pacman42 pacman42 skrev:
Vilka bassänger och hur mycket? Tror du att det går att få till vattendomar som räcker för att kompensera för vindkraften?

Det mest realistiska som skulle kunna ge lite lagring (men inte alls realistiskt) är att pumpa vatten mellan Vänern och Vättern. Det skulle aldrig godkännas i en miljödomstol dock.
Sjöar...

Vi har två fungerande pumpkraftverk i Sverige, Lettens och Kymmens.

"Lettens kraftstation används som pumpkraftverk. Fallhöjden är 191 m, effekten 36 MW och produktionen 65 GWh/år" - Wiki.
 
H Hullefar skrev:
Sjöar...

Vi har två fungerande pumpkraftverk i Sverige, Lettens och Kymmens.

"Lettens kraftstation används som pumpkraftverk. Fallhöjden är 191 m, effekten 36 MW och produktionen 65 GWh/år" - Wiki.
Mmm de två sjöarna har vattendomar som säger att de får användas.
Lycka till med att få nya vattendomar för andra sjöar att använda som pumpkraftverk.
Det är ju så illa att tom dagens existerande vattendomar ska göras om och miljöprövas enl nypåhittade regler så att tom existerande stora kraftbolag hellre lägger ner mindre kraftverk än att försöka sig på att få nya vattendomar.
https://www.tn.se/article/tre-vattenkraftverk-laggs-ned-innan-provning/

Tekniskt sett är det inga problem ....
Praktiskt sett ... glöm iden om att använda fler sjöar till pumpkraft. Det kommer aldrig att kunna ges nya vattendomar för det.
 
  • Gilla
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
H Hullefar skrev:
Sjöar...

Vi har två fungerande pumpkraftverk i Sverige, Lettens och Kymmens.

"Lettens kraftstation används som pumpkraftverk. Fallhöjden är 191 m, effekten 36 MW och produktionen 65 GWh/år" - Wiki.
65GWh, så 3 årsförbrukningar lite drygt för min villa. Det är inte mycket det inte.
 
pacman42 pacman42 skrev:
65GWh, så 3 årsförbrukningar lite drygt för min villa. Det är inte mycket det inte.
Bor du i Kungliga slottet eller? :p
 
  • Haha
  • Gilla
Sammy_j och 2 till
  • Laddar…
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Bor du i Kungliga slottet eller? :p
hmm vi räknar lite här
20000 kWh = 20MWh = 0.020GWh
eller har jag missat nått??
 
  • Gilla
Sammy_j och 1 till
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
hmm vi räknar lite här
20000 kWh = 20MWh = 0.020GWh
eller har jag missat nått??
Hjärnsläpp, läst e M inte G. 3000 villor skulle det vara. Fortfarande lite, även om det är 1000 ggr mer.
 
  • Gilla
  • Haha
MrDizzy och 3 till
  • Laddar…
V vik_tor skrev:
Eftersom orsaken bakom krisen är stormakten Rysslands aggressioner (enligt Regeringen) så borde det gå att utlysa undantagstillstånd. Regeringen får då utökade befogenheter för att ge stöd till befolkningen för att kunna hålla husen varma.
Sverige inte hindrade bygga den ryska gasens ledning i Östersjön! Nu får dem styrande hur som helst!
 
H Hullefar skrev:
För att lagra energi från vindkraft är det väl vettigare att använda pumpkraftverk och pumpa upp vatten till högre liggande bassänger. Används väl lite här och var.
Problemet med pumpkraftverk är att de stora nivåskillnaderna ger problem med erosion och is. Just erosionsproblematiken gör att det är svårt att hitta passande sjöar och få alla miljökrav uppfyllda.
 
L
J jysd skrev:
Men alla dessa ”rika” som då betalar allt mellan lite mer och ofantligt mycket mer skatt ska stå för kostnaden för andras elräkning och få 0 tillbaka? Otroligt att du tycker det är provocerande att de rika ska få ta del av det du betalar (betydligt mindre procentuellt sett till en fet villas förbrukning), men självklart att ”de rika” ska betala för din och andras bidrag (som då är en större andel procentuellt av totala kostnaden). Provocerande logik skulle jag säga och då är jag knappast rik.
Tycker det är spännande att man alltid drar fram kortet med jag betalar redan så mycket i skatt. Tror du missförstod vid och dem här. Har själv ett ”stort” hus men har planterat väl. Står mer än gärna för mina kostnader.

eftersom majoriteten av alla Sveriges villaägare bor nära storstäder har samma majoritet troligen gjort en ordentlig vinst bara på att villapriserna gått upp. Förstår inte logiken att då skänka bort pengar till dessa för att de får betala några tusenlappar. Hur skall samma stackare klara sig om räntan rör sig ens nära en rimlig nivå. Borde rimligtvis slå så otroligt mycket mer mot plånböckerna.
 
