så roligt att se folk verkligen bygger hus händer inte så ofta på det här forumet
 
  • Gilla
MONTREAL och 4 till
  • Laddar…
Hallå! Spännande att följa, jag har själv byggt stuga i egen regi i Härjedalen, bor själv i Dalarna och har 38 mil till stugan. Mitt upplägg var att ta en lokal grävare som du gjort som planerade tomten och grävde för vatten och avlopp. Jag började med att bygga garage på 32 kvm för att kunna ha verktyg och material i, den byggde jag i lösvirke på plats förutom takstolarna som jag gjorde själv hemma och fraktade upp på släpvagn. Sen gjorde jag klart grunden, huset står på torpargrund. Sen blockade jag allt hemma i carporten, blev 8 st väggblock, 6 st golvkassetter, alla takstolar,förberedde alla eldosor och rör,isolerade och satt i alla fönster,all ytterpanel slogs dit och var målat en gång. Sen fraktades allt upp med timmerbil och ställdes på plats, åkte upp en fredag och onsdag veckan efter åkte vi hem, då var skalet klart. Kan säga att vi sparde enormt mycket tid på att blocka hemma, om man nu har möjlighet till det. Sen gjorde jag som du tänkt, att jaga material för att hitta det billigaste utan att för den skull köpa massa skit. Lyckades hitta ett felfritt komplett kök med alla vitvaror för 5000:-,spisen var 70 cm spis så när jag sen skulle montera in det så tog jag beslutet att sätta in en spis med standardmått istället och sälja 70 spisen på blocket, som jag då fick 3500:- för,så bortsett från nyköp på spisen så blev vårat kök jävligt billig. Nu har jag svärföräldrar som har skog så dem bidrog med regelvirke som vi sågade själv på ett lokalt sågverk.Jag gjorde allting själv förutom eldragning och våtrumsmatta. Stugan var då på 86 kvm, 3 sovrum, storstuga och WC, dusch och bastu och totalt med alla inköp och då menar jag allt från inköp av tomt,bygglov,grävning,virke + alla möbler, fullt möblerad så hamnade jag på 550 000:-, reste stugan 2008, sen har jag byggt till stugan efter det, så idag så är den på 110 kvm. med ett till sovrum och större storstuga + braskamin. Nu har ju priserna skenat iväg sedan jag byggde, men har man tiden att jaga priser så kan man få ned kostnaderna rejält och som jag även blocka hemma. Jag kommer med spänning följa ditt projekt. Lycka till.
 
  • Gilla
Fia_ia och 12 till
  • Laddar…
Hej, härligt bygge, ska bli kul att följa!

Hur är fallet i plattan gjord, lutar det jämnt mot ett hörn så man får flytspackla hörn till golvbrunn sedan eller är det en synvilla?
 
  • Gilla
Gabbe1
  • Laddar…
N nochl skrev:
Hej, härligt bygge, ska bli kul att följa!

Hur är fallet i plattan gjord, lutar det jämnt mot ett hörn så man får flytspackla hörn till golvbrunn sedan eller är det en synvilla?
Brunnen sitter ca 25mm lägre än nivån på plattan. Hela golvet lutar mot golvbrunnen.
Men eftersom golvbrunnen är placerad i ett hörn av rummet så sänktes golvnivån i detta hörn för att undvika ett för kraftigt fall i själva hörnet. Hade man inte gjort så hade vi fått 25mm fall på en sträcka av bara några dm, och det hade nog upplevts som väl brant och ökad risk för att halka i duschen.
När vi kaklar badrummet så kör vi med skurna plattor i nedersta varvet, dessa plattor kommer då behöva anpassas i höjd för att "följa med" den lägre golvnivån i duschhörnet.
 
  • Gilla
MONTREAL och 2 till
  • Laddar…
G Gabbe1 skrev:
God kväll på er, som gammal forumräv så tänkte jag bjuda på lite insikt i det senaste byggprojektet som jag och min sambo tagit oss för.

Det hela började med att jag och min sambo, i slutet av 2020, köpte en tomt i Saxnäs, Marsfjäll.
Jag har flera år spanat lite efter ett eget ställe i Vilhelminafjällen och efter ett antal besök i området kände vi båda att vi ville skapa oss en egen tillflyktsort för rekreation och livskvalitet.
Då vi har ganska mycket erfarenhet från byggnationer sen tidigare så bestämde vi oss tämligen omgående för att huset skulle byggas nästan helt i egen regi, och i lösvirke. Den stora utmaningen i det här projektet är inte bygget som sådant utan att det ska utföras 30 mil från vår bostad. Det ställer extra krav på planering och logistik.

