Joel Mellin Joel Mellin skrev:
Tack för input! Vi och arkitekten hade gärna gjort det inom detaljplanens begränsningar om det vore möjligt. Men det är mina föräldrar som sa bo där och min mamma har ett handikapp som gör att hon kan behöva sitta i rullstol framöver och huset måste vara helt tillgänglighetsanpassat med bland annat tillräckligt stort badrum med svängradie. Om huset görs 0,6 m smalare blir badrummet för litet och även det redan minimala minsta sovrummet blir då alldeles för litet.
Tillgänglighet är något som alltid ska värnas, det är superviktigt. Tror ju ändå att möjligheten finns. Ser lösningar som arkitekt själv . Det är trevligt med en klädkammare men den inritade är knappast tillgänglig. Bättre då med en snygg garderobsvägg med skjutdörrar. Skrymmande grejor kan förvaras under trappan. Fritt utrymme ska vara 1300mm från garderob till yttervägg i sådana fall. Också bättre ur tillgänglighetssynpunkt med koppling hall-vardagsrum. Det lilla sovrummet ska inte göras mindre men dörren tjänar på att flyttas upp något så att garderober ryms till höger i framtiden. Bara några saker jag ser direkt.
 
  • Gilla
Chr3 och 3 till
  • Laddar…
Lite o-ortodoxt svar, men hitta en annan tomt med liknande egenskaper, och mer yta, och lägg som förslag att grannarna får köpa er befintliga för den andra tomtens pris plus X %?

Låter som värdeminskningen hos fyra grannar mycket väl kan täcka den lösningen

Annars, rita upp ett annat hus, två våningar fast smalare och fråga om de hellre får utsikten helt förstörd?
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Joel Mellin Joel Mellin skrev:
Har du förresten någon erfarenhet om det är ett bra argument som domstolarna lyssnar på att huset måste vara handikappsanpassat och därför måste avvika något från detaljplanen för att det ska kunna bli bra anpassat? Eller tar de inte alls hänsyn till det?
Det vet jag inte men spontant skulle jag säga nej eftersom alla hus måste vara tillgänglighetssnpassade och att det troligtvis går att genomföra planenligt, men att det inte stämmer lika bra med era personliga behov. Men det finns en hel del rättsfall om mindre avvikelse så läs på lite för argumentationen. Om grannarna inte skriver en bättre överklagan än så tror jag inte de har mkt att hämta.

Är avstyckningen gjord nyligen, och vad står det isf i protokollet om allmän plats?
 
Joel Mellin Joel Mellin skrev:
Har du förresten någon erfarenhet om det är ett bra argument som domstolarna lyssnar på att huset måste vara handikappsanpassat och därför måste avvika något från detaljplanen för att det ska kunna bli bra anpassat? Eller tar de inte alls hänsyn till det?
Tillgänglighetsanpassning är ett lagkrav enligt plan- och bygglagen, inget du kan välja om du vill göra eller inte. För en permanentbostad måste det uppfyllas och det är något som granskas under handläggningen av bygglovet. Det är inget du kan använda som argument för att avvika från detaljplanen.
 
  • Gilla
splinter och 2 till
  • Laddar…
P Prästfrun skrev:
Tillgänglighet är något som alltid ska värnas, det är superviktigt. Tror ju ändå att möjligheten finns. Ser lösningar som arkitekt själv . Det är trevligt med en klädkammare men den inritade är knappast tillgänglig. Bättre då med en snygg garderobsvägg med skjutdörrar. Skrymmande grejor kan förvaras under trappan. Fritt utrymme ska vara 1300mm från garderob till yttervägg i sådana fall. Också bättre ur tillgänglighetssynpunkt med koppling hall-vardagsrum. Det lilla sovrummet ska inte göras mindre men dörren tjänar på att flyttas upp något så att garderober ryms till höger i framtiden. Bara några saker jag ser direkt.
Ok, men förstår inte helt hur du menar att huset kan smalnas av 600 mm utan att det lilla sovrummet då också smalnas av? Om det inte ska smalnas av måste ju köket istället göras mindre.
 
M McDoit skrev:
Lite o-ortodoxt svar, men hitta en annan tomt med liknande egenskaper, och mer yta, och lägg som förslag att grannarna får köpa er befintliga för den andra tomtens pris plus X %?