  • Haha
SonnyListon
  • Laddar…
L
V videopac skrev:
Per hushåll förstås. Om man går ut och säger att man vill stötta på grund av höga elkostnader så får man väl göra det men att då enbart titta på förbrukning och inte aktuell kostnad rimmar ganska illa. Skulle man vilja gå på kostnadsparametern så låter det sig självklart göras. Men det verkar inte som att man vill det vad vi vet just nu.



Det är inget som säger att man påverkar miljön mest genom att ha en hög elkostnad. Hur kan du dra en sådan slutsats? Det beror ju på vad man får betala för elen. Om man förbrukar 4000 kWh med fastavtal på 30 öre/kWh så får man en kostnad på 1200 kr. Om man istället förbrukar 1000 kWh med rörligt avtal där snittpriset för månaden hamnar på 300 öre/kWh så får man en kostnad på 3000 kr. Menar du att den senare skulle påverka mijön mer än den förra?

Den senare delen av ditt inlägg är ju någon slags missriktad avundsjuka så den tänker jag inte kommentera.
Jag tog inte i beaktande vilket elpris folk har utan gjorde en generell slutsats att hög förbrukning är hög kostnad.

skulle det vara missriktad avundsjuka att andra har höga elräkningar? Den förstod jag inte.

om majoriteten av svenskarna har svårt att betala en högre elräkning så att staten behöver gå in och hjälpa alla så har vi verkligen problem i framtiden om räntan rör sig ens marginellt uppåt.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Maskintok skrev:
för den som vill lära sig lite mer om vind och dess kyleffekt vid minusgrader...

Kolla hur vinden kyler innan löppasset | Marathon.se
[länk]
Lite vattendimma oxå så kyler det riktigt bra
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Maskintok skrev:
för den som vill lära sig lite mer om vind och dess kyleffekt vid minusgrader...

Kolla hur vinden kyler innan löppasset | Marathon.se
[länk]
Att uppvärmda saker kyls ner snabbare när det blåser är ingen nyhet eller särskilt konstigt.
Det du antydde i ditt tidigare inlägg var att det skulle kunna bli kallare än luftens temperatur bara för att det blåser:

"Har bytt flertalet expansionskärl då fartvindens fryst vätskan inne i kärlet och även orsakat motorskador... "

Förklara hur vätskan kan frysa när man kör, men inte när bilen står still och är avstängd vid samma utetemperatur.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
A
useless useless skrev:
Att uppvärmda saker kyls ner snabbare när det blåser är ingen nyhet eller särskilt konstigt.
Det du antydde i ditt tidigare inlägg var att det skulle kunna bli kallare än luftens temperatur bara för att det blåser:

"Har bytt flertalet expansionskärl då fartvindens fryst vätskan inne i kärlet och även orsakat motorskador... "

Förklara hur vätskan kan frysa när man kör, men inte när bilen står still och är avstängd vid samma utetemperatur.
har inte skrivit ett dugg om detta du påstår.
Att du inte vill verkligen läsa vad som står har gjort att jag ignorerar dig..
relativt enkelt att det fryser när motor står..
vid 13 minus fryser ren glykol.. vid 0 vanligt vatten..
50/50 blandning ger lägsta temperatur beroende på fabrikat.
Men blir det för mycket eller för lite glykol så fryser blandningen.

Jag höll mig dock till fartvind ej stillastående..
 
  • Gilla
kortis
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Om vindkraften skulle vara tvugna att fullt ut fas-kompensera den reaktiva effekten de förbrukar inte bara som nu den reaktiva effekten vid tomgång,
och de som är de senaste ägarna där verket drevs fullt tvingas stå för kostnaderna för att ta om hand vindkraftverket då det ska avvecklas.
Då är inte vindkraft lika billig längre

Plus att även om man stoppar in 3ggr så mycket vindkraft som idag så täcker man ändå inte upp behovet under vinterhalvåret.
[bild]

Visst det blir bättre ...men det kommer fortfrande att spreta som satan och vad gör man i alla dalar??
Planerbar elförsörjning?? Vafalls! inte svära i kyrkan! ;)
I går torsdag var priset 20öre/kW i Sverige i Frankrike som väl ar Europas kärnkraftstätaste land var elpriset 2kr/ kW förklara det är du snäll
 
A
K kortis skrev:
I går torsdag var priset 20öre/kW i Sverige i Frankrike som väl ar Europas kärnkraftstätaste land var elpriset 2kr/ kW förklara det är du snäll
deras energi marknad är inte avreglerad.
samt att staten tar ut så mycket den kan på avgifter och skatt för att finansiera satsningar..

samt att det är en hel del reaktorer som inte går för fullt.. av olika anledningar.
sprickor i rör mm
Så det är sådant som ökar priset per kWh..
 
  • Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.