Tomten (markerad i rött nedan) är på drygt 2000m2 och ligger ganska högt med utsikt mot Kultsjön och Marsfjällsmassivet. VA-anslutning till kommunalt nät ingick i tomtpriset och både fiber och el var framdraget till tomtgräns. För övrigt bestod tomten bara av en skogsplätt.
[bild]

Efter att ha spanat runt på alternativa stugor/hus och olika planlösningar så fastnade vi till sist för en relativt enkel design med tydliga influenser från Hudighus och deras modell Sonfjället 80. Ett ganska klassiskt fritidshus där halva byggnaden huserar en storstuga/kök öppen till nock om andra halvan består av hall, badrum, två sovrum och ett sovloft. Boytan på bottenplan blir 80m2 och förberett för att inreda ett loft på ytterligare 15m2 boyta och ca 20m2 biyta.
[bild]
[bild]
[bild]

Jag har sökt bygglov flera ggr i ett par olika kommuner men har aldrig vart med om så snabb och trevlig handläggning som hos Vilhelmina kommun, två veckor efter inlämning var det klart.

Vi ser det lite som en utmaning och en kul grej att försöka bygga billigt utan att snåla för mycket på standarden. Vår initiala budget såg ut som följer:
-Tomt: 600k
-Markarbete och kross: 100k
-Bygglov och KA: 30k
-Elanslutning: 30k
-Transporter och logi: 60k
-Material till platta på mark ink hjälp med gjutning: 100k
-Byggmateriel till huset: 480k
Summa: 1,4 mille

Och tidsplanen:
-Tomtköp: dec 2020
-Bygglov: feb 2021
-Röjning på tomten: maj 2021
-Förberedelse av stomme och fasadpanel: april-aug 2021
-Markarbete: juni 2021
-VA-grävning: juli 2021
-Utläggning av kross, formsättning och gjutning: aug 2021
-Montage av stomme: juni 2022
-Slutbesiktning: dec 2022

I skrivande stund håller vi än så länge tidsplanen, men budget är reviderad till ca 1,5 mille. Främsta anledningarna till det är att vi valde att köpa och lägga bärlager på hela gårdsplanen, vi lejde bort VA-grävningen pga berg och stora stenar, samt att priset på diverse byggmaterial har gått upp.

I nästa avsnitt tittar vi närmare på de markarbeten som utförts.
Kul projektet. Håller på med ett liknande, blir väldigt avundsjuk om du lyckas hålla den budgetten.
 
  • Gilla
Gabbe1
  • Laddar…
Måste tvunget ansluta mig till denna tråd!

Dels är det kul projekt, dels är det av patriotiska skäl då man själv är bosatt vid kusten rakt västerut från din stuga, samt att man känner till och kört genom era trakter några gånger.

Lycka till och tack för din fina tråd.(y):heart:
 
  • Älska
Gabbe1
  • Laddar…
M Menta69 skrev:
Hallå! Spännande att följa, jag har själv byggt stuga i egen regi i Härjedalen, bor själv i Dalarna och har 38 mil till stugan. Mitt upplägg var att ta en lokal grävare som du gjort som planerade tomten och grävde för vatten och avlopp. Jag började med att bygga garage på 32 kvm för att kunna ha verktyg och material i, den byggde jag i lösvirke på plats förutom takstolarna som jag gjorde själv hemma och fraktade upp på släpvagn. Sen gjorde jag klart grunden, huset står på torpargrund. Sen blockade jag allt hemma i carporten, blev 8 st väggblock, 6 st golvkassetter, alla takstolar,förberedde alla eldosor och rör,isolerade och satt i alla fönster,all ytterpanel slogs dit och var målat en gång. Sen fraktades allt upp med timmerbil och ställdes på plats, åkte upp en fredag och onsdag veckan efter åkte vi hem, då var skalet klart. Kan säga att vi sparde enormt mycket tid på att blocka hemma, om man nu har möjlighet till det. Sen gjorde jag som du tänkt, att jaga material för att hitta det billigaste utan att för den skull köpa massa skit. Lyckades hitta ett felfritt komplett kök med alla vitvaror för 5000:-,spisen var 70 cm spis så när jag sen skulle montera in det så tog jag beslutet att sätta in en spis med standardmått istället och sälja 70 spisen på blocket, som jag då fick 3500:- för,så bortsett från nyköp på spisen så blev vårat kök jävligt billig. Nu har jag svärföräldrar som har skog så dem bidrog med regelvirke som vi sågade själv på ett lokalt sågverk.Jag gjorde allting själv förutom eldragning och våtrumsmatta. Stugan var då på 86 kvm, 3 sovrum, storstuga och WC, dusch och bastu och totalt med alla inköp och då menar jag allt från inköp av tomt,bygglov,grävning,virke + alla möbler, fullt möblerad så hamnade jag på 550 000:-, reste stugan 2008, sen har jag byggt till stugan efter det, så idag så är den på 110 kvm. med ett till sovrum och större storstuga + braskamin. Nu har ju priserna skenat iväg sedan jag byggde, men har man tiden att jaga priser så kan man få ned kostnaderna rejält och som jag även blocka hemma. Jag kommer med spänning följa ditt projekt. Lycka till.
Vad är blocka? :thinking:
 