Låter som värdeminskningen hos fyra grannar mycket väl kan täcka den lösningen

Annars, rita upp ett annat hus, två våningar fast smalare och fråga om de hellre får utsikten helt förstörd?
Vi äger granntomten som redan finns ett hus på. Det är den vi styckat av för att kunna bygga på den nya. Vi vill ha två hus bredvid varandra. En annan tomt är tyvärr inte aktuellt. Mycket dyrare också som vi inte skulle ha råd med om den också ska byggas.
 
M Manfreds skrev:
Det vet jag inte men spontant skulle jag säga nej eftersom alla hus måste vara tillgänglighetssnpassade och att det troligtvis går att genomföra planenligt, men att det inte stämmer lika bra med era personliga behov. Men det finns en hel del rättsfall om mindre avvikelse så läs på lite för argumentationen. Om grannarna inte skriver en bättre överklagan än så tror jag inte de har mkt att hämta.

Är avstyckningen gjord nyligen, och vad står det isf i protokollet om allmän plats?
Har försökt hitta rättsfall om avvikelser genom Boverkets hemsida. Men de hänvisar till några rättsfall av MÖD som tar upp avvikelser i samband med utbyggnad främst. Men går inte hitta mycket om avvikelser för nybyggnation av bostad i ett bostadsområde med äldre detaljplan.

Den granne som skrivit detta har lovat att anlita jurist, så förmodligen skriver han en bättre överklagan än denna...

Avstyckningen är gjort för två år sedan, men det står inget i protokollet om allmän plats.
 
M MetteKson skrev:
Tillgänglighetsanpassning är ett lagkrav enligt plan- och bygglagen, inget du kan välja om du vill göra eller inte. För en permanentbostad måste det uppfyllas och det är något som granskas under handläggningen av bygglovet. Det är inget du kan använda som argument för att avvika från detaljplanen.
Vi tänkte först göra det till fritidsbostad och då hade det inte behövts. Men om det nu är så att man måste avvika från detaljplanen för att kunna bygga tillgänglighetsanpassat borde det väl kunna vara ett argument? Hur ska man annars kunna få till ett tillräckligt stort badrum, kök, sovrum m.m på ett och samma plan om tomten är så pass smal som den är?
 
Vi hade också problem med en granne när vi skulle bygga till, han skrev liknande långa inlagor till högre och högre instans. Till slut hade vi länsrättsförhandling i trädgården, men då var bygget redan klart. Jag tror nog att ni kan vara lugna. I överklagandet tittar de högre instanserna bara på fakta och detaljplan. Om kommunen sagt ja är det rätt otroligt att högre instanser ändrar beslutet.

Om du ombeds inkomma med synpunkter på grannens skrivelse föreslår jag att du svarar kort och torrt med endast sakargument (avstånd, procent, paragrafer och sånt), inga åsiktsargument (utsikt, fastighetsvärde, parkering etc).


Joel Mellin Joel Mellin skrev:
Vi i grannhusen reste upp en markör på den aktuella tomten för att kunna se effekterna av en nybyggnation enligt ansökt bygglov.
Grannarna har alltså stökat omkring på din tomt utan lov?

Fastigheter här i Gränna med en fin vy över staden och Vättern har ett betydligt större försäljningsvärde, jämfört med en fastighet utan eller med en sämre vy. Om vår vy byggs för sänks vår fastighets försäljningsvärde avsevärt.
Det här argumentet tar domstolen inte hänsyn till.

Det skulle vara en mycket stor avvikelse från detaljplanen att bygga ett 115 kvm stort hus
Joel Mellin Joel Mellin skrev:
Byggarean avviker med ca 9 % (110 kvm istället för 101).
Det är ju 110 m², inte 115. Knappast ”mycket stor avvikelse”. Kan du dessutom minska ytan lite genom att ta bort något skärmtak eller så blir det ju ännu mindre.

… placeras 90 grader i förhållande till alla andra hus i kvarteren.
Inte alls alla hus. På Google maps finns det flera hus som står åt samma håll som på er ritning.

Detta skulle då bli kvarterens absolut största hus
Nej, både brandstationen och grannen till den på andra sidan är ju större.

Jag vet heller inte hur/var bilparkering på dessa avstyckade tomter skulle utformas.
Det är ni ju inte skyldiga att redovisa, ni kanske inte kommer att ha bil ens? Men det kan ju ha varit bra att fundera på utan att för den skull behöva redovisa för grannarna.

