Fasaden på baksidan är klart!

Renoverad baksida av hus med ny fasad och flera fönster, ett fönster med saknat bleck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fattas ev ett fönsterbleck annars ska det vara helt klart, ännu en milstolpe för oss.

Sen är halva nedre delen på fasaden på framsidan strax klar, tagit ur ett fönster som vi spikade igen för 10-14år sen :) men nu är det bytt fasad där med.
Ev kommer även nya fönstret i till veckan.

Nästa grej är en gavel men det blir nog nästa år..
Frågan är vilken man ska ta, en där vi ska bygga en balkong och carport/garage eller andra gaveln där en garageport ska ur och 2 ytterdörrar ska i (förråd åt hyresgästerna).
 
  • Gilla
Isak90 och 2 till
  • Laddar…
Blev att ta bort ett fönster som vi spikade igen för många år sen och byta fönster i trapphuset, så nu är 3/4 av framsidan också klar

Renoverad husfasad med nya och gamla fönster, stege framför och kartong på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Isak90 och 2 till
  • Laddar…
Den 1/4 som är kvar fram och den gaveln längst bort i bild är där jag har garage nu.
Kommer att spika igen alla fönster på dom delarna och såga upp den dagen vi börjar bygga lägenhet där. Då är fasaden klar där också, även om det inte blir supersnyggt...

Blir troligen även en förlängning av huset åt det hållet med en carport/garage med balkong ovanför och ett litet föråd för säsongsprylar där det är det låga snedtaket
 
Tog ett beslut i helgen som var att det ska byggas ett badrum i garage delen i vinter :thinking:;)

Ska börja flytta lite saker så ytan blir fri sen måste jag dit med någon som kan såga upp betongen för avloppet.
När det är klart så är det bara jobb kvar
 
  • Gilla
Hammarfall
  • Laddar…
Inte hänt så mycket, plockat endel men mesta tiden går till andra huset...

Men har iaf köpt en helt ny!! spis till en lägenhet.

Ska sätta upp utlampan till lägenheten nere och en lampa vid ytterdörren på baksidan, är rätt mörkt där nu på kvällarna, ska bara få tag på elektrikern vilket nog inte är det lättaste :D
 
  • Gilla
Söderslätt
  • Laddar…
Då var det dax igen för ett badrumsbygge.
Har kvar ca 80kvm yta där jag har gjort garage idag.
Ska börja med badrummet även här.
Börjar med att röja av ytan imorgon, ev kommer en som ska såga spår i betongen och kikar också.
Tror jag har en ritning nånstans i tråden på både badrummet och en på hela lägenheten
 
  • Gilla
Project Mellangården och 2 till
  • Laddar…
Städat och klart
Rå byggyta planerad för badrum med markerade områden för handfat, toalett och dusch samt en pelare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lite synpunkter då tack

Områdesindelning av ett pågående badrumsbygge med rödmärkta positioner för handfat, toalett, dusch och förråd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närmast ytterdörren blir ingång, handfat direkt till höger (röda pricken)
Toa rakt fram, ungefär, när man kommer in i badrummet, fyllda trekanten dusch, V där blir det ett förråd eller vad man ska kala det med bla vv beredare öppning vid spetsen så det sitter inte ihop med badrummet, till höger om det blir det ett litet skåp för tex sänglinne öppnas inte från badrummet.

Ni kanske fattar annars ska jag rita på papper...
Den där pelaren är ju så klart inte flyttbar.
Duschplatsen blir 1x1m
Handfatshålet ca 80x50cm
145cm mellan pelare och yttervägg
Ca 110cm mellan pelare och mot vita skåpet i väggen
 
  • Gilla
Söderslätt och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Det verkar vara en vettig lösning under förutsättning att det inte blir trångt att komma in i duschen med toaletten på den platsen.

Hur är det vv-beredare och tätskikt/golvbrunn?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det verkar vara en vettig lösning under förutsättning att det inte blir trångt att komma in i duschen med toaletten på den platsen.

Hur är det vv-beredare och tätskikt/golvbrunn?
Man kan nog flytta toan så det blir ok

Kommer att ha både golvbrunn och tätskikt, kommer nog även klä väggarna i utrymmet med tätskikt/matta
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Ja om det är nån som har några förslag på andra planlösningar så skriv.
Dom yttre listerna är det jag har att förhålla mig till, mindre går men inte större, eller väggen "hitåt" går att flytta ut till färghinken ungefär
 
Får man be om synpunkter på avloppsdragningen.

Byggarbetsplats med rör och verktyg på betonggolv, föreslagen avloppsdragning under kablar och rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Avloppet kommer där rakt fram under alla kablar och rör.
Blir ett till 75 gren efter det som sitter där som ska gå till köket. Kanske 6m bort. Eftersom golvet ändå ska sågas dit så kan jag lägga i ett 110 rör om det gör någon skillnad?

Avloppsrör och böjar på betonggolv under konstruktion i ett byggprojekt med synliga kablar och rör i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi är lite osäkra på var handfat blir, ev blir det där 90g böjen är eller bakom vänstra golvbrunnen.
Blir det vid 90 böjen så får jag lov att dra det i väggen, jag vill inte såga upp golvet mot ytterväggen.
 
Väg uppskottad så jag ska kunna lasta av golvsågen som väger 145kg...

Såga för avlopp imorgon och förhoppningsvis lämna tillbaka på onsdag fm
 
Maskin på plats

Golvkapmaskin från Cramo använd för att såga i betonggolv, redo för lyft med vinsch.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


45min sågade och det var klart
Nyss sågade betonggolv med markerade segment redo för att lyftas ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ska prova lyfta ur bitarna med vinsch imorgon
 
  • Gilla
Luddis_1 och 3 till
  • Laddar…
Plockat ur bitarna för hand och lagt i lite avlopp från stammen.

Renoveringsarbete med avloppsrör och en väggmonterad Geberit installation i ett ofärdigt utrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har lite funderingar på toalett, vägghängd eller golv, skrev i en annan tråd.

https://www.byggahus.se/forum/threads/wc-stol-och-avlopp.443459/

Lutar väl åt en geberit med behållaren i väggen ändå.. sparar lite plats
 
Blev ett lass
Ett flak fullt av krossad betong och tegelstenar på en snötäckt mark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.