T
T Tullen127 skrev:
Jag får hoppas på det bästa.
Varför rep i stället för vajer?
Menar du att byta allt på hela vinchrullen till rep - eller bara skarva yttre biten?
Ska kolla på det där med vikplog också - medans jag väntar på Biltemas..
Men det är väl också en annan prisbild förstår jag.?
 
T Tullen127 skrev:
Jag får hoppas på det bästa.
Varför rep i stället för vajer?
Menar du att byta allt på hela vinchrullen till rep - eller bara skarva yttre biten?
Mjukare / smidigare...
Ska du använda vinchen annars slipper du stålflis i händerna.
Ingen idé att skarva på,byt hela.

Tror min vikplog gick på 4-5000 för ett antal år sedan...å andra sidan så har jag behövt kalla in grövre artilleri en gång per vinter bara
 
  • Gilla
Tullen127
  • Laddar…
T
skoge skoge skrev:
Mjukare / smidigare...
Ska du använda vinchen annars slipper du stålflis i händerna.
Ingen idé att skarva på,byt hela.

Tror min vikplog gick på 4-5000 för ett antal år sedan...å andra sidan så har jag behövt kalla in grövre artilleri en gång per vinter bara
Aha, ja det har du rätt i. Jag har observerat att det sticker ut några kardeler redan från vajern - de känns "bra"- måste alltid använda tjocka arbetshandskar.
Men..? Finns det rep i samma smala dimension som är någolunda lika starkt? Jag menar - så det inte blir totalt mycket kortare räckvidd för spelet?
Har inte kollat på vikplog än - har hållit mig sysselsatt med att fortsätta spräcka berg. Tar bort bergstoppar i gräsmattan som kostat knivslipningar på sommaren.
 
T
skoge skoge skrev:
Mjukare / smidigare...
Ska du använda vinchen annars slipper du stålflis i händerna.
Ingen idé att skarva på,byt hela.

Tror min vikplog gick på 4-5000 för ett antal år sedan...å andra sidan så har jag behövt kalla in grövre artilleri en gång per vinter bara
Kollade på ATV-huset. Priset nu var "annorlunda" för vikplog (runt 15 papp) så jag tror jag lägger mig på vanlig "blad-nivå".. om den bara kommer in före midsommar.:thinking:
 
T
skoge skoge skrev:
Mjukare / smidigare...
Ska du använda vinchen annars slipper du stålflis i händerna.
Ingen idé att skarva på,byt hela.

Tror min vikplog gick på 4-5000 för ett antal år sedan...å andra sidan så har jag behövt kalla in grövre artilleri en gång per vinter bara
Ursäkta några dumma frågor:
Använder man alltid släpsko på ett snöblad?
Kan man överhuvudtaget köra bladet utan dessa eller hugger det stopp direkt?
Frågar med tanke på att jag skulle vilja kunna ploga skridskobana på isen.
 
T
skoge skoge skrev:
Mjukare / smidigare...
Ska du använda vinchen annars slipper du stålflis i händerna.
Ingen idé att skarva på,byt hela.

Tror min vikplog gick på 4-5000 för ett antal år sedan...å andra sidan så har jag behövt kalla in grövre artilleri en gång per vinter bara
Ursäkta fråga från en oerfaren "dummie"..
Går det köra med snöblad direkt på t.ex. is - dvs utan släpskor" om man vill skrapa där? Eller hugger det i direkt?
 
T
T Tullen127 skrev:
Ursäkta fråga från en oerfaren "dummie"..
Går det köra med snöblad direkt på t.ex. is - dvs utan släpskor" om man vill skrapa där? Eller hugger det i direkt?
Betvivlar att det funkar risken är nog stor att det hugger i nån spricka eller så
 
S
T Tullen127 skrev:
Betvivlar att det funkar risken är nog stor att det hugger i nån spricka eller så
Är det inte bara att prova, vad kan bli fel ?
 
T
T Tullen127 skrev:
Betvivlar att det funkar risken är nog stor att det hugger i nån spricka eller så
S sonabr4000 skrev:
Är det inte bara att prova, vad kan bli fel ?
Jag har inget att prova med, har inte bestämt mig för om jag ska skaffa än. Mest nyfiken om det skulle funka
 
T Tullen127 skrev:
Ursäkta fråga från en oerfaren "dummie"..
Går det köra med snöblad direkt på t.ex. is - dvs utan släpskor" om man vill skrapa där? Eller hugger det i direkt?
Du kan ju ändra släpskorna så bladet ligger dikt mot isen...så länge du har stenutlösning & kör sakta så går det...
 
S
T Tullen127 skrev:
Jag har inget att prova med, har inte bestämt mig för om jag ska skaffa än. Mest nyfiken om det skulle funka
Skulle tro att det funkar så länge isen är slät och inte fastfrusen snö
 
T
skoge skoge skrev:
Du kan ju ändra släpskorna så bladet ligger dikt mot isen...så länge du har stenutlösning & kör sakta så går det...
Jaha finns det nån sorts "säkring" mot sten ?
 
T Tullen127 skrev:
Jaha finns det nån sorts "säkring" mot sten ?
Ja, finns lite olika varianter... sitter fjädrar på dom så antingen viker hela bladet sig framåt eller så viker sig bara stålen sig bakåt
 
T
T Tullen127 skrev:
Jaha finns det nån sorts "säkring" mot sten ?
Hur funkar "stenutlösning" och har alla det, eller bara mer proffsiga blad?
 
Verkstadsscenario med stålviker och olika verktyg på smutsigt golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Denna viker undan stålet bakåt

Metallbearbetningsverktyg med fjädrar som används för att vika stål, verktyg och behållare i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Denna viker bladet framåt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.