F fsn skrev:
ok, då kan jag inte hjälpa, hade eventuellt en som kan besiktiga i Göteborg.

men jag tycker du skall kika lite själv först på det visuella.

Det finns datablad att ladda ner för dina paneler, där framgår det vilka avstånd ”överhäng” på fastsättningen som är tillåtet, detta är ett vanligt ”fusk” och om det är moderata avvikelser inte så allvarligt om inget går galet, det påverkar inte direkt funktion men panelernas garanti kan påverkas från producenten och panelerna blir känsligare för snölast.

Du kan kolla att returkabeln ligger rätt och inte ”loopar”. Jag sökte efter bilder då man förstår direkt hur det är tänkt när man ser bilden. Det är säkert nån annan som kan hitta en bild. Med tanke på de andra problem du haft så här långt så är detta ett högst rimligt fel för din del och detta är inte ok.

Kolla hur eventuella genomföringar ser ut genom tak. Röd och svart skall vara separerad vid genomföring och det skall vara skyddsrör.

Kolla skyddsrör på lösa kablar på taket

Kolla så att det inte ligger kablar direkt på taket utan är ordentligt upphängda, gäller även kablarna mellan panelerna som skall vara ordentligt uppbuntat.

Det finns säkert mer som man som lekman kan kika på men det är väl det jag kommer på sådär direkt som du kan kika på själv.
F fsn skrev:
ok, då kan jag inte hjälpa, hade eventuellt en som kan besiktiga i Göteborg.

men jag tycker du skall kika lite själv först på det visuella.

Det finns datablad att ladda ner för dina paneler, där framgår det vilka avstånd ”överhäng” på fastsättningen som är tillåtet, detta är ett vanligt ”fusk” och om det är moderata avvikelser inte så allvarligt om inget går galet, det påverkar inte direkt funktion men panelernas garanti kan påverkas från producenten och panelerna blir känsligare för snölast.

Du kan kolla att returkabeln ligger rätt och inte ”loopar”. Jag sökte efter bilder då man förstår direkt hur det är tänkt när man ser bilden. Det är säkert nån annan som kan hitta en bild. Med tanke på de andra problem du haft så här långt så är detta ett högst rimligt fel för din del och detta är inte ok.

Kolla hur eventuella genomföringar ser ut genom tak. Röd och svart skall vara separerad vid genomföring och det skall vara skyddsrör.

Kolla skyddsrör på lösa kablar på taket

Kolla så att det inte ligger kablar direkt på taket utan är ordentligt upphängda, gäller även kablarna mellan panelerna som skall vara ordentligt uppbuntat.

Det finns säkert mer som man som lekman kan kika på men det är väl det jag kommer på sådär direkt som du kan kika på själv.
jag ska ta hit en besiktningsman som får gå igenom rubbet, ev pallrar jag mig upp av nyfikenhet innan dess.
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
K kjork skrev:
jag ska ta hit en besiktningsman som får gå igenom rubbet, ev pallrar jag mig upp av nyfikenhet innan dess.
Det du kan göra är att byta plats på de röda kablarna i växlaren och se om döda strängen byter plats eller om växlaren är död på 2an
 
H håbbe1961 skrev:
Det du kan göra är att byta plats på de röda kablarna i växlaren och se om döda strängen byter plats eller om växlaren är död på 2an
just det, men det är lite kräm i dem hela tiden eller?
 
Slå av dc brytare bara
 
F
H håbbe1961 skrev:
Det du kan göra är att byta plats på de röda kablarna i växlaren och se om döda strängen byter plats eller om växlaren är död på 2an
eller så gör man inte det just för att inte ha pillat själv på nåt som man vet har varit jävligt felkopplat, eventuellt utsatt för överspänning och som framför allt är under garanti. Ponera att den MPPTn är död pga överspänning och så börjar man pilla själv. Ge inte firman nån anledninga att tala om att garantin inte gäller. Ett riktigt dumt råd.
 
