A Aussiegrit skrev:
du menar om jag var den på 20 grader så återvinner den mindre än om jag har den på 22? Jag har i appen att jag kan stänga av elvärmaren men har den på och lagt 20 grader. Kanske ska prova då lägga 22 och stänga av elvärmaren(den har maxeffekt 500w)
Stänger du av värmaren återvinner den ca 75-80% av frånluften temp. Du kommer nog inte ens upp i 20 då men helt ok ändå troligtvis om kanalerna är bra isolerade
 
T
A Aussiegrit skrev:
du menar om jag var den på 20 grader så återvinner den mindre än om jag har den på 22? Jag har i appen att jag kan stänga av elvärmaren men har den på och lagt 20 grader. Kanske ska prova då lägga 22 och stänga av elvärmaren(den har maxeffekt 500w)
2-3° under rumstempen kan du prova och känna om du upplever kalldrag. Stänger du av eltillskottet lär det bli lite väl kall inluft ibland men prova. Se upp med kondens kring inkommande rör bara, efter FTX
 
T
OT: 0kwh el förbrukat senaste dygnen, svårslaget när vi pratar hög elräkning Strömavbrott sedan stormandet.... Stearinljus och pannlampa och mata kamin och vedspis nonstop efter jobbet. Frysboxarna får "mat" av elverket då och då. Studera forumtrådar här i sköna fåtöljen framför kaminen funkar men imorrn vore lite el igen inte fel alls...
 
Kolla om värmepumpen fungerar har du för lite sprit i systemet eller något annat problem så kommer den att gå över till att köra elpatronerna och då har du ju nästan "direktverkande el".

Det har hänt mig ! December Januari naturligtvis...
 
Lite ytterligare referens:
Villa byggd 1965 med källare 125+125m2
Innetemperatur ca 20,5c
Bergvärmepump CTC GSi 612 installerad april 21 med 240m borrhål.
Eldriven golvvärme i två badrum.
Bastu som kördes några gånger.
Förbrukning december:

Diagram över elanvändning för dec 2021 och utomhustemperatur; elanvändning i kWh och temperatur i °C per dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu vet jag inte hur de har räknat på yttertemperaturen riktigt då vi hade bra mycket kallare än ovan i Sthlm vissa dagar.
De dagarna tempen gick ner till -15 och lägre spetsade pannan med elpatronen lite då och då.

Rätt hög förbrukning men vi har dels några fönster som ska bytas då de är original från 60talet och läcker som såll samt lite hobbys som drar en del el tex saltvattensakvarium på 1400L där bara belysningen är på 1100w om man trycker på med 100% intensitet.
 
EddieHansson
MickeTyr MickeTyr skrev:
1400L där bara belysningen är på 1100w
Oj... Byta mot led?
 
H hapazard skrev:
En värmepumpstorkare kan faktiskt vara effektivare än att lufttorka inomhus, eftersom du får tillbaka energin som krävs för att avdunsta vattnet när det kondenserar. Om du hänger kläderna sjunker istället rumstemperaturen och elementet får gå hårdare, energin försvinner med ångan i frånluften.
När man centrifugerar på normala 1400 varv så är det halvtorrt när man hänger det. Och barnkläder är jättesmå.
 
T
Igen Igen skrev:
När man centrifugerar på normala 1400 varv så är det halvtorrt när man hänger det. Och barnkläder är jättesmå.
Tumlar enbart ett fåtal svarta plagg där hunden satt sina beiga spår...en rymlig tvättstuga där man kan hänga ett par maskiner tvätt är ett måste
 
  • Gilla
Igen
  • Laddar…
Igen Igen skrev:
När man centrifugerar på normala 1400 varv så är det halvtorrt när man hänger det. Och barnkläder är jättesmå.
Det var därför jag räknade på 40% restfukt.
 
  • Gilla
Igen
  • Laddar…
EddieHansson EddieHansson skrev:
Oj... Byta mot led?
Det är en blandning av led och T5. Finns en del biologiska faktorer i korallernas fysiologi som gör att jag inte kör helt på led.
Det är of bättre nu än förr när belysningen bestod av metallhalogen armaturer på 400w st och en skock T5 hehe
 
F Filip David Bjurling skrev:
Nej det är klart att den inte gör. Jag kanske var otydlig. Jag kan utveckla:

En värmepump som klarar 50 procent av energin vid dimensionerande vinterutetemperatur (ex -18 grader i Västerås) står för 90 procent av energin sätt över hela året.
Förstår att du menar så.
Men detta ger också väldigt stora svängningar i förbrukningen vilket avspeglar sig på priset på spot.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Höj förbrukningen, du måste upp i 2000kwh för januari för att få bidrag ;)
Nä 700 kWh.
 
;)
K Kasper10 skrev:
Nä 700 kWh.
Och en förbrukning på 700kWh får 100:-, hörde jag av en med elräkning på dryga 9.000:- för december.
Är det alltså 100-lappar de skryter om att bidra med, eller?
Larviga summor, en pizza bara. Om man räknar pengar i pizzor.

Kostar kanske lika mycket att administrera utbetalningen. Vem går egentligen på det där försoningstramset;)
 
j.f.s j.f.s skrev:
Jag har hållit på och försökt optimera vår Greenline HT+ nu under vintern. Har en tråd på värmepumpsforum om det är av intresse: [länk]

Har till slut hittat ganska rätt och fått ner förbrukningen och framför allt fått bort att eltillskottet gick in redan vid någon enstaka minusgrad.

Vi låg på 2600kWh för december som var kall hos oss. Då är vi 7 pers varannan vecka med barn i åldrarna 17 ner till 6år. Kör tvättmaskin och disk varje dag. Motorvärmare och kupévärmare 2h fem dagar i veckan. Torkar tvätten i torkskåp av klassisk modell.
Huset är byggt 1939, tveksamt tilläggsisolerat och på 158kvm.
Har även justerat flödena på bra element och kör utan termostater. Vi håller 21 grader inomhus.
Snyggt. Dödade du ngn radiator med justerskruven och öppnade du justerskruven på de. Du ville ha varmare?
 
j.f.s
@JD1170E

Vi hade tokvarmt på övervåningen så har strypt elementen där. Huset hade från början oljepanna så har blandat med gamla grova rör till nedervåningen medans övervåningen har betydligt grannare rör. Ligger nu på ett delta på ca 10 grader över alla element.

Men huvudorsaken till att jobb med justering av bergvärmepumpen var att elpatronen kickade in redan strax under nollan=onödigt kostsamt. Nu har jag blockerat den ner till -7 och vi håller 21 grader inne utan problem ner till iaf -7. Vi har inte haft kallt på ett tag nu så svårt att veta riktigt hur långt ner i temp vi klarar utan tillskottet.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.