V Vante skrev:
Hur ska ni isolera takbjälklaget, skivor eller lösull?
Finns för och nackdelar med båda alternativ.
Troligtvis blir det 4x95mm isoleringsskivor från Isover.
Avståndet mellan takbalkarna (555 mm) är valt med hänsyn till standard isoleringsskivor, så att det ska gå snabbt och effektivt. Vi kan montera de olika lagerna med förskjutna skarvar och vi behöver dessutom inte oroa oss för att det ska sätta sig eller bli dålig fyllning runt nockbalken.
 
  • Gilla
TCG och 3 till
  • Laddar…
G Gabbe1 skrev:
Finns för och nackdelar med båda alternativ.
Troligtvis blir det 4x95mm isoleringsskivor från Isover.
Avståndet mellan takbalkarna (555 mm) är valt med hänsyn till standard isoleringsskivor, så att det ska gå snabbt och effektivt. Vi kan montera de olika lagerna med förskjutna skarvar och vi behöver dessutom inte oroa oss för att det ska sätta sig eller bli dålig fyllning runt nockbalken.
Kul att följa din tråd. Som du nämnde tidigare verkar vi bygga liknande fritidshus i samma storlek. Har du råspont som underlagstak med luftspalt? Hur löser du luftspalten? Masoniteskivor på läkt eller luftspaltsskivor? Har du funderat på lösull av mineralull eller ecofiber? Det lär gå att hyra ett aggregat för att själv blåsa ullen. Många frågor eftersom jag står precis i detta läge själv i mitt fritidshusbygge.
 
  • Gilla
Gabbe1
  • Laddar…
B BJohan skrev:
Kul att följa din tråd. Som du nämnde tidigare verkar vi bygga liknande fritidshus i samma storlek. Har du råspont som underlagstak med luftspalt? Hur löser du luftspalten? Masoniteskivor på läkt eller luftspaltsskivor? Har du funderat på lösull av mineralull eller ecofiber? Det lär gå att hyra ett aggregat för att själv blåsa ullen. Många frågor eftersom jag står precis i detta läge själv i mitt fritidshusbygge.
Vi planerar att använda Bison Difftak 175 direkt på takstolarna och därmed skippa råspont och luftspalt. Som sagt så lutar det åt att isolera med skivor istället för lösull. Jag har sen tidigare mindre bra erfarenhet av lösull i dylika snedtak (sättningar och oisolerade fickor), trots att det vart proffs som utfört blåsningen.
 
G Gabbe1 skrev:
God kväll på er, som gammal forumräv så tänkte jag bjuda på lite insikt i det senaste byggprojektet som jag och min sambo tagit oss för.

Det hela började med att jag och min sambo, i slutet av 2020, köpte en tomt i Saxnäs, Marsfjäll.
Jag har flera år spanat lite efter ett eget ställe i Vilhelminafjällen och efter ett antal besök i området kände vi båda att vi ville skapa oss en egen tillflyktsort för rekreation och livskvalitet.
Då vi har ganska mycket erfarenhet från byggnationer sen tidigare så bestämde vi oss tämligen omgående för att huset skulle byggas nästan helt i egen regi, och i lösvirke. Den stora utmaningen i det här projektet är inte bygget som sådant utan att det ska utföras 30 mil från vår bostad. Det ställer extra krav på planering och logistik.

Tomten (markerad i rött nedan) är på drygt 2000m2 och ligger ganska högt med utsikt mot Kultsjön och Marsfjällsmassivet. VA-anslutning till kommunalt nät ingick i tomtpriset och både fiber och el var framdraget till tomtgräns. För övrigt bestod tomten bara av en skogsplätt.
[bild]

Efter att ha spanat runt på alternativa stugor/hus och olika planlösningar så fastnade vi till sist för en relativt enkel design med tydliga influenser från Hudighus och deras modell Sonfjället 80. Ett ganska klassiskt fritidshus där halva byggnaden huserar en storstuga/kök öppen till nock om andra halvan består av hall, badrum, två sovrum och ett sovloft. Boytan på bottenplan blir 80m2 och förberett för att inreda ett loft på ytterligare 15m2 boyta och ca 20m2 biyta.
[bild]
[bild]
[bild]

Jag har sökt bygglov flera ggr i ett par olika kommuner men har aldrig vart med om så snabb och trevlig handläggning som hos Vilhelmina kommun, två veckor efter inlämning var det klart.

Vi ser det lite som en utmaning och en kul grej att försöka bygga billigt utan att snåla för mycket på standarden. Vår initiala budget såg ut som följer:
-Tomt: 600k
-Markarbete och kross: 100k
-Bygglov och KA: 30k
-Elanslutning: 30k
-Transporter och logi: 60k
-Material till platta på mark ink hjälp med gjutning: 100k
-Byggmateriel till huset: 480k
Summa: 1,4 mille

Och tidsplanen:
-Tomtköp: dec 2020
-Bygglov: feb 2021
-Röjning på tomten: maj 2021
-Förberedelse av stomme och fasadpanel: april-aug 2021
-Markarbete: juni 2021
-VA-grävning: juli 2021
-Utläggning av kross, formsättning och gjutning: aug 2021
-Montage av stomme: juni 2022
-Slutbesiktning: dec 2022

I skrivande stund håller vi än så länge tidsplanen, men budget är reviderad till ca 1,5 mille. Främsta anledningarna till det är att vi valde att köpa och lägga bärlager på hela gårdsplanen, vi lejde bort VA-grävningen pga berg och stora stenar, samt att priset på diverse byggmaterial har gått upp.

