Z Zodde skrev:
Men Nasdaqs priser säger väl för sjutton INGET om exportvolym, hur tänker du?
Svårt att se samband?
 
V vik_tor skrev:
Jag har läst det inlägget nu och det stod inget där som jag inte visste innan förutom att han har fel på vissa punkter.

Vad gäller oberoende härdkylning så låg kostnaden på 900 miljoner, 450m per reaktor, för att installera OBH i Ringhals 2 och 3.

Att installera OBH i Ringhals 1 som delvis var förberett för det kan vi anta skulle hamnat på samma summa, 450m.

Betänk att man år 2012 precis installerat 6 st nya lågtrycksturbiner i Ringhals 1 från Siemens till en kostnad om 800 miljoner för att öka effekten för framtiden då reaktorn var i mycket bra skick.

För att sedan 2015 bestämma sig för en avveckling av R1. Där vissa kärnkraftmotståndare påstår att detta var en nödvändighet då det ej var ekonomiskt försvarbart att investera 450m i oberoende härdkylning.
Den kapitalförstöringen borde vara åtalbar, såg någon beräkning på att det handlar om 1000 Miljarder skatte kronor.
 
  • Ledsen
  • Gilla
gone_fishing och 1 till
  • Laddar…
M masseman33 skrev:
jag har funderat på varför diesel priset är så mycket högre än bensinen, kan en del av svaret vara oljebrist?
karlhamns verken har kört fullt i vinter och de bränner upp till 140 000 liter olja i timmen.
2020: Eldade 3 600 ton olja och släppte ut 11 600 ton kodlioxid.
2021: Eldade 28 000 ton olja och släppte ut 90 000 ton koldioxid.
Hehe, funderat på skatt?:rofl:

I Sverige är Dieseln några kronor DYRARE än Bensinen
I Norge är Dieslen några kronor BILLIGARE än bensinen.

Tror näppe Karlshamn påverkar något oljepris öht... Oljebrist?
Olika oljemarknader Sverige/Norge?
 
Z Zodde skrev:
34 öre kWh i SE4 imorgon !
Har kärnkraftverken börjat köra igen?? ;););)
nä, de opålitliga vindsnurrorna fungerar ie det blåser
 
V vik_tor skrev:
Svårt att se samband?
Ja, berätta hur du ser det?
Jag ser en bred europeisk nedgång, svårt att se nåt annat...
 
engs engs skrev:
OK, hade Sverige då inte både kunnat trycka max i våra kablar söderut och därefter kunnat ha lägre pris i Sverige, med våra reaktorer?

Sen, om vi har en ihopkopplad marknad är det väl lämpligt att diskutera på europanivå också.

Angående långsiktigt elpris, ja, det är svårt att sia med säkerhet men om man adderar en enorm mängd stabil kraft. Vad är mest sannolikt att det händer på en marknad om man ökar utbudet rejält?

Svaret på om Sverige haft alla Kärnkraftverk kvar och tryckt max i kablarna till kontinenten och därmed fått lägre elpris i Sverige är:
Nja , kanske.
Då hade SvK via EU blitt ålagda att att öka kapaciteten på sagda kablar / lägga ännu fler kablar till kontinenten då för liten kapacitet = konkurrenshämmande.
Det är därför SvK blitt ålagda att åtgärda kapacitetsproblemen mellan de olika elområdena i Sverige.
Och då kommer vi till om Svk hade hunnit bygga dess kablar.
Så svaret : nja kanske är det bästa som går att få på detta hypotetiska resonemang.
 
V vik_tor skrev:
Problemet är att vi ej har tid att bygga kärnkraft. Vi har målat in oss i ett hörn då vi behöver ha mer effekt nu och inte om 10-15 år som det tar att bygga en reaktor, eller 6-7 år som det tar att få upp ett vindkraftverk från planeringsstadiet till dess att den ger el.
Nä men R1 & R2 går fortfarande att rädda med rätt regering och rätt Vd på vattenfall
 
  • Gilla
gone_fishing och 2 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Hehe, funderat på skatt?:rofl:

I Sverige är Dieseln några kronor DYRARE än Bensinen
I Norge är Dieslen några kronor BILLIGARE än bensinen.

Tror näppe Karlshamn påverkar något oljepris öht... Oljebrist?
Olika oljemarknader Sverige/Norge?
Har Norge krav på 30% HVO100 tro?

Numera så innehåller 100l vanlig mack-diesel ca 2l palmolja. Det kan vara bra att veta för den som värnar om regnskogen och brukar kika på innehållsförteckningen på matvaror för att undvika att köpa palmolja.
 
Z Zodde skrev:
Jag och många med mig anser skenande gasprsier vara huvudorsaken.
OM vi nu säger att ditt påstående stämmer, varför ser priserna längre fram i 2022 och hela 2023 o 2024 nästan helt normala dvs en bra bit under kronan? HUR kan det komma sig. Nya kärnkraftverk? Ologiskt.

