A Aussiegrit skrev:
Fick elräkning på 10600 kr för november och december total förbrukning på 3600 kwh bor i Södermanland. Bergvärme installerat 2005. IVT greenline ht plus c6.

Är det för hög förbrukning med mina förutsättningar eller kan jag göra något åt detta? Förbrukat totalt 12500 kWh år 2021.

villa på 99m2 från 1969. Ställt in pumpen så jag har 22-22,5 grader inne. Elgolvärme i badrummet. Småbarn så tvätt och torktumlare går frekvent. Alla vitvaror är 3-4 år gamla. Har FTX med värmeåtervinning.

grannen som har likadan vila installerade luftvärmepump inför i år och förbrukade i december 1000 kwh jämfört mot mina 1900 kwh.
Sänker du inomhustemperaturen 1 grad så sparar du mellan 5 och 8 procent av uppvärmningskostnaden.
Stickade tröjor är billigt
 
  • Gilla
a.o.f
  • Laddar…
Nu ska jag redovisa lite av min förbrukning. Själva kostnaden lämnar jag till andra att diskutera då det beror på avtal. Jag har till skillnad från alla andra svar jag läst inte värme och varmvatten uppvärmt med el. Så min förbrukning är hushållsel och golvvärme i ett badrum. Har ingen effekt på golvvärmen då den är installerad av tidigare ägare. Men den har fram till nu stått på ganska hög värme för att golvet inte ska vara kallt att gå på och torka vid duschning. Har även ett förråd med låg underhållsvärme och ett fristående attefallshus med elvärme. Min december räkning var på 2156 kWh. Vet inte vad förrådet drar och har inte månadsvis läst av den separata elmätaren på attefallshuset. Har däremot delat den förbrukning jämt över de tre senaste månaderna då det varit använt och fått ett snitt på 736 kWh/månad. Vet att alla månaderna inte varit lika kalla så det är inte riktigt rättvist. Då blir min egen förbrukning 1420 kWh. Och då är det bara golvvärme och ett element i förrådet som är ren uppvärmning resten är hushållsel. Vi är två vuxna och två barn på ca 100kvm. Huset byggt början av 1900. Vi använder tvätt och diskmaskin ganska ofta. Torkskåp och torktumlare vid behov av snabbare torkning. Laddar även en elbil nästan varje natt. Tycker själv att de 1420kwh är ganska mycket om man ser till att ingen värme ingår. Innan elbilen och attefallshuset tillkom så sänkte jag min elförbrukning med nästan 70% om jag jämför med innan jag bytte direktel till vattenburen värme. Idag värmer jag hela huset, garaget och allt varmvatten med ved. Bor i Stockholmsområdet.
 
S Simonstahl skrev:
När gjorde du en service på bergvärmepumpen senast?
gjort rent filter osv själv men inte haft nån tekniker eller så som kollat.
 
H hakan_o skrev:
Undrar det. Har ställt ner varmvattentemperaturen och avstängd varmvattenberedning stora delar av dygnet (har legionellahöjning), har inte supervarmt inne och har har natt-dagsänkning av värmen. Har BVP liknande TS. Ligger runt 6500 kWh/år. Att kapa bort 1500 kWh till vet jag inte riktigt hur det skulle gå till.
Har du FTX? Max 100 kvm hus? Ingen elgolvvärme eller liknande?
 
Kollade fördelning vp/tillskott och det låg på 96% vp och 4% elpatron.
Första dagen utan golvvärmen i badrummet och dygnsförbrukningen gick ner från 65 kwh dagen innan. till 45 kwh(dygnet utan golvvärmen)

Utetemp har varit relativt lika men verkar onekligen som att elgolvärmen dragit mer än jag trott..
 
  • Gilla
Filip David Bjurling
  • Laddar…
Massamareng Massamareng skrev:
Vi har luft/luft värmepump från 2013 och får stötta med elelement i 3 rum. Huset är rektangulära byggmoduler från 93 och det blåser in kallt i skarvarna så att en ljuslåga fladdrar. Torpargrund, har 19/20 grader inne. Två små barn, tvättmaskin från stenåldern, tumlare från 20 och kyl och frys från 21. Vi brukar förbruka 1000kwh under vintermånaderna, december i år låg på 1200kwh.
Jag kanske överskattade förbrukningen ngt. Har ju elbil och kanske landade det på ungefär 1600 kwh för huset. Tvätt och tumlare går för det mesta, frugan bakar och står i och sen har vi golvvärme i hall och badrum inställt på 32C.