  • Gilla
Lilllen och 14 till
  • Laddar…
Sorry. När jag beskrev hur man kunde se plintarna missade jag de två skruvarna innanför första locket pch sesan vika upp hela växelriktaren. Har gjort det hur många gånger som helst, men när man sitter vid skrivbordet…

Resten verkade ju stämma. Nu vet du att de har försökt koppla in två MPPT. Men gör inget mer, det ska installatören - eller ansvarig leverantör - fixa.
 
  • Gilla
kjork
  • Laddar…
Samma visa idag.
Systemet drar igång och levererar el så fort solen går upp, om än väldigt lite.

fungerade till nu, då återkom felkoden error state 318 och produktionen bröts.
 
Har du klar himmel nu så borde du ha några ampere i produktion och beroende p sträng konfig minst 12 x 33V, 396V i spänning på in 1
 
H håbbe1961 skrev:
Har du klar himmel nu så borde du ha några ampere i produktion och beroende p sträng konfig minst 12 x 33V, 396V i spänning.
den låg och matade ut ca 250w sedan gick felkoden in och bröt. Växelriktaren startar om och genomför självtest innan den provar igen, men nästan omgående dyker felkoden upp.

jag kommer ligga på supporten imorgon igen. Önska mig lycka till och håll tummar och tår
 
  • Gilla
  • Älska
Lars Ivarsson och 2 till
  • Laddar…
A
H håbbe1961 skrev:
Har du klar himmel nu så borde du ha några ampere i produktion och beroende p sträng konfig minst 12 x 33V, 396V i spänning på in 1
Klar himmel kan ge något även om solen står lågt. Men ibland inget alls nu.
För jag var själv orolig förra vårvintern när de gav knappt något. SMHI har en bra tjänst om man är intresserad. Men den uppkopplad så fick man klart för sig hur extremt stor roll årstiden har. Skicka ett PM om du vill veta hur man tillgodogör sig infon. Ingen idé att gå in i detalj här på forumet,
 
K kjork skrev:
Lidköping. 36 paneler
jag ser bara 34 totalt på bilderna tidigt i tråden. Du har inte blivit blåst på 2 i offert?
 
V Vatic skrev:
använd er inte av nischade firmor till att sätta solceller de är fan oseriösa och oftast inte elektriker de som sätter upp panelerna!!
:thinking: Är det inte precis det du ska göra? Välja ett välrenommerat företag med stor kunskap inom just det dom ska göra, i detta fallet solceller.

Att välja källarföretaget kan bli bra eller inte….
Att välja storföretaget utan avdelning för det nischade kan bli bra eller inte….
 
H håbbe1961 skrev:
jag ser bara 34 totalt på bilderna tidigt i tråden. Du har inte blivit blåst på 2 i offert?
nej det är 36. Samtliga kom kanske inte med på bilderna.
 
F
Magnus Filip skrev:
Klar himmel kan ge något även om solen står lågt. Men ibland inget alls nu.
För jag var själv orolig förra vårvintern när de gav knappt något. SMHI har en bra tjänst om man är intresserad. Men den uppkopplad så fick man klart för sig hur extremt stor roll årstiden har. Skicka ett PM om du vill veta hur man tillgodogör sig infon. Ingen idé att gå in i detalj här på forumet,
det är aldrig nån som har ifrågasatt det, det är som sagt nåt som är fel. Det kan inte vara svårt att läsa sig till? Även om det är vinter och tom lite lätt mulet så startar växelritaren upp dagligen och levererar nåt.
 
  • Gilla
matkol och 1 till
  • Laddar…
A
F fsn skrev:
det är aldrig nån som har ifrågasatt det, det är som sagt nåt som är fel. Det kan inte vara svårt att läsa sig till? Även om det är vinter och tom lite lätt mulet så startar växelritaren upp dagligen och levererar nåt.
Beror på vilken typ av solceller man har. Har själv den typen som levererar mer när det riktigt ljust ute. Det finns den typen som levererar hyfsat när det är så som idag ute, dåligt med sol och disigt. Är den vanligaste i Sverige.

Jag trodde på den som levererar max Exporterar max då. Med facit i hand tror jag valde rätt typ.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.