Min brorsas granne brukade elda upp sina hushållssopor i öppna spisen. då slapp han sopsortera. De bodde i typ ett radhusområde. Det luktade satan emellanåt.

Undrar hur det luktade inomhus?

Ja det var en ensamstående gubbe 75+.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Och jag vet flera familjer som eldar upp blöjor i pannan
 
  • Ledsen
Maria T
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Jag känner till personer som eldat transformatorolja (gammal med PCB) i sin värmepanna, även om det väl är 20+ år sedan eller så. Det var inte några enstaka tillfällen heller. Likadant med att elda kablar med PVC-hölje för att komma år kopparen. Massa sådant som hänt i vårt eget land bara för att tjäna eller spara en hacka, så vi behöver inte peka finger åt andra länder.
Man ska inte förstöra en bra historia men hela poängen med att använda PCB:er i transformatorer var ju just att de var så dåliga på att brinna. Ett varumärke som användes i USA var Noflamol.
 
  • Gilla
nikasp
  • Laddar…
En bekant körde bilen. På den oljan
 
MultiMan
halper halper skrev:
Man ska inte förstöra en bra historia men hela poängen med att använda PCB:er i transformatorer var ju just att de var så dåliga på att brinna. Ett varumärke som användes i USA var Noflamol.
Det är inget påhitt, om det är det du menar. Jag ljuger aldrig, medvetet iaf.
 
MultiMan MultiMan skrev:
Det är inget påhitt, om det är det du menar. Jag ljuger aldrig, medvetet iaf.
Jag tänker att det är svårt elda något som skiljer sig så mycket från det bränsle pannan är designad för. Vanlig villaolja har en flampunkt någonstans lite över 60 grader, medan transformatoroljans ligger betydligt högre om jag inte förstår helt fel. Den är också flera gånger så viskös.

Exempelvis har det (eller ett av många varianter) amerikanska referensmaterialet för PCB-förorenad transformatorolja, SRM 3079 ”Aroclor 1254 in transformer oil”, en flampunkt på 145 grader och är fyra gånger tjockare än OKQ8:s villaolja.

https://q8research.com/safetysheets/S/S/Swedish (SE)/OKQ8 Eldningsolja 1 - E10.pdf
https://www-s.nist.gov/m-srmors/msds/3079-MSDS.pdf

Det går däremot säkert att bränna transformatorolja om man blandar den i eldningsoljan. Har dock för mig att rekommendationen är att bränna PCB:er i fotogen; vid för låg temperatur bildas dibenzofuraner mfl problematiska grejer. (Jag skulle nog leja arbetet istället för att destruera själv.)

Nu tror jag att jag halkade off-topic här.
 
Altan under renovering, nya och gamla trallbrädor med synlig slitage och lusthusets svarta fundament.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på nytt trädäck av NTR-A trä med synliga 6mm mellanrum mellan brädorna och elektrisk dosa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Borrmaskin och murslev på renoverad altan med nylagda träbrädor och isolering under.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Altan med nylagt NTR-A trädäck och lusthus med glasväggar och mörka ramar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Slitet träbräde från altan med synliga sprickor och tecken på röta mot gräsunderlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Altanbräda av Organowood delvis rutten på gräs, visar skador på ena sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hej och god fortsättning på 2022.
Några rader om bytet av Organowood på min altan. Jag började med att lossa lusthuset och sedan höja det lite i taget tills det var ca 60mm över det gamla trädäcket. Sedan blev det att börja skruva loss och därefter trä ut brädor, en i taget för att till slut ha bytt ut allt Organowood till NTR-A nu med 6mm mellan brädorna, även i längdskarvarna, Nu bör det hålla i minst 20 år.
Intressant var att vissa Organowood var ruttna på ovansidan medan den sida som är mot isoleringen inte visade några skador.
Arbetet tog lång tid, 94 timmar fördelat på 21 arbetsdagar och pågick i 1,5 månad eftersom snickaren, 69år, lider av Spinal Stenos och måste arbeta försiktigt så ryggen inte ger upp. Städning efter varje arbetsdag, plocka fram och tillbaka verktyg, transport till återvinning ingår i tiden. Även en och annan fikapaus.
Under hösten njöt vi åter i vårt lusthus ända in i November då det tack vare isoleringen inte blir något golvdrag.
Tanken att stämma Organowood har jag gett upp då intresset i detta forum verkar något lågt och på sista tiden handlat om vad man kan elda eller inte.
 
