Varför spekulera som en yr kalkon? Vänta istället så får du snart veta.
 
S Styrman_jansson skrev:
Det har väl skrivits och debatterats i tidningar i över ett år om vårat elnät/elproduktion/energipolitik. Svårt att missa enligt mig. Men visst, regeringen har inte ringt upp alla med rörligt elpris och sagt att nu stänger vi ner kärnkraften så tänkt nu på hur det fungerar med tillgång och efterfrågan. Spara gärna undan lite pengar på sommaren när ni med rörligt får väldigt billig el så ni klarar vinternmånaderna.

Jag får väl leva med att jag är en ovanlig medborgare som tänker att om man läser på lite om något man ska köpa så gör man ofta en bättre affär.

Med det sagt så anser jag inte att det på något sätt är OK att det blivit som det blivit. Det är åt fanders fullständigt och våra politiker ( här drar jag samtliga partier över en kam) bär till stora del skulden till att vårt elnät/elproduktion är både sårbart, bitvis svagt samt bidrar till vilt fluktuerande priser.
Precis, det funkar bra för dig. Men inte kanske för andra? Är det ditt mål i livet att det ska funka så?
 
G
A ArneTW skrev:
Vad yrar du om...

Denna "återbäring" betalas av alla som inte lever över sina tillgångar.

Jag tycker "återbäringen" ska kvittas mot ett indraget ränteavdrag.

Det är inte synd om de stackars villaägarna...

/ATW
Nä för dom är ju så tärande på samhället:thinking:
Bättre med statliga hyreskomplex och bostadstillägg:rofl:
 
G OMathson skrev:
Nä för dom är ju så tärande på samhället:thinking:
Bättre med statliga hyreskomplex och bostadstillägg:rofl:
De lever efter sina tillgångar...

Vem tror du släpper ut mer CO2?
Vem tror du drar mer kostnader/resurser i service? snöröjning/sophämtning/VA/skolskjuts etc etc.

Villaägarna kan intala sig att de är miljövänliga när de köper en Tesla till men det är de inte.

/ATW
 
  • Gilla
Television_Set
  • Laddar…
K Nils Andersson1 skrev:
Precis, det funkar bra för dig. Men inte kanske för andra? Är det ditt mål i livet att det ska funka så?
Mitt, eller rättare mina, mål i livet har inte så mycket med elräkningar att göra överhuvudet taget så det kan vi nog lämna.

Däremot tycker jag det är helt rätt att den som lägger tid och energi på att göra smarta val har igen det på olika sätt. Annars kan vi bara göra slentrianmässiga val och be staten fylla på om det blir för dyrt.
 
Redigerat:
  • Gilla
BCAB och 1 till
  • Laddar…
N nissebrun skrev:
Glöm inte elproducenterna som gör miljardvinster på de höga priserna. De har inte högre produktionskostnader men får enorma intäkter när övriga europa pressar upp priset till sjuka nivåer.
Det är främst Svenska kraftnät som gör miljardvinster på grund av de höga elpriserna. Vindkraftverken dumpar ju priserna när dom väl börjar producera.

Visst. Våra kärnkraftverk gör en hel del vinst för närvarande för den andel som ej sålts via längre kontrakt. Och det är ju egentligen ganska bra.
 
https://www.di.se/debatt/debatt-riv-upp-lagen-om-skattefri-el-for-amerikanska-techjattar/
"Varje gång du betalar din elräkning går ungefär en tredjedel till skatt. Samtidigt betalar Bill Gates, Jeff Bezos och Zuckerberg nästan noll kronor i elskatt för sina svenska datacenter, vars nettoeffekt motsvarar Forsmarks kärnkraftverk. Svensk IT-industri, datasäkerhet och miljön får ta smällen. Det skriver Jon Karlung, vd på Bahnhof."

Skicka in en anmälan området ni bor i egentligen är en amerikansk datahall och få er omklassade så slipper ni skatten.
 
G
A ArneTW skrev:
De lever efter sina tillgångar...

Vem tror du släpper ut mer CO2?
Vem tror du drar mer kostnader/resurser i service? snöröjning/sophämtning/VA/skolskjuts etc etc.

Villaägarna kan intala sig att de är miljövänliga när de köper en Tesla till men det är de inte.

/ATW
Jaja... visst kommunism fungerar;). Ta från dem som har och ge till de som "är synd om"
 
G OMathson skrev:
Jaja... visst kommunism fungerar;). Ta från dem som har och ge till de som "är synd om"
Det är du som vill ha bidrag från det allmänna.

Jag tycker det här stödet för höga elräkningar är fel.

/ATW
 
G
A ArneTW skrev:
Det är du som vill ha bidrag från det allmänna.

Jag tycker det här stödet för höga elräkningar är fel.

/ATW
Vill jag ha bidrag? Nä! Jag tycker inte heller att det aviserade bidraget verkar vettigt utformat, mycket bättre om staten / SVK inte tjänade på höjda marknadspriser på el som de gör nu. Antar att de flesta kommer få viss återbetalning av redan betald EXTRA hög moms så då är det ju tveksamt om det är ett "bidrag" eller något normaliserad momsintäckt för staten.
Det är du som raljera på detta forum att "det är inte synd om villaägare". Är du avundsjuk på oss som äger ( och betalt av med skattade inkomster) våra villor?
Jag anser inte att staten och Svenskt kraftnät ska tjäna extra skatt på dålig energipolitik, avtal med EU ang import/export och nedlagd kärnkraft och slumpkraft.
Du brukar blanda ihop bidrag och avdrag men inte mej emot om man tar bort ränteavdraget (dom du verkar vara avundsjuk på de som arbetar-betalar skatt- får låna- gör avdrag på räntan) då jag själv då skulle slippa betala skatt på inkomsträntan jag har:rofl:. Sen att hela samhället skulle rasa är ju ett annat problem, att många skulle vara tvungna att sälja sina högt belånade fastigheter med förlust och leva på bidrag och bo i hyresrätt med bostadstillägg, kanske du blir nöjd då?
Ang miljö så skrev jag inget vad jag vet och Teslan du nämner så har vi samma åsikt.
 
  • Gilla
BCAB
  • Laddar…
T Television_Set skrev:
och hur kan man inte fatta att alla inte har rörligt av dumhet? Är du så oförmögen att sätta dig in i mer än ett scenario (det värsta) och inse att det finns massor med människor med avtal som löpt ut just nu?
Vet inte vad du yrar om. Vi har haft akut elbrist i Sverige sedan sommaren 2020 då Karlshamns oljekraftverk fick startas. Har funnits god till till att sätta sig in i den situation som miljöpartiet skapat.
Har man ändå av enastående dumhet fortfarande obundna avtal så saknar man förmåga att sköta sin ekonomi.
Många som inte klarar att sköta sin ekonomi av olika orsaker sätts ju under överförmyndare. Nu ska folk av samma orsak ha statsbidrag så att de kan fortsätta missköta ekonomin och fortsätta skrodera om sitt obundna avtal.
Socialdemokraterna lägger fram det här beslutet som signalpolitik. Folk ska få intrycket av att man nu övergivit sin bindning till det lilla 4% partiets sverigeförstörnde politik.
 
  • Gilla
BCAB
  • Laddar…
G Granström2 skrev:
Vi har haft akut elbrist i Sverige sedan sommaren 2020
Det har varit elbrist i södra Sverige.
 
M
  • Gilla
BCAB och 2 till
  • Laddar…
Tabell som visar ersättningsnivåer för elanvändning i kWh och motsvarande belopp i svenska kronor för perioden december-februari.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kostnaden har redan ökat till 7 miljarder.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.