S surfarn skrev:
Jag är inte med på alla uträkningar men jag tror inte resultatet stämmer om man inte har direktverkande El med egen termostat i torkrummet. Vattenburen värme matar ju alltid ut samma temp beroende på utetemperaturen och rumstermostaterna agerar bara övertempskydd. Det man kan uppleva är en temperatursänkning i torkrummet men den kommer inte kompenseras av pannan. Dock håller jag med om att laster av tillfällig typ sällan är det som bygger elräkningar, utan det är det vanliga, varmvatten och uppvärming som utgör grunden. Men summan av alla tillfälliga laster är ändå inte obetydlig
Ok, det är sant. Jag har dock manuellt nedställd radiator i tvättstugan då den är i källaren.
 
Jag förutsätter att du i din vp kan se hur mycket energi den dragit samt hur mycket spets den använt?

Tyvärr är det nog så att väldigt många vp inte fungerar som de skall & ägarna har ingen aning om det.

Det borde vara förbjudet att installera vp utan mätning både på upptagen & avgiven energi!

Det var i snitt -1C i dec i Sörmland. Ett hus på ~100m2 i Sörmland bör inte dra mer än ~1.800-2.000kWh för Dec-21,UTAN VP.
En bergvärmepump borde väl ha ett COP på 3? alltså borde den köpta energin för värme vara ~650-700kWh
 
  • Gilla
nagrom00 och 1 till
  • Laddar…
För referens: har 210kvm boyta och 90 kvm källare som värms av en avdankad bvp, gick åt 2200 kWh i december. 1900 för ett så litet hus låter mycket
 
V
G gripnil skrev:
den övre smärtgränsen för oss går vid 20grader, är det över det blir det för varmt. Vi ligger 18,5-19,5. Det går nog ner till runt 18 på natten.
Detta har inget med kostnad att göra utan det är en trivselfråga.
Du kanske borde vidga ditt sinne något och se att människor är rätt olika.

Förövrigt är 2400 kWh för 125 m2 högt, oavsett spabad eller inte.
Kul att de finns folk som trivs i 18 grader.

Nee som vi lever är 2400 ingenting :cool:alla är vi olika (y)
 
V
M MagHam skrev:
Håller med dig. Finns ingen som helst njutning av att gå och småfrysa halva året.
Sen kan det vara något annat fel. För grunt borrhål, radiatorer som kräver hög temp (golvvärme är egentligen bäst för VP).
Vill TS ändå laborera med att sänka temperaturen så är det möjligt att bara ½ till 1 grad räcker. När det gäller kalla perioder så kan det vara den lilla skillnaden som gör att tillskottet måste kicka in.
Du har helt rätt (y) trevlig kväll
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Har du kollat så att inte elpatronen i pumpen är igång??
Mina första 2 månader med bvp så var förbrukningen mycket högre än vad som beräknats. När jag kollade statistik i pumpen så hade den förbrukat nästan lika mycket på elpatron som kompressor, detta var en ivt premiumline he.
Om du loggar in i servicemontör-läge på pumpen(det ska vara dagens datum, t.ex idag 0114) så kan du stänga av elpatronen. Då borde det bli en helt annan förbrukning
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
A Aussiegrit skrev:
Din pump behöver kanske skicka ut 35-40 grader för att hålla temp medan min skickar ut 65 grader för att hålla 22.
Vid vilken utetemperatur behöver ni 65 grader? Om värmepumpen jobbar med den temperaturen så är det stor sannolikhet att kompressorn stannar ibland och eltillskottet står för all uppvärmning.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Intressant tråd men det vore kanske bra om alla som skriver anger:
Hur stor boendeyta det handlar om.
Vilken värmekälla man använder.
Var i Sverige man håller till.
Möjligen också vilken husstandard det handlar om
Årsmedelförbrukning energi.

270 kvm(90 kvm källare värms upp till ca 14 grader).
Bergvärme NIBE 1255-16, borrhål 320m
Jämtland centralt
50-talsstandard
20 grader rumstemp
Årsförbrukning. 16000 kwh
 
Redigerat:
  • Gilla
Kjol och 1 till
  • Laddar…
V Villaägarenr1 skrev:
Jag skulle då inte vilja påstå att dem har för varmt.

Vi bor i 128 kvadrat villa. Med bergvärme. 21.5 -22 grader. Stora element, låg kurva.
Spabad som står och värmer. Utebelysning. Barn som duschar mycket. Elgolvvärme i ena badrummet på 22 grader. Mm förbrukning december 2400 kWh.

Ts har något annat som är fel.

Vilken galning vill bo i 18 grader inne
Det handlade om att han ville känna varma golv, inte att det är 22 grader i luften.
Så han eldar på max med elgolvvärme..
 
