j.f.s
Jag har hållit på och försökt optimera vår Greenline HT+ nu under vintern. Har en tråd på värmepumpsforum om det är av intresse: https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=76057.0

Har till slut hittat ganska rätt och fått ner förbrukningen och framför allt fått bort att eltillskottet gick in redan vid någon enstaka minusgrad.

Vi låg på 2600kWh för december som var kall hos oss. Då är vi 7 pers varannan vecka med barn i åldrarna 17 ner till 6år. Kör tvättmaskin och disk varje dag. Motorvärmare och kupévärmare 2h fem dagar i veckan. Torkar tvätten i torkskåp av klassisk modell.
Huset är byggt 1939, tveksamt tilläggsisolerat och på 158kvm.
Har även justerat flödena på bra element och kör utan termostater. Vi håller 21 grader inomhus.
 
  • Gilla
pappel och 2 till
  • Laddar…
T torkelb skrev:
Fungerar det verkligen att variera temperaturen som du gör? Är inte golvet ganska trögt när det gäller temperaturen? Hur snabbt går det ner till 18 och hur lång tid tar det att höja igen? Hur mycket extra el behövs för uppvärmingen?

Har själv tre elektriska golv som står på jämt, utom det vid entrén som bara används under det kalla halvåret.
Fungerar bra..inte så stort ca 5,5kvm.
 
T Tipo874 skrev:
Håller med.
Vi har ett 800 W elgolv i badrummet och kör upp tempen på golvet till 25 grader på morgonen inför duschen och sätter ned tempen till 15 resten av dygnet. Det håller sig runt 21 grader hela dagen och känns inte kallt.
Det finns bra termostater för det. Vi hade tidigare en med veckoprogram men har nu bytt till en med Z-wave styrning och programmerat så att den inte går alls när vi är i fritidshuset. Jag ska även sätta en switch på ventilationen så den stoppas också när vi inte är hemma. Värmaren drar en hel del när det går under 0:an.
Måste du ha värmaren på ventilation? Förmodar det är FTX. Använder inte min, den drar sjukt mkt effekt annars
 
Enplanshus med 123kvm i Halland byggt 2011, Frånluftvärmepump Nibe F750 från 2011 med golvvärme och braskamin med egen luftinmatning. Temperatur 18-19 grader. Jag har installerat ett styrsystem som detektera när braskamin är igång (rumstemperatur går opp) och som ökar ventilation genom värmepumpen för att återvinna värmen och "sparar " värmen i golvet. Också får systemet väderprognos och ökar/förnedra effekten av värmepumpen 24 timmar i förväg (eftersom golvvärme är trög). Jag har utvecklat och installerat styrsystemet under 2020.
December 2019 hade vi 1150 kWh, December 2020 957 kWh, December 2021 847 kWh (men vi har använt braskamin mycket mer i år pga. elpriserna). Elräkningen för December blir 2100 kr.
 
Hmm, vi har 210kvm timmerhus från sent 1800-tal, ingen extraisolering alls, men taket är modernt isolerat. Fönstren är tackochlov inte bytta sen 60-talet, utan fina tvåglasfönster i trä. Bergvärme från 2006. Ca 16-17 grader i grundtemperatur på bergvärmen, sen värmer matlagning och allt annat upp till ca 18 grader. Sedan eldar vi en del upp till 19 grader och vill man lyxa får man elda mer till 20 grader. 1850kWh i december i norra småland.
 
Valloxen Valloxen skrev:
Tänker att ugn som man snabbvärmer, många och långa bad/duschar, torktumlare, hårfön, motorvärmare, det är saker som drar upp elförbrukningen.
Man sparar väl energi på att snabbvärma ugnen? All tid den är varmare än omgivande rum så läcker det ut värme. Ju kortare den tiden är desto bättre.
 
Villa i Uppland, 20 år gammal bergvärmepump, 5 år gammal FTX och bara 15 cm isolering på vinden.. december var dyyyyy, men det var i princip hela året. Så årets projekt är 22cm isolering till på vinden!
 
  • Diagram över årlig energiförbrukning före och efter isolering av huset.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
3029 kw
270m2
Bergvärme thermia duo -08
Inställd på 20 grader och en kurva på pumpen som är rätt inställd
2 plan golvvärme översta planet radiatorer
Luftvärmepump i garage på 60 m2
Värme i husvagnen
Tösen värme i friggeboden
4 kids
Tvättas/torktumlas Varje dag
Lagas mat varje dag. Ugnen minst varannan dag.
Duschas 5-6 ggr/dag
Speldatorer/projektor/tv mm går 24tim/dygn typ.
Säkert glömt massa.

Kostnad nu med elnät 5100kr
 
Hus från 2015, 1,5 plan om 171 kvm, 23 grader innetemp på vår ivt frånluftvärmepump, ca 80kvm dubbelgarage värmt med llvp till ca 12-13 grader, 1 st Laddhybrid, 1 st elbil, fasad och julbelysning mestadel av dygnet under december. Tvättar ca 4 maskiner tvätt i veckan + tumlare. El-golvvärme i ett badrum. Golvvärme på botten och radiatorer på ovanvåning.

Gjorde av med 2124kWh i december varav 184kWh gick in i bilarna. Kostade 1602 + 1799 kr = 3401 kr med alla avgifter och förbrukning. Sen ska man få tillbaka 2k kronor, om de nu blir så. Blir en bra månad.
 
Om du har FTX med eftervärme i form av ett elvärmebatteri ligger svaret där.
 
