E errakareby skrev:
under 24 grader får jag panik. Men komfort kostar deg just nu.Går alltid runt i shorts eller kallingar hemma,( får stödelda i kaminen lite på kvällarna)ser besvikelsen direkt i frugans ögon när det blir för kallt i huset
hahahaha…du värmer henne för lite själv då alltså;). Smyg ned sakta 0,5 grader per månad så vänjer hon/ni sig:rofl: bara gamlingar som fryser…
 
  • Haha
Appendix
  • Laddar…
Låter lite högt för ett så litet hus, för referens; vi har 200kvm, byggt - 78 bergvärme installerad 2015, två små barn (tvättar jämt), gillar att bada badkar, ingen golvvärme, hängtorkar med avfuktare i tvättstugan, punkterade treglas fönster i original, självdrag, 21,5 grader inne, vitvaror mellan 5-15 år gamla, massa datorer, tv-spel och tvapparater. I skaraborg. Motorvärmaren har gått en del i december. Överlag så tänker vi inte jättemycket på elförbrukningen utan lever vårt liv som det passar oss. Förbrukning i december 1400kvh (480kr blev räkningen för december, fast avtal)
 
Att bara säga att förbrukningen är fel med hänvisning till något annat hus är ganska meningslöst och blir mest en massa brus i tråden som inte hjälper så mycket. Eller är det bara folk som vill slå sig för bröstet och visa upp resultatet av sitt asketiska leverne? Förbrukningen i två identiska hus kan skilja 100% beroende på de som bor i huset.

TS har redan gett en hel del ledtrådar. T ex elvärmegolv, eftervärmare i ftx'en, småbarn och regelbundet tvättande/torkande och inte minst att värmepumpen behöver jobba vid 60+ grader.

Sen utifrån frågeställningen så är det två separata problem; Förbrukningen och kostnaden.
Förbrukningen tycker inte jag är anmärkningsvärt hög utifrån förutsättningarna och den komfort man vill ha. Värmesystemet skulle nog gå att optimera en del och spara några hundra kWh en kall månad.
För att sänka kostnaden behöver man se över sitt elavtal, men det kanske inte är rätt tidpunkt att binda priset just nu.
 
  • Gilla
Ulf Peter och 4 till
  • Laddar…
A Aussiegrit skrev:
Fick elräkning på 10600 kr för november och december total förbrukning på 3600 kwh bor i Södermanland. Bergvärme installerat 2005. IVT greenline ht plus c6.

Är det för hög förbrukning med mina förutsättningar eller kan jag göra något åt detta? Förbrukat totalt 12500 kWh år 2021.

villa på 99m2 från 1969. Ställt in pumpen så jag har 22-22,5 grader inne. Elgolvärme i badrummet. Småbarn så tvätt och torktumlare går frekvent. Alla vitvaror är 3-4 år gamla. Har FTX med värmeåtervinning.

grannen som har likadan vila installerade luftvärmepump inför i år och förbrukade i december 1000 kwh jämfört mot mina 1900 kwh.
A Aussiegrit skrev:
Fick elräkning på 10600 kr för november och december total förbrukning på 3600 kwh bor i Södermanland. Bergvärme installerat 2005. IVT greenline ht plus c6.

Är det för hög förbrukning med mina förutsättningar eller kan jag göra något åt detta? Förbrukat totalt 12500 kWh år 2021.

villa på 99m2 från 1969. Ställt in pumpen så jag har 22-22,5 grader inne. Elgolvärme i badrummet. Småbarn så tvätt och torktumlare går frekvent. Alla vitvaror är 3-4 år gamla. Har FTX med värmeåtervinning.

grannen som har likadan vila installerade luftvärmepump inför i år och förbrukade i december 1000 kwh jämfört mot mina 1900 kwh.
22,5 grader och golvvärme. Ja, då kostar det pengar. Inget konstigt.
Roger
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
kisumisu
A Aussiegrit skrev:
Fick elräkning på 10600 kr för november och december total förbrukning på 3600 kwh bor i Södermanland. Bergvärme installerat 2005. IVT greenline ht plus c6.

Är det för hög förbrukning med mina förutsättningar eller kan jag göra något åt detta? Förbrukat totalt 12500 kWh år 2021.

villa på 99m2 från 1969. Ställt in pumpen så jag har 22-22,5 grader inne. Elgolvärme i badrummet. Småbarn så tvätt och torktumlare går frekvent. Alla vitvaror är 3-4 år gamla. Har FTX med värmeåtervinning.

grannen som har likadan vila installerade luftvärmepump inför i år och förbrukade i december 1000 kwh jämfört mot mina 1900 kwh.
Låter lite högt. Är du säker den går bara, så inte elpatron är igång?

