H
GlennB GlennB skrev:
Nu syftar jag inte enbart på denna tråden, men när elbilsfolket ska berätta för en hur bra deras elbil är (fast man inte frågat) och hur dålig ens egen bensin/dieselbil är (vilket dom gör mest hela tiden) så är ju argumenten HELA TIDEN att det inte finns några problem alls.. det är laddstationer i praktiken i varenda hörn, att det tar tid att ladda är en FÖRDEL, och dom gör ändå aldrig resor som är längre än räckvidden, och att den kostar en halv miljon spelar ingen roll för man kan låna pengarna osv osv.

Och om man ens ANDAS om nån nackdel med elbil (för det finns många) så blir man kallad nedsättande saker och hånad.

Det är helt klart sektvibbar över det hela.

..Givetvis gäller inte det ALLA som kör elbil, men många tyvärr.
de gjorde en undersökning nyss i Norge.
Förr låg BMW och Mercedes i topp på egoistiska chafförer.

men nu är det uteslutande tesla ägare som är i topp om att vara ego i trafiken, ( de kanske ägde BMW förr :crysmile: ).
 
  • Gilla
GlennB och 1 till
  • Laddar…
En bekant utvecklar för närvarande en "AirBnB" tjänst för privata laddstolpar. Kanske ett alternativ för vissa med frekventa besökare (läs: snyltare). :rofl:

http://www.chargeheroes.com/laddhjalte
 
Det där tror jag på! Enkla lösningar med frivillighet och betalning för tjänster är bra för alla.
 
B Boxhultaren skrev:
Jag har följt debatten om att få ladda sin elbil, när man besöker släkt och vänner. Det flesta skribenter tycker tydligen, att det är en självklar rätt att få göra det. Måste de ladda för att kunna köra hem igen utan problem, så är det väl OK av barmhärtighetsskäl. Men även för dem som ej är i kris har det blivit en ful ovana att snylta till sig el till sin bil vid varje möjligt tillfälle.
Och det är mot dessa jag vänder mig. Ingen ger mig en dunk med 5 liter bensin, när jag är på besök hos dem, såvida jag inte är i ett läge att bilens tank är nästa tom.
Men tiderna förändras och därmed synen på saker och ting. Vid trevligt umgänge ska man kanske numera utöver mat och dryck även med lätt hjärta bjuda på el till bilen?

Boxhultaren
Jag startade debatten, har lunch nu. Och kollade in.


Fråga på jobbet nu. Inge nytt med el till bilar, har vart så i 60 år eller mera. De jämför med koppla motorvärmare på vintern eller soppatorsk och 5 l för att komma till tappen.

Man erbjuder sig innan att pröjsa förståss. Nekar nån till de så fasen skippa dom bekanta.
E de ens brosa eller så då bjur man på det.

Skärp till er tycker de och jag om man nekar nån till det. Nästa gång e de du som behöver hjälp kanske, startkabel, bandage, punka, Fasen att neka nån för de ska klara sig självt.

Det finns ju en del kompistjuvar som snyltar. Kicka ut dom fortast i så fall. Istället för å må kass. Har gjort misstaget själv många gånger å behålla dom för vi har kul ihop. Men så lagom kul om de snyltar. En jäkel stoppade in en öl i fickan innan han gick.
 
Redigerat:
  • Haha
uuu
  • Laddar…
@
Vi betalar 0.84 kr/kWh med moms och överföringsavgift). Kostnaden för 2 000 kWh är alltså 1 680 kr. Regeringens bidrag för elkostnad vid 2 000 kWh är 6 000 kr. Förra månaden var vår förbrukning drygt 900 kWh. Skulle alltså tjäna på att öka förbrukningen med drygt 1 000 kWh - någon som vill ladda? :crysmile:
 
  • Haha
YuGi
  • Laddar…
S
A aiskylos2 skrev:
Verkligen? Vad är det för bil som klarar det? Och framför allt, hur lyckas han mata huset med enfas?

Kia Ev-6 och Hyundai Ioniq 5 klarar att mata ut 3,6 kW.

Det kan man använda till en massa kul grejor. :D
https://fb.watch/aDNophL1wk/
 
S sinuslinus skrev:
Kia Ev-6 och Hyundai Ioniq 5 klarar att mata ut 3,6 kW.

