@Gabbe1 riktigt spännande projekt och ska bli roligt att följa. Dessa 480tkr, är det inkl allt som har med huset att göra och även då material som ni redan köpt in?
 
  • Gilla
Erik JL och 1 till
  • Laddar…
Följer.
Vi har precis satt upp en liknande stuga i Dalarna från grunden med gjuten platta och i lösvirke.
Erfarenheten så här långt är nog att allt blir minst dubbelt så dyrt som planerat. Sen hade vi nog otur att virkespriserna gick i taket när vi byggde.
 
  • Gilla
Erik JL och 1 till
  • Laddar…
P Pappa1986 skrev:
@Gabbe1 riktigt spännande projekt och ska bli roligt att följa. Dessa 480tkr, är det inkl allt som har med huset att göra och även då material som ni redan köpt in?
Det är allt byggmaterial som behövs för att bygga huset, förutom grunden då som ligger i en egen post, Detta material är delvis inköpt redan. Sen har vi som sagt reviderat dessa 480 till ca 530tkr.

S sunray1 skrev:
Följer.
Vi har precis satt upp en liknande stuga i Dalarna från grunden med gjuten platta och i lösvirke.
Erfarenheten så här långt är nog att allt blir minst dubbelt så dyrt som planerat. Sen hade vi nog otur att virkespriserna gick i taket när vi byggde.
Låter intressant, finns det någon byggtråd att kika på?
Jag hoppas verkligen inte att vi kommer i mål på dubbla kostnaden mot budget :surprised:
 
G Gabbe1 skrev:
Det är allt byggmaterial som behövs för att bygga huset, förutom grunden då som ligger i en egen post, Detta material är delvis inköpt redan. Sen har vi som sagt reviderat dessa 480 till ca 530tkr.



Låter intressant, finns det någon byggtråd att kika på?
Jag hoppas verkligen inte att vi kommer i mål på dubbla kostnaden mot budget :surprised:
Kommer ni i mål under 2m blir jag imponerad. Spännande fortsättning :D
 
  • Gilla
Gabbe1
  • Laddar…
G Gabbe1 skrev:
Det är allt byggmaterial som behövs för att bygga huset, förutom grunden då som ligger i en egen post, Detta material är delvis inköpt redan. Sen har vi som sagt reviderat dessa 480 till ca 530tkr.



Låter intressant, finns det någon byggtråd att kika på?
Jag hoppas verkligen inte att vi kommer i mål på dubbla kostnaden mot budget :surprised:
Ingen byggtråd tyvärr men kommer gärna med glada tillrop.:)
Att allting blev dubbelt så dyrt är väl en sanning med modifikation men på .t.ex markarbete och virkespriser stämmer det nog mot det som vi budgeterade från början. Vi har ju gjort det mesta själva så där spar man ju in mycket pengar iallafall. Vad planerar ni för uppvärmning?
 
  • Gilla
Gabbe1
  • Laddar…
När vi hade paddat bärlager på hela tomten så fick den åter stå ca en månad innan vi började bygga plattan. I mitten av aug 2021 skred vi till verket.
Så här kan det se ut när man drar upp ett lass material för att bygga grund (övrigt material beställdes med transport direkt till tomten).
Bil och släpvagn lastade med byggmaterial för att anlägga en grund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi inledde med att lägga markduk, jag tror faktiskt att det är onödigt när underlaget består av paddat bärlager, men vi gjorde så i alla fall.

Markduk med utspridda stenar och en grönslingad slang på en byggplats, med hus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan fick grusbilen tippa 8-16 direkt på markduken, det sparade oss en del tid när det kom till att sprida ut och väga av grusbädden.
Grusbelagd byggarbetsplats med markduk, verktyg för anläggningsarbete och omgivande natur i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det var ca en dags jobb för två pers att fördela och väga av med laser, en ganska arbetsam dag som avslutades med att padda gruset.

