R
Redigerat:
A AxelJa skrev:
Jag kommer återkomma med hur det går. Det är det minsta jag kan göra som tack för ert engagemang.
Uppskattas massor (y)
 
R RoAd skrev:
@AxelJa har tidigare i tråden skrivit att han trodde att hans rörliga el på något sätt upphandlades genom terminer och andra avtal elbolaget har och att hans kWh-pris på så sätt skulle bli lägre än spotpriset. Max 100 öre/kWh närmare bestämt.

[länk]
Det är personens tolkning och att den tolkningen är felaktigt tror flera av oss i denna tråd.

Frågan är om det i avtalsvillkoren står något om ett maxtak på 100 öre/kWh.
I Fortums nuvarande avtalsvillkor för Inköpspris finns ingen sådan information och jag har aldrig hört att en sådan variabel finns kopplat till en produkt som säljs som Inköpspris.
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
R
NiclassSs NiclassSs skrev:
Det är personens tolkning och att den tolkningen är felaktigt tror flera av oss i denna tråd.

Frågan är om det i avtalsvillkoren står något om ett maxtak på 100 öre/kWh.
I Fortums nuvarande avtalsvillkor för Inköpspris finns ingen sådan information och jag har aldrig hört att en sådan variabel finns kopplat till en produkt som säljs som Inköpspris.
Ja vi är överens. Jag svarade bara på frågan vad axelja anser är tokigt.
 
  • Gilla
NiclassSs
  • Laddar…
NiclassSs NiclassSs skrev:
Vet inte vilket avtalsvillkor du har tecknat enligt så jag får ta en titt på Fortums nuvarande.
[länk]


"Det pris som används för prissättning utgörs av Fortum Markets AB:s inköpspris för el under aktuell kalendermånad och i aktuellt elområde, justerat för leveransrelaterade kostnader och avgifter till Svenska kraftnät (vilka varierar beroende på kundens förbrukning)."
Här är nyckeln "leveransrelaterade kostnader". Då kunderna gör av med mer el de dyra timmarna än de billiga kommer Fortums pris bli högre än snittet du ser på Nordpool.

"För timavräknad uttagspunkt är Fortums inköpspris ett medeltal av entimmespriserna (som viktats mot kundens uppmätta faktiska timförbrukning)."
Kunder med timavräkning baseras på faktiskt uppmätning per timme och kommer aldrig heller bli samma som Nordpool.

"Till elpriset tillkommer fast pris för elcertifikat, med elhandlaren avtalat påslag (med undantag för El till inköpspris) och fast månadsavgift samt lagstadgade skatter såsom mervärdesskatt."
Elcertifikat är lagstadgad och det finns inget officiellt pris på dessa. En elhandlare kan köpa in dem till 5 öre/kWh en annan för 0.1 öre/kWh. Så här har Elhandlaren ryggen fri om det gör dåliga inköp eftersom de inte specificerar vad priset är.

Kan du vänligen återberätta vad du anser dom har gjort fel i ditt fall?
Jag har redan berättat i tråden.

Jag tog mitt ansvar och ringde kundtjänst efter att det blev en uppsjö tidningsartiklar om att elpriset kommer gå upp på grund av nerlagd kärnkraft samt nerlagda kraftverk som skapar el av sopor.

Och baserat på den information jag fick så känner jag mig nu lurad och vilseledd.

Jag kommer inte betala. Så är det bara. Rätt skall vara rätt.
 
Har man rörligt pris betalar man ganska säkert enligt timpris, åtminstone här i Finland. Då spelar inte Nordpools medelpris nån roll. Du har högst sannolikt högre kostnad än medelpriset då de flesta använder mest el under peaken som nästan alltid är kl 16-20. Dessutom har alla bolag en marginal som de lägger på spotpriset.

Du kommer att hamna på kostnader från inkasso, och sen att betala rättegångskostnader om du för det så långt.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
F Finndjävel skrev:
Har man rörligt pris betalar man ganska säkert enligt timpris, åtminstone här i Finland. Då spelar inte Nordpools medelpris nån roll. Du har högst sannolikt högre kostnad än medelpriset då de flesta använder mest el under peaken som nästan alltid är kl 16-20. Dessutom har alla bolag en marginal som de lägger på spotpriset.

Du kommer att hamna på kostnader från inkasso, och sen att betala rättegångskostnader om du för det så långt.
Sist jag bestred något var för 13 år sedan. Det blev ett glapp i min bilförsäkring. 4700:- fakturerade Trafikförsäkringsföreningen mig. Det blev ett antal brev fram och tillbaka till IF som vägrade ta på sig ansvar för felet.

I ett forum på nätet rekommenderade alla mig att betala, enligt samma mönster som jag ser här. Skrämsel med påminnelser, inkasso, kronofogden, ränta, advokater, tingsrätt. Ja det skulle bli hur dyrt som helst.

