Bredden av ett betongunderlag mellan trägolv i ett hem, som illustrerar frågeställning om renovering och golvläggning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej,

Vi ska göra om köket i vår är tanken och jag har därför nu börjat titta lite på hur vi ska gå tillväga för att göra detta. Lutar åt IKEA även om vi ska kolla på Epoq nu i veckan då de har kampanj som gör att priset nog hamnar ganska nära eller under IKEAs.

Vi har samma golv i kök och vardagsrum/matsal och tanken är att vi ska öppna upp väggen ytterligare så känslan blir ett större kök. Tyvärr är golvet inte lagt under köksskåpen som vi inte vill ha kvar så istället för att slipa golv behöver vi alltså byta golv.

Fråga #1
Mellan rummen är det en bred list som det är betong under i samma nivå som golvet idag. Om vi byter golv i köket, kan man då fräsa ner betongen så vi kan fortsätta lägga samma golv i resten av rummen med? Annars blir det en bred tröskel över men det vore väldigt mycket snyggare att få ett ”helt” golv.

betongen som ska bort går i linje med hjärtväggen och vi är tyvärr ganska säkra på att den är bärande så det ska kontrolleras innan vi gör något mer men har någon erfarenhet av att fräsa i betongen och tips på hur man går tillväga för att få det bra?
Fräsa, slipa, utsparken eller hur gör man??

jag kommer nog fylla på denna tråd rikligt under resans gång, får komplettera med bilder osv med sen när det är dags.
 
Trevligt! Det går utmärkt att slipa ner klacken, det fick jag göra hos oss. Finns diamantslipning för multiverktyg som jag använde. Kolla även in mitt pågående projekt.
 
R Ryttarnn skrev:
Trevligt! Det går utmärkt att slipa ner klacken, det fick jag göra hos oss. Finns diamantslipning för multiverktyg som jag använde. Kolla även in mitt pågående projekt.
Tack för svar, och riktigt bra jobbat med köket/huset! Vi ska behålla taket tänkte vi så inte riktigt lika omfattande som du men roligt med inspiration osv.

Hur mycket slipade du ner ungefär? Hör handlar det om dryga 3m långt, 15cm brett och sen djup beroende på golvet. Jag har ett multiverktyg men det känns som att det skulle ta ganska lång tid att köra med en sådan?
 
Jag tror jag spenderade 4h på att slipa. Det tar tid slipade ca 12-15mm djupt. Använde vattenpass och regel för att se om det var rakt.
 
  • Gilla
Oskpet
  • Laddar…
R Ryttarnn skrev:
Jag tror jag spenderade 4h på att slipa. Det tar tid slipade ca 12-15mm djupt. Använde vattenpass och regel för att se om det var rakt.
typ en sån här?
Metallisk verktyg med diamantrasp och inetsade märken på p-lindberg.se webbplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Precis. Den duger gott.
 
Ny fråga! Golvrelaterat.

Eftersom vi inte har golv under skåpen men vill ha enhetligt i undervåningen så tänkte vi byta allt golv iom köksrenoveringen. Golvet är det inga större fel på idag dock utan vi har tänkt att slipa det samt färga det kanske men eftersom del av golvet där skåpen försvinner inte har golv går det bort, eller??

I garaget hittade jag ett pack med 6 golvbrädor av det som vi har! Dessa räcker för att täcka skåpen samt den glipa som blir efter att väggen är borta. De oanvända golvbitarna är betydligt ljusare än det som ligger i huset så slipning behövs oavsett.

Går det att lägga dit golvet och sedan slipa så allt ser bra ut? Problemet är att de fasade kanterna är borta eftersom golvet ligger an mot köksskåpen.
Fräsa nya spår?
Limma/pressa ihop på något vis så det håller?
Kan en slipning och sen färgning/okunnig av golvet dölja vår lappning eller är det bara en för smidig lösning för att vara sann??
 
O Oskpet skrev:
Ny fråga! Golvrelaterat.

Eftersom vi inte har golv under skåpen men vill ha enhetligt i undervåningen så tänkte vi byta allt golv iom köksrenoveringen. Golvet är det inga större fel på idag dock utan vi har tänkt att slipa det samt färga det kanske men eftersom del av golvet där skåpen försvinner inte har golv går det bort, eller??