En byggplats med grus och markduk, utrustad med en laserinstrument och färgglada mätslangar, omgiven av skog och med en sjö i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Därefter kunde vi påbörja det betydligt roligare jobbet att sätta kantelement, jag tycker att det är lättast att börja med hörnen och se till att alla mått stämmer innan man sätter snören och kan ställa dit kantelementen.
Jag kan varmt rekommendera "stampen" som syns på bilderna nedan, tillverkad av en meter limträbalk och ett svetsat handtag. Med hjälp av den, ett långpass och laser tycker jag att det går snabbt och enkelt att sätta kantelementen direkt på 8-16, utan att använda någon finare fraktion.

Byggplats med grusbädd, verktyg och kantelement förberedda för grundläggning, omgiven av natur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Två personer förbereder grund med grus och kantelement för byggprojekt med naturskön bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När alla kantelement är på plats går det bra att mäta ut vart avloppen och ledningar skall placeras och med hjälp av linor få det ganska exakt.

Nybyggnadsprojekt med synliga avloppsrör och kantelement före golvgjutning, grus och verktyg syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Grundkonstruktion med markduk, grusbädd och kantelement för husbygge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen är det bara att stapla in cellplast i stor lass, det går ganska fort. Tre lager har vi under betongen. I mitten kommer belastning från nockbalkens mittenpelare, den pelaren ska i sin tur stå på en avväxling (pga av en öppen passage precis i mitten av stugan) inbyggd i mellanbjälklaget, som i sin tur står på två limträpelare inbyggda i innerväggar. Därför gjorde vi två st rutor där vi skippade ett lager cellplast och även la extra kraftiga (10-100) armeringsnät.

Isolerrad grundkonstruktion med cellplast och armeringsnät före betonggjutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nästa moment bestod av golvvärmeslang, vi hade beställt slangen som 4x 80m och enligt den golvvärmeritning som vi hade skulle vi teoretiskt sett inte behöva kapa nån slang alls, alla fyra slingor ska nämligen vara just 80m. Det gick faktiskt riktigt snabbt och effektivt att lägga upp det på det sättet. Vi har inte lagt slingorna efter någon rumsindelning, jag brukar aldrig göra det när jag bygger. Med en gjuten platta får man ett såpass trögt system så jag har aldrig upplevt att rumsindelning behövs. I kantbalken ligger dubbla 12mm armeringsjärn runt om, över allt ligger sedan 6150 nät.

Installation av golvvärmeslang och armeringsnät på isolerad byggplatta i byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Armeringsnät och röda golvvärmeslangar utlagda på vit markduk vid bygge av husgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild på armeringsnät och kantelement på en cellplastisolering under konstruktion för en betongplatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nockbalken ska, förutom mittenpelaren, vila på två pelare inbyggda i vardera gavel. Därför valde jag att armera lite extra på de två punkter där dessa gavelpelare ska placeras.

Armeringsnät och golvvärmeslangar installerade på en byggplatta med synlig vit markduk och stenkross.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Runt hela formen ligger randisolering för att försvåra för tjäle att gå in under plattan. Isoleringen består av 80mm tjock XPS med ordentlig lutning utåt. Sedan motfylldes ordentligt med 0-16 inför gjutningen. När plattan väl var gjuten kunde motfyllningen planas ut, i slutändan tror jag vi fick 8-10cm grus ovanpå randisoleringen.

Grundkonstruktion med armeringsnät, gul slang för golvvärme och grusläggning vid kantelement.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Person håller i en slang på en grund med markduk och spridd grus. Golvvärmeslang och kantelement installerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I genomsnitt var vi två pers som utförde detta jobb och det tog 4 dagar från att markduken rullades ut tills att det var klart för att hälla i betongen.

Själva gjutningen och ytbehandlingen lejde vi bort till proffs. Jag vet sen tidigare att det är grymt trevligt att bygga på en platta som är perfekt gjuten, dessutom räknar jag med att slippa spackla några fall i badrummet eftersom proffsen skapade rätt fall direkt vid gjutningen. Otroligt nog blev den smidigaste/billigaste lösningen att transportera betongen 25 mil, det används sk retarder som gör att betongen inte börjar brinna under transporten, sedan vid ankomst hälls det i en aktivator som startar processen. Kemi på hög nivå som jag mer än gärna överlåter till proffsen. Trots att vi lejde bort jobbet hade jag i vanlig ordning rejäl gjutfrossa innan. Två pinfulla bilar med totalt 13m2 C28/35 tippades i.

