S sinuslinus skrev:
F-klass till 6-klass. Hela skolan alltså så någon har ju bedömt sjukfrånvaron som väldigt hög.
Det där går emot regeringens rekommendationer, får de verkligen göra så?
 
A
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det där går emot regeringens rekommendationer, får de verkligen göra så?
De har på kommunal nivå rätt att agera så ja.
staten har inte rätt att aktivt säga till kommunerna i frågan..

Här är 3 skolor stängda..
 
Häromkring har dom också stängt skolor nån gång då och då. Det är ju helt i linje med regeringens rekommendationer att man ska stanna hemma vid minsta symptom. Utan personal kan inte skolan vara öppen.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
S
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det där går emot regeringens rekommendationer, får de verkligen göra så?
Är tydligen ingen smittspridning i min dotters klass men andra klasser.

Det finns en covidförordning som ger huvudmännen rätt att göra så. Sen om båda föräldrarna har samhällsviktiga yrken enligt Msb så har man rätt till närundervisning/ barnomsorg ändå.
Mer än så har jag inte läst på.
 
useless useless skrev:
Häromkring har dom också stängt skolor nån gång då och då. Det är ju helt i linje med regeringens rekommendationer att man ska stanna hemma vid minsta symptom. Utan personal kan inte skolan vara öppen.
Det är ju helt galet för dem som inte har möjlighet jobba hemifrån. Räknas det som VAB eller? Det är ju jättelågt tak för det
 
useless useless skrev:
Det är väl ännu galnare att skicka 8-åringar till en skola utan personal?

Men, ja, du har rätt till VAB.
[länk]
VAB har ju ett tak så de tar ju alla höginkomsttagare i rumpan som vanligt
 
Som höginkomsttagare har du väl råd med en egen sjukförsäkring?
 
  • Gilla
Uffe A och 5 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det där går emot regeringens rekommendationer, får de verkligen göra så?
Det går inte mot regeringens rekommendationer. Man använder distansundervisning när det inte finns tillräckligt med personal i skolan eftersom man noga följer regeringens rekommendationer och stannar hemma när någon i personalens familj är sjuk.

Samma sak händer min dotter just nu på högstadet, åk 7 och 8 går hem vid lunch idag och fortsätter på distans, för många lärare är sjuka för att man ska kunna bedriva undervisning på skolan.
 
S
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
VAB har ju ett tak så de tar ju alla höginkomsttagare i rumpan som vanligt
Du sitter väl ändå och jobbar hemifrån och så du kan nog lyfta lön ändå. Du får korta ner på vinlunchen några dagar för kollektivets skull.
 
  • Gilla
  • Haha
reez och 6 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Som höginkomsttagare har du väl råd med en egen sjukförsäkring?
Jo, det har jag annars skulle man inte överleva om man blir långtidssjuk. Vet inte hur den fungerar vid korttids VAB.
 
S sinuslinus skrev:
Du sitter väl ändå och jobbar hemifrån och så du kan nog lyfta lön ändå. Du får korta ner på vinlunchen några dagar för kollektivets skull.
Jag pratar inte om mig själv, utan tex min sambo. Hon tjänar långt över brytpunkten för VAB
 
Då får väl du bita ihop och VAB'a istället då så inte hon förlorar så mycket?

Men de flesta som är med i fack/akassa har väl någon form av inkomstförsäkring som både ger högre sjukersättning och ersättning vid arbetslöshet?
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
S
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag pratar inte om mig själv, utan tex min sambo. Hon tjänar långt över brytpunkten för VAB
Då får väl du vabba. :thinking::D
 
  • Gilla
Pappa1986 och 1 till
  • Laddar…
S
GAAHHH!!!
När Bygga hus blir värre än Familjeliv.
:crysmile:
 
  • Gilla
  • Haha
Saelen och 14 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.