F Fredrik-1980 skrev:
På julafton ska vi va hos nån kl 10:45 och till sen kväll.

Jag har MG el-bil och behöver ladda där, 230 volt går bra. Men svärfar vill inte att jag skall ladda. Jag har sagt att jag betalar

Min första tanke: vilken bil och drivmedel väljer man utefter att sin behov blir tillgodosedda. Skulle aldrig få för mig att köpa en elbil så länge som det inte går lika fort att ladda som tanka, plus att jag drar runt på hästtransporter hit och dit. Och där ser ju utbudet lite skralt ut. Inte många elbilar som drar 1700kg och en räckvidd på minst 60 mil. Jag tycker att man ska klara sig själv. Har 2 dunkar i skåpet powerbank.med starkablar, bogserlina. Samt proviant i bilen, blixtpuckar och varselvästar. Snöskyffel och sand.o snökedjor. Inverter med litium batteri. För att koka lite varmt vatten om kylan slår till. Svärfar gör rätt, man köper saker så man ska klara sig själv. Inte förlita sig på andras el. Även om du betalar, principsak.

Men han för någon statistik för sin el och då sabbas det om jag laddar.

Hur ska jag resonera? Är det ett skämt? Är detta vanligt?


Jag kan lösa det med att stanna på en tapp el laddstation innan och en tapp efteråt. Men det vill jag slippa.
 
A
R RoAd skrev:
Nötegårdsgubben håller inte med dig :) Han konstaterar bara att priset ibland är viktigare än säkerheten. Det verkar som om det är så i ditt fall så du har nog gjort rätt val trots allt.

Att blanda in avundsjuka är ju bara någon slags försvarsmekanism du använder för att inte behöva ta till dig fakta. Jag tror inte att en 16 år gammal småbil skapar så värst mycket avund hos de flesta om jag ska vara ärlig :)
R RoAd skrev:
Nötegårdsgubben håller inte med dig :) Han konstaterar bara att priset ibland är viktigare än säkerheten. Det verkar som om det är så i ditt fall så du har nog gjort rätt val trots allt.

Att blanda in avundsjuka är ju bara någon slags försvarsmekanism du använder för att inte behöva ta till dig fakta. Jag tror inte att en 16 år gammal småbil skapar så värst mycket avund hos de flesta om jag ska vara
Nåt problem e de i alla fall som nåra har här. Att de jobbar ner
 
Nissens Nissens skrev:
Med 6A hastighet blir det långa laddtider, men har man tiden så är det inget problem.

Om man har mer än en kompis på besök så går all el åt till att ladda, och man lär få köra på olika undersäkringar… alternativt säkra upp ordentligt både med huvud och undersäkringar… 20A räcker inte långt…
Bilen med stora batteriet (50kWh) laddar jag fullt på ca 10 timmar. Lilla bilen (24kWh) tar knappt hälften. Normalt behöver jag inte fulla batterier utan laddar till 80% så tiden är det minsta problemet. Ladduttagen ligger förstås på egna grupper i centralen

Kanske missade du att jag tar ur en av laddkablarna när en kompis vill ladda? Jag har aldrig laddat mer än två bilar samtidigt för då kommer jag förmodligen nära vad min huvudsäkring klarar. Poängen är att ett abb med 20A plättlätt klarar att ladda två elbilar och kanske fler om man inte har elbaserad värme som tar 2-4kW när pumpen går samt en bubbelkopp som tar 3kW när den värmer.

Om man vill ladda fler bilar kan man installera lastutjämning. Då förvinner problemet med att säkringen inte räcker och man får el till laddarna när det finns utrymme för det och de det fallet behöver jag inte strypa ombordladdaren till 6A utan får vad som finns tillgängligt när andra laster inte ligger på.
 
R
Magnus Filip skrev:
Nåt problem e de i alla fall som nåra har här. Att de jobbar ner
Problemet "nåra" har är väl att Fredrik verkar tro att en liten bil som hade fem stjärnor i ett säkerhetstest för 16 år sedan är likvärdig en modern stor bil med fem stjärnor.