Det kan man använda till en massa kul grejor. :D
[länk]
Kanske kan ändra rubriken till gäster levererar el till mig?
Gästerna kan komma från Norr, med billig el och stärka upp när det ska lagas pizza i ugn och badas bastu med skånska elpriser... :D
 
  • Gilla
  • Haha
sinuslinus och 2 till
  • Laddar…
S
J JohanLun skrev:
Kanske kan ändra rubriken till gäster levererar el till mig?
Gästerna kan komma från Norr, med billig el och stärka upp när det ska lagas pizza i ugn och badas bastu med skånska elpriser... :D
Ja eller så har du timdebitering och laddar gästernas bilar på natten och lagrar till de dyra timmarna. Win-win liksom. ;)
 
S sinuslinus skrev:
Kia Ev-6 och Hyundai Ioniq 5 klarar att mata ut 3,6 kW.

Det kan man använda till en massa kul grejor. :D
[länk]
Jo, jag vet, jag har beställt och väntar på en ev6. Inte avgörande för beställningen, men det är ju en kul grej.

Anledningen att jag reagerade var att det lät en smula osannolikt att hans arbetskamrat hade lyckats lägga vantarna på en av dessa två, lyckats komma på ett sätt att mata in det till huset, och dessutom satt det i system att stjäla el till sitt eget hushåll. Jag känner igen en elbilsmyt tröttsamt väl vid det här laget ...

Men kul film! Skall prövas.
 
Glöm inte kostnaden för batteriets degradering som säkert kan uppgå till 1 krona per kWh. Titta på hur många cykler ditt batteri tål och vad det kostar att byta.
2000 laddcykler är en vanlig siffra och som jag har förstått är det när kapaciteten sjunkit till 80%. Så man får säkert ut några tusen cykler till innan bilen blir obrukbar.
Vid normal körning räcker dessa laddcykler bilens livslängd ut men ska man värma huset eller balansera elsystemet så är det nog en faktor att räkna med.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
B Bjober skrev:
Glöm inte kostnaden för batteriets degradering som säkert kan uppgå till 1 krona per kWh. Titta på hur många cykler ditt batteri tål och vad det kostar att byta.
2000 laddcykler är en vanlig siffra och som jag har förstått är det när kapaciteten sjunkit till 80%. Så man får säkert ut några tusen cykler till innan bilen blir obrukbar.
Vid normal körning räcker dessa laddcykler bilens livslängd ut men ska man värma huset eller balansera elsystemet så är det nog en faktor att räkna med.
2000 laddcykler är väl inte dåligt. Jag åker Kia eNiro. I snitt åker jag 34 mil på en laddcykei. 2000 X 34 = 68000 mil. Det finns inget som tyder på att batterierna tar slut så fort. Det blir snarare 100000 mil innan batteriet är slut. Men redan 68000 mil slår ju fosilerna med hästlängder. Tjänar man så lite som 5:-- Kr / mil på bränslet har man ju 340 000:-- Kr till batteribyre om man nu byter batteri i en bil som gått så långt. Det är ju ca 10 kWh i 1 liter bensin / diselolja. Det finns tillräckligt många stora industriella Gör bruk are på marknaden att på lång sikt är en kWh lika mycket värd oavsett varifrån den kommer med lite tid för omställning. Alltså är bensin-/diselpriset rätt när det ät 10 X elpriset.
 
Redigerat:
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Jag bjuder på laddningen men förväntar mig ersättning för vinet och köttbiten, ty det är detta som är dyrt med mina vänners besök.

Nåväl, allvarligt talat, jag har inte så mycket elbilar än som kommer hit, den enda var jag tvungen att tjata på att ladda medan de var här. Han menade att det skulle räcka hem, men jag tyckte att det var väl dumt att inte fylla på lite så mer marginal finns, t.ex. om de skulle komma på något ärende på hemvägen.
Då gick iofs elen på endast 1kr/kwh ungefär, så den knappa tjugan bjuder jag gärna på.
Jag laddar ju hos dom sen också.

Men jag vet inte riktigt hur det kommer bli i framtiden, vare sig med elpriser eller med hur mycket mer räckvidd alla kommer få.
Just nu tror jag mest på scenariot att man laddar lite hos sina vänner, de laddar lite hos mig, jag känner inte att jag kan bry mig. Men visst, kommer elen upp stadigvarande i 10kr/kWh så kanske jag ändrar mig - jag vet inte.

Jag kan också tillägga att jag skulle lätt swischa några tior till den som ville ha betalt, helt utan att tycka det är snålt eller så. Jag är ju själv en sparsam person, så jag fattar. Och är det någon jag vet har det lite knapert så skulle jag nog t.o.m försöka tvinga på en liten swisch.
edit: och då skulle jag köra med argumentet att jag skulle ju knappast förvänta mig att du tömmer reservdunken med bensin till mig utan att jag betalar, så det här är faktiskt exakt samma sak, bara ett annat bränsle.
 
