jonna åberg jonna åberg skrev:
hur vet du att den går non stop? :p den kommer nästan upp i börvärdet(55) på natten när det är 0, sen sjunker den lite på dagen när alla använder varm vatten.. men den kommer nog klar -5 nu iaf utan spets.. sen kommer det knappt vara under 0 nu i några veckor

det jag har gjort förutom att fixa shunten är att sänka cirkpumpen till så lågt det går utan att det blir för låg retur, och det verkar ha gjort susen
Syns på grafen.
 
Hej Jonna bra att det fungerar skapligt nu med en ny shunt som är rätt modell på, den andra som var i fel läge fungerade säker, om inte så bra, men vid ca 0 C och mer plus ute så vart det lite fel i portarna. så gav det värme till elemenetn. Det med att VP går 24/ 7 nu är kanske rätt ,när du säger att den nästan kommer upp i börvärdet. Nu strömmar flödet in i tanken och kyls ner en del, innan det ska ut via shunten. VP höjer nog tempen så det räcker ut, men med avkylning så kan det bli lite tunt. VP ska ge i första hand till systemet och det gör den inte nu med den rörkopplingen. Därav att jag ritade att VP ska gå både till shunt och tank samtidigt, då kan VP försörja elementen och shunten börjar stänga, då går det flöde som inte behövs in i tanken och värmer den lite snabbare. Men inget att göra nu, utan senare kanske. Sen får andra säg vad dom vill om detta , bara egna erfarenheter som styr det och inga gissningar , tro eller tyckande. Lycka till och hoppas att VP räcker till lite längre ner på minsskalan ute.
 
@växelventil Är inte det shuntgrafen du ser? Om man kör fast kondesering så är det inte konstigt att det ser ut sådär.
 
  • Gilla
jonna åberg
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
@växelventil Är inte det shuntgrafen du ser? Om man kör fast kondesering så är det inte konstigt att det ser ut sådär.
Var ju samma graf som innan byte av shunten.Den gick ju nonstop då med.
 
Fast med jättesvängningar som en EKG när shunten hamna i visst driftläge. Se post #1.

Men vi kanske pratar om olika saker?
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Fast med jättesvängningar som en EKG när shunten hamna i visst driftläge. Se post #1.

Men vi kanske pratar om olika saker?
Jo men man ser klart att den hela tiden har ett värmeundersottet.Det är ju inte så konstigt med en märkeseffekt på 7.4 kw.
 
Får nog ta det från början så jag förstår vad du menar.
Hur menar du att grafen visar att VP går kontinuerligt? Om nu det är värmekretsen vi ser på grafen i ett system med fast kondensering.
Hoppas på att lära mig något nytt.
 
V växelventil skrev:
Syns på grafen.
Det är framledningen bara!
 
V växelventil skrev:
Jo men man ser klart att den hela tiden har ett värmeundersottet.Det är ju inte så konstigt med en märkeseffekt på 7.4 kw.
Men den är väl på 17 kW i specen och kanske går ner till ca 15 kW med den temp på KB som är, kan inte tänka mig att VP ramlar ner till så lågt värde.
 
jonna åberg jonna åberg skrev:
Det är framledningen bara!
?Om din pump får ett värmeöverskott så kan den räkna ner integralen och då stannar pumpen och din fram ledning kommer hamna på samma temperatur som returen.
 
J jonaserik skrev:
Men den är väl på 17 kW i specen och kanske går ner till ca 15 kW med den temp på KB som är, kan inte tänka mig att VP ramlar ner till så lågt värde.
Problemet är att dom hade en oljebeännare tidigare och med tanke på storlek på huset så låg den på minst 35kw och det är en himla skillnad att värma 1000L på 17kw.
 
@jonaserik Det är väl ingen konstigt att koppla en tank med 2 rörskoppling på framledningen? Vad är det som kyler toppen av tanken menar du? Eller missförstår jag dig?
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Får nog ta det från början så jag förstår vad du menar.
Hur menar du att grafen visar att VP går kontinuerligt? Om nu det är värmekretsen vi ser på grafen i ett system med fast kondensering.
Hoppas på att lära mig något nytt.
den grafen visar bara framledningen, returen och utomhus temperaturen så inget med själva vp..
Just nu har vp in/ut 43,3 och 49,9
Och brine in/ut 0,1 och -3,4 :) så det ser bättre ut där med
 
Om du går in på värmesystem1 som jag sagt tidigare så kommer du se inställningarna på integralen.
 
V växelventil skrev:
Problemet är att dom hade en oljebeännare tidigare och med tanke på storlek på huset så låg den på minst 35kw och det är en himla skillnad att värma 1000L på 17kw.
Tar bara lite längre tid.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.