Ang TS problem så kan FTX:en vara boven. I förra huset installerade jag FTX och eftervärmaren i aggregatet var på 1 kw. På sommaren körde jag enligt rek. luftombyte men sänkte flödet till hälften på vintern. Om huset är från 1969 så är det nog oljepanna och självdrag från början. Utan att elda så blir luftombytet noll hos grannen och det sparar han nog mycket på. Speciellt om det sitter nya täta fönster på huset. Luftkvaliteten kanske inte är den bästa dock. TS borde pröva att varva ner fläkten på FTX:en om har har en med EC-funktion.
 
Jag har ett 170 kvm villa byggd 1928 i södra Stockholm, inomhustemperatur ca 21 garder och min decemberräkning var 1705 kWh, och med EON rörligt timpris 4197 SEK. (obs rörligt timpris och inte bara rörligt pris)

1) Till CCPusher som initierat denna mail tråd vill jag först säga att fundera på om du skall byta värmepump eller serva den för att få upp verkningsgraden. Jag hade själv en IVT grerenline värmepump från ca 1998 och bytte ut den 2018, efter att den strulat på flera sätt (t ex växelventil hängde sig). Bytte ut den mot en modernare 2020 av annat märke. Märkte stor skilland direkt i min elkonsumption. Dagens värmepumpar har så mycket högre verkningsgrad och det gäller även cirkulationspumparna. Tidigare beräknade man att en ekonomisk livslängd för en värmepump var ca 20 år, men med dagens elpriser kanske den är 10 år.

2) Ett annat skäl till att jag fått ganska lågt el-pris är att jag har numera ett rörligt tim pris för att dra nytta av spot priserna. (se https://elen.nu/). Många elleverantörer erbjuder rörligt timpris, men det varkar som de vill att man stannar kvar vid traditionellt rörligt el pris. Man måste kämpa lite för rörligt timpris. Rörligt pris (normala) är ett medelvärde över dygnet eller månaden. Men om har man möjlighet att konsumera mer el då det är billigt så är rörligt timpris bra för dig (och även för samhället i övrigt då man använder el då det finns ett överskott). T ex så startade min diskmaskin kl 3 idag lördag morgion då det kostade 17,19 öre per kWh och inte kl 10 då det kostade 208,42 öre/kWh eller kl 17 med 259,86 öre/kWh i region 3. På samma sätt har jag programmerat min NIBE värmepump om att höja framledningstemperaturen med 5 grader (upp till 10 grader är möjligt) mellan kl 2-6 då elen är billig. Pga "trögheten" i värmesystemet så märker man temperaturhöjningen från golvvärmen först flera timmar senare. jag tror att jag sparar många kr på detta sätt. Det viktiga här är inte att spara kWh utan mer att minimera kostnaderna, dvs konsumera el och värm ditt hus då det är billigt.

Sammanfattningsvis:

1) fundera på om din värmepump nått sin ekonomiska livslängd
(dagens höga elpriser har förändrat förutsättningarna)
2) kan du förskjuta din elfkonsumptiobn över dygent så bör du välja rörligt timpris
 
  • Gilla
sir_fredde och 2 till
  • Laddar…
A Aussiegrit skrev:
Ja det har varit på tapeten, vi ska börja lufttorka. Två barn 2 och 4 år men 20 grader det vettifanken alltså kommer ju frysa röven av mig när jag går upp på morgonen när man är van vid 22, 22,5 Men det kanske man får göra nu med tanke på elpriserna.
sänker du temperaturen till 20 grader minskar din räkning med ca 25%. Ska du sänka så ta 1 grad per år så slipper du klagomål så gjorde jag inför byte från ved till bergvärme. Vi låg på ca 25 grader efter 4 år var vi nere på 21 och körde igång bergvärmen. Pumparna har blivit mer och mer effektiva i förra huset hade vi en 8kwh vit pump 150m borrhål värmde ca 260m2 nu har vi ett mindre hus med varmgarage så vi värmer 175m2 varan 50 är garage så svalare där en 6kwh pump men 180m borrhål.
 
Jonas Lindman Jonas Lindman skrev:
Din VP har inte räckt till, utan att koppla in de elektriska värmepatronerna.
Det betyder inte att din VP är för liten. Normalt ska den vara just så. För då går den närmare sitt maximum resten av året Den är mycket mera effektiv när den jobbar nära maximum.
Nej. Men den blir billigare att köpa.
Tyvärr är landet fullt av underdimensionerade värmepumpar pga okunniga eller cyniska installatörer som alltid väljer en storlek för liten värmepump/bvp-borra/värmeavgivande komponent för att säkerställa att man kan lägga den billigaste offerten och få affären.
 
