Startade upp morgonen med att bila lite betongtröskel.
Bilad betongtröskel vid dörröppning med klinkergolv och spill i byggmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och kunde därmed lägga in golvet på prov. Men det ville sig inte väl när den vackra dörren där fram skulle monteras utan lyckades dessvärre skrapa i golvet:cry:, men det kommer framöver att behöva bättras på lite färg ändå framöver så..
. Provlagt rött golv med byggmaterial och verktyg i ett rum under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sedan var det att mäta ut hålen för infästningarna och det bestämdes för att växla dessa för att det inte skulle framstå för statiskt och framöver gardera ett utförande som eventuellt kommer att ske. Inte klart än men..
Provlagt rödfärgat trägolv med synliga vitmålade kantlister och verktyg i en byggmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och NATURLIGTVIS med hjälp av min otroliga tur så av tre hål (som tidigare gjordes för att kolla konstruktionen) så träffade två av kommande infästningarna MITT i dessa!!!! -Vad är oddsen för det?
Klinkergolv med fyra borrade hål för infästning, en röd pil pekar mot ett av hålen, delvis täckt av en presenning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Golvyta med klinkers och flera borrade hål, ett markerat med en röd pil, isolering och byggtillbehör synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

JAJA! Bara att sätta plugg i pluggen och hoppas på det bästa.
Till min hjälp för att få rätt djupanslag anlitade jag Mac Gyver som lånade ut sin senaste skapelse.
Borrmaskin med stort borr vid ett träplank och bortborrade träspån på en brun vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sedan var det bara att plocka bort plankorna igen och borra med större borr i klinkerbetongen för att få rätt pluggstorlek. (8mm). Men efter att ha provdragit så i och med att blankorna har kupat sig så blir jag tvungen att med hjälp av skruven tvinga ner plankorna och därmed så blir det tvunget att vara säker på att skruvarna verkligen drar göra en provdragning. Men det ville sig tyvärr inte så jag har limmat pluggarna med PL 400 samt duttat i lite dito i där skruvarna senare ska ner, och hoppas på att det går enligt beräkningarna.
Rödfärgat trägolv med borrhål och synliga pluggar i processen att fixeras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu får det ligga över natten och under morgondagen så dras de fast.
 
  • Gilla
landan81 och 3 till
  • Laddar…
Så gott som klar med golvet. Jäkligt slitigt, rädd att skruva i en slang mest hela tiden...
 
  • Nyinstallerat trägolv i ett pågående renoveringsprojekt av ett rum med verktyg och material synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
boschkenta och 8 till
  • Laddar…
Vissa väggpartier tar lite längre tid än andra… :D

Sjubitars pussel på knappt en kvadratmeter, spacklingen är lite halvknixig också :crysmile: men i morgon är det klart att målas (y).
Väggparti med plywood och spackel ovanför rörinfrastruktur i renoveringsprocess.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Spackelspade och såg bredvid ett utskuret pusselbitformat kakel på ett dammigt bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Delvis spacklad vägg med gipsskivor, rörmokeri och synliga kopparledningar under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Olika nyanser av spackel på en vägg med synliga kopparrör och elsladdar under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hann även börja undersöka konditionen på kvällarväggen som ska ventileras i etapp 2 och den visade sig vara bättre än befarat :D. Så nu är det dax att be JAPE att projektera även denna del (y).

Renoveringsprojekt av badrum med spacklade väggar och delvis borttagen väggbeklädnad nära toalettstol.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
boschkenta och 11 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Vissa väggpartier tar lite längre tid än andra… :D

Sjubitars pussel på knappt en kvadratmeter, spacklingen är lite halvknixig också :crysmile: men i morgon är det klart att målas (y).
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Blir tårögd och hade själv lämnat det som det ser ut på bild 3, synd att grisa ner konstverket med spackel.
 
  • Gilla
  • Haha
AndersPS och 1 till
  • Laddar…
LoweW
F Fluxor skrev:
Så gott som klar med golvet. Jäkligt slitigt, rädd att skruva i en slang mest hela tiden...
Snyggt! Vilka dimensioner på golvbrädorna och vad kostade det per kvm?
 