Torbjärn Torbjärn skrev:
Vad är blocka? :thinking:
Man bygger väggblock som sen monteras på plats, ofta med hjälp av kranbil. Fördelen är att man kan bygga blocken/modulerna utan stegar/ställningar, under tak och kanske även i en uppvärmd lokal med bra belysning. Väl på plats går det sen fort att få bygget vädertätt när väggarna till stor del är förtillverkade.
Men det här bygger blir som sagt i lösvirke. Jag är traditionell av mig i just det avseendet.
 
  • Gilla
Torbjärn
  • Laddar…
Kanske dum fråga men inner väggar? Fäster du dom i plattan? Inte orolig att träffa golvvärmen?
 
  • Gilla
Gabbe1
  • Laddar…
På tal om att förbereda och bygga delar på annan plats för att sen snabba på monteringen. Vi har faktiskt tillämpat det delvis även om vi inte bygger väggblock.
Huset blir ju helt öppet till nock och vi kommer endast att ha en bärande balk i nocken. Detta sätt att bygga kräver takåsar som har tillräcklig hållfasthet för att spänna (utan stöd) från nockbalken till ytterväggarnas hammarband. Dessutom ville vi ha en takkonstruktion som innehåller 40cm isolering. Vi valde att tillverka dessa takåsar själv i form av lättbalkar eller lådbalkar som de oxå kan kallas. Fördelen är att de blir mycket starka men ändå relativt lätta, och när man tillverkar dom själv så kan man skräddarsy geometrin precis så som man vill ha den. Alla mått hämtades från ritningen i CAD, alla ingående delar sågades sen fram innan montaget kunde börja.

Virke och byggmaterial packade i gula skyddsplast, märkta "VALBO", staplat utomhus i snö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Stapel av skräddarsydda takåsar tillverkade av OSB-skivor, redo för montering i ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trävirke och OSB-skivor staplade i en verkstad med en stege mitt i rummet, förberedelse för takåsar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Genom att bygga den första balken mycket noggrant så kunde vi skapa en fixtur som vi sedan kunde "masstillverka" resterande balkar i.
Konstruktionen på balkarna är två st 45x70 på högkant med spiklimmad OSB på vardera sida. Enligt Steiners sats så blir tröghetsmomentet för konstruktionen ca 17400 cm4 vilket kan jämföras med en 45x220 regel som har knappt 4000 cm4, det är med andra ord rätt stadiga balkar. I denna beräkning har jag öht inte räknat med det extra tröghetsmoment som OSB-skivorna tillför, så i praktiken är skillnaden ändå större, men det är bra att ha marginal. De kommer dessutom monteras på c-c 60cm (vi snackar snözon 3.5 i Saxnäs).

Hemmagjorda takåsar av trä och OSB i en verkstad som förbereds för att skapa en stark och välisolerad takkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En nybyggd träbalk med OSB-skivor och isolering i en verkstad, klar för montering i ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hemtillverkad lättbalk med isolering i verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Person använder en spikpistol för att sammanfoga OSB-skiva och trä i en lådbalkskonstruktion med isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En hemmagjord takås eller lådbalk konstruerad av trä och OSB-skivor i en välordnad verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

CAD-bild som visar konstruktionsritning av en takås tillverkad som lådbalk för byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Även om det här byggmomentet tog rätt många timmar så tror jag att vi sparade en hel del pengar jämfört med att köpa fabrikstillverkade balkar. Virket och skivorna köptes för ca ett år sedan när dessa varor fortfarande var löjligt billigt.
Ingredienserna (för 36st balkar)är om följer:
-200m 45x70 C24 (får ej skarvas så längden så virket måste anpassas efter konstruktionen)
-48 st OSB 1197x2500x11 som vardera sågas i tre lika stora delar.
-ca 4000 st maskinspik 2.8x50mm
-ca 10l utomhus trälim/vitlim (det finns antagligen många olika lim som gör jobbet)
-6st paket 1165x565x45 isoleringsskivor
Totalkostnad 17070 kr och ca 100 timmar arbete.
 