I garaget hittade jag ett pack med 6 golvbrädor av det som vi har! Dessa räcker för att täcka skåpen samt den glipa som blir efter att väggen är borta. De oanvända golvbitarna är betydligt ljusare än det som ligger i huset så slipning behövs oavsett.

Går det att lägga dit golvet och sedan slipa så allt ser bra ut? Problemet är att de fasade kanterna är borta eftersom golvet ligger an mot köksskåpen.
Fräsa nya spår?
Limma/pressa ihop på något vis så det håller?
Kan en slipning och sen färgning/okunnig av golvet dölja vår lappning eller är det bara en för smidig lösning för att vara sann??
Ni kan väl lyfta upp raden närmast köksskåpen och sedan lägga den närmast väggen.
 
T Tompafix skrev:
Ni kan väl lyfta upp raden närmast köksskåpen och sedan lägga den närmast väggen.
Tack för svar! Det skulle nog vara en bra idé för de som idag gränsar mot skåpen på längden. Det är några dock som de har sågat av på bredden för att passa skåpen och de blir svårare att passa ihop.

Är det inte svårt att ta upp golv utan att ta sönder det? Hörn av ett rum med ett vitt skåp som gränsar mot ett trägolv, med synlig avsågning på skåpets kant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Plint och trägolv vid köksskåp med synligt sågat hörn som markerar anpassning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
O Oskpet skrev:
Tack för svar! Det skulle nog vara en bra idé för de som idag gränsar mot skåpen på längden. Det är några dock som de har sågat av på bredden för att passa skåpen och de blir svårare att passa ihop.

Är det inte svårt att ta upp golv utan att ta sönder det?
Det beror på hur de sitter fast! Jag flyttade runt en hel del stavar i en lägenhet jag bodde i tidigare, där hade jag bara sönder någon enstaka. De var dock limmade. Det blev dock hej-kom-och-hjälp-mig i nivå efter att jag lagt dem på nya stället, men efter en slipning så vart det finfint.

Är de limmade kan det vara svårare, skaffa skrapa till multiverktyget och kör in så långt det går och sen kofot försiktigt och se om det släpper. Gör det inte det, försök leta efter en lååång spackelskrapa, eller kanske t o m lång palett (alltså en rak stekspade) och banka in ytterligare en bit.

Behöver du spår så gör du dem med en handöverfräs med rätt frässtål, du kan sedan ha en lös not som går i det nya spåret och spåret på nästa bit.
 
  • Gilla
Oskpet
  • Laddar…
O Oskpet skrev:
Tack för svar! Det skulle nog vara en bra idé för de som idag gränsar mot skåpen på längden. Det är några dock som de har sågat av på bredden för att passa skåpen och de blir svårare att passa ihop.

Är det inte svårt att ta upp golv utan att ta sönder det?[bild][bild]
Ett vanligt klickgolv är inga bekymmer att plocka upp och lägga igen.
Du böjer upp hela raden och tar sedan isär bitarna. En del golv drar man isär kortändarna när golvet ligger plant, en del golv lyfter man en golvbrädan i vinkel mot den andra.
De bitarna som är kapade spar du till slutet på de rader du ska ersätta.
 
Går det att se utifrån dessa bilder hur tillvägagångssättet skulle vara?
Första bilden, det mörka överst är själva golvet som syns. Är det tjockt nog för att slipas eller är vi ute och cyklar med den lösningen oavsett kanske?
Hand håller upp ett kantstickat parkettgolv för att visa tjockleken och skiktens konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand som håller i kanten av ett trägolv för att visa dess tjocklek och lager med ett mörkt toppskikt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

S Svante Svenson skrev:
Det beror på hur de sitter fast! Jag flyttade runt en hel del stavar i en lägenhet jag bodde i tidigare, där hade jag bara sönder någon enstaka. De var dock limmade. Det blev dock hej-kom-och-hjälp-mig i nivå efter att jag lagt dem på nya stället, men efter en slipning så vart det finfint.