Han verkar ovillig att ta till sig att betygen har förändrats över åren och att bilarna betygssätts inom sin storleksklass.
 
  • Gilla
Argastesnickaren och 1 till
  • Laddar…
Nissens
F Fredrik-1980 skrev:
Bra du bildar folk här!
Min bil var enligt andra "skitfarlig" och de la ut video på krock för att skrämmas. Antingen vill de konstatera at jag e helt dum i huvet eftersom de själva är egentligen ännu dummare. eller så e de bara normalt avunsjuka. För jag fick till lågt pris en riktigt bra fin säker bil, 360 kr skatt, 1800 i försäkring, den drar 0,32 liter milen.

Som inlägget ovanstående. Experter och avundsjuka folk.
Undrar hur många här som är seriösa som du? E det 1% 10% eller 50% ??
En 18 år gammal bil har inte testats på samma sätt som dagens, kraven ändras och höjs eftersom. Dessutom klassas småbilar och större bilar inte gemensamt, de jämförs bara inbördes.

Så:
Små bilar är mindre säkra än stora bilar, och äldre bilar är mindre säkra än nyare.

Du har valt en gammal småbil, vilket sannolikt är billigast, men också minst säkert att åka i. Det behöver inte vara fel val, men det är ju bra att vara medveten om det.
 
  • Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
Tiden har inte stått stilla gällande krocksäkerhet.
Det som var bra för 10-20 år sen är nästan lika bra idag (rosten på en 20 år gammal bil kan försvaga balkar så att den inte agerar som det var tänkt)
Däremot så är helt nya konstruktioner generellt säkrare idag, alla vill ligga i framkant för att inte bli efter.
Till det så kommer alla nya säkerhetssystem som autobroms, att dom kan väja själv, motorhuv som åker upp i bak kant för att skydda gående osv.
Inget fel att köra en gammal bil men man lurar sig själv om man tror att en gammal småbil klarar sig lika bra som en ny stor bil med bra klassning på krocksäkerheten.
Har lite mer än 30 års erfarenhet av att åka på trafikolyckor så blivit några stycken.
Trots högre farter i många olyckor så klarar sig människorna bättre idag än förr.
Det gäller både stora och små men jag vet vad jag väljer för storlek på mina bilar;)
 
  • Gilla
Nissens och 2 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Problemet "nåra" har är väl att Fredrik verkar tro att en liten bil som hade fem stjärnor i ett säkerhetstest för 16 år sedan är likvärdig en modern stor bil med fem stjärnor.

Han verkar ovillig att ta till sig att betygen har förändrats över åren och att bilarna betygssätts inom sin storleksklass.
bra att ni finns här som kan informera mej om att 5 sjärnigt 2004 inte e samma som 5 stjärnigt i dag. Hade aldrig kunnat föreställa mej det. Trodde de var exakt samma. Trodde också att krockregler och annan säkerhet i bilar är exakt samma i dag som 2004. Knepigt att det inte e så.

Trodde de inte fanns nåt mer att utveckla sedan 2004, bara kanske att laddhybrid har kommit och nåt mera som digital hastighetsmätare kanske (fast ute- temperaturmätaren i min bil e digital, modern bil alltså).
Men skriver ni det så......

Jag trodde faktiskt att 240 med gummi kofångare var mkt säkrare att krocka me jämfört me dagens bilar, för det har ingen stöt fångare alls. Märkligt att dagens bilar ändå är säkrare. HUr kan de va så?

Farlig bil säkert:
Kommer inte ihåg om de ens finns bälten i den. Eller var de bara midje-bälten? Köpte denna för 20år sen, bild 20 år gammal. säkert farlig ,men ofarlig i farsans lada och startar inte. i konservering därför. . Aldrig använt den saknar sv.plåtar. Kom sen på jag hade inte råd att med att fixa upp den och de var moms som va dyr. HAr tänkt att sälja den men aldrig kommit till skott. Pankis-projekt? en 70 talare Dodge-Plymoth.
Blå Dodge-Plymouth från 70-talet parkerad utomhus, oregistrerad och oanvänd i konservering.
 