Hur ser det övrigt ut? Du nämde torktumlare o golvvärme...båda drar mycket, lite beroende på isolering och om torktumlaren har värmepump eller ej.

Småsaker kan spela stor roll. Jag har t ex just golvvärme som drar som den måste brassas på max för att ge bågon effekt (känsla av värme). Så har valt stänga av skiten och har istället strypt element förutom just duschrumnet där brassas det bergvärme för fullt.
Men ska golvet göras om någon gång får det bli en vattenburen golvvärme och helt egen slinga dit där det går brassa på med bergvärme utan att behöva påverka övriga element. Dock är det surt när golvet övrigt i bra skick så vill inte börja riva golv för det.

En annan energitjuv var ett förråd (kan den vara ca 10kvm)...satte in energimätare till el elementet gick på ett dygn mycket lätt 15kwh. Bara där! Så kan det gå om de dåligt isolerat och direkt el.
 
  • Gilla
a.o.f
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Höj förbrukningen, du måste upp i 2000kwh för januari för att få bidrag ;)
Nej, 2000 kWh krävs för att få maxbeloppet. Har man lägre får man bidrag, men inte maxbeloppet. Förhoppningsvis använder de en formel som gör att ingen tjänar på att öka sin förbrukning.
 
B b_hasse skrev:
Nej, 2000 kWh krävs för att få maxbeloppet. Har man lägre får man bidrag, men inte maxbeloppet. Förhoppningsvis använder de en formel som gör att ingen tjänar på att öka sin förbrukning.
Tänkte väl, ska det vara så svårt för kalkonsåssarna att uttrycka sig så folk förstår!
 
Markisen af Ängon Markisen af Ängon skrev:
Problemet är att ni skulle ha tatt fast elpris. Vi som var med vid finanskrisen 94 tar aldrig rörligt pris på något. Det går bra ända tills det skiter sig och där sitter ni med skägget i brevlådan. Mitt råd till alla är att binda el och ränta på ett år, då får man samma pris som rörligt men undviker med största sannolikhet toppen som den som var nu.
Ja, men de som har elbil kanske vill ladda den på natten när det är som billigast och då krävs timbaserat rörligt avtal, eller har jag fel ?
 
Tommty Tommty skrev:
låter inte helt orimligt med 1900kwh i december.

förbrukade 1300kwh i December och liknande hus som dig. 95m2 villa byggd 1970. Bergvärme installerat 2011.
Värmen inne är 20 grader.
Dock ingen torktumlare, elgolvärme eller FTX.
Har väldigt likt dig.
1275 kWh i december. (runt 85% av detta är värme o varmvatten så här års)
Bergvärme IVT Greenline från 2008.
Runt 20 grader inne.
Dock lite större och äldre hus, 155 m2 från 1931.
Inga elgolv, tumlare eller FTX.
 
Jag tycker nog att alla borde ha timbaserat elpris, eftersom det annars saknas motivation att snåla vid högpris, vilket driver upp det höga priset ytterligare. Det går inte att jämföra med fast/rörligt pris på annat. Att många t.ex väljer fast ränta driver inte upp priset på rörlig ränta.
Å andra sidan är det den vansinniga energipolitiken och förstörandet av ett väl planerat och fungerande elsystem som är anledningen till de stora prisvariationerna.
Ett stabilt konkurrenskraftigt elpris har varit en viktig framgångsfaktor för flera viktiga svenska industrier. De 4 nerlagda reaktorerna i SE3 och SE4 hade en sammanlagd effekt på 2796 MW. Det oljeeldade Karlshamnsverket ger bara 662 MW när det bränner 140 000 liter olja per timme, och det har körts mycket mer sedan reaktorerna stängdes.

Edit: dessutom stängdes Barsebäcks 2 reaktorer tidigare (stor press från Danmark för detta), och de hade en sammanlagd effekt på 1200 MW.
 
Redigerat:
Mattias_Jo1 Mattias_Jo1 skrev:
hahahaha…du värmer henne för lite själv då alltså;). Smyg ned sakta 0,5 grader per månad så vänjer hon/ni sig:rofl: bara gamlingar som fryser…
Utvidgningskoefficient, det är det allt handlar om
;)
 
  • Haha
Mattias_Jo1
  • Laddar…
L lat skrev:
Jag förutsätter att du i din vp kan se hur mycket energi den dragit samt hur mycket spets den använt?