Problemet är att ni skulle ha tatt fast elpris. Vi som var med vid finanskrisen 94 tar aldrig rörligt pris på något. Det går bra ända tills det skiter sig och där sitter ni med skägget i brevlådan. Mitt råd till alla är att binda el och ränta på ett år, då får man samma pris som rörligt men undviker med största sannolikhet toppen som den som var nu.
 
  • Gilla
  • Haha
Dortmunder DAB och 6 till
  • Laddar…
Ja jag föredrar bundet. Även om rörligt får ett billigare medeltimpris över året så spelar det mindre roll eftersom när det är som billigast ( när det är varmt ute) så förbrukar mam ju väldigt lite så det slår liksom inte så mycket. Många har över hälften av sin förbrukning 3-4månader om året. Det är då det är viktigt att ha ett lågt pris.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Hej.
Är priset du angett totalt för el och elnät eller endast elen? Är det bara för elen så tycker jag att du betalar mycket. Är det totalt så har du billigare än mig alla fall som låg på 3,03kr / kWh totalt för el+elnät i december. Jag har funktionen smart price adaption aktiverat i pumpen så förbrukningen brukar bli mest de ”billiga” timmarna.

jag tycker också som 65grader låter mycket. Är termostaterna strypta? Hur är det med cirkulationspumpen?

är absolut inget proffs på det här men ni kanske ska undersöka om ni ska sätta in större radiatorer?

vi bor i en villa byggd 2020.
Västra Götaland.
Uppvärmd yta är 211kvm
Jordvärme, Nibe S1255
Golvvärme
Förbrukning 1527 kWh för dec, 12146 kWh 2021.
Två vuxna, tre barn.
Lägst temp är 22 grader.
 
Redigerat:
useless useless skrev:
Det är väl det som är grundproblemet. Antingen accepterar ni 1900 kWh en kall månad och har det behagligt i huset, eller så stänger ni av golvvärmen och tilluftvärmen, sparar 600 kWh och går runt och fryser.

Förbrukningen i sig tycker inte jag är anmärkningsvärt hög, så vill ni minska kostnaden är det i första hand elavtalet ni ska se över.
Håller helt med detta svaret. Tycker inte heller förbrukningen är hög, bara välj komfort eller inte, that’s it. Men se över elavtalet bör ni göra oavsett.
 
A Aussiegrit skrev:
Fick elräkning på 10600 kr för november och december total förbrukning på 3600 kwh bor i Södermanland. Bergvärme installerat 2005. IVT greenline ht plus c6.

Är det för hög förbrukning med mina förutsättningar eller kan jag göra något åt detta? Förbrukat totalt 12500 kWh år 2021.

villa på 99m2 från 1969. Ställt in pumpen så jag har 22-22,5 grader inne. Elgolvärme i badrummet. Småbarn så tvätt och torktumlare går frekvent. Alla vitvaror är 3-4 år gamla. Har FTX med värmeåtervinning.

grannen som har likadan vila installerade luftvärmepump inför i år och förbrukade i december 1000 kwh jämfört mot mina 1900 kwh.
Tycker inte det låter mycket. Jag har visserligen luft/vatten uppvärmning. Har haft temp på knappt 18 grader inne, vi är två personer, tvättar 1-2 tvättar i veckan ingen tumlare, duschar inte överdrivet, har snålat med lampor, lagar inte mycket mat, å min förbrukning var 1677kvh i dec.
(ungefär samma kvm som er men huset är byggt på 50 talet. Treglasfönster, men säkert inte världens bästa isolering.) (Min räkning för december slutade på Tot 6000 för december, men så bor jag i elområde 4
 
Redigerat:
  • Gilla
Allman
  • Laddar…
A Aussiegrit skrev:
Fick elräkning på 10600 kr för november och december total förbrukning på 3600 kwh bor i Södermanland. Bergvärme installerat 2005. IVT greenline ht plus c6.

Är det för hög förbrukning med mina förutsättningar eller kan jag göra något åt detta? Förbrukat totalt 12500 kWh år 2021.
När hade ni service senast på värmepumpen? In och utgående temp på värmeväxlare på matsrsidan? Kan säga att är det ingen rimfrost på inkommande så borde berget avge tillräcklig värme till pumpen, värre om både in och utgående ledning har minusgrader.

villa på 99m2 från 1969. Ställt in pumpen så jag har 22-22,5 grader inne. Elgolvärme i badrummet. Småbarn så tvätt och torktumlare går frekvent. Alla vitvaror är 3-4 år gamla. Har FTX med värmeåtervinning.

grannen som har likadan vila installerade luftvärmepump inför i år och förbrukade i december 1000 kwh jämfört mot mina 1900 kwh.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.