P pmd skrev:
Varför inte inomhus? Iofs så kanske man bör ha ett sprinklersystem i garaget om man har en elbil där. ;)
Det var det som var min tanke. Om något går åt helvete och bilen står inne i garaget så är allt förverkat =)
Jag är mer rädd om cyklarna än en bil. Det är svårare att få tag i nya cyklar av mina modeller än att köpa en ny bil idag :O Den ena har tidigast leverans till midsommar om de inte är fullbokade för då har man leverans tidigast -23.

Så blir det elbil så får den stå utomhus, kommer nog dra elen till en pelare vid tomtgräns för att ha den långt från huset med :D
 
D
R Rkarlsson skrev:
De har nog inte tänkt till hur det är tänkt att de ska göra. Men stationerna verkar det som att kommunerna själva skulle köpa mark till om man ska titta på vår kommun. Idioterna i stadshuset skulle köpa en sketen terminal för ett groteskt överpris.
De hann tyvärr köpa den omlastningsplatsen som brann ner för något år sedan för xx miljoner för mycket, så det är ju vi skattebetalare som har betalt hittills för snabbtågens vara eller icke vara här.
Det finns få saker som gynnar invånare så mycket som förbättrade kommuniaktioner, finns ett tydligt samband med ökade fastighetspriser. Kommunen investerar garanterat rätt för invånarnas bästa i det här fallet.
 
D djac skrev:
Det finns få saker som gynnar invånare så mycket som förbättrade kommuniaktioner, finns ett tydligt samband med ökade fastighetspriser. Kommunen investerar garanterat rätt för invånarnas bästa i det här fallet.
I Hässleholm kommer du till Sveriges alla ändar, eller du kommer åtminstone i alla väderstreck, direkt till DK, direkt till Sthlm.
Att ett vansinnesprojekt som politikerna här köper upp mark till överpris gynnar inte oss då de ändå inte är planerat att lägga stationen inne i Hässleholm utan i en död by, som garanterat inte kommer öka någonting.
 
D
R Rkarlsson skrev:
I Hässleholm kommer du till Sveriges alla ändar, eller du kommer åtminstone i alla väderstreck, direkt till DK, direkt till Sthlm.
Att ett vansinnesprojekt som politikerna här köper upp mark till överpris gynnar inte oss då de ändå inte är planerat att lägga stationen inne i Hässleholm utan i en död by, som garanterat inte kommer öka någonting.
Och om de nya tågen, som i viss mån ersätter de gamla, inte skulle stanna i Hässleholm så skulle ju kommunikationerna minska och då skulle det påverka negativt. Nej, att investera i kommunikation ökar alltid orternas attraktionskraft och är mycket lönsamt.
 
Unikt namn
R Rkarlsson skrev:
För bekväm ;)
Definitivt :cool:
Mina föräldrar har inget garaget. Jag köpte första bilen när jag var 16. Låg ute året runt och skruvade. I stekande sol, i skyfall, i snöstorm. Det som skulle fixas fixades.
Det var klart överjävligt när man fick hjälpa nån som hade generatorremmen ipaj i -15 grader och det var trångt åt helvete så det gick inte ha handskar på sig när man trädde på skiten. Men det gick =)
Har iallafall garage idag och tillgång till verkstad om jag så önskar.

Jag fick den erfarenheten efter ett hjullagerbyte (garanti) på volvo med. De frågade inte ens om de fick sätta dit nya klossar utan bara gjorde det, och fakturerade dessutom fullpris på bromsbyte.
De strök arbetskostnaden iallafall.
Jag bodde i hus i Norrland när jag var liten, det fanns oändligt med plats men inget intresse. Det var brorsans grej.

Sen flyttade jag till olika lägenheter Stockholm och platsbrist blev ett faktum. Men jag har motvilligt sagt gjort några pass i ett lånat garage flera timmar från lägenheten och några vändor till GDS på okq8.
Man kan dock knappt låna verktyg i GDS-hallen längre, antagligen för att folk är usla och sabbar. Så då ska man först ta sig någonstans för att köpa det där specialverktyget som underlättar bytet av bromsar. Som sen ska förvaras i ett proppfullt förråd...
Det tar emot när man börjar få råd att leja bort det. :p

Jag kan ändå uppskatta hantverket i att ta något trasigt uselt och restaurera upp det till avsevärt bättre skick.
Har många gånger fastnat för restaureringsprojekt både på garaget.org och wheeler dealers, gillar skarpt mekanikern där. Det är både imponerande och lite inspirerande, men inget jag vill applicera på jobb-pendlaren. Jag har dessutom tillräckligt med projekt i huset när tiden ges.:)
 
  • Gilla
Rkarlsson
  • Laddar…
MultiMan
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Nja, du kan också bli misstänkt om de tycker du tar ut för lite lön. Det är helt godtyckligt då Skatteverket agerar utanför lagen .
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nej, det är inte godtyckligt, och de agerar inte utanför lagen.
Godtyckligt, jo, det händer och har framförallt hänt. Utanför lagen, väldigt sällan, men det har väl hänt enstaka gånger och de förlorat mål? Så minns jag det iaf även om jag inte orkar leta upp målen nu.