Jag bestred hos Trafikförsäkringsföreningen och bifogade den skriftliga konversationen med försäkringsbolaget.

Nu 13 år senare så har jag fortfarande inte betalt summan. Jag hörde inget mer ifrån dom. Inget av det som alla skrämde mig med har inträffat.
 
  • Gilla
gone_fishing och 1 till
  • Laddar…
A AxelJa skrev:
Rätt skall vara rätt.
Även om rätt i det här fallet visar sig vara att det var du som missförstod/drog felaktiga slutsatser?
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
S Strontus skrev:
Även om rätt i det här fallet visar sig vara att det var du som missförstod/drog felaktiga slutsatser?
Tingsrätten finns för att hjälpa två parter i en konflikt. Nu har jag och Fortum en konflikt. Om tingsrätten dömer till Fortums fördel så är det rätta att betala. Det är väl inte mer än rimligt att jag iallafall en gång i livet skall få nyttja denna hjälp som betalas via skatten.
 
Jag roade mig med ett litet räkneexempel i Excel. Siffrorna baseras på verkliga mätningar av ström varje timme ut från en nätstation som jag sedan skalat om till 16'000kWh årsförbrukning vilket motsvarar (ovägt) snitt på 1,8kWh per timma året runt.
Men eftersom energin som förbrukas inte är1,8kWh varje timma och priset stiger när vi kunder förbrukar mera så blir kostnaden för inköpt el ibland större än det matematiskt ovägda medelvärdet.

Summan av kostnaden för el inköpt timme för timme delat med mängden köpt energi per dygn, 43,2kWh, ger det genomstilliga priset baserat på vad elhandlaren verkligen betalt för inköpt el till rörligt NorPol-pris. Obs, utan påslag, bara rent elpris.

DygnsSumma(NordPolSpottPriset * timmesFörbrukningen) / köptEnergi

Excel-tabell med timvisa elförbrukningsdata och kostnader baserade på Nord Pool elpriser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det vägda snittpriset blir lite högre.

PS1. Även om siffrorna till viss del är verkliga har jag ingen koll på om siffrorna är representativa för normala villor som drar 16'000kWh per år.
Har någon tillgång till bättre timförbrukningssiffror kan jag uppdatera tabellen.

PS2. Jag har någon liknade tabell för hur många tusen per år man bör förlora om man har rörligt elavtal om man har elvärme jämfört med fast pris. Historik på fastpris är väldigt svårt att hitta -- av naturliga skäl...
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
R RoAd skrev:
men i mitt elavtal står ungefär precis samma sak.
Den här formuleringen är kul!
 
  • Haha
  • Gilla
Sagabo och 1 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Läs på lite om det där innan du kastar ur dig råd om det.
Tack för tipset. Jag är jurist och ville i all välmening förtydliga för läsarna att det - i praktiken - kan få oönskade konsekvenser att köra vilda västern-bestridanden på lösa grunder.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
K Kentakofot1 skrev:
Tack för tipset. Jag är jurist och ville i all välmening förtydliga för läsarna att det - i praktiken - kan få oönskade konsekvenser att köra vilda västern-bestridanden på lösa grunder.
Du har skrivit 2 inlägg på BH totalt. Skapade du ett konto enbart för att varna för konsekvenserna av en bestridan?

Det var ädelt av dig. Samtidigt blir jag ju lite sugen att fråga vilket elhandelsbolag du representerar.
 
  • Gilla
gone_fishing och 1 till
  • Laddar…
Det är väl läge nu att varna för att om du som läser denna text har skrivit eller skriver någonstans, att du tänker bestrida elhandelsfakturan och möts av personer som försöker skrämma dig till att backa, eller rent av personer som försöker få dig att framstå som en idiot. Förutsätt att dessa personer representerar ett elhandelsbolag och ignorera.

I Sverige är kämparglöd så ovanligt så alla som besitter detta förtjänar en medalj.
 
R
A AxelJa skrev:
Det är väl läge nu att varna för att om du som läser denna text har skrivit eller skriver någonstans, att du tänker bestrida elhandelsfakturan och möts av personer som försöker skrämma dig till att backa, eller rent av personer som försöker få dig att framstå som en idiot. Förutsätt att dessa personer representerar ett elhandelsbolag och ignorera.
Eller är det så enkelt att du har fel och att du inte har någon rätt att bestrida din faktura? Jag har ingen koppling till något elbolag men anser att du inte har visat något skäl till att bestrida den. Någon konspiration ska du nog inte förutsätta.

A AxelJa skrev:
I Sverige är kämparglöd så ovanligt så alla som besitter detta förtjänar en medalj.
Gav du just dig själv en medalj? Då ger jag mig själv den purpurröda medaljen i att rätta folk som har fel. Den är ännu häftigare :)
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
tveksamt och 13 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.