  • Gilla
EddieHansson och 3 till
  • Laddar…
F
K Klas E skrev:
[bild] [bild] [bild] [bild] [bild][bild]

Hej och god fortsättning på 2022.
Några rader om bytet av Organowood på min altan. Jag började med att lossa lusthuset och sedan höja det lite i taget tills det var ca 60mm över det gamla trädäcket. Sedan blev det att börja skruva loss och därefter trä ut brädor, en i taget för att till slut ha bytt ut allt Organowood till NTR-A nu med 6mm mellan brädorna, även i längdskarvarna, Nu bör det hålla i minst 20 år.
Intressant var att vissa Organowood var ruttna på ovansidan medan den sida som är mot isoleringen inte visade några skador.
Arbetet tog lång tid, 94 timmar fördelat på 21 arbetsdagar och pågick i 1,5 månad eftersom snickaren, 69år, lider av Spinal Stenos och måste arbeta försiktigt så ryggen inte ger upp. Städning efter varje arbetsdag, plocka fram och tillbaka verktyg, transport till återvinning ingår i tiden. Även en och annan fikapaus.
Under hösten njöt vi åter i vårt lusthus ända in i November då det tack vare isoleringen inte blir något golvdrag.
Tanken att stämma Organowood har jag gett upp då intresset i detta forum verkar något lågt och på sista tiden handlat om vad man kan elda eller inte.
Intresset att stämma Organwood bör rimligen vara ditt eget och inte forumets kan man tycka.
 
F fsn skrev:
Intresset att stämma Organwood bör rimligen vara ditt eget och inte forumets kan man tycka.
Om någon firma gjort fel så är det av intresse för forumet att stämma företaget.
Det kan ju jag tycka som inte är inblandad, fast bättre sitta och vara nöjd i höstrusket än bråka med en firma förstås.
 
F
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Om någon firma gjort fel så är det av intresse för forumet att stämma företaget.
Det kan ju jag tycka som inte är inblandad, fast bättre sitta och vara nöjd i höstrusket än bråka med en firma förstås.
jag tror du har missförstått, detta är ett forum och inte en konsumentorgsnisation. Sannolikheten att forumet kommer att stämma Organwood ser jag som mikroskopiskt små och då är också forumets intresse av stämma Organwood obefintliga.

Däremot kan det vara av intresse för forumets medlemmar att läsa om en annan medlem som stämmer Organwood men det är en helt annan sak. Faktum är trots det att om man väljer att stämma ett företag så gör man det för sin egen skull och inte för andra, helt okända människor på ett forum.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Försök samla ihop likasinnade och gör en grupptalan iställlet. Mer kraft och billigare att dela på en ev Torsk.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
F
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Försök samla ihop likasinnade och gör en grupptalan iställlet. Mer kraft och billigare att dela på en ev Torsk.
Det hade varit kul att läsa om. Det blir säkert förlikning och tveksamt betalt men ändå. Sånt kan störa företag rätt mycket.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
C
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Försök samla ihop likasinnade och gör en grupptalan iställlet.
Grupptalan är väldigt ovanligt i Sverige, det är uppenbarligen svårt att uppfylla förutsättningarna.
Vanligare är att gruppen driver ett enskilt mål först och om man vinner framgång där kan övriga följa efter med större förvissning om målets utgång.
Men oavsett krävs det att någon/några eldsjälar är beredda att engagera sig tillräckligt för att det skall bli något. Det är oftast där denna typ av idéer faller.
 
eller så kan sluta bygga altaner i trä betong eller natursten är så mycket bättre
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
eller så kan sluta bygga altaner i trä betong eller natursten är så mycket bättre
Va, är det säkert? Jag trodde att man måste göra som alla andra grannar, i Sverige ska man inte sticka ut, ajabaja!
 
  • Haha
  • Gilla
maria01 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.