Arbetsplats med nyligen gjuten betongplatta och golvvärmeslangar, betongbil och randisolering visible.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Byggplats med nylagt bärlager och grusbil som tippar material, omgivet av blommande växtlighet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nygräddad betongplatta med synlig armering och röranslutningar, omgiven av grus och randisolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nyligen gjuten betongplatta med röruppstigningar för avlopp och konstruktionselement.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Direkt efter sista glättningen sprayades ytan med en krympspärr/membranhärdare som förhindrar för snabb uttorkning av betongen. På så vis slapp vi stanna kvar några dagar för att vattna.

I och med detta så finns det än så länge (nästan) inget mer att rapportera från tomten, plattan ligger nu och väntar på att få bebyggas så snart snön är borta.

Däremot finns en del att rapportera kring diverse förberedelser som skett här hemma under vår/sommar/höst 2021. Jag återkommer till det.
 
  • Gilla
  • Älska
Genaugenau och 23 till
  • Laddar…
G Gabbe1 skrev:
God kväll på er, som gammal forumräv så tänkte jag bjuda på lite insikt i det senaste byggprojektet som jag och min sambo tagit oss för.

Det hela började med att jag och min sambo, i slutet av 2020, köpte en tomt i Saxnäs, Marsfjäll.
Jag har flera år spanat lite efter ett eget ställe i Vilhelminafjällen och efter ett antal besök i området kände vi båda att vi ville skapa oss en egen tillflyktsort för rekreation och livskvalitet.
Då vi har ganska mycket erfarenhet från byggnationer sen tidigare så bestämde vi oss tämligen omgående för att huset skulle byggas nästan helt i egen regi, och i lösvirke. Den stora utmaningen i det här projektet är inte bygget som sådant utan att det ska utföras 30 mil från vår bostad. Det ställer extra krav på planering och logistik.

Tomten (markerad i rött nedan) är på drygt 2000m2 och ligger ganska högt med utsikt mot Kultsjön och Marsfjällsmassivet. VA-anslutning till kommunalt nät ingick i tomtpriset och både fiber och el var framdraget till tomtgräns. För övrigt bestod tomten bara av en skogsplätt.
[bild]

Efter att ha spanat runt på alternativa stugor/hus och olika planlösningar så fastnade vi till sist för en relativt enkel design med tydliga influenser från Hudighus och deras modell Sonfjället 80. Ett ganska klassiskt fritidshus där halva byggnaden huserar en storstuga/kök öppen till nock om andra halvan består av hall, badrum, två sovrum och ett sovloft. Boytan på bottenplan blir 80m2 och förberett för att inreda ett loft på ytterligare 15m2 boyta och ca 20m2 biyta.
[bild]
[bild]
[bild]

Jag har sökt bygglov flera ggr i ett par olika kommuner men har aldrig vart med om så snabb och trevlig handläggning som hos Vilhelmina kommun, två veckor efter inlämning var det klart.

Vi ser det lite som en utmaning och en kul grej att försöka bygga billigt utan att snåla för mycket på standarden. Vår initiala budget såg ut som följer:
-Tomt: 600k
-Markarbete och kross: 100k
-Bygglov och KA: 30k
-Elanslutning: 30k
-Transporter och logi: 60k
-Material till platta på mark ink hjälp med gjutning: 100k
-Byggmateriel till huset: 480k
Summa: 1,4 mille

Och tidsplanen:
-Tomtköp: dec 2020
-Bygglov: feb 2021
-Röjning på tomten: maj 2021
-Förberedelse av stomme och fasadpanel: april-aug 2021
-Markarbete: juni 2021
-VA-grävning: juli 2021
-Utläggning av kross, formsättning och gjutning: aug 2021
-Montage av stomme: juni 2022
-Slutbesiktning: dec 2022

I skrivande stund håller vi än så länge tidsplanen, men budget är reviderad till ca 1,5 mille. Främsta anledningarna till det är att vi valde att köpa och lägga bärlager på hela gårdsplanen, vi lejde bort VA-grävningen pga berg och stora stenar, samt att priset på diverse byggmaterial har gått upp.