Är de limmade kan det vara svårare, skaffa skrapa till multiverktyget och kör in så långt det går och sen kofot försiktigt och se om det släpper. Gör det inte det, försök leta efter en lååång spackelskrapa, eller kanske t o m lång palett (alltså en rak stekspade) och banka in ytterligare en bit.

Behöver du spår så gör du dem med en handöverfräs med rätt frässtål, du kan sedan ha en lös not som går i det nya spåret och spåret på nästa bit.
 
Det går absolut att slipa. Tyvärr verkar det inte vara att klickgolv, utan är med stor sannolikhet limmat. Men det mesta går att lösa med lim och fräsa in kex
 
Hej!
Köksprojektet växer och har nu börjat väcka tankar kring golvbyte på större delen av undervåningen istället…
Idag var snickare här och tittade på balk samt golvet och han trodde det skulle vara svårt att lösa golvet utan att det skulle synas. Framförallt var han lite orolig för att den bit som måste passas in i mellanrummet bara kan limmas och därför kanske kommer åka upp/lossna om nåt år eller så. Det är ca 15mm extra som behövs så antingen en smal bit där eller såga i flera golvbitar så det äta upp ändå.
De lösningar som finns känns dock som halvbra och något som man gärna stör sig på under en längre tid så helst inte.

Snickaren sa även att slipa golv vd köpa nytt golv inte var så stor skillnad. Det som skiljer är arbetskostnad för att bryta upp och lägga golvet menade han. Stämmer detta?
Att lägga golv har vi gjort tidigare men kanske inte i denna storleksordningen.
Här är en bild på nedervåningen (typ). Tanken är att golvet ska läggas enligt pil. Vilka problem kan man stöta på då? Tanken är att lägga köket först, göra klart kök så det går att laga mat osv, lägga del av vardagsrum, flytta över möbler, lägga resten av vardagsrummet och slutligen i hallen.
Finns det risk att golvet inte linjerar eftersom det är stora ytor eller är det nåt annat att tänka på?
Handritad skiss över undervåningens planlösning markerad med pil för golvläggningsriktning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej,

Köket kommer mest troligt att beställas nästa helg (Epoq) bara vi kommer överens om några sista detaljer. 2 snickare har varit här och tittat på vår bärande vägg och en tredje kommer nu i veckan. Efter det så hoppas jag kunna få in offerter snart så vi har lite att jämföra mellan.

Nästa stora post är golvet som jag skrev lite om i förra inlägget. I monteringsanvisningen för ett kährs golv står det bla nedan:

  • På följande undergolv, oavsett ålder, är det av ovanstående anledningar obligatoriskt med ångspärr: • betonggolv som ligger direkt på mark (platta på mark) • golv över varm eller fuktig lokal (t ex pannrum eller tvättstuga) • bjälklag över ventilerad kryprumsgrund • lättbetongbjälklag • golv på golvvärmesystem
  • I långsmala rum läggs bräderna i rummets längdriktning. Golvet rör sig med varierande luftfuktighet och skall därför ha en rörelsefog. Av praktiska skäl är det bekvämt att räkna med 10 mm rörelsefog för golvbredder < 6 m, mot väggar och fasta föremål (trappor, pelare, dörrkarmar etc). För större golvytor (> 6 m bredd) skall man räkna med 1,5 mm rörelsefog per meter golvbredd. Denna rörelsefog skall finnas runt hela golvet. För 15 mm lamellparkett med Woodloc® 5S är den maximala golvbredden 25 m och för 13 mm lamellparkett är bredden 15 m.
Vad gäller som ångspärr? Vi har platta på mark från -78 så det är inte optimalt vad gäller isoleringen av plattan. Vi planerar ca. 2,5m2 klinker vid ytterdörren med golvvärme. Där har jag läts att risken är stor att golvväremn drar upp fukt genom plattan! hur motverkar man det p åbästa sätt?

Angående yta som det går att lägga golvet på så hittar jag inte några mått på det. Det jag hittat är hur stor bredd det får vara men vi önskar ju som sagt att lägga in golv enligt min bild ovan som är ca. 70-75m2 utan några skarvar helst. Går det?

//Oskar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.