K kjork skrev:
nej det är 36. Samtliga kom kanske inte med på bilderna.
Jo jag tänkte väl det så de ej också bland andra fel snålat in på några i installationen. Påverkar dock inte felet. Får hoppas att de gör en seriös felsökning denna gång.
 
Magnus Filip,
Vad är det för fabrikat och typ av solcellspaneler du har?
Som du säger "levererar mer när det riktigt ljust ute"
Men producerar inte alla solcellsmoduler(oberoende av fabrikat) mer när det är riktigt ljust ute jämför med mörkt och disigt ute?
Du kanske menar annat med uttrycket det på ovanligt sätt.
 
A
A Arnodt skrev:
Magnus Filip,
Vad är det för fabrikat och typ av solcellspaneler du har?
Som du säger "levererar mer när det riktigt ljust ute"
Men producerar inte alla solcellsmoduler(oberoende av fabrikat) mer när det är riktigt ljust ute jämför med mörkt och disigt ute?
Du kanske menar annat med uttrycket det på ovanligt sätt.
Raljerar du eller?
Om du är unikt intresserad skall jag ta reda på det.
Skicka ett PM isf
 
tttomten tttomten skrev:
:thinking: Är det inte precis det du ska göra? Välja ett välrenommerat företag med stor kunskap inom just det dom ska göra, i detta fallet solceller.

Att välja källarföretaget kan bli bra eller inte….
Att välja storföretaget utan avdelning för det nischade kan bli bra eller inte….
tttomten tttomten skrev:
:thinking: Är det inte precis det du ska göra? Välja ett välrenommerat företag med stor kunskap inom just det dom ska göra, i detta fallet solceller.

Att välja källarföretaget kan bli bra eller inte….
Att välja storföretaget utan avdelning för det nischade kan bli bra eller inte….
Ja fast det jag menar är att om du tar in en firma som håller på med all annan el så har de koll vad man ska testa och har koll på samtliga regler..

Som de är nu så gör plåtslagare/snickare/random polack jobbet och som många inte vet så är de behörighetskrävande att koppla ihop solpaneler.
 
F
Magnus Filip skrev:
Raljerar du eller?
Om du är unikt intresserad skall jag ta reda på det.
Skicka ett PM isf

Du kan gott posta det här, jag tror alla är intresserade. Har aldrig sett nån panel som levererar sämre när det är mindre ljus/disigt för att sen ha bättre effekt än motsvarande panel när det är mer sol.

är det så att den panelen finns och att din anläggning då startar senare än alla andra på morgonen och stänger ner tidigare så är jag rätt säker på att du valt fel. Men jag är nästan mest säker på att du bara har missförstått nåt.
 
F fsn skrev:
Du kan gott posta det här, jag tror alla är intresserade. Har aldrig sett nån panel som levererar sämre när det är mindre ljus/disigt för att sen ha bättre effekt än motsvarande panel när det är mer sol.

är det så att den panelen finns och att din anläggning då startar senare än alla andra på morgonen och stänger ner tidigare så är jag rätt säker på att du valt fel. Men jag är nästan mest säker på att du bara har missförstått nåt.
Tunnfilm, ex CIGS paneler behöver mindre energi för att starta. Men de har så mycket lägre effekt per m2 att de inte blir lönsamma i normala installationer.

Förut hette det att polykristallina startade tidigare än mono. Men jag har inte sett någon marknadsföra poly på flera år.
 
Jag har för mig läst att med polykristallint kisel går det inte att komma upp i mycket högre än ca 280 Wp i en 60-cellers panel med 125 mm wafers.
Däremot går det att komma upp med högre Wp med monokristallina wafers. Det är därför ingen panelfabrikant använder polykristallint kisel länge i paneler. Det själva sammanssättningskostnaden är nog samma för en 60-cellers panel oberoende om effektsvag eller effektstark wafers.
Inga kunder köper effektsvaga paneler på ca 280 Wp när det finns ca 350 - 400 Wp för ca samma peng.

