Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
L leecher skrev:
Spontant låter det inte som någon jätterisk med tanke på att det handlar om ett tiotal.
Nåt tiotal nya inlagda om dagen på IVA, eller?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Fohm skriver 8 471 st.
[länk]
Eller ca 10 (5-15) nya intensivvårdade fall per dag, enl andra diagrammet.

Tre stapeldiagram som visar sjukdomsfall, nya intensivvårdade fall och avlidna per dag över en tidsperiod i januari.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
D Disktrasan skrev:
Eftersom väldigt få av oss ärligt kan säga att vi lever exakt så som vi lär har jag otroligt svårt att moralisera över de som väljer att inte vaccinera sig och är vettskrämd över hur många det är som med lätthet gör det och samtidigt tycker det är helt ok med rökare som röker trots KOL, diabetiker (typ 2) som pumpar i sig insulin, alkoholister och så vidare bara de vaccinerar sig.
Vilka tycker att det är ok med rökare osv.?

D Disktrasan skrev:
Ingen fokus har tagits för att förändra beteenden som i grunden förstör vår hälsa och dessutom är överrepresenterade i dödsstatistiken (generellt och för covid). Av den anledningen ensamt skäms jag ärligt talat över hur världens ledare och våra myndigheter för sig mot ovaccinerade.
Det har man ju gjort under årtionden. Jag vet en del som under första vågen insåg att de borde förändra sin vikt mm. för att inte vara så i riskzonen så tydligen gick det fram vad som innebar en risk och att man kunde förbättra sin situation.
 
  • Gilla
vanpire och 1 till
  • Laddar…
Om man jämför CFR, risken att dö om man blir (bekräftat) infekterad, kan man se att man löper större risk att dö i länder som inte har så jämlik sjukvård. Kan vi kalla dem sjukvårds-U-länder (tex Indien och USA)?
Man bör kika på antalet infekterade och då lär man se att CFR stiger när det blir många som vårdas, så det finns en poäng i att hålla nere antalet samtidigt smittade.

https://ourworldindata.org/explorer...false&country=USA~GBR~CAN~DEU~ITA~IND~SWE~ISL

Har hört att det i Indien finns en säng reserverad för presidenten, att det finns sjukhus av mycket hög klass för de som har råd att betala, men för den stora massan är våden inte lika bra.

Linjediagram som visar rullande 7-dagars genomsnitt för COVID-19-dödlighet efter land.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Edit: Lägger till diagram över bekräftade fall.

Diagram som visar dagliga nya bekräftade COVID-19-fall per miljon invånare i flera länder över tid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
blackarrow blackarrow skrev:
Man bör kika på antalet infekterade och då lär man se att CFR stiger när det blir många som vårdas, så det finns en poäng i att hålla nere antalet samtidigt smittade.
I Sverige jämförde Socialstyrelsen hur stor andel av de som behövde sjukhusvård som avled under perioden mars 2020 - feb 2021. Under sommaren och början av hösten antog man att det berodde på att vården hade lärt sig hur man skulle vårda patienter på bästa sätt men så fort som belastningen på vården steg så ökade dödligheten.

Statistikdiagram visar relativ risk för död inom 60 dagar efter sjukhusinläggning med COVID-19 i Sverige, mars 2020-feb 2021.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


https://www.socialstyrelsen.se/stat...stik-om-slutenvard-av-patienter-med-covid-19/

Så ska man bli sjuk så ska man inte bli det samtidigt som en massa andra för då får man sämre vård.

Tillägg: Fick byta ut bilden då den första klipptes av.
 
Redigerat:
  • Gilla
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Vilka tycker att det är ok med rökare osv.?


Det har man ju gjort under årtionden. Jag vet en del som under första vågen insåg att de borde förändra sin vikt mm. för att inte vara så i riskzonen så tydligen gick det fram vad som innebar en risk och att man kunde förbättra sin situation.
Du menar att ens en tiondels fokus som lagts på ovaccinerade lagts på att förändra beteenden hos de riskgrupper som grundar sig i livsstilsproblem? Då lever vi i två vitt skilda världar.
Jag har inte sett eller hört något om det över huvud taget från FolkHÄLSOmyndigheten. Vilket i min bok betyder att man tycker att det är ok.
Samtidigt går man så pass långt att inskränka människors frihet för att de väljer att inte vaccinera sig, i vissa länder så pass långt att man nu ska lagföras om man inte väljer att vaccinera sig. Även om risken för den enskilda personen med all säkerhet är betydligt lägre att påverka systemet än någon som är gammal, sjuk och lever osunt.
Det är så pass sjukt att jag ännu inte fått upp hakan från golvet.