  • Gilla
Fluxor
  • Laddar…
LoweW LoweW skrev:
Snyggt! Vilka dimensioner på golvbrädorna och vad kostade det per kvm?
21x137 mm. I handeln kostade det runt 570:-/m², men jag köpte 35m² för 240'-/m² via Blocket. Borstad, vitvaxad furu. Är från Setra, men de har tydligen slutat med golv, men finns fler leverantörer såklart.
 
  • Gilla
LoweW och 1 till
  • Laddar…
Efter ett eldningsförsök i eldkorgen gjorde jag fuskvarianten. En sladd med lamphållare, som var försedd med gummifläns, gjord för utomhusbruk och en flammande glödlampa behövdes. Plus håltagning i botten på korgen. Ingen hålsåg för metall så många borrhål och en del filande blev det.
 
  • Botten av en eldkorg med många små borrade hål och fästjärn i hörnen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en eldkorgs botten med ett hål omgivet av många mindre borrhål och en svart lamphållare bredvid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Manhunter och 1 till
  • Laddar…
K Kjell_G skrev:
Efter ett eldningsförsök i eldkorgen gjorde jag fuskvarianten. En sladd med lamphållare, som var försedd med gummifläns, gjord för utomhusbruk och en flammande glödlampa behövdes. Plus håltagning i botten på korgen. Ingen hålsåg för metall så många borrhål och en del filande blev det.
Sätt i en starkare lampa så kanske du får betalt för elen av staten.
 
  • Haha
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
Funderat, hur mycket jobb är det värt ….
Renoveringsarbete i kök med golvskillnad, verktyg och parkettplankor syns på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoverig av köket, golv, väggar och tak. Planen är alltså att inte behöva ta loss bänk- eller väggskåpen, har provat och det går att vika in parkettplankorna under. Hade tänkt att slippa tröskeln till hallen men visste att det skiljer mellan golven.

Alt. 1, Lev med skillnaden, sätt en tröskel mellan rummen. 3-4 mm nivåskillnad. Räcker att skruva upp benen på skåpen, finns marginal för det. Kan börja på ena sidan köket och riva, lägga nytt allteftersom.

Alt. 2, riva och lägga en 3mm masonitskiva innan parketten, kostnaden är marginell i sammanhanget. Behöver förmodligen även kapa ett par mm på rostfria benen med, ser ut som att det finns marginal för det. I detta fall behöver jag riva hela gångdelen samtidigt då jag inte vill ha masonitskarven i samma riktning som parkettplanken. Dessutom är köksgången 2400 bred vilket passar bra till hela skivor. Bänkhöjden minskar med ca 1 cm.

Ett justerbart rostfritt ben för köksskåp på en svart bänkskiva, relaterat till en köksrenovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Alt. 3, ta bort alla skåp, riv upp golvet, masonit och nytt golv. Sätt skåpen med lagom höjd, kapa lite på kakelplattorna längs bänkar vid behov. Högskåpet kommer att vara för långt ner så inte lådorna linjerar så den måste upp med vilket då även drar med sig alla överskåp för att linjera upptill. Detta alternativ känns inte som det är värt att göra.

Fortsätter och fundera, kanske dags att konsultera Mediokrates :thinking:
 
Redigerat:
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Hej
Vi rev en vägg hos oss mellan två rum och hade ingen nivåskillnad som hos dig och jag "är glad idag" att vi la tid på att få ihop golven genom att "dra ihop" de första golvbrädorna och sedan fylla på "med nya" golvbrädor av samma sort. Idag kan man inte se att golven är lagda med ca 5 års mellanrum. Men vi hade inga skåp eller så att flytta så allt var ju mycket lättare hos oss. Men jag gissar på att du kommer att vara mer nöjd på sikt. Men det är ju jobbigare än att bara lägga en tröskel vilket ju är betydligt vanligare och inget att "skämmas" ;) för. Så är det ju gjort i de allra flesta fall.
/B
 
TeroM TeroM skrev:
Funderat, hur mycket jobb är det värt ….
Där måste du nog känna dig själv för att ta rätt beslut.
Om du retar dig på detaljer i >10 år så ta den jobbiga vägen, annars gör minsta möjliga.

