T
Det är ju en absurd och orättvis inställning att bara dom med i regel stora villor som drar mycket energi ska kompenseras. Självklart ska också dom med lägre förbrukning kompenseras. En fattigare familj med lägre årsförbrukning drabbas ju lika hårt eller kanske t o m hårdare ekonomiskt av höjningarna som en familj med bättre ekonomi och högre årsförbrukning.
Antingen kompenseras alla som drabbats ekonomiskt av de extrema elpriserna eller så kompenseras ingen.
Politikerna är ansvariga för de höga elpriserna då ska de också kompensera alla drabbade för de skador man orsakat.
 
  • Gilla
Träkirurgen
  • Laddar…
P
Hubbe73 Hubbe73 skrev:
Det är här det blir lite fel, det mesta av elproduktionen är idag betalda investeringar av framför allt skattepengar.
Är den? Kan du ge exempel och siffror? Jag vill gärna veta för jag vet inte hur det ligger till.
 
Magnus E K
Det går inte att bygga kraftverk av pengar. Det behövs betong, stål, kunniga arbetare etc.
 
M
J Johnk74 skrev:
Helt sjukt att bara ge stöd till dem som förbrukar över 2000kw! Vad med oss andra? Inget bra genomtänkt, vi behöver en ny regering!
Du kanske ska läsa pressmeddelandet?
Bara ett tips;)
 
M
Nu kan alla sluta gissa och komma med felaktiga uppgifter! Nu är elprisstödets utformning klar!
Frågor och svar elpriskompensation - Regeringen.se

Trappan börjar på 700kWh i förbrukning per månad, där man får 100kr/mån. Sedan är maxtaket på 2000kWh per månad där man får 2000kr/mån. Stödet gäller oavsätt om man har bundit eller rörligt elpris. Stödet gäller för Dec-21, Jan-22 och Feb-22. Lite märkligt kan jag tycka då ingen vet hur elpriset kommer utvecklas.
 
  • Gilla
Torbjörn 4903 och 2 till
  • Laddar…
Som sagt, idiotiskt från början till slut.
 
Fundamentalt fel oavsett att basera en ersättning på förbrukning. Det är de reella kostnaderna som är relevanta och intressanta i sammanhanget. Så fel det kan bli. Men förslaget har åtminstone istället för urbota dumt, ogenomtänkt och dåligt, gått till dumt, ogenomtänkt och dåligt.
 
Så om man normalt ligger på 699kWh och har timdebitering lönar det sig att starta terrassvärmarna när elpriset går ner under 10öre/kWh. Det var nog inte riktigt tanken va?
Snacka om att slänga bort skattemedel på dumheter.
 
  • Gilla
Qualan
  • Laddar…
Ovanligt bra för att komma från S säger jag, klaga inte, ALLA SKA MED kamrater!
 
M Markarbetaren skrev:
Nu kan alla sluta gissa och komma med felaktiga uppgifter! Nu är elprisstödets utformning klar!
Frågor och svar elpriskompensation - Regeringen.se

Trappan börjar på 700kWh i förbrukning per månad, där man får 100kr/mån. Sedan är maxtaket på 2000kWh per månad där man får 2000kr/mån. Stödet gäller oavsätt om man har bundit eller rörligt elpris. Stödet gäller för Dec-21, Jan-22 och Feb-22. Lite märkligt kan jag tycka då ingen vet hur elpriset kommer utvecklas.

Är väl inte konstigt, det är ju val snart …
 
M
D Daniel 109 skrev:
Så om man normalt ligger på 699kWh och har timdebitering lönar det sig att starta terrassvärmarna när elpriset går ner under 10öre/kWh. Det var nog inte riktigt tanken va?
Snacka om att slänga bort skattemedel på dumheter.
Då har du ett ganska snedvridet ekonomiskt synsett!
Jag betalar 69öre/kWh i överföring, dvs. en fast kostnad per kWh som inte påverkas av elpriset. Om du betalar 12,50öre/kWh inkl. moms för elen och anser att det är nödvändigt att elda på terassvärmen för att ”tjäna” 20öre/kWh för att ta del av elsprisstödet så tycker jag synd om dig! Lägg ut ditt Swish så kan jag stödja dig med en hundralapp om du har så taskig ekonomi:rofl:
 
M
C claym skrev:
Är väl inte konstigt, det är ju val snart …
Yes! Jag känner redan hur jag blivit påverkad av detta! Kommer skänka bort varenda spänn jag får i elprisstöd.
 
Jag sa inte att jag skulle göra det. Jag sa att det lönar sig att göra så. Om jag haft timavtal skulle jag dock kört i gång elpatronen för att spara bränsle och få betalt för att jag förbrukar el.
 
  • Gilla
Qualan och 1 till
  • Laddar…
Kan säkert leda till lite slöseri iom trappstegen. Just nu säger min tibberanalys att januari beräknas till 1880kWh. Kommer det nån billig tid så är det väl inte osannolikt att jag drar upp temperaturen nån grad här inne, duschar lite extra länge osv så jag hamnar över 1900kWh och får 200:- extra. Varmt och gott och nån extra kr i plånboken är ju dumt att tacka nej till. Samtidigt är jag rätt lat så får se om jag orkar :D
 
Jag fattar nog inte det här.

Ser ut som om jag tjänar pengar på att utöka min förbrukning i sommarstugan. Jag bor i norr och har ett rörlig elpris strax under 1:-kr/kWh.

Ligger på en förbrukning på 500 - 1200 kWh för uppvärmning i garaget i månaden. Ligger jag kvar på säg 1000kWh så får jag bara 300:- från staten i månaden. Om jag slänger ut en kupevärmare (eller 3) så jag drar upp min förbrukning till 2000kWh i månaden så ser det ut som om jag skulle få elen gratis?

Förutsatt att elpriset här i norr ligger kvar under 1:-/kWh vilket jag tror det kommer att göra.

Vad har jag missat?

-J
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.