I nästa avsnitt tittar vi närmare på de markarbeten som utförts.

Riktigt kul projekt. Som många andra är jag också i startgroparna med att bygga fritidshus, har inte alls lika mycket erfarenhet som du så den här tråden kommer jag ha stor nytta av. Enligt detaljplan får vi ha BYA på 80kvm och vi har samma ambition som ni att verkligen prioritera och köpa begagnat för att komma ner i kostand. Vi kommer bygga i Dalrarna, Orsa (Skattungbyn). Just nu sitter jag och ritar, planerar allt och köper lite verktyg etc.

Känns som att du har fått ett riktigt bra pris på plattan, 100k ink allt! själv har jag räknat på 130 för bara material (byggmax listpris). Har du tips på hur jag kan förhandla priser?
 
  • Ritning av planlösning för ett fritidshus med allrum, kök, badrum och sovrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Erik JL och 1 till
  • Laddar…
O oswim skrev:
Riktigt kul projekt. Som många andra är jag också i startgroparna med att bygga fritidshus, har inte alls lika mycket erfarenhet som du så den här tråden kommer jag ha stor nytta av. Enligt detaljplan får vi ha BYA på 80kvm och vi har samma ambition som ni att verkligen prioritera och köpa begagnat för att komma ner i kostand. Vi kommer bygga i Dalrarna, Orsa (Skattungbyn). Just nu sitter jag och planerar allt och köper lite verktyg etc.

Känns som att du har fått ett riktigt bra pris på plattan, 100k ink allt! själv har jag räknat på 130 för bara material (byggmax listpris). Har du tips på hur jag kan förhandla priser?
Kul att se att det är så stort intresse för fritidshus för tillfället, och även kul att höra från andra som bygger själva.

Vår platta är 11540 x 7940mm (91,6m2) och totalsumman för allt material (ink randisoleringen men exklusive grus/kross) landade på 94.435kr.
Jag föredrar att handla lokalt, men all cellplast och kantelement köptes på Bauhaus, dels hade de bra pris men framförallt fick vi transport hela vägen till tomten för 1250kr!. Vi beställde detta redan i mars 2021, sedan dess har dock priserna på cellplast och kantelement gått upp kraftigt, samma order idag skulle bli 30-40% dyrare.
Betongen ink transport fick jag till kompispris då jag köpt på samma betongstation tidigare. Även gjutarna har jag lejt tidigare så jag tror att jag fick bra pris även där.
De stöddiga armeringsmattorna (10-100) till förstärkningen hade far liggande så de blev gratis. Övrig armering köpte jag samtidigt som allt virke till takbalkar , fasadpanel och stomme så jag kunde få ett bra paketpris.

Annars är mitt bästa tips att försöka köpa mycket vid samma tillfälle hos samma aktör, försöka få paketpris och kanske även försöka få frakten på köpet.
 
  • Gilla
Erik JL och 4 till
  • Laddar…
Tack! Låter som du har fått ett riktigt bra pris :)

En annan fråga. Hur ser väggkonstruktionen ut? Jag blev rekommenderad att ha osb/plyfa på insidan av stommen innan 45x45 för att stabelisera huset.
 
  • Gilla
Gabbe1
  • Laddar…
O oswim skrev:
Tack! Låter som du har fått ett riktigt bra pris :)

En annan fråga. Hur ser väggkonstruktionen ut? Jag blev rekommenderad att ha osb/plyfa på insidan av stommen innan 45x45 för att stabelisera huset.
Vår stomme har 45x145 stående (och syll/hammarband) sen är den korsreglad både in och utvändigt med 45x70. Vi kommer att ha skivmaterial på insidan av alla väggar så det bör bli stadigt. Jag tror att det blir marginellt stadigare att sätta skivor mellan stående och korsregling jämfört med att sätta skivorna innanför korsreglingen.
Teknisk ritning av väggstomme med stående reglar och korsregling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
magnfris och 4 till
  • Laddar…
G Gabbe1 skrev:
Vi planerar att använda Bison Difftak 175 direkt på takstolarna och därmed skippa råspont och luftspalt. Som sagt så lutar det åt att isolera med skivor istället för lösull. Jag har sen tidigare mindre bra erfarenhet av lösull i dylika snedtak (sättningar och oisolerade fickor), trots att det vart proffs som utfört blåsningen.
Kul tråd!

Måste har varit mindre kompetenta proffs som blåste ditt tak. Har själv isolerat både stuga och hus genom att blåsa cellulosa. Senast villan vi bor i. Firman som utförde jobbet lämnar livstidsgaranti mot sättningar. Ännu bättre är att de packar isoleringen ordentligt hårt överallt. Vi gick igenom hela huset med värmekamera vid provtryckning och det fanns inte inte tillstymmelse till glipor.

