Mikael_L Mikael_L skrev:
Du är inte i speciellt bra kontakt med verkligheten här märker jag, :D
Om du skulle skriva "något slags raseri i att byta telefon ..." ; så skulle du avslutat det med ... med 6 till 12 månaders mellanrum.
Majoriteten har inte kvar sin telefon efter två år.

Själv är jag inne på min 4'e smartphone efter 2013 (då jag började med denna slags produkt) och då har jag använt ett par st tills det var konstgjord andning på dem under sista året.
Jag tror faktiskt mitt jobb varit dåligt på at kräva in telefoner av mig, men å andra sidan har jag bytt relativt sällan (inte med PMDs mått men nästan), jag har nu en Samsung S8, innan en Iphone SE, Samsung S3 som jag tror var den första android (jag kan ha fel). Innan dess hade jag iallafall 2st HTC telefoner med windows, de låg här i lådan och fungerar otroligt nog fortfarande, min jobbkalender med 9 år gamla möten kom upp... :D Innan det hade jag nog olika Ericsson och Nokia. För mig har nog framförallt batteritiden och att OS är för gammalt så det inte går att installera vissa appar det som gjort att jag bytt. Min privata telefon är en Motorola one - de är bra på att uppdatera OS på den modellen (trots att den var riktigt billig) men tyvärr har USB porten börjat glappa (och redan första månaden sprack skärmen, men det stör knappast. Min dotter har en likadan, hon har tappat den i golv 100-tals gånger och förra vintern tappade hon den på skolgården, hon fick låna en annan, men när snön töade bort efter ett par veckor så hittade nån den och lämnade in den till skolan (den hade legat ute i snö och regn på en gräsmatta under den tiden) och tro det eller ej så funkade den perfekt.

Eftersom detta är en biltråd så får jag säga att bytet till och från IPhone var pga att den bil jag hade då hade buggigt android auto och sen nästa bil fick bra fungerande android auto. :) (så jag slapp iphone)
 
P pmd skrev:
Det beror på hur "kul" man har. Om man kör lugnt och sansat så bidrar man väl inte så mycket till minskad trafiksäkerhet.
Detta gäller ju oavsett vilken typ av färd det är på vägen. Även vid t.ex. pendling till arbetet, så vad vill du ha sagt med det?
 
P pmd skrev:
Ja, men borde det vara lagligt?
Självklart. Vi har ett regelverk som man ska förhålla sig till och inom de gränserna ska stor personlig frihet gälla. Det gäller även andra områden som t.ex. skjutvapen. Vill man äga och skjuta en pistol för nöjes skull ska man även kunna göra det inom lagens ramar. Även om samhällsnyttan är obefintligt.

Jag vill till och med sträcka mig så långt att man ska få nyttja vårat gemensamma vägnät för att "nöjesköra" till skyttebanan ;)

P pmd skrev:
Det är en omdömesfråga. Alla har inte ditt goda omdöme.
Vilket gäller inom i princip alla områden så återigen, vart vill du komma?
 
S Styrman_jansson skrev:
Jag vill till och med sträcka mig så långt att man ska få nyttja vårat gemensamma vägnät för att "nöjesköra" till skyttebanan ;)
Ja, sålänge man följer hastighetsgränser osv. Om man skjuter där man inte ska göra det eller kör som en tjyv ska man bli av med både licens och körkort.

Sen tycker jag (som är road av fordon) att man ska betala rejäl skatt på bränsle så det kostar att ha en stor motor... Har man en Ferrari som bara står i garaget så "kostar" den inte samhället nåt, det är först när man kör runt med den och smutsar ned som man förstör för andra. (nu kan jag tillägga att jag själv aldrig haft en bil med mer än 2.3l motorvolym utan snarare legat väl under 2l, ofta under 1.5l och nån exklusiv sportbil har jag heller aldrig haft). Men jag tycker det är kul att se både amerikanska och italienska muskelbilar på vägarna sålänge de kör som folk.
 
  • Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Ja, sålänge man följer hastighetsgränser osv. Om man skjuter där man inte ska göra det eller kör som en tjyv ska man bli av med både licens och körkort.