Det är helt normalt att golv i olika rum byts med olika tidsintervall. Det är också helt normalt med trösklar eller täcklister.

Jag kan reta mig på detaljer i mitt hus, men vet av erfarenhet att det är i stort sett ingen annan som ser eller bryr sig. Så jag har anammat "good enough". (Låter mkt bättre än Mediokrates. :)) Det innebär också att anpassa utförandet till samma nivå som på annat i huset, annars sticker det ut. Ser det bra ut på >1m avstånd i normal (=klen) belysning så duger det. Funktionsmässigt måste det tåla tuffa tag.
 
Oldboy Oldboy skrev:
Där måste du nog känna dig själv för att ta rätt beslut.
Om du retar dig på detaljer i >10 år så ta den jobbiga vägen, annars gör minsta möjliga.

Det är helt normalt att golv i olika rum byts med olika tidsintervall. Det är också helt normalt med trösklar eller täcklister.

Jag kan reta mig på detaljer i mitt hus, men vet av erfarenhet att det är i stort sett ingen annan som ser eller bryr sig. Så jag har anammat "good enough". (Låter mkt bättre än Mediokrates. :)) Det innebär också att anpassa utförandet till samma nivå som på annat i huset, annars sticker det ut. Ser det bra ut på >1m avstånd i normal (=klen) belysning så duger det. Funktionsmässigt måste det tåla tuffa tag.
Lite så jag resonerar med. Problemet är att jag brukar göra saker noggrant och retar mig på slarv och genvägar. Kommer att köra med nivåskillnad här i alla fall då det är det från både hall och kök mot vardagsrummet då det golvet blev högre där när jag riktade upp det. Hade inte den nivåskillnaden redan varit hade jag nog tagit den jobbiga vägen. Får se det som säljargument i framtiden istället, hus med flera etager :)
 
  • Gilla
Oldboy
  • Laddar…
Blev lite less på förra eldrastret jag gjorde då det inte fungerade på det sätt jag trodde.
Så jag gjorde ett nytt
I bakgrunden en "Fireback" (tror det kallas eldrygg på svenska).

Tillsammans ger dessa två ordentligt mycket mer värme in i huset än att ha en "tom" öppenspis.

Öppen spis med nytt eldrast och en svart eldrygg för ökad värmeeffektivitet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Efter två års tid så har furuallergin gjort att jag påbörjat sanera denna och det med äggoljetemperameducin. Men dessvärre så sög trästockarna åt sig så pass att det måste handlas in ett par liter till för att täcka hela stockväggen.
Tidigare fläckvägg:
Renoverat rum med träbjälkar målade i grönt, vit paneltak och partiella furuväggar sanerade med äggoljetempera.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och nu lite behagligare även om färgerna inte stämmer överens med verkligheten pga blandljuset.
Interiör av hörn i rum med nyrenoverade väggar, en målad i ljusgrönt och den andra i vitt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
surris och 21 till
  • Laddar…
Hyllorna i vårt relativt nya kylskåp (Siemens) har visat sig vara riktigt dålig i upphängningen. Två har gått sönder hittills och de kostar ca 600:- styck och täcks givetvis ej av garantin. Så då fick det bli till att laga dem!

Lite rostfritt som jag hade liggandes och ett par popnitar så är hyllorna nu kraftigare än de va från fabrik!

Reparerad kylskåpshylla i rostfritt stål förstärkt med popnitar på ett arbetsbänk med verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Reparerad kylskåpshylla förstärkt med rostfritt stål och popnitar på köksbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Reparerad kylskåpshylla med rostfria förstärkningar och popnitar på vit Siemens kylskåpsdörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och så lite belöning på det!
Ölglas med skummad öl bredvid öppen flaska märkt Ocean, skål med potatischips på träbord, inomhusmiljö i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Bumbibär112 och 15 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.