P pmd skrev:
Om det handlar om en tillräckligt ny gammal bil så är det inte ens säkert att det går att fixa en del saker själv.
För att byta strålkastare på min tio år gamla bil måste man montera ner hela framdelen på bilden. Jodå, det går nog att göra själv, men inte utan en verkstadshandbok och rejäl uppsättning verktyg, varav en del ganska speciella.

För drygt 20 år sen gjorde jag det mesta själv (förutom att byta däck; det är för besvärligt utan att ha en däckvrängarmaskin) men då var bilarna betydligt mekvänligare.
Det finns ju skitbilar och såna som går att laga på några minuter.
 
  • Gilla
sonabr4000 och 1 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
hörde tidigare att de kommit på att göra miljöbränsle av gödsel..
någon mer som hört detta?
direkt från ko rumpan..
Biogas...
 
galento
skoge skoge skrev:
Tror inte han röstar på det partiet
Nej det tror inte jag heller ;) men både Ford och GM utvecklar väl elektriska alternativ son ska passa i äldre bilar och det är ju bra. Finns ju företag som konverterar gamla bilar från bensin till eldrift och detta kanske blir vanligare i framtiden. Såg ett avsnitt av Jay Lenos garage där man provkörde en konvererad bil.
 
Redigerat:
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
A
K karlmb skrev:
Biogas...
Nä diesel..
Inte gas
 
galento galento skrev:
Nej det tror inte jag heller ;) men både Ford och GM utvecklar väl elektriska alternativ son ska passa i äldre bilar och det är ju bra. Finns ju företag som konverterar gamla bilar från bensin till eldrift och detta kanske blir vanligare i framtiden. Såg ett avsnitt av Jay Lenos garage där man provkörde en konvererad bil.
galento galento skrev:
Nej det tror inte jag heller ;)
Puh, nu blev jag glad. Kollad in din profil nyss och du ser inte ut som en typisk MP-väljare ;) Elbil blir det för mig i höst iaf, man vill ju inte släppa ut avgaser när man är butler till ungarna , hehe.
 
  • Haha
djac och 1 till
  • Laddar…
P
A Anders_Nilsson skrev:
Oftast vid ett arvskifte utser man den lämpligaste till att leda företaget. Detta är oftast att föredra framför att stycka företaget, sälja ut det till en riskkapitalkoncern eller att partiet utser en kommisarie utan bakgrund inom verksamheten och utan anknytning till orten. Jag talar nu om små och medelstora familjeföretag.

Ett alternativ är ju att lägga en hög arvsskatt som tvingar arvingarna att sälja företaget så det köps upp av företagsstyckare som kraschar verksamheten och ansöker om bidrag för att driva verksamhet vilken läggs ner så att orten dör. Men jag tror att de flesta accepterar att små orter i praktiken styrs av några politiska pampar och en brukspatron.
Goddag – Yxskaft! ;)
Det du beskriver är vad som händer efter arvet. Själva arvet varken gagnar eller skadar samhället.
 
P
R Rkarlsson skrev:
Dock fortfarande så är troligtvis majoriteten av alla parkeringsplatser för arbetare gratis och befriade från trams =)
Det är fullt möjligt, men det spelar ingen roll för förmånsbeskattningens vara eller icke vara för dem som parkerar.
De enda jag känner till som är tvingade att betala för parkering här är de som jobbar på sjukhuset om de inte väljer att parkera långt ifrån.
Att de måste betala för att parkera är inte heller direkt kopplat till förmånsbeskattning. Hur mycket de behöver betala spelar däremot roll under förutsättning att parkeringsplatsen ägs av arbetsgivaren.
 
P
R Rkarlsson skrev:
Det är nog missuppfattning där. I sthlm så är det kanske så. I resten av Sverige är de ofta inte så. Och det handlade om att köra en dacia på mötesfria vägar.
Som t.ex. motorväg eller 1+2 väg? Det är förstås mindre farligt att köra på en mötesfri väg än på en väg där man riskerar att möte en bil som plötsligt kan hamna i ens egen fil.
Lite självbevarelsedrift har man väl om man ska köra mycket på vägar utan räcke och väljer en bil som tål lite mer än en kartong =)
Det håller jag med om.
 
P
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det är laglöst och noll rättssäkerhet.
Skatteverket agerar enligt lagar, men som jag skrev så kan lagar vara orättfärdiga.
 
  • Gilla
sonabr4000 och 1 till
  • Laddar…
P
J JohanLun skrev:
Klart Skatteverket behöver omvänd bevisbörda.
Det är kanske klart, men behöver vi som samhälle det? Vilka andra områden där medborgarna är ovilliga att följa lagarna bör det finnas omvänd bevisbörda?

Det kanske finns något att fundera på när så många medborgare inte gillar att betala skatt att det krävs att medborgarna själva ska bevisa sin oskuld för att skattesystemet ska fungera?
 
  • Gilla
sonabr4000 och 2 till
  • Laddar…
P
R Rkarlsson skrev:
För det är ju ändå ett intresse, att gnälla på lite v8 ljud är patetiskt liksom =)
De kan väl få hålla på med sitt intresse? Det vore väl lite ogint om de inte fick det när du och dina kompisar får hålla på mer ert intresse att mullra med V8or?
 
  • Gilla
sonabr4000
  • Laddar…
P
R Rkarlsson skrev:
De som skrivit om smällare på grupperna har fått sina postlådor sprängda. Jag tycker väl inte de är så roligt att de smäller heller när som men jag skulle ju aldrig skriva på fb.
Smäll inte smällare och skjut inte fyrverkerier om det bor hundar i närheten. De får fysiskt ont av de skarpa ljuden och kan få permanenta skador. De lider rätt rejält av smällarna, och försöker fly utan att lyckas.
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
D
P pmd skrev:
Skatteverket agerar enligt lagar, men som jag skrev så kan lagar vara orättfärdiga.
Om de är orättfärdiga eller ej avgörs för det mesta av om man lyckats följa de eller ej, de om anser att lagar är orättfärdiga är oftast de som bryter mot dem. Sen finns det såklart misstag i lagstiftningen men de tenderar att rättas till ganska snabbt.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
D djac skrev:
Jag funderade lite på hur det kunde ha låtit från de som har väldigt svårt att ta till sig omställningen om det hade kommit fram ett bränsle, som man kunde tanka med slang, som i ett slag eliminerade behovet av motorservice, förlängde motorns livslängd och som kostade en bråkdel av dagens bränsle.

Gissar att det hade varit lovsång och glädjetårar.
Ja det hade det säkert varit. Nu har vi istället fått ett ”nytt” som förvisso har egenskaper du nämner men också; kraftigt försämrad räckvidd i kyla, något sämre räckvidd i varma förhållanden, begränsat med tankställen, ofta sliter mer på däcken, ger tyngre bilar och kräver egna ”tankslangar” som kostar runt 5k.

Det är liksom inte svart/vitt. Finns för och nackdelar med båda.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
P pmd skrev:
Det är kanske klart, men behöver vi som samhälle det? Vilka andra områden där medborgarna är ovilliga att följa lagarna bör det finnas omvänd bevisbörda?

Det kanske finns något att fundera på när så många medborgare inte gillar att betala skatt att det krävs att medborgarna själva ska bevisa sin oskuld för att skattesystemet ska fungera?
https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/wO5ElA/jocke-och-jonna-upptaxeras-med-400-000-kronor

Bra. Annars hade alla bara kunnat börja blogga och dra allt privat på det och hävda att det är för bloggens framställande.
 
  • Gilla
Styrman_jansson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.