A
Bananskalare Bananskalare skrev:
Hur renade han vattnet innan det kom ner i poolen? Det kanske gick åt mest klor också?
Eftersom avdunstningen av en pool är störst när det är varmt.....
Hur avgjordes det att hans vatten var bäst?
Om de andra har ett vettigt filtersystem så ska det inte vara någon skillnad. Men jag antar att ni tog prover och skickade in ..


Tänk på avskrivningarna på solcellerna. Vinsten blir när dessa är klara.
Nu när det är vinter hur blir med elräkningen då?
Han har tank innan och reningsverk. Pool fylls snabbt när det regnar, snabbare än vad man kan tro. Menar med fräshast att vattnet byts ut ofta. Nu på vintern är den tom.
Kan inte ange adress här på forumet. Men här är ett exempel. Men grannen i området har all nedgrävt ich inte så här. https://www.hallandsposten.se/nyhet...-fyllde-barnens-pool-med-regnvatten-1.4370797

Du är många som frågar om elräkningarna på vintern och att det produceras minst på vintern och mest elförbrukning då. Många kan inte smälta att det har ingen betydelse.
Det löser sig av sig självt eftersom man säljer betydligt mer den ljusa tiden på året och de pengarna ackumuleras hos elbolaget. Vissa toppdagar säljer man fram till kl 22 på sommaren. Är man bortrest några veckor på sommaren säljs i princip allt som produceras. Var i somras som mest 210 kr på en dag i ren försäljning
Man använder de pengarna till att kvitta mot den mörka tidens elfakturor Januaris faktura var faktiskt precis 0 kr. 2022 räknar vi med överskott i sek eftersom vi har lärt oss att optimera.
Dessutom får man 60 öre per såld kWh i direkt minskad skatt. Sedan tillkommer kredit från elcertifikat.
Många frågar om hållbarheten. Har garantisedel på min 80% efter 30 år.
 
Magnus Filip skrev:
Menar med fräshast att vattnet byts ut ofta.
Nu är det några år sen jag hade pool, men då var det iallafall så att det var viktigt med rätt kemi och stabila förhållanden. Det behövdes alltid extra åtgärder när man var tvungen att fylla på nytt vatten.
 
A
useless useless skrev:
Nu är det några år sen jag hade pool, men då var det iallafall så att det var viktigt med rätt kemi och stabila förhållanden. Det behövdes alltid extra åtgärder när man var tvungen att fylla på nytt vatten.
Styrs helt automatiskt, nya grejer!
 
Så vattnets kemi påverkas av hur nya grejer man har? Jag förstår ändå inte nyttan. Så många hundra liter fyller man inte på i en pool under en säsong.


Men, tillbaks till ämnet. Vilken är huvudanledningen till att du vill ha lösa strömbrytare istället för fasta? Är det av estetiska skäl för att slippa en pryl på väggen innanför dörren?
 
useless useless skrev:
Så vattnets kemi påverkas av hur nya grejer man har? Jag förstår ändå inte nyttan. Så många hundra liter fyller man inte på i en pool under en säsong.


Men, tillbaks till ämnet. Vilken är huvudanledningen till att du vill ha lösa strömbrytare istället för fasta? Är det av estetiska skäl för att slippa en pryl på väggen innanför dörren?
Estetisk kan det inte vara. Utanpåliggande brytare finns det väll inga snygga?
 
  • Gilla
laseryxa
  • Laddar…
Magnus Filip skrev:
Han har tank innan och reningsverk. Pool fylls snabbt när det regnar, snabbare än vad man kan tro. Menar med fräshast att vattnet byts ut ofta. Nu på vintern är den tom.
Kan inte ange adress här på forumet. Men här är ett exempel. Men grannen i området har all nedgrävt ich inte så här. [länk]

Du är många som frågar om elräkningarna på vintern och att det produceras minst på vintern och mest elförbrukning då. Många kan inte smälta att det har ingen betydelse.
Det löser sig av sig självt eftersom man säljer betydligt mer den ljusa tiden på året och de pengarna ackumuleras hos elbolaget. Vissa toppdagar säljer man fram till kl 22 på sommaren. Är man bortrest några veckor på sommaren säljs i princip allt som produceras. Var i somras som mest 210 kr på en dag i ren försäljning
Man använder de pengarna till att kvitta mot den mörka tidens elfakturor Januaris faktura var faktiskt precis 0 kr. 2022 räknar vi med överskott i sek eftersom vi har lärt oss att optimera.
Dessutom får man 60 öre per såld kWh i direkt minskad skatt. Sedan tillkommer kredit från elcertifikat.
Många frågar om hållbarheten. Har garantisedel på min 80% efter 30 år.
Tja... Jag skulle inte använda vatten från taket i min pool utan att rena det först. Inte använda poolens filter. Just takvatten känns inte så kul att få i poolen.

När det gäller solcellerna, hur mycket har du investerat i dessa?
Det är när du når break even du börjar tjäna.pengar.
Hur mycket el säljer du för under sommaren?
 
