Mikael_L
P pmd skrev:
Tror du att skatteintäkterna skulle vara lika höga om skatteverket inte fick begagna sig av omvänd bevisbörda?
Ta bort privat ägande av företag och bort med all avdragsrätt, skulle kunna vara ett sätt att inte behöva kontrollera och skönstaxera.
Eller ha helt skattefritt samhälle.
 
D
S Styrman_jansson skrev:
Skillnaden med miljöbränslen är att de till stor del behållt fördel med orginalbränslena. D.v.s. du har fortfarande bra räckvidd ( något mindre med etanol men fortfarande mer än många elbilar) som även bibehålles vid kyla och som går att tanka på de flesta ställen på bara några minuter.

Tro mig, elbilens fördelar är inte att förakta, jag kör ju en. Men man ska inte förringa nackdelarna heller.
..och jag kör fortfarande fossilt :) men jag är ju inte dum, ser ju vart det barkar.

Eftersom genomsnittsbilen har använts ca 4% av sin livstid när den skrotas, genomsnittsresan är kort, medianresan bara något längre, så klarar även de äldre och sämre elbilarna av ett sånt brukande.

Jag väljer att se på det som karakteristik, det är ju vår trygghetsbias som ser allt som nackdelar, man skulle lika bra kunna säga att det är en nackdel för fossilt att man måste tanka på speciella platser "man kan inte ens tanka hemma" osv.

Sen är ju elbilen i stark utveckling medan ICE har stagnerat och ovanpå detta ekonomin som i slutändan är en tung faktor för de flesta, de vill bara ha transport. Nu har ju bränslepriserna gått upp lite men stora höjningar är att vänta och då blir ju detta en ännu större fördel.
 
A
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ta bort privat ägande av företag och bort med all avdragsrätt, skulle kunna vara ett sätt att inte behöva kontrollera och skönstaxera.
Eller ha helt skattefritt samhälle.
räcker med att sänka skatterna dit de bör ligga.
ca 10-12% för att staten skall gå runt..
Sedan införa lag om att inget parti kan ensamt ändra detta beslut.. Utan minst 99% krävs i riksdagen..
 
P pmd skrev:
Tror du att skatteintäkterna skulle vara lika höga om skatteverket inte fick begagna sig av omvänd bevisbörda?
Är det verkligen 'omvänd bevisbörda'? Om grundprincipen är att du ska betala en viss skattesats så är det ju du som måste visa på vilka grunder du vill göra ett undantag (skatteavdrag).
Samma sak om du går in på ICA och vill ha 20% rabatt på oxfilén. Då är det du som måste visa att du är medlem och ratt till rabatten.
 
  • Gilla
Tommynorskens
  • Laddar…
Maskintok skrev:
räcker med att sänka skatterna dit de bör ligga.
ca 10-12% för att staten skall gå runt..
Ok. Jag gissar att din kommun går med miljontals kronor i vinst varje år då med en skatt runt 30%?
 
  • Gilla
Tommynorskens
  • Laddar…
Mikael_L
useless useless skrev:
Är det verkligen 'omvänd bevisbörda'? Om grundprincipen är att du ska betala en viss skattesats så är det ju du som måste visa på vilka grunder du vill göra ett undantag (skatteavdrag).
Samma sak om du går in på ICA och vill ha 20% rabatt på oxfilén. Då är det du som måste visa att du är medlem och ratt till rabatten.
Jag tror att det i alla fall är detta förhållande som benämns som den omvända bevisbördan.
Om skatteverket skönstaxerar för att de inte kan få grepp om något skattemässigt så behöver de inte riktigt bevisa något, utan det är den skattskyldige som måste ta fram bevis över förhållandet.