Tyvärr är det nog så att väldigt många vp inte fungerar som de skall & ägarna har ingen aning om det.

Det borde vara förbjudet att installera vp utan mätning

både på upptagen & avgiven energi!

Det var i snitt -1C i dec i Sörmland. Ett hus på ~100m2 i Sörmland bör inte dra mer än ~1.800-2.000kWh för Dec-21,UTAN VP.
En bergvärmepump borde väl ha ett COP på 3? alltså borde den köpta energin för värme vara ~650-700kWh[/QUOTE

ingen aning om hur man kan se det? Nån som vet får gärna tipsa
 
A Aussiegrit skrev:
Fick elräkning på 10600 kr för november och december total förbrukning på 3600 kwh bor i Södermanland. Bergvärme installerat 2005. IVT greenline ht plus c6.

Är det för hög förbrukning med mina förutsättningar eller kan jag göra något åt detta? Förbrukat totalt 12500 kWh år 2021.

villa på 99m2 från 1969. Ställt in pumpen så jag har 22-22,5 grader inne. Elgolvärme i badrummet. Småbarn så tvätt och torktumlare går frekvent. Alla vitvaror är 3-4 år gamla. Har FTX med värmeåtervinning.

grannen som har likadan vila installerade luftvärmepump inför i år och förbrukade i december 1000 kwh jämfört mot mina 1900 kwh.

* Elgolvvärmen i badrummet - har badrummet yttervägg och fönster? Är elvärmen den enda värmekällan? Isf kan det dra riktigt mycket. Om du har en radiator, se till att dra upp den så att du får runt 23 grader i rummet av den och ställ golvvärmen på 23 eller max 24 grader. Med endast 1 grad drivande kraft går nästan ingenting till elvärme.

* FTX - Jag tycker att man kan dra ned fläkthastigheten minst ett snäpp på vintern, från 4 till 3 eller liknande (om du inte har radon eller fuktproblem). Då brukar man också kunna stänga ned eller minska elvärmen till ftxen utan att uppleva obehaglig. På vintern med noll behov av kyla, kallare temperatur inne och torrare luft är det ofta rent bra att ha lägre flöde. Vad har du för verkningsgrad på växlaren nu enligt panelen? Har du koll på temperaturen på tilluften och frånluften före och efter växlaren?

* Härnäst kan man byta fönster till treglas och efter det tilläggsisolera.

* Kan också vara klena radiatorer som gör att värmepumpen behöver skicka fram hög temp. Då blir effektiviteten på värmepumpen sämre. Billigast är att sätta fläktar på elementen. Eller nya dimensionerande för 50/40 eller 50/35 skulle isf göra mycket. Brukar du få varningar för retur hög/pressostat hög?

Cirka 5000 kWh går säkert till hushållsel så 7500 till värme och varmvatten. Men kan ofta ställa ned temperaturen på varmvattnet så drar det mindre el men se till att legionellaavdödning funkar som det ska isf. Man borde kunna komma ned till max 5000 kWh/år till vs o vv utan massa ingrepp.
 
F Filip David Bjurling skrev:
Cirka 5000 kWh går säkert till hushållsel så 7500 till värme och varmvatten. Men kan ofta ställa ned temperaturen på varmvattnet så drar det mindre el men se till att legionellaavdödning funkar som det ska isf. Man borde kunna komma ned till max 5000 kWh/år till vs o vv utan massa ingrepp.
Undrar det. Har ställt ner varmvattentemperaturen och avstängd varmvattenberedning stora delar av dygnet (har legionellahöjning), har inte supervarmt inne och har har natt-dagsänkning av värmen. Har BVP liknande TS. Ligger runt 6500 kWh/år. Att kapa bort 1500 kWh till vet jag inte riktigt hur det skulle gå till.
 
A Aussiegrit skrev:
ingen aning om hur man kan se det? Nån som vet får gärna tipsa
I manualen på sidan 21 står hur man läser av driftimmar.
Börja skriv en loggbok och notera dessa värden minst 1ggr vecka, i början gärna 1ggr/dag så att du får en hum om hur mycket vp & tillskott går.
Sen finns det nog andra här på BH som har bättre koll på vad det borde vara.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.