Magnus Filip skrev:
Styrs helt automatiskt, nya grejer!
Du bör kolla klor några gånger i veckan. Backspola filtret en gång i veckan.
Men där emellan klarar den sig bra själv...
Rensa lite skräp...
Det är inget nytt att en pool klarat sig själv ganska bra. Det är inga magiska grejer. Inga nya grejer.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Synd att plejd är så begränsade i övrigt. Nej det där är riktigt segt. Hubben är heller inte inblandad så det är inte den som är problemet

Antar att puckarna inte meddelar status till vandra?
Ja, Plejd har helt klart sina begränsningar men är man enbart ute efter att styra belysning tycker jag det är ett stabilt och smidigt alternativ.
 
J jonko skrev:
Antar att puckarna inte meddelar status till vandra?
Ja, Plejd har helt klart sina begränsningar men är man enbart ute efter att styra belysning tycker jag det är ett stabilt och smidigt alternativ.
Zwave associationer som det heter så pratar puckarna själva utan iblandning av hubben. Det är ju ett mesh nätverk så kommunikationen mellan två enheter kan gö över flera.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Estetisk kan det inte vara. Utanpåliggande brytare finns det väll inga snygga?
Nexans brytare är ganska plastig. Hur de andra ser vet jag inte.
Estetiskt så bör man hålla dig till trådade
 
Magnus Filip skrev:
Han har tank innan och reningsverk. Pool fylls snabbt när det regnar, snabbare än vad man kan tro. Menar med fräshast att vattnet byts ut ofta. Nu på vintern är den tom.
Kan inte ange adress här på forumet. Men här är ett exempel. Men grannen i området har all nedgrävt ich inte så här. [länk]

Du är många som frågar om elräkningarna på vintern och att det produceras minst på vintern och mest elförbrukning då. Många kan inte smälta att det har ingen betydelse.
Det löser sig av sig självt eftersom man säljer betydligt mer den ljusa tiden på året och de pengarna ackumuleras hos elbolaget. Vissa toppdagar säljer man fram till kl 22 på sommaren. Är man bortrest några veckor på sommaren säljs i princip allt som produceras. Var i somras som mest 210 kr på en dag i ren försäljning
Man använder de pengarna till att kvitta mot den mörka tidens elfakturor Januaris faktura var faktiskt precis 0 kr. 2022 räknar vi med överskott i sek eftersom vi har lärt oss att optimera.
Dessutom får man 60 öre per såld kWh i direkt minskad skatt. Sedan tillkommer kredit från elcertifikat.
Många frågar om hållbarheten. Har garantisedel på min 80% efter 30 år.
lycka till med att ditt elbolag värderar energi och effekt på samma sätt under livslängden som nu. På bara 2 år så har man börjat inse att effekten kostar inte bra energin. Så om din kalkyl bygger på att din sålda volym på sommaren går att tillgodoräkna på vintern de närmsta 20 åren så kommer det bli röda siffror.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Estetisk kan det inte vara. Utanpåliggande brytare finns det väll inga snygga?
Man kanske ska tolka rubriken ordagrant ... inga strömbrytare ... alls. Styr belysningen i mobilen. Det blir ju ännu billigare....
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
L lat skrev:
Nämen, menar du det. Gud vad fantastiskt, kan inte du visa mig du som är sååå duktig?

Vet du en annan hemlis, om du inte är intresserad av ämnet så kan du ge f.n båda i att läsa & svara.
Suck...
 
Viktor.J Viktor.J skrev:
lycka till med att ditt elbolag värderar energi och effekt på samma sätt under livslängden som nu. På bara 2 år så har man börjat inse att effekten kostar inte bra energin. Så om din kalkyl bygger på att din sålda volym på sommaren går att tillgodoräkna på vintern de närmsta 20 åren så kommer det bli röda siffror.
Ja det är en bra fråga. Hur länge till kommer staten att subventionera solceller? Hur länge till kommer elbolagen köpa el från solceller dyrt? Det är en tidsfråga. Om ett år så kanske inte staten vill subventionera solceller?
Elbolagen tröttnar. Det är inga säkra inkomster svårt att räkna med i längden.
 
  • Haha
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
A
Bananskalare Bananskalare skrev:
Ja det är en bra fråga. Hur länge till kommer staten att subventionera solceller? Hur länge till kommer elbolagen köpa el från solceller dyrt? Det är en tidsfråga. Om ett år så kanske inte staten vill subventionera solceller?
Elbolagen tröttnar. Det är inga säkra inkomster svårt att räkna med i längden.
Imorgon har vi kanske 1 meter snö i Sydsverige? Troligtvis inte, men ingen vet säkert.
Antingen ser man positivt framåt eller så bromsar man i uppförsbackar. Bara att välja själv.
Vågar man inte satsa vinner man inget heller.


useless useless skrev:
Så vattnets kemi påverkas av hur nya grejer man har? Jag förstår ändå inte nyttan. Så många hundra liter fyller man inte på i en pool under en säsong.


Men, tillbaks till ämnet. Vilken är huvudanledningen till att du vill ha lösa strömbrytare istället för fasta? Är det av estetiska skäl för att slippa en pryl på väggen innanför dörren?
För att det är smartare. Och inte dyrare.
 
  • Gilla
jannebmw
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.