Kanske mer tydligt med mitt exempel om båt.
En båt i min verksamhet skulle vara väldigt märkligt, jag anser att det är helt korrekt att SKV ska ha rätt att ifrågasätta det förhållandet om de vill, och att det är jag som ska kunna ge en förklaring till tingens ordning.
Sen är det ju inte förbjudet att göra dåliga affärer och felsatsningar, men då är det ju förstås jag som är den enda som vet hur tankarna gick när den förb*** båten köptes in.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Det är ju fortfarande du som har velat betala mindre skatt genom att använda en del av firmans skattepliktiga vinst till att köpa en båt. Jag förstår inte hur det kan bli omvänd bevisbörda för att du tvingas förklara varför du ska betala mindre skatt?
De som sköntaxeras gör det för att de har betalt in mindre skatt än förväntat. Då är det ju rimligt att man förklarar varför man ska betala mindre skatt.
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det är ju fortfarande du som har velat betala mindre skatt genom att använda en del av firmans skattepliktiga vinst till att köpa en båt. Jag förstår inte hur det kan bli omvänd bevisbörda för att du tvingas förklara varför du ska betala mindre skatt?
De som sköntaxeras gör det för att de har betalt in mindre skatt än förväntat. Då är det ju rimligt att man förklarar varför man ska betala mindre skatt.
Nej det är inte personen som ska förklara, det är företaget. Att företaget lånar ut en obeskattad förmån som en anställd nyttjat är fel och då blir privatpersonen skönstaxerad.


Rättelse, en person blir inte skönstaxerad utan denne får skattetillägg.
 
Redigerat:
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
tttomten tttomten skrev:
Nej det är inte personen som ska förklara, det är företaget. Att företaget lånar ut en obeskattad förmån som en anställd nyttjat är fel och då blir privatpersonen sköntaxerad.
Fast nu gällde det väl att företaget köpte en båt för att använda i företagets verksamhet? Inte att du som privatperson lånar företagets prylar på fritiden. Med 'du' menade jag företagaren...
 
tttomten tttomten skrev:
Nej det är inte personen som ska förklara, det är företaget. Att företaget lånar ut en obeskattad förmån som en anställd nyttjat är fel och då blir privatpersonen sköntaxerad.
Tror du det är troligt att Volvo, ASEA eller liknande större företag skulle köpa en segelbåt till en anställd? Knappt troligt eller? Oftast är det mindre företag som har de typer av oklarheter med skattemyndigheter då de kanske inte har tillräcklig kunskap om skatteregler. Större företag har generellt revisionsbyråer som skulle invända mot tveksamma avdrag. Sjävlklart finns det undantag, men tror att det oftast är mindre företag det här händer.
 
Dom stora har privatjet (hade iaf under låååång tid), segelbåt tar för lång tid seddu ;)
 
  • Haha
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
A
useless useless skrev:
Ok. Jag gissar att din kommun går med miljontals kronor i vinst varje år då med en skatt runt 30%?
Det skulle de göra om de slutade slösa på annat än det som kommunen ska få in skattemedel för..
Samma med staten..
Så nä att ha höga skattenivåer är inte lösningen...
 
  • Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Det skulle de göra om de slutade slösa på annat än det som kommunen ska få in skattemedel för..
Mer än 90% av kommunens kostnader brukar gå till Skola, omsorg och socialtjänst. Tror du att vi kan ha gratis undervisning och hemtjänst/äldrevård på den nivå vi har idag till en tredjedel av kostnaden? Säg det till de som jobbar i äldrevården och slösar resurserna...
 
  • Gilla
erik_83
  • Laddar…
A
useless useless skrev:
Mer än 90% av kommunens kostnader brukar gå till Skola, omsorg och socialtjänst. Tror du att vi kan ha gratis undervisning och hemtjänst/äldrevård på den nivå vi har idag till en tredjedel av kostnaden? Säg det till de som jobbar i äldrevården och slösar resurserna...
Nu ska du inte ta en del av kommunens utgifter emot vad skattesatsen är till staten.

Och även om vi skall ha utgifter för omsorg och skola så finns det flertalet undersökningar som visar på att staten ej behöver mer än 10-12% av din totala inkomst.. Sedan vilken övertygelse du har speglar på annat..
 
P pmd skrev:
Ren transport är vad bilar på allmänna vägar handlar om.
Det är fullt lagligt att ta en sväng på vackra vägar med cabben utan något mål, eller att ge lite extra gas för att få höra lite gött ljud, eller att ha lite högre ingångshastighet in i en kurva på en krokig 70-väg. Så länge man väljer sina tillfällen och håller sig inom hastighetsbegränsningarna är detta inte något som är varken olagligt eller olämpligt.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.