Jag förstår mig inte på Tibber riktigt

Vi bor i radhus, luftluft samt element. Dagar när elen är billig brukar vi köra tvättmaskin, torkmaskin, diskmaskin etc. Dagar när elen är dyr låter vi dessa vara.
Det roliga är, en dag när elen är billig och vi drar igång massa saker, så landar förbrukningen på kanske 65 kWh dessa dagar. När elen är dyr och vi inte kör tvättmaskin, torkmaskin diskmaskin etc så kan vi komma upp i 75 kWh
Hur kan detta komma sig? Det är ingen temperaturskillnad dessa dagar så det kan inte vara elementen som drar extra.

Är det Tibber som skjörtar oss eller kan det vara något annat fel? Funderar på att ringa Tibber och fråga om ju det.
 
B
@HM2020 du får mäta lite för att avgöra vart det tar vägen. Väldigt ovanligt att debiteringsmätare visar fel, och ännu mindre chans att tibber försöker blåsa er på några kr. Beredare värmepump tar nog lejonparten.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
H HM2020 skrev:
Jag förstår mig inte på Tibber riktigt

Vi bor i radhus, luftluft samt element. Dagar när elen är billig brukar vi köra tvättmaskin, torkmaskin, diskmaskin etc. Dagar när elen är dyr låter vi dessa vara.
Det roliga är, en dag när elen är billig och vi drar igång massa saker, så landar förbrukningen på kanske 65 kWh dessa dagar. När elen är dyr och vi inte kör tvättmaskin, torkmaskin diskmaskin etc så kan vi komma upp i 75 kWh
Hur kan detta komma sig? Det är ingen temperaturskillnad dessa dagar så det kan inte vara elementen som drar extra.

Är det Tibber som skjörtar oss eller kan det vara något annat fel? Funderar på att ringa Tibber och fråga om ju det.
Jag har också Tibber och har inte sett några fel än så länge men det går att kontrollera i detalj genom att titta på vilken förbrukning nätägaren mätt. (Det är inte Tibber som mäter)

T.ex. i mitt fall så har jag vattenfall som nätägare och jag kan då logga in på deras hemsida för att ladda ned min förbrukningsdata med timupplösning. Detta ska vara samma som Tibber fakturerar för, i annat fall är det fel.

Avseende högre förbrukning i hemmet; värme står för högst del vintertid och därefter varmvatten så börja med att undersöka dessa i detalj. Tycker du fortfarande att förbrukningen är konstig får du kontrollera övriga förbrukare en i taget.
 
  • Gilla
HM2020
  • Laddar…
B BSOD skrev:
@HM2020 du får mäta lite för att avgöra vart det tar vägen. Väldigt ovanligt att debiteringsmätare visar fel, och ännu mindre chans att tibber försöker blåsa er på några kr. Beredare värmepump tar nog lejonparten.
Okej. Jag tycker bara det är konstigt att förbrukningen är lägre när vi "gasar på" än när vi typ inte gör något alls. Som sagt häromdagen när det var billig el gör vi följande , tvättar 2-3 maskiner, kör diskmaskinen 2 gånger, torktumlar 2 gånger, tar varsin dusch, kör en kalops på gamla spisen ca 3h. Luft luft inställd på 25 grader, näst högsta styrka på fläkt. Förbrukningen då = 65 kWh.


Igår = ingen dusch, ingen tvättmaskin, ingen torktumlare, ingen disk, ingen dusch. Kollade lite på tv kanske 3h. Ingen spis, ingen micro, luft luft nerställd till 22 grader och näst lägsta fläkt.
Förbrukningen =69 kWh.

Jag struntar egentligen i att det är lite dyrare, är bara sjukt nyfiken varför det typ alltid är såhär. Dagar när det är dyrt förbrukar vi mer, men använder mindre saker hemma. Dagar när det är billigt, använder mer saker men förbrukningen minskar. Bör det inte vara tvärtom?!
 
Det kan vara så att gårdagens förbrukning är uppskattad utifrån tidigare förbrukningsmönster. Tibber gissar nämligen din förbrukning i väntan på rätt data från nätbolaget. Detta korrigeras inom de närmaste dagarna i så fall.
 
  • Gilla
  • Arg
mehe och 3 till
  • Laddar…
EddieHansson
A Anderscurl skrev:
Det kan vara så att gårdagens förbrukning är uppskattad utifrån tidigare förbrukningsmönster. Tibber gissar nämligen din förbrukning i väntan på rätt data från nätbolaget. Detta korrigeras inom de närmaste dagarna i så fall.
Just det där är ju en galenskap om det stämmer.
 
