Hej,

Vilken standard kan man förvänta sig på ett nybyggt hus med 8milj i budget där tomten redan ingår? Då tänker jag att budgeten täcker ALLT från ritning till färdigt hus.
Kvm ca 170-200, general- eller totalentreprenad.
 
  • Gilla
Claes Gustafsson1
  • Laddar…
Såklart extremt svårt att svara på.. men för enkelhetens skull kan du räkna med att lägga 1 miljon på grundläggningen, då har du 7 miljoner kvar till huset, och för de pengarna skulle jag säga att man har råd att göra väldigt exklusiva val!
 
När du säger "tomten redan ingår" menar du då att du redan köpt den eller menar du listningar på hemnet där tomt+hus har den kostnaden? Är det det senare så kostar självklart tomten, den är inbakad i priset, så allt kommer inte gå till huset.
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
Som jag uppfattar så vill ni bygga nytt hus.
Nu har ju allt gått upp i pris sista året men tycker ändå att med dom pengarna ska ni kunna förvänta er ett riktigt bra hus.
Något som inte ingår i själva huset för det mesta är ju då någon form av uppställning av bil, bilar i form av carport eller garage.
Själv byggde jag nytt för 2 år sen och ville då ha ett dubbelgarage inbyggt i huset, (i sutteräng med invändig trappa, perfekt vid regn och snö)
Alla är vi olika men att få ha sina ägodelar ifred och kunna sätta sig i en varm bil på vintern och en sval på sommaren är guld värt för mig;)
Något som också är populärt i lite dyrare hus är ju då stora fönster. ( Söderläge så blir det varmt inne en solig dag)
Har själv ett 6 m brett med skjutdörrar där jag byggt ut taket ca 3 meter så på sommaren ingen sol in och på vintern står solen lågt och lyser in.
Så fundera inte bara på uppvärmningen utan ha även med klimatet på sommaren;)
Lås er inte för mycket utan fundera och vänd på allt, diskutera med bekanta och låt det ta tid.
Lycka till;)
 
  • Gilla
Drömmenomhus
  • Laddar…
Tack så mycket för era svar, uppskattar det.
Med 7-8 miljoner menar jag att tomten redan är köpt och ingår inte i den budgeten.

Skulle ni välja arkitektritat och totalentreprenad hos en välrenommerad byggfirma (självklart med byggkonsult som tittar på alla avtal och detaljer) eller anlita en hustillverkare?
 
Arkitekt och inte prefabhus alla dagar, ni får mycket mer för pengarna.
 
  • Gilla
THS 2020 och 4 till
  • Laddar…
Rätt projektledare kan ge fantastiskt mycket. Med rätt menar jag inte Pål Ross. En sådan bränner igenom era 8 mille innan stommen är uppe.
Har jobbat åt båda sorter och förstår skillnaden.
mvh Findus
 
  • Gilla
Bengt Larsson och 8 till
  • Laddar…
Och för ett inte glömma, ställ många frågor här i forumet, här finns förmodligen all kompetens som Behövs för ditt projekt gratis!
 
  • Gilla
Drömmenomhus
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Och för ett inte glömma, ställ många frågor här i forumet, här finns förmodligen all kompetens som Behövs för ditt projekt gratis!
Den kompetens som många sitter på här är ovärderlig, jag uppskattar det verkligen.
 
A Argastesnickaren skrev:
Som jag uppfattar så vill ni bygga nytt hus.
Nu har ju allt gått upp i pris sista året men tycker ändå att med dom pengarna ska ni kunna förvänta er ett riktigt bra hus.
...
Detta är intressant!
Hur kraftiga har dessa prisuppgångar varit? Och hur kommer det sig att byggbolagen verkar klara sig trots att prisuppgångarna borde ätit upp alla marginaler och lite till?

https://www.byggahus.se/forum/threads/inflation-i-byggpriser-sedan-2020.441563/
 
  • Gilla
Perka63
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Arkitekt och inte prefabhus alla dagar, ni får mycket mer för pengarna.
Inte att förglömma kombinationen arkitektritad byggnad där moduler prefabriceras för snabbt grundmontage. Har blivit allt vanligare genom åren. Tror det dök upp några exempel i Svt's "Husdrömmar" och TV4's "Grand designs Sverige"
 
  • Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Inte att förglömma kombinationen arkitektritad byggnad där moduler prefabriceras för snabbt grundmontage. Har blivit allt vanligare genom åren. Tror det dök upp några exempel i Svt's "Husdrömmar" och TV4's "Grand designs Sverige"
Så bygger jag. En arkitekt ritade huset tillsammans med oss och en husfabrikant prefabricerar allt i storblock. För oss var det väldigt mycket billigare än att låta uppföra allt i lösvirke.
 
  • Gilla
Pergoteborg och 5 till
  • Laddar…
På samma tema (även om min budget ligger lite lägre, ca 6milj, exkl tomt) vi har ritat ett hus som givetvis "råkar" falla utanför ramarna för vad vanliga modul/prefab tillverkare fixar (trästomme). 170kvm enplan+ 25kvm loft + 35 garage, dels ganska platt tak (4-5grader pulpet), samt ett större glasparti (ca 11meter) som måste bäras av såklart, i kombination med högre väggliv än standard (ca 3,7-3,8m invändigt)
Då faller många tillverkare bort, har just nu bara identifierat 2 (reformhus + WN) som kombinerar modulbygge med speciallösningar för att fixa detta. Någon som har tips på andra tillverkare?
 
coconut
F Foggy84 skrev:
På samma tema (även om min budget ligger lite lägre, ca 6milj, exkl tomt) vi har ritat ett hus som givetvis "råkar" falla utanför ramarna för vad vanliga modul/prefab tillverkare fixar (trästomme). 170kvm enplan+ 25kvm loft + 35 garage, dels ganska platt tak (4-5grader pulpet), samt ett större glasparti (ca 11meter) som måste bäras av såklart, i kombination med högre väggliv än standard (ca 3,7-3,8m invändigt)
Då faller många tillverkare bort, har just nu bara identifierat 2 (reformhus + WN) som kombinerar modulbygge med speciallösningar för att fixa detta. Någon som har tips på andra tillverkare?
Har du jämfört vad det kostar att gå helt på lösvirke istället och inte ta in någon modulbyggare alls? T.ex kommer man ner lite i pris om man nyttjar förkapad stomme.
 
coconut coconut skrev:
Har du jämfört vad det kostar att gå helt på lösvirke istället och inte ta in någon modulbyggare alls? T.ex kommer man ner lite i pris om man nyttjar förkapad stomme.
Nej men det är givetvis något jag funderat på, enda "nackdelen" är att jag inbillar mig att det tar betydligt längre tid att bygga, sen vet jag inte huruvida det slår prismässigt men öppen för att kolla som sagt. Tips på sådana tillverkare mottages också gärna - men INTE dom som bara levererar material och ber mig anlita någon annan som bygger, jag vill ha en leverantör av stommen, rest på färdiggjuten platta (plattan kan jag upphandla själv).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.