I nästa avsnitt tittar vi närmare på de markarbeten som utförts.

Som gammal Vilhelminabo kan jag glädjas åt dina erfarenheter både av kommunens handläggare men även av dina, vad jag kan utläsa, goda erfarenheter av den lokala markentreprenören. Om man någon gång kan uppleva uppsidor av glesbygden så är det kanske just detta. Kommunen vill nog gärna se till att så många som möjligt hittar dit och ser till att underlätta så mycket som möjligt!
Markentreprenörerna i området är nog vana vid att bygga skogsbilvägar där det gäller att båda återanvända massor men även dölja större stenblock så även där är du i vinnarhålet. Dessutom vet de att den senaste kunden kan vara den sista vilket kan en av fördelarna av att bygga i glesbygd.
Som stugägare i dalgången bredvid(den rika) så vill jag ge några ord på vägen.
1: Läs ”I Marsfjällets skugga” av Bernard Nordh.
2: Åk upp till Apelsinklyftan(du har väl skoter?). Om det är bra med snö och om du har tillräckligt mod så åker du och tar turen till Marsfjällskåtan och ev. till Fatmomakke.
Mvh LOB/(som nog kan ge tips om både det och det andra….ö.
 
  • Gilla
Perplexus och 9 till
  • Laddar…
S sunray1 skrev:
Vad planerar ni för uppvärmning?
Vattenburen golvvärme som matas av en elpatron, I kombination med centralt placerad kamin. Tanken är att hålla ca 15 grader med elpatron och elda resten när vi är på plats. Värmen blir dock appstyrd så om man vill så kan man åka upp till en fullt uppvärmd stuga.


L lob skrev:
Som gammal Vilhelminabo kan jag glädjas åt dina erfarenheter både av kommunens handläggare men även av dina, vad jag kan utläsa, goda erfarenheter av den lokala markentreprenören. Om man någon gång kan uppleva uppsidor av glesbygden så är det kanske just detta. Kommunen vill nog gärna se till att så många som möjligt hittar dit och ser till att underlätta så mycket som möjligt!
Markentreprenörerna i området är nog vana vid att bygga skogsbilvägar där det gäller att båda återanvända massor men även dölja större stenblock så även där är du i vinnarhålet. Dessutom vet de att den senaste kunden kan vara den sista vilket kan en av fördelarna av att bygga i glesbygd.
Som stugägare i dalgången bredvid(den rika) så vill jag ge några ord på vägen.
1: Läs ”I Marsfjällets skugga” av Bernard Nordh.
2: Åk upp till Apelsinklyftan(du har väl skoter?). Om det är bra med snö och om du har tillräckligt mod så åker du och tar turen till Marsfjällskåtan och ev. till Fatmomakke.
Mvh LOB/(som nog kan ge tips om både det och det andra….ö.
Mycket roligt att höra!
Jag utgår från att det är Marsliden du pratar om och om så är fallet så får jag avslöja att jag spenderat mycket tid där under hela min uppväxt. Min farfar och hans bror byggde en stuga i Marsliden 1959 som fortfarande finns i familjens ägo. Givetvis har jag en skoter, och sambon likaså, jag har kört många hundra mil i Vilhelminafjällen genom åren och är mycket väl bekant med de ställen du nämner.

För övrigt kan jag bara hålla med om dina upplevda fördelar med glesbygden, vi älskar kulturen, inställningen och hjälpsamheten som vi möter hos alla grannar och lokalbefolkning.