EddieHansson
H HM2020 skrev:
Okej. Jag tycker bara det är konstigt att förbrukningen är lägre när vi "gasar på" än när vi typ inte gör något alls. Som sagt häromdagen när det var billig el gör vi följande , tvättar 2-3 maskiner, kör diskmaskinen 2 gånger, torktumlar 2 gånger, tar varsin dusch, kör en kalops på gamla spisen ca 3h. Luft luft inställd på 25 grader, näst högsta styrka på fläkt. Förbrukningen då = 65 kWh.


Igår = ingen dusch, ingen tvättmaskin, ingen torktumlare, ingen disk, ingen dusch. Kollade lite på tv kanske 3h. Ingen spis, ingen micro, luft luft nerställd till 22 grader och näst lägsta fläkt.
Förbrukningen =69 kWh.

Jag struntar egentligen i att det är lite dyrare, är bara sjukt nyfiken varför det typ alltid är såhär. Dagar när det är dyrt förbrukar vi mer, men använder mindre saker hemma. Dagar när det är billigt, använder mer saker men förbrukningen minskar. Bör det inte vara tvärtom?!
Vattenfall kan också ha fel. Jag felanmälde min förbrukning till Vattenfall for jag fick inte heller ihop det. Givetvis hävdar kundtjänsten att inget är fel. Men från och med dagen efter halverades min förbrukning och det började stämma med mina egna mätningar!

Vet inte vad som var fel, men jag gissar att de haft någon prognos/uppskattade värden som legat kvar istället för att använda de uppmätta värdena från elmätaren.
 
H HM2020 skrev:
Okej. Jag tycker bara det är konstigt att förbrukningen är lägre när vi "gasar på" än när vi typ inte gör något alls. Som sagt häromdagen när det var billig el gör vi följande , tvättar 2-3 maskiner, kör diskmaskinen 2 gånger, torktumlar 2 gånger, tar varsin dusch, kör en kalops på gamla spisen ca 3h. Luft luft inställd på 25 grader, näst högsta styrka på fläkt. Förbrukningen då = 65 kWh.


Igår = ingen dusch, ingen tvättmaskin, ingen torktumlare, ingen disk, ingen dusch. Kollade lite på tv kanske 3h. Ingen spis, ingen micro, luft luft nerställd till 22 grader och näst lägsta fläkt.
Förbrukningen =69 kWh.

Jag struntar egentligen i att det är lite dyrare, är bara sjukt nyfiken varför det typ alltid är såhär. Dagar när det är dyrt förbrukar vi mer, men använder mindre saker hemma. Dagar när det är billigt, använder mer saker men förbrukningen minskar. Bör det inte vara tvärtom?!
Drar inte elementen väldigt mycket mer om du ställer ner luftluft?
 
  • Gilla
Magnus E K och 2 till
  • Laddar…
A Anderscurl skrev:
Det kan vara så att gårdagens förbrukning är uppskattad utifrån tidigare förbrukningsmönster. Tibber gissar nämligen din förbrukning i väntan på rätt data från nätbolaget. Detta korrigeras inom de närmaste dagarna i så fall.
Så har jag det med Greenly, eller hade i alla fall tills de gjorde om appen härom veckan. Då (innan ändringen) kunde jag såhär en onsdagsförmiddag se tisdagens förbrukning, fast det egentligen bara var en kopia på förra tisdagen. Senare under dagen korrigerades det. Går jag in nu kan jag inte alls se gårdagen under översikten, vilket förstås är bättre än fel siffror.

Jag felanmälde faktiskt det här, men rättelsen kom så fort (och med en större uppdatering) att det näppeligen var min kritik som gjorde att de ändrade.

Nåväl, har Tibber samma fel skulle jag klaga.
 
  • Gilla
EddieHansson
  • Laddar…
Magnus E K
P para skrev:
Drar inte elementen väldigt mycket mer om du ställer ner luftluft?
Detta. Om ni har både värmepump och elelement så kommer förbrukningen nästan helt säkert öka om värmen på pumpen sänks utan att elementen sänks eller stängs av. Lägre fläktläge gör också pumpen mindre effektiv.
 
  • Gilla
KapHilton och 1 till
  • Laddar…
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Jag tolkar siffrorna på Nordpools day-ahead price sida som att de visar det pris som de cirka 150 elhandelsbolagen i Sverige kommer att basera sina rörliga priser på i de fakturor som de nu skickar ut.

Så priset som alla skåningar som har ett rörligt avtal kommer att landa på 187,387 öre per kWh i december plus påslag (och någon slags teknikavgift, som jag tror är låg) och nätavgifter.

Och priset för alla stockholmare kommer landa på 180,744 öre per kWh plus påslag och nätavgifter.

[bild]

Det lustiga är att när jag jämför dessa siffror med snittpriset på el i Tibber appen (som tillämpar timpriser) så ligger priset på 243 öre per kWh för december månad. Dvs betydligt högre än priset på Nordpools sida. Varför det är så stor skillnad vet jag ej. Tibber säger ju att de har 0 öre i påslag.