Redigerat:
R
F Fredrik-1980 skrev:
bra att ni finns här som kan informera mej om att 5 sjärnigt 2004 inte e samma som 5 stjärnigt i dag. Hade aldrig kunnat föreställa mej det. Trodde de var exakt samma. Trodde också att krockregler och annan säkerhet i bilar är exakt samma i dag som 2004. Knepigt att det inte e så.

Trodde de inte fanns nåt mer att utveckla sedan 2004, bara kanske att laddhybrid har kommit och nåt mera som digital hastighetsmätare kanske (fast ute- temperaturmätaren i min bil e digital, modern bil alltså).
Men skriver ni det så......

Jag trodde faktiskt att 240 med gummi kofångare var mkt säkrare att krocka me jämfört me dagens bilar, för det har ingen stöt fångare alls. Märkligt att dagens bilar ändå är säkrare. HUr kan de va så?

Farlig bil säkert:
Kommer inte ihåg om de ens finns bälten i den. Eller var de bara midje-bälten? Köpte denna för 20år sen, bild 20 år gammal. säkert farlig ,men ofarlig i farsans lada och startar inte. i konservering därför. . Aldrig använt den saknar sv.plåtar. Kom sen på jag hade inte råd att med att fixa upp den och de var moms som va dyr. HAr tänkt att sälja den men aldrig kommit till skott. Pankis-projekt? en 70 talare Dodge-Plymoth.
[bild]
Jag förstår inte längre vad du vill ha sagt. Du låter mest kränkt och passivt aggressiv nu så jag avvecklar mig själv från diskussionen.
 
  • Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Jag förstår inte längre vad du vill ha sagt. Du låter mest kränkt och passivt aggressiv nu så jag avvecklar mig själv från diskussionen.
du träffa hövet på spiken !
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Med 6A hastighet blir det långa laddtider, men har man tiden så är det inget problem.

Om man har mer än en kompis på besök så går all el åt till att ladda, och man lär få köra på olika undersäkringar… alternativt säkra upp ordentligt både med huvud och undersäkringar… 20A räcker inte långt…
Förstår inte riktigt varför allt kring en elbil ska vara så negativt eller svårt.
6A ger 4,3kW vilket troligtvis räcker för 99,9% av alla som kör bil till och från jobbet, skulle det inte räcka är det ju inte direkt svårt att proppa upp.

Det är inte heller något större problem att plocka ut lite mer än 20A under någon/några timmar, skulle gissa att 3-4kWh skulle funka även om man ligger exakt på 20A på alla faser redan innan, med en vanlig elbil innebär det att kompisen då kommer 3-4 mil vilket skulle i alla fall, utom något enstaka undantagsfall, göra att man tar sig hem eller till någon laddare.

20A räcker till mycket, jag har 16A och har varit ganska orolig ibland när vi kör 5 plattor på hällen, 2 ugnar och micro, dessutom går 2 värmepumpar på full fart, den ena värmer poolen och den andra kyler huset, cirkulationspumpen till poolen drar 1kW också. 6st kylskåp och 3 frysar med höga startströmmar vid till och frånslag, 2st varmvattenberedare, mm. Men även om det har gått några huvudsäkringar genom åren är det inte värt att gå upp till 20A ännu, Teslan laddas nästan uteslutande på jobbet.

Det där med antal kompisar blir bara hypotetiska diskussioner som går att vinkla hur man vill, det finns alltid x-antal som innebär att man får problem.
*Hur många kan ladda samtidigt
*Hur många toaletter finns det
*Hur mycket vatten finns det i brunnen
*Hur många får fysiskt plats i huset
*Hur många får plats att sitta och äta
*Hur stor ugn har man, dvs får alla mat
*Hur mycket håller bjälklaget för
 
  • Gilla
Crank
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Är det du svärfar?
Går det bra med statistiken?
Gothca!
 
Nissens
Gimp Gimp skrev:
Förstår inte riktigt varför allt kring en elbil ska vara så negativt eller svårt.
6A ger 4,3kW vilket troligtvis räcker för 99,9% av alla som kör bil till och från jobbet, skulle det inte räcka är det ju inte direkt svårt att proppa upp.