Skälet till att han inte vill nämna fabrikat och typ, är kanske för att han av någon anledning inte vill göra reklam.
 
F
A Arnodt skrev:
Jag har för mig läst att med polykristallint kisel går det inte att komma upp i mycket högre än ca 280 Wp i en 60-cellers panel med 125 mm wafers.
Däremot går det att komma upp med högre Wp med monokristallina wafers. Det är därför ingen panelfabrikant använder polykristallint kisel länge i paneler. Det själva sammanssättningskostnaden är nog samma för en 60-cellers panel oberoende om effektsvag eller effektstark wafers.
Inga kunder köper effektsvaga paneler på ca 280 Wp när det finns ca 350 - 400 Wp för ca samma peng.

Skälet till att han inte vill nämna fabrikat och typ, är kanske för att han av någon anledning inte vill göra reklam.
Tror jag inte, snarare okunskap och kanske lite lurad av en leverantör.
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
V Vatic skrev:
Ja fast det jag menar är att om du tar in en firma som håller på med all annan el så har de koll vad man ska testa och har koll på samtliga regler..

Som de är nu så gör plåtslagare/snickare/random polack jobbet och som många inte vet så är de behörighetskrävande att koppla ihop solpaneler.
Det man vill ha är väl ett erfaret installationsföretag som kan solcellsanläggningar från början till slut, har elektriker som är kunniga inom sitt elinstallationsområde och en person med behörighet som håller koll på att alla, både på taket och i elrummet, jobbar säkert och enligt alla regler. Behörigheten krävs även till för- och färdiganmälan och för att styra upp egenkontrollplanen.

Själva försäljningen kan mycket väl göras av ett annat större företag som har hand om marknadsföring, kundkontakter, offerter och avtal. Det är då mycket viktigt att det säljande företaget har kunskaper och erfarenhet för att designa en anläggning som kan installeras på ett bra sätt.
Det är sedan viktigt att det säljande företaget har en bra dialog med installationsföretaget så slutresultatet blir en välfungerande effektiv anläggning som kunden kan vara nöjd med i många år.

Det finns installationsföretag som även gör hela säljprocessen. Då är det i regel mindre lokala företag som säljer genom rekommendationer från tidigare kunder..
 
Vilken soppa! Sitter själv och väntar på offerter från fyra företag, man hoppas ju på att slippa såna här klåpare.
 
BiFuel BiFuel skrev:
Vilken soppa! Sitter själv och väntar på offerter från fyra företag, man hoppas ju på att slippa såna här klåpare.
om du vill så kan du skicka pm eller här vilka du väntar offerter ifrån så kan jag säga om installatören från mitt projekt är en av dem eller inte.
 
K kjork skrev:
om du vill så kan du skicka pm eller här vilka du väntar offerter ifrån så kan jag säga om installatören från mitt projekt är en av dem eller inte.
Jag har bett om offerter från:
Jönköping Energi
Wettersol
Sesol
Sveasolar

Hittills har alla hört av sig utom Sveasolar, där jag inte ens fått en bekräftelse på mail. Kanske får kontakta dem igen så att inte min anmälan via deras hemsida fastnade nånstans...
 
BiFuel BiFuel skrev:
Jag har bett om offerter från:
Jönköping Energi
Wettersol
Sesol
Sveasolar

Hittills har alla hört av sig utom Sveasolar, där jag inte ens fått en bekräftelse på mail. Kanske får kontakta dem igen så att inte min anmälan via deras hemsida fastnade nånstans...
det är ingen av dem som varit hos mig. Men läs gärna igenom tråden så kanske du lär dig lika mycket som jag om hur det inte ska fungera. Tack vare alla kloka användare som bidragit
 
  • Gilla
intrestin och 2 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Hur har det gått med att leta upp en besiktningsman? Finns det nån i närheten?
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Hur har det gått med att leta upp en besiktningsman? Finns det nån i närheten?
jag fått lite nr men det blir aktuellt först när de anser sig klara hos mig
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.