Min pappa blev skönstaxerad eftersom hans deklarerade inkomst från företaget ansågs för låg, bl a för att föda en familj på 5. Det tycker jag är ganska godtyckligt. Jag minns inte, eller fick aldrig insikt i, vilka underlag han skickade in vid begäran. Han var tyvärr en ärke-narcissist, så jag misstänker att smidigheten gentemot myndigheter var begränsad.

Jag har aldrig haft problem med skattemyndigheten utan alltid blivit väl bemött, men jag brukar använda taktiken att fråga de först om råd och deklarera sedan, istället för att chansa. Förvånansvärt ofta ger de råd som gynnar skattebetalaren mer än de själva, men jag antar det beror på enskilda tjänstemäns inställning också.
 
  • Gilla
AndersMalmgren och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Då blev han väl misstänkt för skattefusk, antar jag. Det går inte att bli misstänkt för nolltaxering.

Nej, det är självklart inte helt godtyckligt. Skatteverket är ganska effektivt.
Utanför lagen är det inte heller. Om det hade varit det så hade Flera av Skatteverkets handläggare blivit åtalade för länge sen. Däremot kan lagen vara orättfärdig, men det är en politisk fråga.
Det är laglöst och noll rättssäkerhet.
 
D djac skrev:
Och om de nya tågen, som i viss mån ersätter de gamla, inte skulle stanna i Hässleholm så skulle ju kommunikationerna minska och då skulle det påverka negativt. Nej, att investera i kommunikation ökar alltid orternas attraktionskraft och är mycket lönsamt.
Nej men du förstår nog inte. Den kommer inte gynna kommunen, den växer extremt utan snabbtågen.
Politiker som köper mark vi inte behöver gynnar inte den alls. Det är endast storhetsvansinne av ett par av snorungarna som kommit in i rummet.

De här snabbtågen kommer inte att ersätta den dagliga kommunikationen överhuvudtaget då de kommer gå Lund och sen rakt upp. Många av pendlarna åker väst-öst och till småstationerna.
De behöver lägga de pengarna på banan som går söderut.
 
Unikt namn
MultiMan MultiMan skrev:
Jag har aldrig haft problem med skattemyndigheten utan alltid blivit väl bemött
Jag haft bara haft två kontakter med Skatteverket men jag blev förvånad hur otroligt pedagogisk och tillmötesgående min kontakt var i att förklara regelverket och hjälpa mig.
Utan tvekan de två bästa kontakterna med svensk myndighet jag haft, med god marginal.
 
MultiMan MultiMan skrev:
Godtyckligt, jo, det händer och har framförallt hänt. Utanför lagen, väldigt sällan, men det har väl hänt enstaka gånger och de förlorat mål? Så minns jag det iaf även om jag inte orkar leta upp målen nu.

Min pappa blev skönstaxerad eftersom hans deklarerade inkomst från företaget ansågs för låg, bl a för att föda en familj på 5. Det tycker jag är ganska godtyckligt. Jag minns inte, eller fick aldrig insikt i, vilka underlag han skickade in vid begäran. Han var tyvärr en ärke-narcissist, så jag misstänker att smidigheten gentemot myndigheter var begränsad.

Jag har aldrig haft problem med skattemyndigheten utan alltid blivit väl bemött, men jag brukar använda taktiken att fråga de först om råd och deklarera sedan, istället för att chansa. Förvånansvärt ofta ger de råd som gynnar skattebetalaren mer än de själva, men jag antar det beror på enskilda tjänstemäns inställning också.
Akta dig bara, de där råden är inte bindande ens om du spelar in det. Så du kan fortfarande åka dit om rådet är fel. Man är helt rättslös mot Skatteverket.
 
Mikael_L
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det är laglöst och noll rättssäkerhet.
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Man är helt rättslös mot Skatteverket.
Ähh, jag skiter i att läsa och kommentera det där jag lovade igår kväll.
Det är rätt uppenbart meningslöst, inget jag offrar tid på ... :confused: :sweat:
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ähh, jag skiter i att läsa och kommentera det där jag lovade igår kväll.
Det är rätt uppenbart meningslöst, inget jag offrar tid på ... :confused: :sweat:
Länken du vägrar läsa är från en fd skatteverkschef som poängterar problemet med rättssäkerhet. Men det är klart du inte vill läsa då det inte stödjer ditt narrativ.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Mikael_L
Jag hade tänkt läsa den för att sen kunna föra en sansad och givande diskussion.
Men inser nu att det inte kommer ske, så därför sparar jag min tid till annat.
 
  • Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag hade tänkt läsa den för att sen kunna föra en sansad och givande diskussion.
Men inser nu att det inte kommer ske, så därför sparar jag min tid till annat.
Finns många sätt att skylla bort att argumenten sinat, snart kommer ad hominem argumenten.
 
MultiMan
Gimp Gimp skrev:
Inte AA men typ 8256st 18650 batterier...
Tesla använder många fler sorter såsom 2170 och 4680. De mixtrar också friskt med kemin som jag minns det.

Ingen aning om hur det är med andra märken, följer inte det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.