En liten anekdot angående bygglovet, jag berömde min handläggare och följande dialog utspelade sig:
Jag, -det gick ju otroligt snabbt och smidigt det här.
Handläggaren, -ja det gör det när ansökan är komplett.
Jag, -jo men med ert webbaserade ansökningsverktyg så är det väl inte möjligt att skapa en icke komplett ansökan?
Handläggaren, -förvisso, men du skulle bara veta hur många ansökningar som vi fortfarande får in skrivna på servetter.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Bästerortarn och 22 till
  • Laddar…
Som sagt så är jag i dalgången bredvid dvs Vojmådalen. Vi brukar skoja om att det är den rika dalgången eftersom det är där det hände lite tidigare med Kittelfjälls i vissa kretsar berömda skidåkning. Nu är ju Kultsjödalen minst lika i ropet med Vildmarksvägen så det börjar jämna ut sig. Skickar på en bild med utsikt från stugan i dalgången bredvid..
Utsikt över en sjö med berg i bakgrunden under solnedgång i Vojmådalen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
  • Wow
Erik JL och 11 till
  • Laddar…
G Gabbe1 skrev:
Vattenburen golvvärme som matas av en elpatron, I kombination med centralt placerad kamin. Tanken är att hålla ca 15 grader med elpatron och elda resten när vi är på plats. Värmen blir dock appstyrd så om man vill så kan man åka upp till en fullt uppvärmd stuga.
Ingen värmepump alltså? Vad räknar du med för uppvärmningskostnad för att hålla 15 gr med elpatron? Ska kaminen vara vattenmantlad?
 
  • Gilla
Gabbe1
  • Laddar…
Kul projekt!
Blir ju sugen på att bygga fjällstuga bara för projektets skull!
 
  • Gilla
MONTREAL och 2 till
  • Laddar…
G Gabbe1 skrev:
God kväll på er, som gammal forumräv så tänkte jag bjuda på lite insikt i det senaste byggprojektet som jag och min sambo tagit oss för.

Det hela började med att jag och min sambo, i slutet av 2020, köpte en tomt i Saxnäs, Marsfjäll.
Jag har flera år spanat lite efter ett eget ställe i Vilhelminafjällen och efter ett antal besök i området kände vi båda att vi ville skapa oss en egen tillflyktsort för rekreation och livskvalitet.
Då vi har ganska mycket erfarenhet från byggnationer sen tidigare så bestämde vi oss tämligen omgående för att huset skulle byggas nästan helt i egen regi, och i lösvirke. Den stora utmaningen i det här projektet är inte bygget som sådant utan att det ska utföras 30 mil från vår bostad. Det ställer extra krav på planering och logistik.

Tomten (markerad i rött nedan) är på drygt 2000m2 och ligger ganska högt med utsikt mot Kultsjön och Marsfjällsmassivet. VA-anslutning till kommunalt nät ingick i tomtpriset och både fiber och el var framdraget till tomtgräns. För övrigt bestod tomten bara av en skogsplätt.
[bild]

Efter att ha spanat runt på alternativa stugor/hus och olika planlösningar så fastnade vi till sist för en relativt enkel design med tydliga influenser från Hudighus och deras modell Sonfjället 80. Ett ganska klassiskt fritidshus där halva byggnaden huserar en storstuga/kök öppen till nock om andra halvan består av hall, badrum, två sovrum och ett sovloft. Boytan på bottenplan blir 80m2 och förberett för att inreda ett loft på ytterligare 15m2 boyta och ca 20m2 biyta.
[bild]
[bild]
[bild]

Jag har sökt bygglov flera ggr i ett par olika kommuner men har aldrig vart med om så snabb och trevlig handläggning som hos Vilhelmina kommun, två veckor efter inlämning var det klart.

Vi ser det lite som en utmaning och en kul grej att försöka bygga billigt utan att snåla för mycket på standarden. Vår initiala budget såg ut som följer:
-Tomt: 600k
-Markarbete och kross: 100k
-Bygglov och KA: 30k
-Elanslutning: 30k
-Transporter och logi: 60k
-Material till platta på mark ink hjälp med gjutning: 100k
-Byggmateriel till huset: 480k
Summa: 1,4 mille

Och tidsplanen:
-Tomtköp: dec 2020
-Bygglov: feb 2021
-Röjning på tomten: maj 2021
-Förberedelse av stomme och fasadpanel: april-aug 2021
-Markarbete: juni 2021
-VA-grävning: juli 2021
-Utläggning av kross, formsättning och gjutning: aug 2021
-Montage av stomme: juni 2022
-Slutbesiktning: dec 2022

I skrivande stund håller vi än så länge tidsplanen, men budget är reviderad till ca 1,5 mille. Främsta anledningarna till det är att vi valde att köpa och lägga bärlager på hela gårdsplanen, vi lejde bort VA-grävningen pga berg och stora stenar, samt att priset på diverse byggmaterial har gått upp.