Kanske är svaret att Tibbers timpriser var 55,613 öre högre i snitt än Nordpools genomsnitt som räknas fram på något annat sätt.

[bild]
Osäker på om någon svarat dig på detta. Orsaken till ditt höga pris hos Tibber är att du har ett unikt medelpris hos Tibber (din förbrukning mäts ju per timme ×priset på den timmen), således har du alltså en oflexibel förbrukning som inte tar speciellt stor vikt av aktuellt elpris. Om du kan minska din förbrukning under dyra timmar och flytta förbrukning till lågpristimmar så blir ditt snittpris lägre och därmed även ditt medelpris. Sen nyttjar Tibber din flexibilitet på andra marknader så som FCR och mFFR marknaden utan att du får betalt (de tar den intäkten själv vilket för dig innebär ett intäktsbortfall för elbil och värmepump på mellan 2-5 tusen per år skulle jag tro).
 
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Jag vet inte var du hittar terminspriserna men här kan du se utvecklingen av Nordpools spotpriser månadsvis.
[länk]

Av någon anledning så är den publika tabellen uppdaterad senast kl 12:51 den 30 december 2021. Det hade varit bättre om den hade varit uppdaterad vid månadsskiftet.

Observera också "All prices shown are wholesale and exclude any fees, charges or taxes applied at a national level."
är det någon som kan hjälpa mig att tyda dessa siffror? jag fattar ingenting när jag går in nordpools sida och vill kolla timpriset timme för timme. och det ser ut så här typ även om detta är månad för månad men hur tyder jag timpriset/spotpriset på nordpools hemsida? tack på förhand
 
Magnus E K
S Simben skrev:
är det någon som kan hjälpa mig att tyda dessa siffror? jag fattar ingenting när jag går in nordpools sida och vill kolla timpriset timme för timme. och det ser ut så här typ även om detta är månad för månad men hur tyder jag timpriset/spotpriset på nordpools hemsida? tack på förhand
Skärmdump av Nord Pool dag-för-dag elpriser med markerade val för timvärden, valuta SEK och datum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Glömde markera klockslagen som är längst till vänster i tabellen under datumet.
 
S Simben skrev:
är det någon som kan hjälpa mig att tyda dessa siffror? jag fattar ingenting när jag går in nordpools sida och vill kolla timpriset timme för timme. och det ser ut så här typ även om detta är månad för månad men hur tyder jag timpriset/spotpriset på nordpools hemsida? tack på förhand
Ändra time resolution från ”Monthly” till ”Hourly” och ändra currency från ”EUR” till ”SEK”.

Priserna på Nordpool visas i SEK/MWh, inte i SEK/kWh. Och exkl. moms.
Mellan klockan 17 och 18 idag kommer spotpriset i SE4 (Malmö) ligga på 1 553,98 SEK/MWh, dvs på 153,98 öre/kWh.

När detta skrivs (mellan klockan 5 och 6) så ligger spotpriset på 88,745 öre/kWh.

Lägst pris idag är mellan 23 och midnatt, då ligger priset på 12,174 öre/kWh.

Timpriserna fastställs varje dag runt kl 13 för nästkommande dag.

Tänk på att om du inte har timprisavtal (Tibber, Greenely, Affärsverken, Lumo Energi Kvick timmätt…) så spelar det ingen större roll för dig rent ekonomiskt när på dygnet du förbrukar.

https://www.nordpoolgroup.com/Market-data1/Dayahead/Area-Prices/SE/Hourly/?view=table
 
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Ändra time resolution från ”Monthly” till ”Hourly” och ändra currency från ”EUR” till ”SEK”.

Priserna på Nordpool visas i SEK/MWh, inte i SEK/kWh. Och exkl. moms.
Mellan klockan 17 och 18 idag kommer spotpriset i SE4 (Malmö) ligga på 1 553,98 SEK/MWh, dvs på 153,98 öre/kWh.

När detta skrivs (mellan klockan 5 och 6) så ligger spotpriset på 88,745 öre/kWh.

Lägst pris idag är mellan 23 och midnatt, då ligger priset på 12,174 öre/kWh.

Timpriserna fastställs varje dag runt kl 13 för nästkommande dag.

Tänk på att om du inte har timprisavtal (Tibber, Greenely, Affärsverken, Lumo Energi Kvick timmätt…) så spelar det ingen större roll för dig rent ekonomiskt när på dygnet du förbrukar.

[länk]
tusen tack för förklaringen. Jag förstår att det handlar om man har avtal timpris. Funderar nämligen på om man ska prova det framöver när det fasta avtalet går ut eller ej så vill sätta mig in i det lite. Utöver detta spotpris tillkommer det sen då moms och andra påslag förmodar jag?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.