Det är inte heller något större problem att plocka ut lite mer än 20A under någon/några timmar, skulle gissa att 3-4kWh skulle funka även om man ligger exakt på 20A på alla faser redan innan, med en vanlig elbil innebär det att kompisen då kommer 3-4 mil vilket skulle i alla fall, utom något enstaka undantagsfall, göra att man tar sig hem eller till någon laddare.

20A räcker till mycket, jag har 16A och har varit ganska orolig ibland när vi kör 5 plattor på hällen, 2 ugnar och micro, dessutom går 2 värmepumpar på full fart, den ena värmer poolen och den andra kyler huset, cirkulationspumpen till poolen drar 1kW också. 6st kylskåp och 3 frysar med höga startströmmar vid till och frånslag, 2st varmvattenberedare, mm. Men även om det har gått några huvudsäkringar genom åren är det inte värt att gå upp till 20A ännu, Teslan laddas nästan uteslutande på jobbet.

Det där med antal kompisar blir bara hypotetiska diskussioner som går att vinkla hur man vill, det finns alltid x-antal som innebär att man får problem.
*Hur många kan ladda samtidigt
*Hur många toaletter finns det
*Hur mycket vatten finns det i brunnen
*Hur många får fysiskt plats i huset
*Hur många får plats att sitta och äta
*Hur stor ugn har man, dvs får alla mat
*Hur mycket håller bjälklaget för
Du verkar ha helt egna formler för elläran.
6A i ett shuko uttag ger 1380W, inte mer.
Eller menar du att du har typ 5 laddboxar med trefasuttag??
I så fall är du en väldigt generös snubbe…det är ju inte gratis att installera dem direkt. Du pratade om att du har förlängningskabel.. för typ 2 uttag??

Det du säger går inte ihop helt enkelt.
 
Redigerat:
  • Gilla
sonabr4000
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Du verkar ha helt egna formler för elläran.
6A i ett shuko uttag ger 1380W, inte mer.
Eller menar du att du har typ 5 laddboxar med trefasuttag??
I så fall är du en väldigt generös snubbe…det är ju inte gratis att installera dem direkt. Du pratade om att du har förlängningskabel.. för typ 2 uttag??

Det du säger går inte ihop helt enkelt.
Jag tycker att jag har skapligt bra koll på elläran, men du kanske missade att han skrev "Laddar med 3fas 6A"
Shuko och förlängningssladd har du nog blandat ihop med något som någon annan skriver...
 
  • Gilla
Limpan4all och 1 till
  • Laddar…
S slugger75 skrev:
Svärfar kanske ska göra en energideklaration på huset, och försöker därför snåla så mycket det går med elen. På så sätt kanske han hoppas få energiklass A eller B, och kan då få lägre ränta med så kallade gröna bolån. Det ger minst 0,1 procentenheters bättre ränta, vilket kan bli många tusenlappar på ett år, om man har miljonlån.
Nja, 0,1% på ett miljonlån blir inte många tusenlappar - det blir exakt en. Ska det bli många tusenlappar måste också miljonlånet vara på många.
Efter att ha läst denna tråd, TS svar och många roliga kommentarer tror jag dock det är betydligt svårare än så. Det handlar dock inte om kronor, utan något mycket viktigare än så. Principer å statistik. Det rår man inte på med logiska argument och det är bara att ge upp.

PS. Trådskaparen får gärna berätta hur det gick. Var julskinkan å stämningen god? Fick du ladda? Blev det slagsmål? Var firade ni julen? Är du fortfarande gift? Frågorna är många och spänningen tätnar. Kanske ett uppslag till nästa storserie på Netflix :)
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
J johan.strahle skrev:
PS. Trådskaparen får gärna berätta hur det gick. Var julskinkan å stämningen god? Fick du ladda? Blev det slagsmål? Var firade ni julen? Är du fortfarande gift? Frågorna är många och spänningen tätnar. Kanske ett uppslag till nästa storserie på Netflix :)
Enklaste lsöningen hade väl varit att stanna på MAX på vägen, så slipper svärfar bjuda på mat också :p
 
  • Gilla
Gimp
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.