yonna yonna skrev:
Staten har satt en maxgräns för bankerna. Privat kan man ta ut högre värde - det är bara långivaren som riskerar pengarna.
Hur mycket pantbrev man tar ut har ingenting med risker för långivare att göra. Du kan ta ut pantbrev för en miljard på din fastighet, men inte använda dom till att låna en enda spänn.
 
Ett litet tips till er fastighetsägare som har avbetade lån och luft i pantbreven: passa på att använda låneutrymmet INNAN ni går i pension! Det är idag skottpengar på pensionärer! Jag försökte göra om samma sak igen med stort pantbrevsutryme och attraktivt hus belånat till 15% av värdet och en skruttig bil. Kalla handen från banken.

(Jag löser det på annat sätt;))
 
Redigerat:
  • Ledsen
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
G
yonna yonna skrev:
Ett litet tips till er fastighetsägare som har avbetade lån och luft i pantbreven: passa på att använda låneutrymmet INNAN ni går i pension! Det är idag skottpengar på pensionärer! Jag försökte göra om samma sak igen med stort pantbrevsutryme och attraktivt hus belånat till 15% av värdet och en skruttig bil. Kalla handen från banken.

(Jag löser det på annat sätt:D)
Helt sjukt att inte säkra pengar är viktigare för banker än att spekulera att tjäna mycket.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
G OMathson skrev:
Varför skriver du på detta forum?
Det är "Bygga hus" där många äger villor, parhus, radhus, kedjehus, bostadsrätter när du hela tiden tycker det ska vara ett högre skattettyck på ägande och att hyresgäster missgynnad.
Naturligtvis är hyresgäster väkomna här också men jag antar att de flesta inte är hyresgäster. Byggs väl inte så mycket av dem?
Du verkar vara ett avudsjukt troll.
Och du verkar vara nån som tycker det är synd om sig självt även fast du tillhör den mest ompysslade och premierade gruppen.

Nåt annat du vill ha gratis?

/ATW
 
  • Gilla
-MH- och 1 till
  • Laddar…
G
A ArneTW skrev:
Och du verkar vara nån som tycker det är synd om sig självt även fast du tillhör den mest ompysslade och premierade gruppen.

Nåt annat du vill ha gratis?

/ATW
Du har fortfarande inte svarat vad jag fått fast jag ställt frågan flera gånger!! Gratis:rofl: Kommunist!
Varför skriver du på detta forum över huvud taget? Du är ju emot egna hem och eget initiativ och ta ansvar över din framtid!
Egna hem står för sina egna ekonomiska kostnader och ansvar.
Avundsjuka Arne.
Get a life:p
 
G OMathson skrev:
Du har fortfarande inte svarat vad jag fått fast jag ställt frågan flera gånger!! Gratis:rofl: Kommunist!
Varför skriver du på detta forum över huvud taget? Du är ju emot egna hem och eget initiativ och ta ansvar över din framtid!
Egna hem står för sina egna ekonomiska kostnader och ansvar.
Avundsjuka Arne.
Get a life:p
Då kanske du klarar dig själv utan hjälp då.

Du får se till att hoppa över nästa "bidrag/avdrag" för att själv är bäste dräng.

Ska du inte klaga på den kommunala snöröjningen istället...? De sopar ju inte din trottoar.

/ATW
 
H hempularen skrev:
Man kan ju jämföra med hanteringen av pant för bostadsrätter. Där är föreningen ansvarig för registreringen. Numera tar de flesta föreningar ut en avgift för att registrera panten. Men jag är lite förvånad att den inte sätts som en procentuell avgift. Föreningen kan bli skadeståndsskyldig om det blir fel i registreringen.
För 30 år sedan när jag var ordf. så hade vi ca 150 överlåtelser per år (800 bostadsrätter) det var olika fel på drygt 10 % av alla pantförskrivningar. Vi hade 4-5 fall per år där någon av misstag eller med uppsåt dubbelbelånade, eller pantsatte en bostadsrätt man inte ägde. Fall där föreningen riskerade att få stå för hela lånebeloppet om vi inte hade anmärkt på felet.
Spännande, iaf det är på gång lite förändring gällande detta. Jag skulle nog tro att inom 10 år så kommer lantmäteriet hantera panter för bostadsrätter också.
 
G
A ArneTW skrev:
Då kanske du klarar dig själv utan hjälp då.

Du får se till att hoppa över nästa "bidrag/avdrag" för att själv är bäste dräng.

Ska du inte klaga på den kommunala snöröjningen istället...? De sopar ju inte din trottoar.

/ATW
Vad är det för bidrag jag ska hoppa över? Vilken jävla hjälp? Jag har frågat dig ett flertal tillfällen men fortfarande inget svar?
 