Du menar att eftersom något är svårt och man försökt tidigare så ska man totalt ignorera det och istället satsa allt på att inskränka människors frihet?
 
  • Gilla
Snailman
  • Laddar…
Jag tycker det är väldigt svårt att boka en vaccinering lokalt via "alltid öppet". Att det var lite kaos i början av året kan jag förstå, men nu när det är dags för min 3:e spruta är det minst lika omständigt. De tider som delas ut lär ta slut inom 2 minuter. När de delas ut är inte kommunicerat. Att behöva koppla upp sig mot "alltid öppet" 2 ggr per dag i flera veckors tid känns löjligt.
Visst, jag skulle kunna boka tid några mil bort, men tanken är att minimera resandet under pandemin.

Om myndigheterna tycker att det är viktigt att folk vaccinerar sig borde de väl se till att de har kapacitet lokalt?

Jag tror att tveksamma struntar i att vaccinera sig pga att bokningen är så oerhört tidskrävande i vissa områden.
 
Unikt namn
arneri68 arneri68 skrev:
Jag tycker det är väldigt svårt att boka en vaccinering lokalt via "alltid öppet". Att det var lite kaos i början av året kan jag förstå, men nu när det är dags för min 3:e spruta är det minst lika omständigt. De tider som delas ut lär ta slut inom 2 minuter. När de delas ut är inte kommunicerat. Att behöva koppla upp sig mot "alltid öppet" 2 ggr per dag i flera veckors tid känns löjligt.
Visst, jag skulle kunna boka tid några mil bort, men tanken är att minimera resandet under pandemin.

Om myndigheterna tycker att det är viktigt att folk vaccinerar sig borde de väl se till att de har kapacitet lokalt?

Jag tror att tveksamma struntar i att vaccinera sig pga att bokningen är så oerhört tidskrävande i vissa områden.
Har du provat ringa eller undvika tider med högt tryck på appen(frukost/lunch middag)?

Appen bokningssystem är tyvärr rätt dåligt, då man kan välja tider som någon annan redan hinner boka istället för att man blir tilldelad en helt egen tid Som är reserverad i några minuter.

Men jag tycker det har gått okej att boka så länge man inte gör det just vid tillfällen då många andra gör det.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
I-landsproblem! Jag lyckades boka på andra försöket för spruta nr 3. Om man inte orkar logga in mer än 2ggr per dag så är det illa…
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
I-landsproblem! Jag lyckades boka på andra försöket för spruta nr 3. Om man inte orkar logga in mer än 2ggr per dag så är det illa…
Lyckas boka har inte varit något problem för min familj. Appen har funkat. Problemet har varit att det bara funnits tider flera mil bort. De släpper ju bara tider ett par veckor framåt i taget. Det hade varit trevligt om man kunnat boka en tid i närheten men en månad framåt, eller så.

Nu tänker man ju ”Äh, jag kollar igen om några timmar om det dykt upp något i närheten”. Och så håller man på i ett par veckor…
 
Redigerat:
BirgitS
D Disktrasan skrev:
Du menar att ens en tiondels fokus som lagts på ovaccinerade lagts på att förändra beteenden hos de riskgrupper som grundar sig i livsstilsproblem? Då lever vi i två vitt skilda världar.
Jag har inte sett eller hört något om det över huvud taget från FolkHÄLSOmyndigheten. Vilket i min bok betyder att man tycker att det är ok.
Vi lever i två vitt skilda världar tydligen.

D Disktrasan skrev:
Samtidigt går man så pass långt att inskränka människors frihet för att de väljer att inte vaccinera sig,
Det är väl ytterst lite restriktioner som är riktade bara mot människor som inte har vaccinerat sig. Eftersom de tydligen inte kan förstå att de utsätter sig för en risk att bli allvarligt sjuka så får ju samhället se till att inte alltför många av dem blir smittade samtidigt.

