belysning, som friheten att sätta strömbrytare/dimmer var man vill.
Och att i efterhand kunna tex sätta strömbrytare på flera ställen till samma ljuspunkt.
 
L lat skrev:
Jag tror inte det handlar så mycket om automation när det gäller just belysning, som friheten att sätta strömbrytare/dimmer var man vill.
Och att i efterhand kunna tex sätta strömbrytare på flera ställen till samma ljuspunkt.
Vill du veta en hemlis?
Allt det du skriver går att göra även om man har dragit fram strömbrytare.
Man sparar inga pengar på att inte förbereda.

Det är bara dumsnålt
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Karl.s Karl.s skrev:
Kan vi inte alla lägga vår skepsis år sidan och applådera TS för att han ligger i framkant vågar satsa på senaste tekniken.

Vi är ju egentligen bara avundsjuka.

Så blir tråden som han tänkte sig
Vi är flera som haft liknande lösning i många år och har därför skrivit våra erfarenheter.
Är inget nytt/framkant utan ts fundering är var om det var värt att inte sätta dosa, slang skulle ändå dras löst i väggen.
Kör själv andra generationen av vårt system för trådlöst och nu även i kombination med vissa IKEAs plafonder, så det är de erfarenheterna jag noterat, dvs att inte hoppa över att tråda till dosor och där sätta ramar med blindlock. Men visst, för många kan det ses som nyheter/framkant ;)
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Vill du veta en hemlis?
Allt det du skriver går att göra även om man har dragit fram strömbrytare.t
Nämen, menar du det. Gud vad fantastiskt, kan inte du visa mig du som är sååå duktig?

Vet du en annan hemlis, om du inte är intresserad av ämnet så kan du ge f.n båda i att läsa & svara.
 
A AndersS skrev:
Vi är flera som haft liknande lösning i många år och har därför skrivit våra erfarenheter.
Är inget nytt/framkant utan ts fundering är var om det var värt att inte sätta dosa, slang skulle ändå dras löst i väggen.
Kör själv andra generationen av vårt system för trådlöst och nu även i kombination med vissa IKEAs plafonder, så det är de erfarenheterna jag noterat, dvs att inte hoppa över att tråda till dosor och där sätta ramar med blindlock. Men visst, för många kan det ses som nyheter/framkant ;)
Som sagt det handlar absolut inte om nyheter, jag installerade mitt första "smarta hus" för över 25 år sedan. Möjligen att det är "nyheter" för dom som står lite vid sidan om ;)
 
  • Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
Och att det kommit nya protokoll och teknik för trådlös kommunikation, men fortfarande trådlöst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.