I nästa avsnitt tittar vi närmare på de markarbeten som utförts.
var är det tänkt att trappan till loftet ska gå?
 
  • Gilla
Gabbe1
  • Laddar…
G Gabbe1 skrev:
Vattenburen golvvärme som matas av en elpatron, I kombination med centralt placerad kamin. Tanken är att hålla ca 15 grader med elpatron och elda resten när vi är på plats. Värmen blir dock appstyrd så om man vill så kan man åka upp till en fullt uppvärmd stuga.




Mycket roligt att höra!
Jag utgår från att det är Marsliden du pratar om och om så är fallet så får jag avslöja att jag spenderat mycket tid där under hela min uppväxt. Min farfar och hans bror byggde en stuga i Marsliden 1959 som fortfarande finns i familjens ägo. Givetvis har jag en skoter, och sambon likaså, jag har kört många hundra mil i Vilhelminafjällen genom åren och är mycket väl bekant med de ställen du nämner.

För övrigt kan jag bara hålla med om dina upplevda fördelar med glesbygden, vi älskar kulturen, inställningen och hjälpsamheten som vi möter hos alla grannar och lokalbefolkning.

En liten anekdot angående bygglovet, jag berömde min handläggare och följande dialog utspelade sig:
Jag, -det gick ju otroligt snabbt och smidigt det här.
Handläggaren, -ja det gör det när ansökan är komplett.
Jag, -jo men med ert webbaserade ansökningsverktyg så är det väl inte möjligt att skapa en icke komplett ansökan?
Handläggaren, -förvisso, men du skulle bara veta hur många ansökningar som vi fortfarande får in skrivna på servetter.
Antar att du säkerligen har tänkt på att ha en acctank till kaminen? Kul att få följa bygget!

Mvh
 
  • Gilla
Gabbe1
  • Laddar…
Vad har ni planerat för solskydd, gavelvägg med alla stora fönster i söderläge?
 
  • Gilla
Gabbe1
  • Laddar…
B BJohan skrev:
Ingen värmepump alltså? Vad räknar du med för uppvärmningskostnad för att hålla 15 gr med elpatron? Ska kaminen vara vattenmantlad?
Ingen värmepump i första läget, dock enkelt att komplettera med en luft/luft i framtiden om det skulle önskas. Huset är litet och välisolerat, jag inbillar mig att det inte kommer gå så mycket energi för att hålla ca.15 grader, kanske 1000 kWh / månad de kallaste vintermånaderna. Dessutom bör det passa bra att köra timdebitering och endast värma nattetid. Kaminen är ej vattenmantlad.

K kallabaz skrev:
Kul projekt!
Blir ju sugen på att bygga fjällstuga bara för projektets skull!
Kul att höra!

M Marcus Lindberg skrev:
var är det tänkt att trappan till loftet ska gå?
Till vänster innanför entrédörren, mellan entrédörren och dörren till första sovrummet blir det förberett för att kunna montera lofttrapp.
CAD-ritning som visar förberedelse för installation av lofttrappa i ett hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


D rob_t_j72 skrev:
Antar att du säkerligen har tänkt på att ha en acctank till kaminen? Kul att få följa bygget!
Mvh
Nej, ingen acctank, kaminen är inte vattenmantlad.

V Vante skrev:
Vad har ni planerat för solskydd, gavelvägg med alla stora fönster i söderläge?
Söderväggen, eller söderväggarna har mycket lite fönsteryta. Däremot gaveln mot nordöst har mycket glasyta. Även om den gaveln inte är mot söder så kommer vi garanterat behöva någon form av solskydd där. Sommartid så går solen upp riktigt tidigt uppe på den här kullen.
 
  • Gilla
Erik JL
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.