Gamla människor har ju vaccinerat sig i mycket större utsträckning så skyll inte på dem.

Vården lär ju önska sig att fler 30-60 år hade vaccinerat sig i stället för att behöva sjukhusvård. Under december var det ju 17 gånger sannolikare att en ovaccinerad 40-49 år behövde sjukhusvård än en vaccinerad i samma åldersgrupp. Vecka 52 var det 83 st 30-39 år som skrevs in. Under december var det 67 % av de ovaccinerade som inte hade någon av de fyra vanligaste underliggande sjukdomarna. Det handlar alltså inte om folk som är sjukliga.
https://www.socialstyrelsen.se/stat...stik-om-slutenvard-av-patienter-med-covid-19/
 
  • Gilla
frasen_36 och 3 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Vi lever i två vitt skilda världar tydligen.


Det är väl ytterst lite restriktioner som är riktade bara mot människor som inte har vaccinerat sig. Eftersom de tydligen inte kan förstå att de utsätter sig för en risk att bli allvarligt sjuka så får ju samhället se till att inte alltför många av dem blir smittade samtidigt.

Gamla människor har ju vaccinerat sig i mycket större utsträckning så skyll inte på dem.

Vården lär ju önska sig att fler 30-60 år hade vaccinerat sig i stället för att behöva sjukhusvård. Under december var det ju 17 gånger sannolikare att en ovaccinerad 40-49 år behövde sjukhusvård än en vaccinerad i samma åldersgrupp. Vecka 52 var det 83 st 30-39 år som skrevs in. Under december var det 67 % av de ovaccinerade som inte hade någon av de fyra vanligaste underliggande sjukdomarna. Det handlar alltså inte om folk som är sjukliga.
[länk]
Ja, vi lever som i parallella världar uppenbarligen.

Vårdapparaten tar ju hand om betydligt fler saker än vård av virussjukdomar.
Så de som inte förstår eller bryr sig om att de belastar vården med sitt ohälsosamma liv bör man ju också göra något åt. Speciellt nu när vårdapparaten går på knäna p g a situationen med alla som är sjuka och hur förträffligt dåligt bemannat systemet är med sjuksköterskor och undersköterskor.
Eller är det inte värt det? Våra största dödare beror ju till stor del på osund livsstil, före covid, under covid och efter covid.
 
Redigerat:
BirgitS
B b8q skrev:
Lyckas boka har inte varit något problem för min familj. Appen har funkat. Problemet har varit att det bara funnits tider flera mil bort. De släpper ju bara tider ett par veckor framåt i taget. Det hade varit trevligt om man kunnat boka en tid i närheten men en månad framåt, eller så.

Nu tänker man ju ”Äh, jag kollar igen om några timmar om det dykt upp något i närheten”. Och så håller man på i ett par veckor…
Man kan ju göra som jag hört att en del har gjort, först boka långt bort i slutet av den tillgängliga tidsperioden och sen fortsätta att kolla efter nya tider på närmare håll för att se om de lyckas få något bättre.

Själv har jag pga. allergier inte haft så många ställen över huvud taget att välja på så jag vaccinerade mig en dryg halvtimmes bilresa bort de två första gångerna men den tredje vart lite närmare. Men sambon har två gånger kunnat hitta något på en halvtimmes gångavstånd i stället.
 
Snailman
Läser i Aftonbladet region Västerbotten att de inte märkt någon ökning av antalet inlagda pga den senaste ökningen i smittspridning. De säger även att de inte vårdar/vårdat någon med Omikron på IVA.

Det tolkar jag som att de inte vårdar någon ovaccinerad med Omikron på IVA.

Vad jag förstår tar ju Omikron över från de övriga varianterna och om Omikron inte ens gör ovaccinerade svårt sjuka, så blir det ju svårare att förstå vaccinhysterin som råder

Fram tills nu har ju råden till ovaccinerade att vaccinera sig byggt på de allvarligare varianterna, som tex delta.

Finns det fler kända uppgifter angående Omikron och IVA även från andra regioner, gärna uppdelade i vaxade och ovaxade?

Har en känsla av att man helst döljer sådana uppgifter, men ser gärna att jag bevisas ha fel angående detta, genom statistik(y):thinking:
 
  • Gilla
Dheri och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.