…synfält för trafiken i korsningen Mellbygatan-Gröna gränd. En nybyggnation enligt ansökan försämrar siktfältet i korsningen.
Er tomt gränsar ju inte ens till korsningen, dessutom ser det ut som att det redan finns en byggnad (carport?) på platsen, så den siktlinjen är redan borta.


…bilparkeringar till fastigheterna, så att bilar inte måste stå på gatorna. Allt för att ge fri lejd för brandmän vid larmsituationer. Och även för snöröjningen vintertid.
Ja, det är ju bl.a. därför det finns parkeringsregler, städdagar, datumparkering och sånt. Om han vill ändra på parkeringsreglerna är det inte genom att överklaga bygglov man gör det.

De får planera om i dialog med oss grannar. För att försöka finna en lösning som blir bra för oss alla.
Nej! Här gäller faktiskt inte omröstning bland grannarna, utan detaljplanen. Ansök om det hus ni vill bygga.
 
  • Gilla
jliljeha och 4 till
  • Laddar…
Joel Mellin Joel Mellin skrev:
Vi äger granntomten som redan finns ett hus på. Det är den vi styckat av för att kunna bygga på den nya. Vi vill ha två hus bredvid varandra. En annan tomt är tyvärr inte aktuellt. Mycket dyrare också som vi inte skulle ha råd med om den också ska byggas.
Aha ja helt klart inget val då!

Bara ta och hota med ännu högre byggnad, välja mellan två alternativ så väljer folk oftast det minst dåliga
 
  • Gilla
saltis99
  • Laddar…
Det står inget om 4,5 m till tomtgräns i detaljplanen så det är ju ingen avvikelse från er sida.
 
Joel Mellin Joel Mellin skrev:
Ok, men förstår inte helt hur du menar att huset kan smalnas av 600 mm utan att det lilla sovrummet då också smalnas av? Om det inte ska smalnas av måste ju köket istället göras mindre.
Det är hallen som får bli smalare. Köket är inte tiptop planerat heller. Gör öppningen mellan hall och vardagsrum vid trappan, flytta köksväggen in mot v-rummet och till vänster och gör ett U-kök. Byt plats på matgrupp och soffgrupp. Soffgruppen får ett fredat hörn utan genomgång och matplatsen nås direktare från köket. Det här är bara förslag men ser ganska givna ut för mig och något er arkitekt säkert kan skissa fram.
 
  • Gilla
Fabaa och 3 till
  • Laddar…
M Manitoba skrev:
Det står inget om 4,5 m till tomtgräns i detaljplanen så det är ju ingen avvikelse från er sida.
Om inget annat anges är det 4,5 meter enligt byggnadsstadgan 39 §.
 
  • Gilla
eemeliie och 2 till
  • Laddar…
M Manfreds skrev:
Det vet jag inte men spontant skulle jag säga nej eftersom alla hus måste vara tillgänglighetssnpassade och att det troligtvis går att genomföra planenligt, men att det inte stämmer lika bra med era personliga behov. Men det finns en hel del rättsfall om mindre avvikelse så läs på lite för argumentationen. Om grannarna inte skriver en bättre överklagan än så tror jag inte de har mkt att hämta.

Är avstyckningen gjord nyligen, och vad står det isf i protokollet om allmän plats?
Har inget protokoll nu. Det enda jag hittar är detta.
 
Att utsikten för grannarna blir störd är helt oväsentligt. Alla, som bor i ett detaljplanerat område måste räkna med att det kan byggas något, som de inte gillar.
Det som gäller är detaljplan och plan- och bygglagen. När det gäller avvikelser från plan så har kraven skärpts. Den skall vara mycket små för att godkännas i högre instans idag. Flera avvikelser från plan har stor risk att underkännas av länsstyrelse och mark-och miljödomstolen.
Försök ta bort skärmtak och se till att avvikelserna blir så små som möjligt. Eventuellt får du bygga inom plan och sedan bygga till senare.
Jag har en vän som inte fick bygga takkupa på ett nytt hus. Hon lät byggarna bygga färdigt huset och la bara takpapp. När besiktningen var godkänd så byggde de takkupan enligt Attefallsreglerna och la plåttak.
Dumna regler som fördyrade bygget.
 
  • Gilla
samovar
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.