Redigerat:
  • Gilla
Bästerortarn och 6 till
  • Laddar…
Jag har en annan vinkel på att snylta el. Då det i vår samfällighet visar sig att fyra-fem personer har börjat ladda sina elbilar i garagen. Där föreningen står för all el inom samfällighetens anläggningar. Vilket har inkluderat att det varit godkänt att använda motorvärmare med timer. Föreningen har tidigare tittat på att installera för laddstolpar. Då för två år sedan var intresset svalt. Elen behöver då uppgraderas för att klara av att installera laddstolpar enligt eldistrubitören.

Nu har flera medlemmar sagt att de inte vill vara med och betala för våra snyltande medlemmar. Då ingen betalar dem när de tankar sina fordon. Som jag räknar så kan de ta mellan 360-720kr vardera i månaden beroende på elpris. Om de tankar sina bilar via elen hos oss vid fyra tillfällen varje månad. Vår förening har inte haft fast elpris. Där styrelsen plötsligt upptäckte den höga förbrukningen.

Eldistrubitören har erbjudit att bygga ut anläggningen. Där de som tankar el får betala direkt till distrubutören. Som kanske är den bästa lösningen. Då flera företag som erbjuder förmånsbilar går mer och mer mot elbilar. Där jag vet ett företag nästa år bara kommer att erbjuda elbilar.
 
  • Gilla
Sebbry och 1 till
  • Laddar…
kisumisu
S slurppe99 skrev:
Jag har en annan vinkel på att snylta el. Då det i vår samfällighet visar sig att fyra-fem personer har börjat ladda sina elbilar i garagen. Där föreningen står för all el inom samfällighetens anläggningar. Vilket har inkluderat att det varit godkänt att använda motorvärmare med timer. Föreningen har tidigare tittat på att installera för laddstolpar. Då för två år sedan var intresset svalt. Elen behöver då uppgraderas för att klara av att installera laddstolpar enligt eldistrubitören.

Nu har flera medlemmar sagt att de inte vill vara med och betala för våra snyltande medlemmar. Då ingen betalar dem när de tankar sina fordon. Som jag räknar så kan de ta mellan 360-720kr vardera i månaden beroende på elpris. Om de tankar sina bilar via elen hos oss vid fyra tillfällen varje månad. Vår förening har inte haft fast elpris. Där styrelsen plötsligt upptäckte den höga förbrukningen.

Eldistrubitören har erbjudit att bygga ut anläggningen. Där de som tankar el får betala direkt till distrubutören. Som kanske är den bästa lösningen. Då flera företag som erbjuder förmånsbilar går mer och mer mot elbilar. Där jag vet ett företag nästa år bara kommer att erbjuda elbilar.
Men laddar dem "rena" elbilar eller hybrid?
Äger själv en hybrid och vågar påstå att ladda den drar inte mer än köra motorvärmare samma tid (tar 3.5h ladda 50km).

Vi kan ju även vända det åt det hållet att är det rättvist att vissa kör mororvärmare flera timmar per dygn? Finns dem som faktist har diesel/bensinvärmare som utnyttjar inte alls uttagen eller helt minimalt med el. Finns kanske tom dem som inte ens äger bil och är med och betalar!

Det bästa är väl att alla är med och betalar separata elmätare dit så är det sluttjaffsat och alla glada o inga sura miner!

Men visst har jag funderat på det här också. Vad anser folk och parkeringsbolag framförallt vad som är ok. T ex när jag besöker sjukhus där parkeringen ändå kostar och motorvärmare får användas.

Jag själv betalar i alla fall gärna om det gäller samma kwh pris som hushållsel. Stor skillnad åka 5 mil för 11kr vs ca 150kr (med dagens bensinpriser).

Laddstolpar är ju bra. Men då ska föreningen äga dem själva om ett elbolag äger dem så blir det 5kr++++ per kwh. Visst det är också billigt när man jämför med bensin och dieselpriset.
 
Redigerat:
  • Gilla
slurppe99
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Men laddar dem "rena" elbilar eller hybrid?
Äger själv en hybrid och vågar påstå att ladda den drar inte mer än köra motorvärmare samma tid (tar 3.5h ladda 50km)
Jag kollade som hastigast på Mekonomens motorvärmare och de verkar ha typiskt en effekt på 300-600W. När du laddar din elbil laddar du väl på max effekt ur vägguttaget, dvs 2400W. Så att ladda en elbil motsvarar mellan 4 och 8 andra bilar som kör med motorvärmare.
 
  • Gilla
nameloser och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.