Sen tycker jag (som är road av fordon) att man ska betala rejäl skatt på bränsle så det kostar att ha en stor motor... Har man en Ferrari som bara står i garaget så "kostar" den inte samhället nåt, det är först när man kör runt med den och smutsar ned som man förstör för andra. (nu kan jag tillägga att jag själv aldrig haft en bil med mer än 2.3l motorvolym utan snarare legat väl under 2l, ofta under 1.5l och nån exklusiv sportbil har jag heller aldrig haft). Men jag tycker det är kul att se både amerikanska och italienska muskelbilar på vägarna sålänge de kör som folk.
Håller helt med. Varför ska man betala 10k + i skatt för en Ford Mustang som går 300 mil om året? Den skitar ju inte ner när den står still...
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Kör man bara 300 mil om året så har man säkert bilen avställd 10 månader av 12 och betalar således bara två tusen i skatt.
 
useless useless skrev:
Kör man bara 300 mil om året så har man säkert bilen avställd 10 månader av 12 och betalar således bara två tusen i skatt.
Eller ungefär lika mycket skatt som en diesel som t.ex. kör 3000 mil om året. Vilken tror du skitar ner mest?
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Vi har ju massvis med folk som tävlar/tränar på det allmänna vägnätet, vad ska vi gör med de ?? Förbjuda ??
Jag pratar om cyklisterna, som inte ens betalar skatt för att nyttja vägarna.
 
useless useless skrev:
Kör man bara 300 mil om året så har man säkert bilen avställd 10 månader av 12 och betalar således bara två tusen i skatt.
Det tror jag inte... Jag har en bil jag bara kör sommartid, men den är oftast påställd april-november... Ibland mer...
 
galento
J JohanLun skrev:
Ja, sålänge man följer hastighetsgränser osv. Om man skjuter där man inte ska göra det eller kör som en tjyv ska man bli av med både licens och körkort.

Sen tycker jag (som är road av fordon) att man ska betala rejäl skatt på bränsle så det kostar att ha en stor motor... Har man en Ferrari som bara står i garaget så "kostar" den inte samhället nåt, det är först när man kör runt med den och smutsar ned som man förstör för andra. (nu kan jag tillägga att jag själv aldrig haft en bil med mer än 2.3l motorvolym utan snarare legat väl under 2l, ofta under 1.5l och nån exklusiv sportbil har jag heller aldrig haft). Men jag tycker det är kul att se både amerikanska och italienska muskelbilar på vägarna sålänge de kör som folk.
Tror nog de flesta med gammelbilar är rädda om sina fordon , att få tag i vissa plåtdelar
kan nog vara lite klurigt beroende på modell , våra är påställda och försäkrade året runt
och man kan även ta en vintertur om väglaget tillåter. Men man kör ju inte i saltslask eller
dåligt väder. Vi har två bes befriade med 7 liters motorer och en med 5 liters motor för tillfället,
men är intresserad av det mesta på hjul ;):)
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
F
P pmd skrev:
En telefon som bara är ett par år gammal bör vara fullt användbar för de flesta. Visst är det kul med nya leksaker men det tycks ha gått något slags raseri i att byta telefon vart tredje eller fjärde år när det borde gå bra att använda dem en betydligt längre tid.
Kan det ha nåt att göra med behovet att visa upp att man har den "häftigaste och senaste" i bekantskapskretsen? Då är man kanske lyckad..:crysmile:
 
D djac skrev:
Riktigt bra pris på en XC40 Recharge, från 4000/mån: [länk]
Om man vill ha en tung, trång och effekttörstig klump… nej här har Volvo verkligen misslyckats.
 
F frasen_36 skrev:
Kan det ha nåt att göra med behovet att visa upp att man har den "häftigaste och senaste" i bekantskapskretsen? Då är man kanske lyckad..:crysmile:
Det beror mer på att man inte vet vad som fungerar och inte längre när de är ett par-tre år gamla. Det beror även på att man inte längre får några säkerhetsuppdateringar. Osv osv.
 
D
S Styrman_jansson skrev:
Om man vill ha en tung, trång och effekttörstig klump… nej här har Volvo verkligen misslyckats.
Kanske, men intressant att den prisnivån verkar vara den normen man strävar mot, rykten säger att det kommer ett annat märke och lägger sig på 1500 inom kort!?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.