Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Kolla även MG om du inte gjort det.
400 000 eller 1000 mil per år för 2850. Funkar icke med 1750 mil i jobbpendling =)
 
Går att få avtal på upp till 2000mil/år, det ska jag göra.
 
  • Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Går att få avtal på upp till 2000mil/år, det ska jag göra.
Vad blir priset ?
 
R Rkarlsson skrev:
Vad blir priset ?
Tabell med kostnadsuträkning för bil inklusive månadshyra på 4565 kr, fabriks- och eftermonterade tillval.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

2000mil/år inkl försäkring och service
 
  • Wow
frasen_36
  • Laddar…
P pmd skrev:
Ren transport är vad bilar på allmänna vägar handlar om.
...men för väldigt många, men inte alla, handlar bilar om mycket mycket mer än transport. Även för vardagligt bruk på allmänna vägar.
 
  • Gilla
galento och 2 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
...men för väldigt många, men inte alla, handlar bilar om mycket mycket mer än transport. Även för vardagligt bruk på allmänna vägar.
Och mängder av annat status, hobby, etc.
 
  • Gilla
galento
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
...men för väldigt många, men inte alla, handlar bilar om mycket mycket mer än transport. Även för vardagligt bruk på allmänna vägar.
Såhär tänker jag. Och det är bland det viktigaste utöver krocksäkerheten att man har en trevlig inredning.
Ska jag gå från;
R.599cb436e174686068447b3092639f2b

Till;
R.f76db990eb3aef282b068068c59af3de
 
A AndersS skrev:
Och mängder av annat status, hobby, etc.
ja det är det jag menar, var och en har vi tusen skäl till att köra en viss bil, vissa faktabaserade skäl (hundburen ska få plats) och många helt subjektiva uppfattningar.
 
MultiMan
S Styrman_jansson skrev:
För att spinna vidare lite på hur olika vi uppskattar motorljud så kan jag ibland sitta och mysa till ett youtubeklipp där man får höra t.ex. gamla stridsvagnsmotorer. Här är ett helt ljuvligt där man får höra en 23l Maybach V12:a få arbeta lite i en 60tons Königstiger från WWII;
[media]
Vi får tacka Tyskarna för att de inte gick över till diesel utan körde på med riktigt soppa i sina vagnar ;)
Fy attans vad bränsle det måste gått åt!

Sambon brukar bara gå förbi och skaka på huvudet när jag sitter med dunderlurarna kopplade till datorn och en virre på fredagskvällarna ;)
Jag brukar lyssna på Focke-Wulf 190 och dess BMW 801 42-liters radialmotor med 14 cylindrar, då ryser man lite extra, även om detta exemplar är en nybyggd replica. Alltid älskat det planet, ända sedan jag var en tvärhand hög.
Spitfiren tror jag har RR V12 Griffon-motorn på 37 liter, inte fy skam det heller. ;)

 
  • Älska
pmd
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Jag brukar lyssna på Focke-Wulf 190 och dess BMW 801 42-liters radialmotor med 14 cylindrar, då ryser man lite extra, även om detta exemplar är en nybyggd replica. Alltid älskat det planet, ända sedan jag var en tvärhand hög.
Spitfiren tror jag har RR V12 Griffon-motorn på 37 liter, inte fy skam det heller. ;)

[media]
Focke Wulfen är en liten favorit även för mig. Flög alltid den i första flygsimulatorn, Chuck Yaegers Air Combat, jag hade på 90-talet.

Spitfire tror jag hade Merlin-motorn. Griffon var tänkt till bl.a. Spitfire men kriget kom innan den var klar.

Flygvapenmuseet i Linköping har för övrigt en Merlinmotor de kör med ibland. Väldigt mysigt ;)
 
MultiMan
@Styrman_jansson Tidigare versioner, ja, men planet i videon är en Mk18:

The Mk 18 was a refinement of the Mk XIV. It was identical in most respects including engine (the Griffon 65) and cockpit enhancements, but it carried extra fuel and had a revised, stronger wing structure. Its handling was also nearly identical and so it was not put through any performance tests. Like the Mk XIV there were fighter and fighter reconnaissance variants built.

The Mk 18 missed the war. It was built up until early 1946 but it was not until January 1947, that an RAF squadron, 60 Squadron which operated from RAF Seletar, Singapore, was re-equipped with the variant. Later, other squadrons in the Far East and Middle East would receive them. Some 300 F Mk 18s and FR Mk 18s were built, before production ended in early 1946.[37] The Mk 18s saw little action apart from some involvement against guerrillas in the Malayan Emergency. The Royal Indian Air Force purchased 20 ex-RAF Mk 18s in 1947.
 
  • Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
Mk18 är också en variant av väldigt kort AR15. Med enbart 10.3 tum pipa. :)
 
  • Haha
MultiMan
  • Laddar…
P
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det vi menar med omvänd bevisbörda är i praktiken att om jag lägger in i bokföringen att jag har köpt en betongspårmaskin för 5000:- så ska jag ha kvittot som bevis för att köpet verkligen skett, det är den omvända bevisbördan.
Riktigt så enkelt är det inte enligt artikeln som länkas i inlägg #7469.

Jag tycker själv att avdrag ska avskaffas och likaså bidrag. Ju enklare skattesystem vi har desto bättre.
Det är möjligt att en sådan reform också gör det nödvändigt att justera skattesatser lite här och var.
Ett och annat bolag kommer säkerligen att behöva justera sin verksamhet också.

Ju mer komplicerat skattesystemet är desto mer av ett lotteri blir det och det blir också lättare att smita från att betala skatt för de som har resurser för det (eftersom ett komplicerat skattesystem kommer att innehålla fler kryphål än ett enkelt skattesystem).
När medborgarna inte kan överblicka konsekvenserna av sitt handlande i skattehänseende blir betalningsviljan låg.
 
P
D djac skrev:
Ingen aning, finns ingen parallell värld att jämföra med men jag skulle tro att det i ett sådant fall skulle finnas andra metoder för att uppnå samma sak, kanske mer inspektion och kontroll för att kompensera, bara spekulation.
Ska staten införa mer inspektion och kontroll om medborgarna inte tycker att skattesystemet är rättfärdigt?
 
P
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ta bort privat ägande av företag och bort med all avdragsrätt, skulle kunna vara ett sätt att inte behöva kontrollera och skönstaxera.
Enbart statliga företag, alltså? Har inte det provats och visat sig var mindre lyckat?
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.