ROT är ju ett bidrag som en del villaägare kan ha nytta av, bl.a. jag
 
Avdrag…
 
Hemmakatten
yonna yonna skrev:
Ett litet tips till er fastighetsägare som har avbetade lån och luft i pantbreven: passa på att använda låneutrymmet INNAN ni går i pension! Det är idag skottpengar på pensionärer! Jag försökte göra om samma sak igen med stort pantbrevsutryme och attraktivt hus belånat till 15% av värdet och en skruttig bil. Kalla handen från banken.

(Jag löser det på annat sätt;))
Bankens lånevilja är beroende av lånesökarens inkomst och ålder (65 eller 80 år). Dessa faktorer är de som har störst betydelse.

Att fastigheten är lågbelånad hjälper inte om banken inte anser man har tillräcklig återbetalningsförmåga.

Det är i sig inte "skottpengar" på pensionärer som yonna hävdar.
 
harry73 harry73 skrev:
Man kan säga att det blir ett extra lager av ägande.
Om du köper en fastighet, får du lagfart. Nu för tiden är det digitalt, men för i tiden var det ett papper. Pappersbiten kostar pengar

Om du vill pantsätta din fastighet (bolån), köper du pantbrev till den summa du vill låna för. Nu för tiden är det digitalt, men för i tiden var det ett papper.
Om du lånar pengar, ger du pantbrevet till banken. Pantbrevet ger innehavaren (banken) rätt att begära tvångsförsäljning av din fastighet och få tillbaka lånet med ett maxvärde av pantbrevets storlek.
Betalar du av lånet, får du tillbaka pantbrevet som du då kan använda igen i framtiden.

Så om du köper en pantsatt fastighet, då betalar du köpesumman till säljaren, som betalar av sitt bolån. Då kan banken släppa pantbreven och ge dem till dig. Oftast behöver du också ett bolån, då kan säljarens bank ge pantbreven direkt till din bank.
Har du ett större lån än antal pantbrev som finns för fastigheten, då behöver du skaffa de nya pantbrev för det överstigande beloppet.
Köper du en fastighet och får du (eller din bank) inte tillbaka alla pantbrev, då kan innehavaren av det saknande pantbrevet kräva tvångsförsäljning och få tillbaka motsvarande pantbrevets värde.
Det är inte ovanligt att gamla pappers pantbrev gick förlorade och saknas. Då kan man döda pantbrevet. Det är en process där man annonserar att innehavaren av pantbrevet ska höra av sig ifall han har en kvarvarande fordring kopplat till pantbrevet. Hör ingen av sig, kan pantbrevet efter en viss period tas bort ur registret.
Vi betalade ca 60 000kr för den digitala pappersbiten. Det var samma kostnad som innan dvs.
 
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Bankens lånevilja är beroende av lånesökarens inkomst och ålder (65 eller 80 år). Dessa faktorer är de som har störst betydelse.

Att fastigheten är lågbelånad hjälper inte om banken inte anser man har tillräcklig återbetalningsförmåga.

Det är i sig inte "skottpengar" på pensionärer som yonna hävdar.
Fast... Det verkar som banker bedömer pensionärers betalningsförmåga efter en annan skala än för yrkesverksamma. När vi började titta på fritidshus för några år sedan. Förklarade för banken att det är första steget, vi planerar att sälja villan och flytta till ngt mindre. Men fritidshus ville vi då ha först.

Detta var när jag precis skulle fylla 60.

Banken ville då ha en pensionsprognos, inga problem. Men så tittar handläggaren på vilken pension vi förväntades ha när vi fyller 80. Och menade att vi då skulle hamna nära skuldkvoten 4,5. Och ville därmed sätta en extra procent amortering. Kalkylen gick ihop ändå. Men jag tyckte det var ett väldigt konstigt sätt att räkna, alltså blanda in förväntad inkomst om 20 år. Framförallt när vi förklarade att vi räknar med att skala ned vårt boende. Villan på 220 kvm är lite onödigt stor i nuläget.

När vi sedan väl köpte fritidshus för något år sedan, var det inget problem alls. En annan handläggare tittade på siffrorna och gav OK direkt över telefon.
 
Hemmakatten
Banker vill
1. låna ut så mycket pengar som möjligt.
2. Låna ut riskfritt och vara säkra på att lånet betalas.

De flesta pensionärer i dag har "en trappa" där pensionen minskas steg för steg vart femte år eller så.

Och den pension man själv tyckte var hyfsad när man blev pensionär är 10-15-20-25 år senare inte mycket värd. (Såvida man inte sparat i fonder/aktier).
 
Nanny Fine
useless useless skrev:
Det konstigaste med pantbrev är väl ändå att man betalar en avgift för att registrera dom baserat på värdet?
Hittills har iallafall ingen lyckats förklara stämpelavgiften för mig på ett bra sätt mer än att det är en sån där extra avgift som bara finns där för att staten ska få in lite extra pengar.
Men det är ju så det är. :) Så därför finns ingen annan förklaring... :)
 
  • Gilla
useless
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.