  • Gilla
  • Älska
Mwiden och 23 till
  • Laddar…
K _Fredrik_ skrev:
Kanske dum fråga men inner väggar? Fäster du dom i plattan? Inte orolig att träffa golvvärmen?
Ingen dum fråga. Det här bör man tänka på i alla byggen som har platta på mark med ingjuten golvvärme.
Dels har vi golvvärmeslangen direkt på cellplasten, under armeringen. Så vi kan riskfritt borra 50mm djupt var vi vill. Men vi har dessutom dokumenterat var slangen ligger så att vi slipper utmana ödet när vi borrar.
 
  • Gilla
Erik JL och 4 till
  • Laddar…
AXS
Snygga balkar! Priset är i samma härad som min offert på lättbalkar från 2020. Men då bara 45*400mm... Dock exakt kapade.

Till golvvärmen går det att använda värmekamera, men den är kanske inte inkopplad när innerväggarna reses.
 
  • Gilla
Gabbe1
  • Laddar…
får man fråga vad du har för yrke. förresten blir jag avundsjuk på din verkstad
 
  • Gilla
Marcus Lindberg och 1 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
får man fråga vad du har för yrke. förresten blir jag avundsjuk på din verkstad
Till utbildning och personlighet är jag ingenjör, även om jag nuförtiden jobbar med delvis andra saker.
Maskiner och lokaler är bra att ha och ger bra förutsättningar för att kapa kostnader genom eget arbete.
 
  • Gilla
Erik JL och 6 till
  • Laddar…
G Gabbe1 skrev:
På tal om att förbereda och bygga delar på annan plats för att sen snabba på monteringen. Vi har faktiskt tillämpat det delvis även om vi inte bygger väggblock.
Huset blir ju helt öppet till nock och vi kommer endast att ha en bärande balk i nocken. Detta sätt att bygga kräver takåsar som har tillräcklig hållfasthet för att spänna (utan stöd) från nockbalken till ytterväggarnas hammarband. Dessutom ville vi ha en takkonstruktion som innehåller 40cm isolering. Vi valde att tillverka dessa takåsar själv i form av lättbalkar eller lådbalkar som de oxå kan kallas. Fördelen är att de blir mycket starka men ändå relativt lätta, och när man tillverkar dom själv så kan man skräddarsy geometrin precis så som man vill ha den. Alla mått hämtades från ritningen i CAD, alla ingående delar sågades sen fram innan montaget kunde börja.

[bild]
[bild]

[bild]

Genom att bygga den första balken mycket noggrant så kunde vi skapa en fixtur som vi sedan kunde "masstillverka" resterande balkar i.
Konstruktionen på balkarna är två st 45x70 på högkant med spiklimmad OSB på vardera sida. Enligt Steiners sats så blir tröghetsmomentet för konstruktionen ca 17400 cm4 vilket kan jämföras med en 45x220 regel som har knappt 4000 cm4, det är med andra ord rätt stadiga balkar. I denna beräkning har jag öht inte räknat med det extra tröghetsmoment som OSB-skivorna tillför, så i praktiken är skillnaden ändå större, men det är bra att ha marginal. De kommer dessutom monteras på c-c 60cm (vi snackar snözon 3.5 i Saxnäs).

[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]

Även om det här byggmomentet tog rätt många timmar så tror jag att vi sparade en hel del pengar jämfört med att köpa fabrikstillverkade balkar. Virket och skivorna köptes för ca ett år sedan när dessa varor fortfarande var löjligt billigt.
Ingredienserna (för 36st balkar)är om följer:
-200m 45x70 C24 (får ej skarvas så längden så virket måste anpassas efter konstruktionen)
-48 st OSB 1197x2500x11 som vardera sågas i tre lika stora delar.
-ca 4000 st maskinspik 2.8x50mm
-ca 10l utomhus trälim/vitlim (det finns antagligen många olika lim som gör jobbet)
-6st paket 1165x565x45 isoleringsskivor
Totalkostnad 17070 kr och ca 100 timmar arbete.
Hur ska ni isolera takbjälklaget, skivor eller lösull?
 
  • Gilla
Gabbe1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.