Mycket smidigt och på köpet får man ett tätt och tyst hus med bra ekonomi och cellulosans fuktabsorberande egenskaper.
 
  • Gilla
Tomture61 och 2 till
  • Laddar…
Kul bygge! Är själv intresserad men har konstaterat att tomtpriserna i fjällen är helt galna, iallafall om man vill bo nära ett liftsystem..

Ni har inte funderat på att ha en farstukvist? Kan vara skönt att ha ett mellanting mellan ute och inne när man kommer full av snö.
 
  • Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
M mackan_kal skrev:
Kul bygge! Är själv intresserad men har konstaterat att tomtpriserna i fjällen är helt galna, iallafall om man vill bo nära ett liftsystem..

Ni har inte funderat på att ha en farstukvist? Kan vara skönt att ha ett mellanting mellan ute och inne när man kommer full av snö.
Tack.
Marknaden för fritidshus har ju fått ett kraftigt uppsving och det har såklart dragit med sig priserna på tomter oxå. Vi värdesätter mer natur och stillhet framför närhet till lift, men även för dessa tomter får man betala en slant.

Absolut blir det en farstukvist i någon form, men vi vill så snabbt som möjligt kunna få slutbesked och flytta in, därför gör vi en avskalad lösning först och tar tillbehören senare.
 
  • Gilla
MONTREAL och 4 till
  • Laddar…
Kul med en byggtråd. Även jag har planer på att bygga ett hus till på min tomt i Sälen. Ritar för fullt, men det är detta med att bygga en massa timmar hemifrån. Följer detta med spänning . :)
 
S självklart skrev:
Kul med en byggtråd. Även jag har planer på att bygga ett hus till på min tomt i Sälen. Ritar för fullt, men det är detta med att bygga en massa timmar hemifrån. Följer detta med spänning . :)
riktigt körkort och sen en stooor släpvagn eller som ts säger, stora beställningar när man ändå köper frakt/får frakten jag har också en stunds körning så viktigt att. inte stå utan material, tog mig 4 år med 70 mil enkel med då blev det billigt också , svårt att få frakt när det är inlandet och för många omlastningar vill man inte heller ha.
avloppstanken 2 månader försenad, plåttaket sönderkört på lagret i sthlm redan :-/. och ja, resan är halva nöjet.
eller resandet är väl halva nöjet :) använd lokala förmågor när du kan eller jag har slitit ner några kusiner
 
texas67 texas67 skrev:
riktigt körkort och sen en stooor släpvagn eller som ts säger, stora beställningar när man ändå köper frakt/får frakten jag har också en stunds körning så viktigt att. inte stå utan material, tog mig 4 år med 70 mil enkel med då blev det billigt också , svårt att få frakt när det är inlandet och för många omlastningar vill man inte heller ha.
avloppstanken 2 månader försenad, plåttaket sönderkört på lagret i sthlm redan :-/. och ja, resan är halva nöjet.
eller resandet är väl halva nöjet :) använd lokala förmågor när du kan eller jag har slitit ner några kusiner
har frakten av byggvaror blivit billigare föra gången vi byggde så vart det ibland att transporten vart dyrare en matrialet som exmpel skulle beställa kingspan isolering kingspan sverige ville ha 70 tusen för frakten
 
En annan sak vi har förberett här hemma under sommaren är fasadpanelen som kommer bestå av stående brädfodring.
Vi köpte in 1100m av 22x145 z-panel som vi kapat till rätt längder och behandlat med roslagsmahogny. Vilket i vårt fall är en blandning av lika delar kokt kallpressad linolja, trätjära och balsamterpentin. Dessutom har vi även blandat i lite järnoxidsvart och brun umbra för att få en lite mer mörk kulör. All panel fick även stå en halvtimme i ett kar fyllt med samma roslagsmahogny så att ändträt fick suga in ordentligt.
Vi byggde en ställning i uthuset så att varje panel kunde ligga och torka utan påverkan. Åtgången blir ganska hög när man behandlar en sågad yta, men kan blaska på mycket och det tar några veckor innan ytan har sugit in och torkat, därför är det bra att ha en torkställning.

Ca 40l gick det åt till 1000m panel.

Person behandlar träpanel med skyddsutrustning i ett uthus med staplad träpanel i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Behandlad stående brädfodring staplad på torkställning inuti ett uthus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ställning inuti ett uthus med horisontellt upphängda, behandlade träpaneler som torkar, omgivna av byggställningar och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Test av hur mycket pigment som skulle tillsättas, vi valde receptet som testats på biten i mitten.

Tre träpaneler testbehandlade med olika nyanser av roslagsmahogny på ett vitt underlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På sista bilden kan man även se takbalkarna och alla stående reglar som ligger förvarade i ett uthus.
 
  • Behandlade träpaneler staplade i ett uthus, med synlig torkställning och en person som arbetar i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
Alfredo och 16 till
  • Laddar…
Hur löser ni boendet när ni är på plats och bygger?
 
  • Gilla
Gabbe1 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.