Men OM mitt påstående stämmer är det för att marknaden förväntar sig normaliserade gaspriser igen...
och varför är det brist på gas?
för att det är brist på el på kontinenten?
för att de stängt ner kärnkraft och vindsnurrorna levererar inte?
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Ja, berätta hur du ser det?
Jag ser en bred europeisk nedgång, svårt att se nåt annat...
En bred europeisk nedgång i pris antar jag? Tyder på en stabilare Europeisk marknad och mindre beroende av 200öre/kWh import från Sverige.
 
M masseman33 skrev:
och varför är det brist på gas?
för att det är brist på el på kontinenten?
för att de stängt ner kärnkraft och vindsnurrorna levererar inte?
Det är ju extra intressant då Ryssland levererat 10% mer gas till EU under 2021 än 2020. Ändå skyller man på Putin.

Varför har behovet av gas ökat när man samtidigt byggt ut vindkraften och solkraften tro.
 
  • Gilla
gone_fishing och 1 till
  • Laddar…
Microkatten Microkatten skrev:
El-marknaden är svårgenomtränglig, och jag skulle nog gissa att de flesta på detta forumet, inkl jag själv, inte har kompetens för att förstå alla detaljer.

Men jag blev lite nyfiken på din referens till en future ENOFUTBLQ4-22 och din slutsats att marknaden inte tror att elpriset kommer att skena nästa vinter.

Jag har inte kunskap om vad priset på ENOFUTBLQ4-22 idag egentligen betyder för elpriset till hushållen om knappt ett år. Försökte därför leta upp vad priset för motsvarande future-kontrakt - ENOFUTBLQ4-21 - låg på för något år sedan.

En snabb googling hittade detta dokument. Om jag tolkar det rätt så var priset på ENOFUTBLQ4-21 den 25 nov 2020 23,80 euro/MWh. Du skriver att ENOFUTBLQ4-22 ligger på ca 46.50 (euro/MWh), d.v.s. ca dubbelt så högt.

En tolkning är då att elpriset till hushållen kvartal 4 i år kommer att vara dubbelt så höga som i kvartal 4 2021, d.v.s. en dubblering av nuvarande prischock. En annan tolkning är att marknaden är kass att förutspå elpriser. En tredje tolkning är att korrelationen mellan ENOFUTBL-futures och hushållens framtida elpris är låg. En fjärde tolkning är att jag inte vet vad jag pratar om. En femte tolkning är att du inte vet vad du pratar om. ;)

Oavsett så verkar elmarknaden vara komplex, och tvärsäkra uttalanden - oavsett vem som uttalar dem - kanske man skall ta med en nypa salt. Så gör jag i alla fall. :D
Att marknaden inte förutsåg prisrallyt är alla överens om, därför handlades årsterminen på ett år sen (utgår från dina siffror) på knappt 24 öre. Därför kunde privatpersoner binda till låga priser och briefa ut sin storhet här på forumet och löljiggöra alla som inte bundit,
Även terminspriser bestäms av utbud/efterfrågan och Q4-22 är då snittet av alla storproducenter/storkonsumenters prognoser
Som allt annat är det dock omöjligt att alltid spå rätt om framtiden, detta är dock det bästa estimatet var priset kommer att hamna. OBS att det är ett systempris så priset för SE4 kan gott hamna högre.

Terminspriserna visar dock alla en ordentlig tillbakagång från dagens spotpris och det är vad jag förhåller mig till. Nån absolut sanning är det självklart inte, mycket kan hända fram till Q4-22...

Min absolut största invändning är mot alla dom som tror att detta är ett enskilt svenskt fenomen (och skyller på svenska politiker). Då har man inte förstått sammanhangen
 
V vik_tor skrev:
Har Norge krav på 30% HVO100 tro?

Numera så innehåller 100l vanlig mack-diesel ca 2l palmolja. Det kan vara bra att veta för den som värnar om regnskogen och brukar kika på innehållsförteckningen på matvaror för att undvika att köpa palmolja.
Sorry, kör elbil:rofl: så har noll koll
Vet att svenska dieselägare vallfärdar över gränsen för att köpas billig Norsk diesel
 
M masseman33 skrev:
och varför är det brist på gas?
för att det är brist på el på kontinenten?
för att de stängt ner kärnkraft och vindsnurrorna levererar inte?
Du svarade inte på min fråga till dig.

"Jag och många med mig anser skenande gasprsier vara huvudorsaken.
OM vi nu säger att ditt påstående stämmer, varför ser elpriserna längre fram i 2022 och hela 2023 o 2024 nästan helt normala dvs en bra bit under kronan? HUR kan det komma sig?
 
Z Zodde skrev:
......Min absolut största invändning är mot alla dom som tror att detta är ett enskilt svenskt fenomen (och skyller på svenska politiker). Då har man inte förstått sammanhangen
Att man skyller på svenska politiker beror nog främst på att regeringen med majoritetsägande i vattenfall lagt ner kärnkraft i förtid, istället för att använda kärnkraften till att garantera invånarna billig el.
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.