M
För att en bergvärmeanläggning skall fungera optimalt utan tillsatsel skall framledningstemperaturen vara låg. För att fortfarande få ut effekten till huset behöver radiatorerna vara stora och flödet högt. Om man har ett hus byggt för oljeeldning med små panelradiatorer och instrypt för 80/60 grader blir det svårt att få ut effekt vid 45-55 grader framledning på vp utan tillsatsel. Om ingen tittat över strypningarna på returerna efter bytet till vp kan det vara en idé för att få upp flödet. Räkna dock inte med att alla VVS:are har koll på detta. Öppnar man för mycket blir det dock susljud i elementen. Naturligtvis kan åtgärder på klimatskälet och ventilationen minska energibehovet för byggnaden. Någon skrev om värmepumpstumlare och det gör underverk på effekten. Halva mot vanlig kondenstumlare. Frånluftstumlare skall man nog inte ha alls.
 
  • Gilla
Kluffe
  • Laddar…
A Aussiegrit skrev:
Fick elräkning på 10600 kr för november och december total förbrukning på 3600 kwh bor i Södermanland. Bergvärme installerat 2005. IVT greenline ht plus c6.

Är det för hög förbrukning med mina förutsättningar eller kan jag göra något åt detta? Förbrukat totalt 12500 kWh år 2021.

villa på 99m2 från 1969. Ställt in pumpen så jag har 22-22,5 grader inne. Elgolvärme i badrummet. Småbarn så tvätt och torktumlare går frekvent. Alla vitvaror är 3-4 år gamla. Har FTX med värmeåtervinning.

grannen som har likadan vila installerade luftvärmepump inför i år och förbrukade i december 1000 kwh jämfört mot mina 1900 kwh.
Har ett liknande hus som er. Vi bor i en villa från 1962, på 100m2. Har bergvärme, el golvvärme i badrum samt två småbarn där tvättmaskin och torktumlare går konstant känns det som. Vi låg på 1730kwh för december. Och årligt brukar vi landa på ca 11500kwh. Även vi har runt 22,5-23 grader inomhus. Dock saknar vi ftx vilket vi ska skaffa nu till sommaren. Tycker absolut att ni inte har någon överdriven konsumtion av elen med tanke på allt som är igång hela tiden.

Du oroar dig i onödan, det är helt normalt att ligga mellan 10t-14t kwh om året med våra förutsättningar.
 
A Aussiegrit skrev:
Fick elräkning på 10600 kr för november och december total förbrukning på 3600 kwh bor i Södermanland. Bergvärme installerat 2005. IVT greenline ht plus c6.

Är det för hög förbrukning med mina förutsättningar eller kan jag göra något åt detta? Förbrukat totalt 12500 kWh år 2021.

villa på 99m2 från 1969. Ställt in pumpen så jag har 22-22,5 grader inne. Elgolvärme i badrummet. Småbarn så tvätt och torktumlare går frekvent. Alla vitvaror är 3-4 år gamla. Har FTX med värmeåtervinning.

grannen som har likadan vila installerade luftvärmepump inför i år och förbrukade i december 1000 kwh jämfört mot mina 1900 kwh.
Det är mycket troligt att en stor del av din höga energiförbrukning orsakas av din el-golvvärme i badrummet.
Att justera golvvärmen så att golvet alltid käns varmt innebär att du får för hög rumstemperatur i badrummet och därmed värmer delar av övriga huset med golvvärmen från badrummet. Prova att ställa termostaten mot den önskade rumstemperaturen, golvet kommer då att hålla en lägre temperatur och kanske tidvis upplevas som svalt. Det är inte ett ovanligt missförstånd att golvvärme alltid ska upplevas som varma golv, det riktiga är att justera till önskad rumstemperatur.
Givetvis kan tvättmaskin och torktumlare vara energislukare av rang men förmodligen ingen stor säsongsvariation som ger ökad el förbrukning vintertid. Testa en period med att sänka värmen i golvet.
A Aussiegrit skrev:
Oj tror du den drar så mkt? Det är relativt litet badrum men jag måste ha den på 6,5 eller 7 alltså nästan öl max finns från 1-7 i stryka eller vad man ska säga för att märka att det blir varmt. Lägger jag på 3-4 känns golvet ändå kallt. Badrummet är rätt gammalt vet ej när men det kakel och klinker men säkert från sent 90 eller början 20-talet.
 
R
A Aussiegrit skrev:
Fick elräkning på 10600 kr för november och december total förbrukning på 3600 kwh bor i Södermanland. Bergvärme installerat 2005. IVT greenline ht plus c6.

Är det för hög förbrukning med mina förutsättningar eller kan jag göra något åt detta? Förbrukat totalt 12500 kWh år 2021.

villa på 99m2 från 1969. Ställt in pumpen så jag har 22-22,5 grader inne. Elgolvärme i badrummet. Småbarn så tvätt och torktumlare går frekvent. Alla vitvaror är 3-4 år gamla. Har FTX med värmeåtervinning.

grannen som har likadan vila installerade luftvärmepump inför i år och förbrukade i december 1000 kwh jämfört mot mina 1900 kwh.
Du kan ju i menyn även se temperaturer på kalla sidan och bedöma effekten i hålet.
Tänker pumpen bör plocka ca 2 grader in-ut.
 
A Aussiegrit skrev:
Ja det har varit på tapeten, vi ska börja lufttorka. Två barn 2 och 4 år men 20 grader det vettifanken alltså kommer ju frysa röven av mig när jag går upp på morgonen när man är van vid 22, 22,5 Men det kanske man får göra nu med tanke på elpriserna.
En bra luftavfuktare i rummet där man torkar tvätten har jag kört i 10+ år. Spar energi och tvätten torkar snabbt.
 
  • Gilla
ErlingN
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.