  • Gilla
b_hasse och 1 till
  • Laddar…
Vi snittar ca 10000kwh om året. Eldar med pellets så enda elen som går åt är att tända pannan 1ggr varannan timme samt driva cirkulationspumpen.
Den el vi använder är då typ endast konsumtionsel vilket gör att vi även ligger på relativt lika kwh varje månad oavsett vilken årstid det är.
Kan starkt rekommendera pelletseldning istället för andra energislukande apparater.
 
G gripnil skrev:
den övre smärtgränsen för oss går vid 20grader, är det över det blir det för varmt. Vi ligger 18,5-19,5. Det går nog ner till runt 18 på natten.
Detta har inget med kostnad att göra utan det är en trivselfråga.
Du kanske borde vidga ditt sinne något och se att människor är rätt olika.

Förövrigt är 2400 kWh för 125 m2 högt, oavsett spabad eller inte.

Ja alla är vi olika. Jag tycker 18 känns "kallt" och 20-21 perfekt. Men vi eldar bara med ved så det blir ju inte dyrt.
 
F Frax69 skrev:
Vi snittar ca 10000kwh om året. Eldar med pellets så enda elen som går åt är att tända pannan 1ggr varannan timme samt driva cirkulationspumpen.
Den el vi använder är då typ endast konsumtionsel vilket gör att vi även ligger på relativt lika kwh varje månad oavsett vilken årstid det är.
Kan starkt rekommendera pelletseldning istället för andra energislukande apparater.
Pellets kostar väl runt 1:- per producerad kWh? Då är det fortfarande billigare med bergvärme även om elpriset är 3:- per kWh.
 
  • Gilla
Ulf Peter
  • Laddar…
kisumisu
B b_hasse skrev:
Jag tycker nog att alla borde ha timbaserat elpris, eftersom det annars saknas motivation att snåla vid högpris, vilket driver upp det höga priset ytterligare.
Helt rätt. Men när man gjort det ofördelaktigt i Sverige.
När jag flyttade till vårat nuvarande hus ifrån ett annat hus. Gällde först gamla avtalet sedan gjorde Vattenfall om det så att el mellan 22-06 skulle vara billigare (inte helt hundra om de var dessa tider).
Men nackdelen var att elen var BETYDLIGT dyrare 06-22!

En villa som då hade direkt el, vvb utan timer...var det ju ren idioti!
Det var nästintill omöjligt bli av med det också (säkert för att elbolaget tjänade på det).

Blev att jag bytte elhandelsbolag först då fick jag samma pris dygnet runt!
3 år var Vattenfall utan mig som kund. Återgick ändå till Vattenfall men då fick jag även där dygnet runt samma pris.

Idag skulle jag kunna tänka mig nattel. Har bergvärme där det finns alla möjliga tids inställningar (skulle kunna brassa på extra nattetid). Tvätt/disk mm maskiner som jag äger idag har samtliga timerfunktion. Jag äger en elbil......

Men skulle dock än idag aldrig byta till något som ger svindyr el största delen av dygnet bara för att ha någon kwh billigare nattetid.

Det som dock intressant är att om man skulle få betydligt billigare natt så skulle man ju kunna göra ovanstående extra jobb och en annan sak är intressant att det pratas om framtidens elbilar som kan lagra el och sedan användas till övrigt från samma batteri. Man kanske borde satsa på en massa teslabatterier sedan kunna mitt på dagen värma upp t ex bastun med den elen man lagrat billigt under natten :thinking:
 
Redigerat:
CCPusher CCPusher skrev:
Sänker du inomhustemperaturen 1 grad så sparar du mellan 5 och 8 procent av uppvärmningskostnaden.
Stickade tröjor är billigt
Haha herregud.. Ska man gå runt o frysa för att spara en hundralapp? Om uppvärmingskostnaden är 2000 kr så sparar du 100 kr.
Tycker alla har blivit helt hysteriska över elen.
 
  • Gilla
Kekistan och 3 till
  • Laddar…
S Stefan Wejlemo skrev:
Tror att det är hushållsströmen som gör skillnaden. Tvätt, torktumlare, diskmaskin och varmvatten är stora förbrukare
Vid maskiner som är yngre än 10 år är förbrukningen ungefär enligt följande:

Diskmaskin- 1,5 kWh/disk (vid användning av eco-program 1,0/kWh/disk)
Tvättmaskin (60 grader) - 2,0 kWh/tvätt
Torktumlare - 4,0 kWh/torkomgång (värmepumpstumlare ca 2,0 kWh)

För varmvatten som produceras med konventionell varmvattenberedare, dvs utan någon form av värmepump, angavs tidigare en förbrukning på ca 5 000 kWh/år för en familj på fyra (som duschar varje dag).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.